درخشش ستاره‌ها با زبان روزه

گروه ورزشی/ کریم بنزما این روزها تبدیل به فوق ستاره رئال مادرید شده و یکی از بهترین بازیکنان حال حاضر فوتبال جهان به حساب می‌آید. ستاره مسلمان رئال مادرید هفته گذشته در حالی در بازی تیمش مقابل چلسی در لیگ قهرمانان اروپا موفق به زدن 3 گل شد که در ماه مبارک رمضان روزه‌داری خود را نیز بجا آورد و روزه بود. بنزما 34 ساله، همیشه گفته که در ماه رمضان همواره روزه می‌گیرد. با وجود اینکه او در طول روز نمی‌تواند غذا بخورد یا آب بنوشد اما با برنامه غذایی درست، آمادگی بالای خود را حفظ کرده و در بازی مقابل چلسی درخشید و صعود تیمش به مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را تا حد زیادی قطعی کرد. کریم 13 دقیقه قبل از بازی افطار کرد و سپس به داخل زمین رفت و درخشید و زمینه ساز برد 3-1 تیمش در ورزشگاه استمفوردبریج شهر لندن شد. مهاجم فرانسوی در مصاحبه با سایت اسکوایر به‌طور شفاف گفت که بجا آوردن مناسک مربوط به ماه مبارک رمضان تأثیر منفی روی عملکرد او نداشته است: «هیچ تأثیری. رمضان بخشی از زندگی من است و دین من بجا آوردن اعمال رمضان را واجب می‌داند. برای من این ماه خیلی مهم است و وقتی روزه می‌گیرم احساس خیلی خوبی دارم.» وقتی از او سؤال شد بابت چه چیز در زندگی خود شکرگزار است، او پاسخ داد: «بابت سلامتی بدن و روحیه‌ام.»
برای ورزشکارانی که برای بدن خود برنامه‌ریزی حرفه‌ای دارند، این ماه مثل یک وقفه برای خارج شدن از روال معمول زندگی است. با وجود این، ورزشکاران مسلمان مثل بنزما با این چالش روبه‌رو می‌شوند و از آن استقبال می‌کنند. این موضوع همچنین به آنها کمک می‌کند که از سوی باشگاه‌ها و هواداران خود حمایت و تشویق شوند. حدود یک‌سوم جمعیت جهان مسلمان هستند. پس جای تعجب نیست که بسیاری از بهترین فوتبالیست‌ها و ورزشکاران جهان هم جزو مسلمانان باشند. محمد صلاح فوق ستاره لیورپول و تیم ملی مصر است که بسیاری او را بهترین بازیکن حال حاضر فوتبال جهان می‌دانند، پل پوگبا هافبک خلاق منچستریونایتد و تیم ملی فرانسه و ریاض محرز ستاره الجزایری منچسترسیتی جزو سرشناس‌ترین فوتبالیست‌های مسلمان به حساب می‌آیند. این نام‌های برجسته همگی در دهه گذشته در بالاترین سطح فوتبال قرار داشته‌اند. آنها به‌خوبی در ایجاد تغییرات لازم در برنامه روزانه خود در ماه رمضان مهارت دارند.
برندان راجرز سرمربی لسترسیتی هفته گذشته و بعد از تساوی 1-1 تیمش مقابل منچستریونایتد در لیگ برتر انگلیس، وسلی فوفانا مدافع تیم خود را که با روزه در این مسابقه حضور پیدا کرد مورد ستایش قرار داد. راجرز در توصیف این بازیکن 21 ساله گفت: «او در ماه رمضان روزه می‌گیرد. از صبح بازی هیچ چیز نخورده و نیاشامیده است. با این شرایط بهترین بازیکن تیم ما بود و این نشان می‌دهد که چه بازیکن بزرگی است.»
بسیاری از باشگاه‌های بزرگ دنیا می‌دانند که ورزشکاران مسلمان تیمشان در ماه رمضان نیاز به مراقبت ویژه چه از لحاظ بدنی و چه از لحاظ روانشناسی دارند تا بتوانند به خوبی از پس مسئولیت‌های ورزشی نیز بربیایند.


