تاثیر انتخابات فرانسه بر تحولات بین‌الملل مکرون یا لوپن؛ چه کسی پیروز می‌شود؟

رای‌دهندگان در فرانسه روز یکشنبه پای صندوق‌های رای می‌روند تا رئیس جمهوری جدید این کشور برای پنج سال آینده را انتخاب کنند. به احتمال زیاد انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فعلی، یکی از نامزدهای این انتخابات است و امیدوار است برای یک دوره دیگر به این سمت انتخاب شود.
بی بی سی می نویسد: به احتمال زیاد انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فعلی، یکی از نامزدهای این انتخابات است و امیدوار است برای یک دوره دیگر به این سمت انتخاب شود.
نامزدها


دوازده نفر - هشت مرد و چهار زن - خود را نامزد این انتخابات کرده‌اند.
از شش نامزد اصلی، سه نفر به احزاب طیف راست و دو نفر به احزاب و جناح‌های طیف چپ تعلق دارند. امانوئل ماکرون به عنوان یک سیاستمدار میانه‌رو شناخته شده است.
امانوئل مکرون نماینده حزب جمهوری به پیش است و امیدوار است بتواند بخشی از رای‌دهندگان از هر دو جبهه راستگرا و چپگرا را به خود جلب کند.
مارین لوپن و اریک زمور هر دو نامزدهای راست افراطی هستند هر چند آقای زمور با شعارها و برنامه‌های افراطی‌تری وارد مبارزات انتخاباتی شده است.
والری پکرس نماینده جمهوریخواهان میانه‌رو و متمایل به راست است.
ژان لوک ملانشُن از حزب چپگرای افراطی فرانسه تسلیم ناپذیر و یانیک ژادو از حزب سبزها وارد مبارزات انتخاباتی شده‌اند.
چپ سنتی فرانسه پس از تحمل شکست‌های پیاپی سنگین در انتخابات قبلی عملا از صحنه سیاست محو شده است.
حمایت مردمی از حزب سوسیالیست فرانسه که فرانسوا اولاند، نامزد آن از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهوری فرانسه بود، به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.
ناظران می‌گویند شکاف در جناح چپ احتمالا به نفع امانوئل مکرون تمام می‌شود در حالیکه احزاب راستگرا او را به کپی‌برداری از سیاست‌های خود متهم کرده‌اند.
مبارزات انتخاباتی امسال هم تحت‌الشعاع جنگ در اوکراین قرار گرفته و رییس جمهوری به عنوان یک دولتمرد نقش دیپلماتیک مهمی را در این بحران ایفا کرده است.
همانطور که در این انتخابات انتظار می‌رود، اگر در مرحله اول که روز ۱۰ آوریل برگزار خواهد شد، هیچ یک از نامزدها نتواند حد نصاب بیش از ۵۰ درصد کل آرا را به خود اختصاص دهد، دو نامزد دارای بیشترین آرا به مرحله دوم رای‌گیری در ۲۴ آوریل راه خواهند یافت.
نامزد پیروز در مرحله دوم از روز ۱۳ ماه مه دوره پنج ساله ریاست جمهوری خود را آغاز خواهد کرد.
تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بر تحولات بین‌الملل
یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه فرانسه از قدرت‌های جهان و از محورهای اتحادیه اروپاست، گفت: از این منظر فرانسه هم تحت تاثیر تحولات بین‌الملل است و هم به شدت بر این تحولات تاثیر می‌گذارد.
احمد فاطمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین نتایج نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اظهار کرد: نیکلا سارکوزی و فرانسوا اولاند، ۲ رئیس‌جمهوری بودند که پس از ژاک شیراک در فرانسه روی کار آمدند. هر ۲ آن‌ها تنها به مدت یک دوره در جایگاه ریاست جمهوری این کشور حضور داشتند؛ بنابراین اگر در مورد مکرون هم چنین شود، اتفاق بی‌سابقه‌ای نیست. البته مکرون شانس بیشتری از سارکوزی و اولاند دارد و همچنان در نظرسنجی‌ها نفر اول انتخابات است؛ ضمن اینکه وی رقیب قدرتمندی هم ندارد و حتی بسیاری معتقدند ممکن است مانند دور قبل امانوئل مکرون و مارین لوپن، رقیب وی، به دور دوم بروند و سپس مکرون رای آورد.
وی با بیان اینکه مکرون شانس رای‌آوری بیشتری نسبت به لوپن دارد، ادامه داد: این موضوع از دافعه لوپن ناشی می‌شود. افکار افراطی، ضد مهاجرتی و راست‌گرایانه لوپن شانس مکرون برای رای‌آوری را افزایش می‌دهد. در گذشته هم علاوه بر پیروزی مکرون بر مارین لوپن در دور دوم انتخابات ۲۰۱۷ فرانسه در سال ۲۰۰۲ نیز ژاک شیراک توانست در دوم انتخابات بر ژان ماری لوپن، پدر مارین لوپن، پیروز شود.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه مکرون نسبت به دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با کاهش محبوبیت مواجه شده، افزود: در دوره پیش مکرون پدیده انتخابات بود و تبدیل شد به جوان‌ترین رئیس‌ جمهوری تاریخ فرانسه اما اکنون پس از پنج سال مکرون نتوانست به بسیاری از وعده‌های اقتصادی خود تحقق چندانی بخشد. در دوره وی اعتراضاتی در خصوص قوانین مرتبط با بازنشستگی و تامین اجتماعی در فرانسه رخ داد. در حال حاضر یکی از برنامه‌های مکرون این است که در صورت پیروزی در انتخابات سن بازنشستگی را افزایش دهد. این‌ها همه از عواملی است که باعث کاهش محبوبیت مکرون شده است.
