خطر در کمین است

آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء:این روزها باردیگر زمزمه‌هایی از موج جدید کرونا به گوش می‌رسد. بسیاری از متخصصان از کاهش شدید درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی سخن می‌گویند و بر این باور هستند که این امر یعنی عادی انگاری می‌تواند آغاز موج جدید را زودتر کند. به نظر می‌رسد از اواخر فروردین ماه موج هفتم کرونا در کشور ما آغاز می‌شود و پیک آن در اواخر اردیبهشت در کشور تجربه می‌شود. البته همچنان همگان امیدوار هستند که واکسیناسیون گسترده ایمنی بالایی را در جمعیت مردم ایجاد کرده باشد. از سوی دیگر بازگشایی‌های گسترده به عادی انگاری مردم دامن زده است و عده‌ای تصور می‌کنند کرونا به پایان رسیده است و پروتکل‌های ساده بهداشتی را نیز رعایت نمی‌کنند. مسئولیت اجتماعی می‌گوید که هر فردی در شرایط پاندمی باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند تا سلامت خودش و دیگران در معرض خطر قرار نگیرد. در خصوص این بیماری هم بارها بر مواردی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و انجام واکسیناسیون تاکید شده است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر نقاطی از دنیا با پیک‌های جدیدی از سویه‌ جدید کرونا روبرو هستند و این خطر می‌تواند کشور ما را نیز تهدید کند. ما در اینجا به مردم مجدد هشدار می‌دهیم که هنوز در جامعه خطر انتقال بیماری وجود دارد و موج جدید ممکن است در کشور به وجود آید. در ادامه ما به سراغ چند تن از کارشناسان رفته‌ایم و درباره موج جدید کرونا با آن‌ها صحبت کرده ایم.
>افزایش بستری‌های کرونا در ۱۳ استان کشور
در همین راستا معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: در هفته ۱۱۱ همه‌گیری کرونا مصادف با هفته دوم فروردین ماه، افزایش بارز بستری‌های کرونایی در ۱۳ استان کشور گزارش شده است.معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گزارشی منتشر کرد: در هفته ۱۱۱ همه‌گیری کرونا مصادف با هفته دوم فروردین ماه در ۱۳ استان تهران، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، کرمان، لرستان، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، گلستان، زنجان و سیستان و بلوچستان افزایش بارز بستری داشته‌اند.بررسی هفتگی وضعیت موجود کرونا در کشور در هفته دوم فروردین ماه ۱۴۰۰، مصادف با هفته ۱۱۱ همه‌گیری، نشان می‌دهد که تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۱۵ هزار و ۱۲۶ نفر، تعداد موارد بستری جدید در هفته دوم فروردین ماه ۲ هزار و ۴۳۲ نفر و تعداد موارد فوت شده، ۳۰۵ نفر بوده است.در استان تهران در هفته اخیر تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده ۵۱۰ نفر، تعداد موارد بستری جدید در هفته اخیر ۲۷۹ نفر و تعداد موارد فوت در هفته اخیر ۵۵ نفر بوده است.
>عده‌ای اعتقاد دارند که موج جدیدی وجود نخواهد داشت


هادی یزدانی پزشک و کارشناس در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« یک بحثی این روز‌ها مطرح است و عده‌ای اعتقاد دارند که به دو دلیل دیگر موج جدیدی وجود نخواهد داشت و با پیک مواجه نخواهیم شد. از منظر این افراد نهایتا ما در کشور با یک افزایش مبتلایان در همین پیک ششم مواجه می‌شویم و قرار نیست به یک موج و پیک جدا برسد. استدلال این افراد این است که هم واریانت جدیدی در دنیا نمی‌چرخد که البته جلوی این ادعا یک علامت سوال قرار دارد زیرا زیر واریانتBA.2امیکرون در خیلی از کشور‌ها در حال تبدیل شدن به واریانت غالب است که این اتفاق پیش فرض اول این گروه را به زیر سوال می‌برد. دومین استدلال این است که بخش اعظمی از جمعیت کشور ما به امیکرون مبتلا شده‌اند و احتمال ندارد در فاصله زمانی کوتاهی دوباره با موج مواجه شویم. بر همین حساب هم بازگشایی‌ها انجام شد و سخت گیری‌ها نیز در عرصه سفر‌های نوروزی انجام نشد.»