سازمان ورزش انگلیس، اصولی را برای حمایت و تشویق ورزشکاران مسلمان برای بجا آوردن اعمال ماه رمضان مشخص کرده است. این برنامه در تمام رده‌های آماتور و حرفه‌ای اجرا شده و مورد استقبال نیز قرار گرفته است. مربی تیم راگبی هوریکان انگلیس از اینکه بازیکنان مسلمان مورد حمایت قرار می‌گیرند خوشحال و شگفت زده است: «این یک قدم واقعاً مثبت برای ورزش راگبی و برای کل ورزش به حساب می‌آید که به ورزشکاران اجازه می‌دهد راحت در مورد دین خود صحبت کنند و اعمال آن را بجا بیاورند.» ورزش انگلیس منشوری با مشورت علمای دینی، ورزشکاران و باشگاه‌های ورزشی تهیه کرده که شامل 10 مورد است که تیم‌ها می‌توانند برای ایجاد محیطی دلپذیرتر برای بازیکنان مسلمان خود انجام دهند. این موارد شامل مقرراتی مانند تضمین داشتن مکان‌های مناسب برای عبادت بازیکنان مسلمان، ارائه غذای حلال و اجازه دادن به ورزشکاران مسلمان برای روزه گرفتن بدون قضاوت یا مانع در طول ماه رمضان است. رومان سایس بازیکن مراکشی تیم ولورهمپتون انگلیس در مورد اهمیت ماه رمضان گفته: «برای من این ماه خیلی مهم است. زمانی مناسب است که بیشتر کنار خانواده‌ام باشم و ایمان و علم خودم را نسبت به اسلام بالاتر ببرم.» ولورهمپتون یکی از باشگاه‌هایی است که منشور مربوط به مسلمانان ورزشکار را امضا کرده و امکانات لازم را برای بازیکنان مسلمان خود فراهم می‌آورد. سایس در این مورد گفت: «برای بازیکنی مثل من چنین اقدامی ارزش زیادی دارد. حالا می‌دانیم که گزینه متفاوتی در منوی غذا برای ما تدارک دیده شده است، می‌توانیم کمی دیرتر به تمرین بیاییم و موقع افطار کمی استراحت کنیم.»
در طول دهه گذشته، بسیاری از بزرگترین مسابقات فوتبال در ماه رمضان برگزار شده است، از جمله المپیک ۲۰۱۲، بخش‌هایی از جام‌های جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ و مسابقات جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۱۶. برخی بازیکنان با وجود این، همچنان توانستند در اوج بمانند و به رقابت در بالاترین سطح ادامه دهند. سادیو مانه در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ روزه داشت و گل تساوی را مقابل رئال مادرید به ثمر رساند.

بــــرش
باز کردن روزه در جریان مسابقه

هفته گذشته برای اولین بار در لیگ فوتبال آلمان «بوندس لیگا» مسابقه به خاطر افطار کردن یک بازیکن مسلمان، متوقف شد. نیاکاته بازیکن تیم ماینتس از داور اجازه خواست تا روزه خود را باز کند و یولنبک داور بازی با درخواست بازیکن فرانسوی موافقت کرد. موسی نیاکاته در جریان بازی ماینتس مقابل اگزبورگ این درخواست را از داور داشت و روزنامه بیلد آلمان در گزارش این اتفاق نوشت: «برای اولین بار در تاریخ بوندس لیگا در ماه رمضان، بازی برای باز کردن روزه یک بازیکن مسلمان متوقف شد.» این اتفاق در دقیقه 65 بازی رخ داد و نیاکاته فقط با نوشیدن آب روزه خود را باز کرد. سال گذشته هم در جریان بازی تیم گیرسانسپور و آنکارا در فوتبال ترکیه، بازی در دقیقه 11 به دلیل مصدومیت یک بازیکن متوقف شد که این اتفاق دقیقاً همزمان شد با زمان افطار و داور به بازیکنان مسلمان اجازه داد که زمان بیشتری کنار زمین بمانند و روزه خود را باز کنند.