فاطمی‌نژاد اضافه کرد: همچنین اعتراضات پیوسته‌ای توسط گروه‌های مختلف، خصوصا طبقه متوسط جامعه فرانسه، در زمان ریاست جمهوری مکرون رخ داد که چندین ماه به طول انجامید. به علاوه سیاست‌های مهاجرتی مکرون نیز از دیگر عواملی بود که تا حدی تاثیر منفی بر میزان محبوبیت وی گذاشت. خصوصا راست‌گرایان افراطی معتقدند در دوران ریاست جمهوری مکرون همچنان نرخ مهاجرت به فرانسه بالا بوده و اسلام‌گرایان نیز آزادی عمل زیادی داشتند. این‌ها همه طی این پنج سال باعث کاهش محبوبیت مکرون شد و وی را از فضای سال ۲۰۱۷ دور کرد اما با این حال مکرون هنوز هم شانس پیروزی دارد چراکه اقدامات مثبتی هم انجام داده و طرفدارانی بین مردم فرانسه دارد.
وی با بیان اینکه مکرون شخصیتی میانه‌رو و بین گروه‌های مختلف طرفدارانی دارد، عنوان کرد: همچنین مکرون برنامه‌هایی عملیاتی برای احیای فرانسه به عنوان یک قدرت مهم داشت و در این مدت سیاست خارجی فرانسه در دوران مکرون بسیار فعال‌تر بود و در موضوعات و بحران‌های مختلف تلاش کرده نقشی جهانی ایفا کند. این‌ها نیز از عواملی است که باعث شده مکرون همچنان طرفدارانی داشته باشد و با توجه به نتایج نظرسنجی‌ها جزو شانس‌های اصلی این دوره از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه باشد؛ هرچند ممکن است یک شگفتی رخ دهد و افراد دیگری رای بیاورند؛ خصوصا اگر مکرون بتواند با کسی جز مارین لوپن به دور دوم برود، احتمال رای‌آوری رقیبش خیلی زیاد است.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه فرانسه از قدرت‌های جهان و از محورهای اتحادیه اروپاست، گفت: از این منظر فرانسه هم تحت تاثیر تحولات بین‌الملل است و هم به شدت بر این تحولات تاثیر می‌گذارد. اگر تغییری در دولت فرانسه رخ دهد و مکرون مجبور به واگذاری قدرت شود، با توجه به خروج مرکل از قدرت در آلمان این تغییر و تحولات در دولت‌های آلمان و فرانسه می‌تواند سیاست‌های اتحادیه اروپا را تحت تاثیر قرار دهد.
فاطمی‌نژاد با اشاره به آشنا بودن مکرون با محیط بین‌الملل خاطرنشان کرد: مکرون در دوران ریاست جمهوری خود خیلی تلاش کرد خود را به عنوان یک میانجی بزرگ در برجام و مناسبات بین ایران و آمریکا معرفی کند و در این زمینه فعالیت‌های زیادی داشت؛ کمااینکه دیدیم در دولت سابق ایران مکرون چقدر تلاش کرد در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیداری بین روسای جمهور ایران و آمریکا انجام شود اما این اتفاق نیفتاد. همچنین مکرون تلاش می‌کرد خارج از سیطره آمریکا روابط اقتصادی فرانسه با ایران را حفظ کند. البته هرچند نتوانست چنین کند اما این اراده را داشت. اگر هر فردی در فرانسه جایگزین مکرون شود، احتمالا نتواند چنین نقش‌هایی ایفا کند.
وی افزود: همچنین در دولت مکرون بسیار تلاش شد فرانسه به یک بازیگر فعال در خاورمیانه تبدیل شود و با خارج شدن از حالت محافظه‌کارانه به گذشته تاریخی خود بازگردد. مکرون در همین راستا در مسائل لبنان و حوزه خلیج فارس در حال ایفای نقش فعال‌تری است. از این منظر هم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه می‌تواند بر عرصه بین‌الملل تاثیرگذار باشد.
این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هم تحت تاثیر تحولات بین‌المللی قرار دارد، ادامه داد: تحولات اوکراین یکی از اتفاقات تاثیرگذار بر انتخابات فرانسه است که احتمالا به نفع مکرون تمام شود چراکه رقبای راست‌گرای افراطی مکرون سیاست‌های ضدمهاجرتی دارند و در حال حاضر درصد زیادی از جمعیت اوکراین در حال مهاجرتند و با توجه به حس همدلی ایجاد شده بین سایر مردم اروپا با اوکراینی‌های مهاجر احتمالا این وضعیت به نفع مکرون و به ضرر نامزدهایی مانند مارین لوپن و اریک زمور که دارای سیاست‌های ضد مهاجرتی هستند، تمام شود.