ضارب حادثه مشهد کیست؟

آفتاب یزد-گروه شبکه: روز سه شنبه فردی در حرم امام رضا(ع) به چند طلبه با چاقو حمله می‌کند که متاسفانه یکی از طلبه‌ها به نام حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی در این حادثه جان خود را از دست می‌دهد و بنا به گفته مدیر بیمارستان سوانح و حوادث شهید کامیاب مشهد حال عمومی۲ روحانی بستری در این بیمارستان مساعد است. این حادثه تلخ افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد و واکنش‌های مقامات را در پی داشت. در این راستا رئیس جمهور، وزارت اطلاعات را مکلف کرد با همکاری تمامی نهادهای ذی‌صلاح به سرعت تمامی عوامل موثر حادثه مشهد را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند. آیت الله سید ابراهیم رئیسی در پیامی ضمن محکومیت حادثه حرم مطهر امام رضا(ع) و تسلیت شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام والمسلمین اصلانی، تاکید کرد: قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی‌از عناصر منحرف و تحت تاثیرگروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش
علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی می‌شود. متن پیام رئیس جمهور بدین شرح است: «حادثه آستان مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام که مامن تمامی انسان‌های آزاده جهان فارغ از هرگونه دین و مذهب است و موجب شهادت مظلومانه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اصلانی و مجروحیت دو طلبه عزیز جهادگر شد؛ باعث تاثر و جراحت قلبی اینجانب و همه محبان این امام رئوف گردید. ایشان از مبلغان جهادی اسلام ناب بود که مستضعفان شیعه و اهل سنت حاشیه شهر مشهد مقدس، مجاهدت‌های ایشان را از نزدیک دیده بودند. قطعاً این حادثه ناگوار که به دست یکی از عناصر منحرف و تحت تاثیر گروه‌های تکفیری آمریکایی صورت گرفته است باعث وحدت و انسجام بیشتر از پیش علاقه‌مندان به اسلام و ایران اسلامی شده و رسوایی جریان‌های انحرافی را به همراه خواهد داشت. وزارت اطلاعات با همکاری تمامی نهادهای ذی‌صلاح موظفند به سرعت تمامی عوامل موثر این حادثه را شناسایی و تحت تعقیب قرار داده و نتیجه را به اطلاع عموم مردم برسانند. اینجانب شهادت مظلومانه ایشان را به خانواده معظم شهید بزرگوار، همراهان و دوستان ایشان و حوزه علمیه خراسان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند متعال، علو درجات ایشان و سلامتی و شفای دو عزیز دیگر مجروح این حادثه را خواستارم.» از سوی دیگر حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در نامه‌ای به دادستان مشهد و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دستور داد ضمن برخورد قاطع با عامل و یا عوامل این حادثه، ریشه‌یابی و کشف دست‌های پشت پرده این اقدام را در دستور کار فوری قرار داده و نتایج حاصله را گزارش نمایند.
> ورود کمیسیون امنیت ملی
همچنین یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به حادثه حرم امام رضا (ع) خبر داد. فداحسین مالکی گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هفته آینده در جلسه‌ای با حضور مسئولانی از وزارت کشور و دستگاه‌های امنیتی ابعاد حادثه حرم امام رضا (ع) را بررسی می‌کند.


> ریشه‌یابی شود
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مسئولین باید چنین اتفاقاتی را به جد پیگیری و آن را ریشه‌یابی کنند. به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف با اشاره به حمله اخیر به ۳ طلبه در حرم امام رضا (ع) اظهار کرد: جنایت رخ داده را در حرم مطهر رضوی محکوم می‌کنم. این حادثه ناگوار و درگذشت طلبه فعال در مناطق محروم مشهد را به مردم خراسان و خانواده محترم حجت الاسلام و المسلمین اصلانی تسلیت عرض می‌کنم. رئیس مجلس شورای اسلامی برای دو طلبه دیگر مجروح شده در حرم رضوی آرزوی سلامتی کرد و گفت: مسئولین باید چنین اتفاقاتی را به جد پیگیری و آن را ریشه‌یابی کنند. پیگیری جدی آغاز شده و امیدوارم که با جدیت بیشتری پیش رود. قالیباف خطاب به مردم ایران گفت: همه ما باید هوشیار باشیم چرا که فرصت طلبان نباید بتوانند از چنین اتفاقاتی برای بر هم زدن برادری بین ملت‌ها استفاده کنند. بسیاری از برادران افغان ما در راه دفاع از ایران در میدان‌های جنگ حضور داشتند و به شهادت رسیدند.
