روتیتر چرا گوجه فرنگی گران شد؟ قیمت گوجه فرنگی؛ اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۱

گرانی گوجه‌فرنگی تنها به تهران محدود نمی‌شود. در سه روز گذشته گزارش‌هایی از چند شهر بزرگ کشور منتشر شده که موضوع آن‌ها به مسئله کمبود یا گرانی گوجه فرنگی اختصاص دارد. برخی کاربران طناز شبکه‌های اجتماعی به‌شوخی نوشته‌اند قیمت گوجه به دلار رسید.
به گزارش فرارو، قیمت گوجه فرنگی در سال ۱۴۰۱ اولین شوک اقتصادی را به بازار وارد کرده است. اخبار غیررسمی می‌گویند قیمت گوجه فرنگی در برخی نقاط کشور به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان رسیده، اما اغلب مردم در ساعات گذشته خبری را دست به‌دست می‌کنند که تیتر آن درباره قیمت ۲۵ هزار تومان گوجه فرنگی است. اگر شما آن را دیده باشید، احتمال دراد لب پایین‌تان را گاز گرفته باشید و به نشانه تاسف سری تکان داده‌اید در حالی که مثلا دسته‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی با وضعیت قیمت گوجه فرنگی در بازار موجود شوخی کرده‌اند و با کنایه نوشته‌اند قیمت گوجه فرنگی به دلار رسید. موضوع افزایش قیمت گوجه فرنگی و رقابت آن با سیب‌زمینی و گاهی هم پیاز، برای بیشتر ایرانی‌ها که خرید روزانه خانه را انجام می‌دهند، موضوعی عادی است، اما این بار هم میزان رشد قیمت و هم زمان وقع آن باعش شده بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
گرانی گوجه فرنگی در مرحله تولید دچار مشکل نشده است. حداقل اخبار این مسئله را تایید می‌کنند، اما رییس اتحادیه بارفروشان سرنخ‌هایی ارائه داده است: در شرایط عادی حدود دو تا سه هزار تن گوجه فرنگی وارد میدان میوه و تره‌بار می‌شد، اما در دو روز گذشته این حجم به ۵۰ تن کاهش پیدا کرده. همین کمبود باعث شده قیمت گوجه فرنگی در میدان اصلی میوه‌و‌تره‌بار به کیلویی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان برسد. مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگویی افزایش قیمت گوجه فرنگی را غیرمنطقی دانسته و می‌گوید محصول گوجه فرنگی میناب آماده است و حتی در مرحله توزیع قرار دارد؛ سپس انگشت اتهام خود را به سمت اولین مقصر احتمالی می‌گیرد: کامیون‌داران حاضر به حمل بار نیستند. پس از اینکه ۱۷ درصد به تعرفه کامیون‌داران اضافه شده و از این‌رو بسیاری از آن‌ها تمایلی برای بار زدن محصولات کشاورزی ندارد. از سوی دیگر عده‌ای که هویت‌شان مشخص نیست با پرتاب سنگ به کامیون‌داران، اجازه فعالیت را از آن‌ها گرفته‌اند. در نتیجه این اتفاق روز سه‌شنبه میزان بار ورودی گوجه فرنگی به تهران به ۱۰ کامیون رسید که این حجم از بار تنها می‌تواند نیاز نصف یک سالن در میدان میوه و تره‌بار را تامین کند.
به‌گفته دارایی‌نژاد کامیون‌داران پیش از این هم باعث افزایش قیمت هندوانه شده بودند: بعد از تعلل کامیون‌داران از بارگیری هندوانه، قیمت آن در میدان از کیلویی پنج هزار تومان به کیلویی ۹ هزار تومان رسید، همچنین قیمت سبزی خوردن از کیلویی هشت هزار تومان به کیلویی ۱۱ هزار تومان رسید. او درباره فرمول فعلی قیمت‌گذاری گوجه فرنگی می‌گوید: قیمت گوجه فرنگی سر مزرعه کیلویی ۱۷ هزار تومان است؛ با این نرخ قیمت ۱۰ تن گوجه ۱۷۰ میلیون تومان می‌شود که این نرخ برای گوجه منطقی نیست. ضمن اینکه این گوجه تا به تهران برسد نرخ آن کیلویی ۲۰ هزار تومان می‌شود و خریداران در واحد‌های صنفی باید گوجه فرنگی را کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان خریداری کنند.


گرانی گوجه فرنگی سراسری است؟
گرانی گوجه‌فرنگی تنها به میدان تره‌بار تهران محدود نمی‌شود. سایت‌های خبری در سه روزهای گزارش‌هایی از سه‌شهر بزرگ کشور منتشر کرده‌اند که موضوع آن‌ها به مسئله گرانی گوجه فرنگی اختصاص دارد. ۱۶ فروردین ایسنا از قول رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی‌فروش شهرستان اصفهان نوشته به دلیل اعتصاب کامیون‌داران، قیمت گوجه در سطح عرضه به ۱۸ هزار تومان افزایش پیدا کرده در حالی‌که پیش از این اتفاق، قیمت گوجه در بازار بین شش تا ۹ هزار تومان بود.
رئیس اتحادیه میادین میوه‌و‌تره‌بار اراک نقش کامیون‌داران در گرانی گوجه‌فرنگی را تکرار می‌کند. با این تفاوت که به‌گفته حسین درجاتی ایجاد امکان صادرات گوجه فرنگی را هم در رشد قیمت آن بی‌تاثیر ندانسته: قیمت گوجه‌فرنگی در مرز پرویزخان به حدود ۱۵ هزار تومان می‌رسد به همین جهت فروشندگان در شهرستان‌ها نیز قیمت را افزایش داده‌اند.
