جیب خالی فدراسیون 430 میلیاردی در سال جام جهانی

گروه ورزش/  صعود مقتدرانه تیم ملی ایران به جام جهانی قطر و هم گروهی یوزها با تیم‌های انگلیس، آمریکا، برنده پلی آف اروپا (ولز یا برنده بازی اسکاتلند - اوکراین) فوتبال دوستان را در یک انتظار چند ماهه و شیرین برای آغاز جام جهانی 2022 قرار داده و آن ها امیدوارند تیم ملی کشورمان که به اذعان کارشناسان و رسانه های داخلی و خارجی نسل طلایی فوتبال ایران را در اختیار دارد برای نخستین بار بتواند از گروهش صعود کند و به جای سه بازی چهار بازی یا بیشتر را در جام جهانی قطر انجام دهد. این انتظار و محقق شدن آرزو و رویای فوتبال دوستان ایرانی مستلزم تدارک خوب یوزها و تامین امکانات مورد نیاز سرمربی و بازیکنان تیم اعم از پرداخت به موقع دستمزد، اردو و بازی های تدارکاتی خوب و حمایت همه جانبه از سوی دولت و وزارت و فدراسیون فوتبال و سایر نهادهاست، اما هنوز چند روز از قرعه کشی نگذشته که مشکلات مثل دمل های چرکین یکی یکی سر باز می کنند! دراگان اسکوچیچ در حالی برنامه اردو و بازی‌های تدارکاتی تیم ملی فوتبال ایران را طراحی کرده که تکلیف دستیاران ایرانی او برای حضور در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همچنان نامشخص است و درخواست او برای پرداخت دستمزد دو دستیار ایرانی اش با پاسخ منفی و این که پولی در خزانه فدراسیون فوتبال نیست مواجه شده است. کریم باقری و وحید هاشمیان دستیاران سرمربی تیم ملی ایران در مسیر صعود به جام جهانی بودند که در کنار آن ها مهرداد خانبان به عنوان آنالیزور نیز حضور داشت. از قرار معلوم فدراسیون فوتبال همچنان موفق به پرداخت دستمزد کامل مربیان داخلی تیم ملی نشده که همین موضوع با اعتراض باقری و هاشمیان روبه رو شده است. دستیاران ایرانی اسکوچیچ پس از قرعه کشی رقابت‌های جام جهانی قطر خواهان دریافت پاداش و مبلغ قرارداد خود شده‌اند اما پاسخ فدراسیون فوتبال در واکنش به این درخواست عجیب‌تر از قبل بوده است. فدراسیون فوتبال ایران بی پولی را عامل اصلی نپرداختن مطالبات کادر فنی تیم ملی اعلام کرده و گفته  است تا زمانی که پول به آن ها نرسد توان پرداخت این مبالغ را هم ندارد.
میرشاد ماجدی سرپرست فدراسیون فوتبال که خزانه خالی را از تیم شهاب الدین عزیزی خادم رئیس عزل شده فدراسیون فوتبال تحویل گرفته در شرایط عجیبی قرار دارد. فدراسیون فوتبال ایران به واسطه صعود تیم ملی به جام جهانی صاحب پاداش 16 میلیون دلاری شده است که 12 میلیون دلار آن را فیفا و 4 میلیون دلار دیگر را کنفدراسیون فوتبال آسیا پرداخت می کنند. عزیزی خادم رئیس معزول فدراسیون فوتبال چند روز پیش از بازی برگشت ایران و عراق که تکلیف صعود ایران را در صورت برد مشخص می کرد در مصاحبه ای رسمی گفته بود:« پاداش صعود به جام جهانی ۱۶ میلیون دلار خواهد بود. ۱۲ میلیون دلار از سوی فیفا و فکر می‌کنم حدود 3.5 تا ۴ میلیون دلار هم AFC پرداخت می‌کند که روی هم رفته ۱۶ میلیون دلار می‌شود. این موفقیت در شرایطی است که هزینه صعود به جام جهانی کمتر از ۲ میلیون دلار شده است.» 16 میلیون دلار(که با دلار 27 هزار تومانی بیش از 430 میلیارد تومان می شود) می تواند یک تحول بزرگ در فدراسیون فوتبال به وجود بیاورد و تیم ملی بدون دغدغه و با تدارکی عالی راهی قطر شود اما مشکل این جاست که به دلیل تحریم های بانکی ایران، پاداش صعود مثل دیگر درآمدهای ملی و باشگاهی ایران در حساب فیفا و  AFCبلوکه شده است و ایران دسترسی به این پول هنگفت ندارد! دسترسی به این پاداش بزرگ فقط با رفع تحریم ها امکان پذیر است که آن هم به مذاکرات وین و احیای برجام بستگی دارد! پیش از این و در سال های اخیر هم بارها تیم های ملی و باشگاهی ایران طی نامه نگاری با فیفا و ای اف سی خواستار پرداخت پاداش ها یا انتقال همه یا بخشی از آن ها به طلبکاران خارجی
تیم های ایرانی شده که این نامه ها با پاسخ منفی و این که امکان چنین کاری وجود ندارد مواجه شده است. پرسپولیس چند ماه پیش برای پرداخت طلب برانکو و کالدرون چند نوبت با ای اف سی و فیفا نامه نگاری کرد که نتیجه ای نداشت و در نهایت طلب هنگفت این دو مربی خارجی سرخ ها از منابع داخلی تامین شد. به نظر می رسد ثروتمندترین فدراسیون ورزشی ایران بیشتر از همه نهادهای ورزشی قربانی تحریم و سیاست شده و ماجدی و دوستانش در فدراسیون فوتبال باید به فکر منابع دیگر برای تامین نیازهای تیم ملی و دستمزد کادرفنی باشند.