> واکنش وزیر بهداشت
وزیر بهداشت هم در واکنش به حادثه حرم رضوی، اعلام کرد که از کادر درمانی پرتلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواسته‌ام تمام تلاش خود را برای بهبود طلاب جهادگر مصدوم حادثه اخیر انجام دهند. بهرام عین‌اللهی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «تحرکات تفرقه‌افکنانه روزها و هفته‌های اخیر به ویژه عملیات ناجوانمردانه در حرم مطهر رضوی، اگرچه در تاریخ پرسابقه نظام جمهوری اسلامی مسبوق به سابقه بوده و نسخه ضعیفی از اقدامات مذبوحانه‌ایست که این کشور شهیدپرور، بارها و بارها در شکل و شمایل مختلف به خود دیده است،
بیانگر نکته مهم و نویدبخش به مشام رسیدن شمیم نصرت و پیروزی‌هایی است که یقینا بر ایران اسلامی رسیده و دشمنان قسم خورده ما را آنچنان برآشفته ساخته که وادار به این زبونی نموده است. لذا شایسته است مردم فهیم و آگاه ما ضمن حفظ اتحاد با همه برادران و خواهران دینی و هم‌فرهنگ کشورهای همسایه، این‌بار هم مثل همیشه توطئه دشمنان را نقش بر آب کنند. از کادر درمانی پرتلاش دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواسته‌ام تمام تلاش خود را برای بهبود طلاب جهادگر مصدوم حادثه اخیر انجام دهند. دعای شفای خویش در این ماه الهی را بدرقه راه این عزیزان می‌کنم. دشمنان قسم خورده بدانند، راه این روحانی شهید و مظلوم حادثه اخیر مشهد که در بحران کرونا نیز در سنگر خدمت و واکسیناسیون حاشیه شهر مقدس مشهد یاری‌گر دانشگاه علوم پزشکی بود، مثل همیشه ادامه راه حضرت سیدالشهدا(ع) و شهدای انقلاب اسلامی عزیز می‌باشد.»
> ضارب کیست؟
اما خبرگزاری تسنیم نوشته است که ضارب، فردی ۲۱ ساله، به نام عبداللطیف مرادی، ازبک تبار است که یکسال پیش به صورت غیرقانونی از مرز پاکستان وارد ایران شده و سپس در مشهد مقدس اقامت گزیده است. او به همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشته‌اند. عبداللطیف مرادی برخلاف مسلمانان اهل سنت، دارای تفکرات تکفیری است که شیعیان را رافضی و مجوس می‌داند و معتقد است باید خون آنان ریخته شود. وی ساعت ۱۳ روز سه شنبه ۱۶ فروردین با همراه داشتن یک چاقوی نسبتاً بزرگ وارد حرم رضوی (ع) می‌شود و در صحن پیامبر اعظم (ص) منتظر می‌ماند تا به افرادی که در لباس روحانیت هستند حمله کند. بدین ترتیب او ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه به سمت سه روحانی حمله کرده و با ضربات چاقو آن‌ها را مورد ضربه قرار می‌دهد. خبرنگار تسنیم کسب اطلاع کرد که او فقط به یکی از این روحانیون ۲۰ ضربه چاقو زده است که احتمالاً همان طلبه‌ای است که به شهادت نائل شد. شنیده شده که او در برخی شبکه‌های اجتماعی با عناوین متعددی مانند عبداللطیف السلفی، حسن مرادی و ابوالعاقب الموحّد نیز فعالیت داشته و به دنبال نشر تفکرات تکفیری و مقابله با شیعیان بوده است. ۶ متهم به همکاری با او، از جمله دو برادر عبداللطیف مرادی نیز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و تحقیقات از آن‌ها ادامه دارد.