گرانی گوجه‌فرنگی در همدان هم گزارش شده است. رضا البرزی، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار همدان در شانزدهمین روز سال جدید به ایسنا گفته پس از ورود ۱۱۰ تن گوجه فرنگی به میادین بار شهر همدان، قیمت گوجه فرنگی در سطح میادین به ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده و خرده‌فروشان سطح شهر هم باید برای فروش گوجه فرنگی نهایتا ۲۵ درصد سود روی همین قیمت اعمال کنند.
قیمت گوجه فرنگی بالاخره چقدر است؟
قیمت گوجه فرنگی به ۲۵ هزار تومان رسید. این تیتر در ساعات گذشته دست به‌دست می‌چرخد و از اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهد. کاربران شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر در پست‌های خود به فروش گوجه فرنگی با قیمت کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان در سطح اشاره کرده‌اند. این ادعا‌های غیررسمی توسط برخی مقامات صنفی به‌صورت جسته گریخته مورد تایید قرار گرفته است. ویدئو‌هایی هم از میدان تره‌بار در شهر‌هایی مثل ارومیه، اهواز و... در دسترس قرار گرفته که باعث می‌شوند نتوانیم کمبود گوجه‌فرنگی را رد کنیم.
کاربران طناز شبکه‌های اجتماعی این بار هم دست به‌کار شده‌اند و با توجه به اینکه در روز‌های اخیر قیمت دلار در کانال ۲۷ هزار تومان قرار داشته، به‌شوخی و مطایبه نوشته‌اند قیمت گوجه‌فرنگی به دلار رسید! برخی هم رندانه اشاره کرده‌اند گرانی گوجه‌فرنگی معمولا در پاییز و اوایل زمستان رخ می‌داده، چون فصل برداشت انبوه گوجه فرنگی نیست، اما گرانی این مرتبه که در ابتدای بهار رخ داده چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.
قیمت گوجه‌فرنگی بدون توجه به دلایل و مقصران احتمالی، در فروشگاه‌های مختلف بالاست. خبرنگار فرارو با چشم‌های خودش در فروشگاه‌های شمال شهر تهران روی برچسب یک بسته گوجه فرنگی گلخانه‌ای عدد ۴۱ هزار تومان را دیده است اگرچه این گوجه از انواع بسته‌بندی شده و به‌اصطلاح درجه یک به‌حساب می‌آمد. در همان فروشگاه یک کیلو گوجه فرنگی گلخانه‌ای را ۲۷ هزار تومان می‌فروخته‌اند و مشتریان می‌توانستند برای یک کیلو گوجه فرنگی مناسب کباب، ۱۸ هزار تومان پرداخت کنند. همچنین پس از انتشار خبر و تلاش‌های صورت گرفته احتمالی در دو روز اخیر، احتمالا می‌توان در سطح شهر گوجه فرنگی با قیمت ۱۴، ۱۵ هزار تومان پیدا کرد، اما از کنار همین عدد هم نباید به‌سادگی گذر کرد، چون اگر حداکثر قیمت ۴۰ هزار تومانی را در نظر بگیریم، درست اندازه قیمت یک کیلو موز است.
قیمت یک کیلو گوجه‌فرنگی در خرداد سال قبل به ۱۰ هزار تومان می‌رسید؛ تازه باید این نکته را درنظر گرفت که در آن زمان بازار میوه‌وصیفی به‌خاطر بارندگی شدید و از بین رفتن بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزان دچار نوسان شدید شده بود. در بهمن ۱۴۰۰ گزارش‌هایی درباره فروش گوجه‌فرنگی با قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است، اما در اسفندماه می‌توانستید با پرداخت ۱۵ هزار تومان از میدان‌های میوه‌تره‌بار شهرداری یک کیلو گوجه فرنگی بخرید. اگر به یک سال پیش برویم و همین روز‌های نیمه فروردین را مقایسه کنیم، احتمال دارد عصبانی شوید: گوجه فرنگی یک سال پیش همین موقع کیلویی شش هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شد!
سایر اخبار این روزنامه
« خاتون» تا چه اندازه توانست در روایت و شخصیت‌پردازی موفق عمل کند؟ روایت نزدیک به واقعیت ایران خانوم آرین احمدی چند پرسش و ابهام درمورد حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها بحران سیاسی جدید در اسرائیل کابینه بنت در آستانه فروپاشی قرار گرفت روتیتر چرا گوجه فرنگی گران شد؟ قیمت گوجه فرنگی؛ اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۱ چگونه نخست وزیر پاکستان برکنار شد؟ پاکستان، قربانی جدید تقابل آمریکا با چین « ابتکار» اثر یارانه‌های نقدی بر معیشت خانوارها را بررسی کرد چشم خانوارها به حمایت‌های ناچیز دولت تردید درباره آمار واقعی مبتلایان به کرونا و ورود به پیک هفتم بازگشایی مدارس، یک اقدام شتاب زده؟ رئیس جمهوری در دیدار معاونین و مدیران وزارت اقتصاد: هیچ دستگاهی نباید خارج از چارچوب درگاه ملی صدور مجوزها اقدام کند محمد باقر قالیباف: هوشیار باشیم اتفاق رخ داده در حرم رضوی دوستی ملت‌ها را بر هم نزند محکومیت هتک حرمت حرم امام رضا‌(ع) از سوی علمای اهل سنت رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد مختومه شدن ۳ هزار پرونده در مجتمع رسیدگی به جرایم اقتصادی کرونا با چین چه کرده است؟ گسترده‌ترین قرنطینه کووید-۱۹ در شانگهای نظرسنجی؛ ماکرون درنهایت پیروز انتخابات فرانسه می‌شود