وزیر نفت: چند برابر وعده‌های بی‌عمل توتال قرارداد بسته‌ایم

مسئله «توتال» شناخته‌شده‌ترین مسئله سال‌های اخیر حوزه انرژی کشور بود. از قرارداد‌های بی‌عمل گرفته تا برخی مسائل مرتبط با فساد مدیران و نامدیریتی‌ها. حالا و در یکی دیگر از برهه‌های تاریخی کشور که نفت به بالای صددلار رسیده و ایران در کرانه تحریم‌ها نفتش را به مشتریان قدیم و جدید می‌فروشد و پولش را هم به حساب دریافت می‌کند، وزیر نفت دولت سیزدهم ذکر جدیدی از توتال دارد: «دولت گذشته هشت سال کشور را معطل امثال شرکت فرانسوی توتال کرد، اما اکنون می‌بینند شرکت‌های بزرگ دیگری آمده‌اند و در مجموع چند برابر وعده بی‌عمل توتال، حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند و قرارداد هم امضا کرده‌اند.»
جواد اوجی در سخنانی که روابط‌عمومی این وزارتخانه منتشر کرده است، به اقدامات دولت سیزدهم در انعقاد قرارداد‌های نفتی و جذب سرمایه پرداخت: «در دولت سیزدهم بیش از ۵۵ قرارداد و تفاهم‌نامه امضا کردیم، ۵/۱۶ میلیارد دلار با شرکت‌های داخلی و خارجی امضا شده که هم در بحث توسعه میدان‌های نفتی و گازی مشترک، هم بحث جمع‌آوری گاز‌های مشعل بوده است. در واقع ۲۸ مورد از این قرارداد‌ها مربوط به جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت و مشعل بود که قرار است تا پایان این دولت تعیین تکلیف شود. در بحث احداث خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی نیز قرارداد‌هایی امضا شد تا تردد تانکر‌ها در جاده‌ها کم و انتقال فرآورده از جنوب کشور تا شمال کشور با خط لوله انتقال انجام شود. ما همچنین در بحث احداث مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی، تکمیل زنجیره پتروشیمی و احداث پتروپالایشگاهی نیز قرارداد‌هایی امضا کردیم و نخستین واحد پتروپالایشگاهی را خود وزارت نفت به ظرفیت ۳۰۰هزار بشکه در استان هرمزگان در بهار امسال کلنگ‌زنی خواهد کرد.»
نکته قابل توجه در قرارداد‌های جدید، بار نشدن هزینه آن روی خزانه مملکتی است، به‌طوری که هزینه‌ها از خود عایدات سرمایه‌گذاری‌ها تأمین می‌شود: «عمده تأمین مالی قرارداد‌های توسعه میدان‌ها از محل عایدات همان میدان خواهد بود و هلدینگ‌های بزرگ، میدان‌های نفتی و گازی را توسعه می‌دهند و سرمایه‌گذاری که انجام دادند، از محل تولید نفت، میعانات گازی و گاز مستهلک خواهد شد. بخش دیگری از تأمین مالی نیز به دست کنسرسیوم‌های بانکی به صورت فاینانس و تسهیلات است و بخشی نیز از منابع داخلی پروژه‌ها تأمین خواهد شد. از طرفی بخشی از قرارداد‌هایی که تاکنون در دولت سیزدهم امضا شده مربوط به توسعه میدان‌های مشترک است. برای توسعه فاز۲ میدان مشترک آزادگان، شرکت‌های مختلفی آمده‌اند و تکمیل و توسعه این میدان در حال بررسی است تا زمینه همکاری با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ فراهم شود که تکمیل و توسعه این میدان‌ها به دست شرکت‌های بزرگ داخلی انجام خواهد شد.»
اوجی این را هم اضافه کرد که برای خوشایند دیگران و جلوگیری از انتقاد آنان حاضر نیست در این شرایط تحریمی نامی از قرارداد‌ها بیاورد: «در شرایط تحریمی طبیعی است اسامی شرکت‌ها اعلام نشود. تنها برای اینکه عده‌ای دست از انتقاد بردارند، هرگز این رویه را تغییر نخواهیم داد و اسامی شرکت‌ها و جزئیات قرارداد‌ها را افشا نخواهیم کرد. شاید آن‌ها ناراضی هستند که هشت سال کشور را معطل امثال شرکت فرانسوی توتال کردند، اما اکنون می‌بینند شرکت‌های بزرگ دیگری آمده‌اند و در مجموع چند برابر وعده بی‌عمل توتال، حاضر به سرمایه‌گذاری شده‌اند و قرارداد هم امضا کرده‌اند. بی‌شک از این پس هم در همه قرارداد‌های نفتی، همین رویه ما خواهد بود و به هیچ عنوان انتظار انتشار جزئیات قرارداد‌ها و اسامی شرکت‌ها را نداشته باشید. منتقدان می‌توانند روند پیشرفت پروژه‌ها را نقد کنند، صرف انتشار اسامی شرکت‌ها جز اینکه راه را برای تحریم باز می‌کند، چه فایده‌ای دارد.»