>بدترین وضعیت ممکن در زمینه رعایت پروتکل‌ها
وی ادامه داد:«در عمل تا الان ما با افزایش بیماران سرپایی مواجه بودیم و به نظر من در حال حاضر مهمترین مسئله در سطح افراد باید رعایت شود. در این شرایط لااقل افراد خود مراعات‌هایی را انجام دهند.الان از نظر مراعات‌های بهداشتی و فردی وضعیت کشور بسیار بد است و ما با بدترین وضعیت ممکن مواجه هستیم.یعنی بخش اعظمی از مردم اصلا از ماسک استفاده نمی‌کنند حتی در مراکز درمانی که در معرض شدید خطر قرار دارند.عده‌ای دیگر با علائم خود با ساده انگاری برخورد می‌کنند و به حساسیت‌های فصلی، مصرف غذایی، مسمومیت و.... ارجاع می‌دهند و اصلا علائم خود را پیگیری نمی‌کنند. به نظر من کسانی که آن دو استدلال را مطرح کردند و آن را در دستور کار قرار دادند خود باعث عادی انگاری در جامعه شدند؛ الان افراد زیادی در جامعه ما فکر می‌کنند کرونا تمام شده است و می‌گویند عید امسال که مانند همیشه بود و بازگشایی‌ها هم که به صورت گسترده انجام شده است پس دیگر کرونا نیست.کاری که می‌توان در فاز فعلی انجام داد این است که سریع با هر مکانیسمی واکسیناسیون افراد را تکمیل کنند زیرا همه می‌دانیم که کارایی واکسن‌ها به مرور زمان کاهش پیدا می‌کند لذا باید دوز یادآور تزریق شود.افراد باید واکسیناسیون خود را کامل کنند و بدانند که پایان کرونا در این نقطه نیست و کرونا تمام نشده است.این بازگشایی‌ها به این صورت در این زمان عاقلانه نبود به نظر من و می‌شد حدود یک هفته‌ای را برای مثال صبر کنند و با یک مکثی بازگشایی‌ها انجام می‌شد. الان به نظر من ما با یک افزایش مبتلایان مواجه خواهیم بود و این در صورتی است که آن زیر سویه BA.2 در کشور نچرخد.»
بابک قرائی مقدم پزشک و متخصص در این باره به آفتاب یزد گفت:« الان با توجه به شرایط موجود به هر حال همچنان اصل قضیه ادامه واکسیناسیون و ترغیب درصد کمی از جامعه است که واکسن تزریق نمی‌کنند. الان با توجه به بازگشایی مدارس هنوز درصدی از خانواده‌ها توجیه نیستند که فرزندان خود را واکسینه کنند و این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد برای اینکه انتقال بیماری به خانواده‌ها و جامعه تسریع شود.برای اینکه بسیاری از مدارس ما شرایط لازم را برای فاصله‌گذاری ندارند و فاصله‌گذاری عملا حذف شده است. بنابراین این خطر وجود دارد که درصدی از دانش‌آموزان که واکسن نزده‌اند باعث تسریع انتقال بیماری و خطرات جانی احتمالی شوند. لذا باید همچنان به انجام واکسیناسیون در جامعه تاکید شود تا همه افراد واکسیناسیون خود را تکمیل کنند. رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه از جمله استفاده از ماسک باید جدی گرفته شود. در هفته‌های گذشته عملا دیده می‌شود که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش پبدا کرده است. استفاده از ماسک
کم هزینه‌ترین و یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از انتقال بیماری است. همچنین باید برای تزریق دوز چهارم برای افراد مسن و کسانی که در معرض خطر بیشتر قرار دارند برنامه ریزی کنیم.این کارها لازم است حتما انجام شود. درباره مراکزی که تجمع زیاد است باید تهویه مناسب وجود داشته باشد تا خطر انتقال کاهش پیدا کند. »