کارشکنی جدید امریکا

کاخ سفید در حوزه لغو تحریم‌ها، زیاده‌خواهی‌های جدیدی را مطرح کرده‌است

گروه سیاسی/ چند هفته از وقفه در مذاکرات وین می‌گذرد و کمتر سخنی از سوی نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات شنیده می‌شود. کشورهایی که هر روز با توئیت و مصاحبه خود مواضع و آخرین خبرها از مذاکرات را مخابره می‌کردند اکنون بیشتر سکوت اختیار کرده‌اند. اکنون خبرها حکایت از آن دارد که کشورهای اروپایی در کنار روسیه و چین، ایالات متحده را مسئول وضعیت کنونی و عدم تصمیم‌گیری می‌دانند و دیپلماسی هوشمندانه ایران اجازه بردن انگشت اتهام به سمت کشورمان را نداده است. آنچه مشخص است آنکه جمهوری اسلامی ایران توانسته با جدا کردن مذاکرات از معیشت و آینده کشور تصمیمات بهتر و مبتنی بر منافع ملی اتخاذ کند. اکنون فشارهایی که احتمال می‌رفت ایران را مجبور به تغییر رفتار کند نه تنها خنثی شده که حتی اثر عکس داشته است. ایران با عدم تکیه به نتیجه مذاکرات وین، تاکید خود را بر گسترش همکاری با کشورهای مختلف دنیا و تاکید بر ظرفیت داخلی قرار داده که نتایج خود را در همین چند ماه نیز نشان داده است. افزایش فروش نفت، افزایش صادرات غیرنفتی و ارزآوری قابل توجه کشور در شش ماه گذشته، گواه همین موضوع است که به پشتوانه‌ای برای مردان دیپلماسی کشور تبدیل شده است. حتی فعالیت‌های مخرب و تروریستی دشمنان ایران نیز نتوانسته به اهداف دلخواه دشمن کمک کند. به عنوان نمونه معاون امور بین‌الملل و حقوقی سازمان انرژی اتمی به خبرنگار روزنامه ایران خبر داده است که ظرفیت تولید سانتریفیوژ کشورمان پس از خرابکاری تسا دو برابر شده است. وی گفته است: «حتی خرابکاری‌ها هم نتوانسته‌اند سد راه این پیشرفت باشند. ما در همان حوزه ای که آنها خرابکاری کردند پیشرفت کرده‌ایم. چنانکه بعد از خرابکاری در تسای کرج ظرفیت تولید ما در تسا دو برابر شد. علاوه بر اینکه با انتقال سایت به زیر کوه  احتمال ضربه پذیری‌اش را کمتر کردیم. حالا آنها خودشان هم به این تحلیل رسیده‌اند که تحریم، فشار، تهدید و ترور نتیجه نخواهد داشت؛ چراکه ایران کشوری همچون لیبی نیست که سانتریفیوژهایش را بگیرند و صنعت هسته‌ای در آن تمام شود.»
این اتفاقات نشان می‌دهد که امریکایی‌ها راهی به جز دیپلماسی پیش روی خود نخواهند داشت و سلاح‌های آنها علیه ملت ایران ناکارآمد بوده است. با وجود این تحرکات زیادی از سوی امریکا و رژیم صهیونیستی در جریان است تا منافع ایران را از توافق احتمالی کاهش دهد، اما دولتمردان اعلام کرده‌اند که به هیچ عنوان حاضر به نادیده گرفتن خطوط قرمز کشورمان که منافع ملی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، نخواهند بود. همچنین آنگونه که صحبت‌های وزیر امور خارجه نشان می‌دهد با وجود پیشرفت فراوان در مذاکرات و حصول به مشترکات فراوان در  توافق احتمالی، کاخ سفید خواسته‌های جدیدی را مطرح کرده که با قسمت‌های مشترک متنی که تاکنون به دست آمده است، تعارض دارد. این رویه مخرب امریکا باعث شده است تا کشورهای دیگر حاضر در مذاکرات نیز از مواضع غیرسازنده ایالات متحده حمایت لازم را نداشته باشند.



نگاه ایران معطوف به وین نیست
در همین ارتباط وزیر امورخارجه کشورمان در اولین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی که دیروز (یکشنبه) در محل وزارت امورخارجه برگزار شد، ضمن تاکید بر این موضوع که وزارت امورخارجه کار خودش را در مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها دنبال می‌کند، خبر داد: «ما به دنبال این هستیم تا تحریم‌ها برداشته شود، اما با عزت و با توافقی پایدار. تاکید آقای رئیسی در جلسات به همه اعضای کابینه همواره این است که نگاه‌ها نباید معطوف به وین باشد، بلکه همه دستگاه‌ها موظف هستند برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و پیشرفت و توسعه پایدار اقتصاد و تجارت در کشور عمل کنند. »

ادعای دروغ غربی‌ها
از جمله موضوعاتی که قبلا رسانه‌ها با عنوان مانع اصلی مذاکرات مطرح کرده‌اند، مساله بحران اوکراین بوده است. حسین امیرعبداللهیان اما با بیان اینکه روسیه مانع توافق نیست، خبر داد: غربی‌ها به ما گفتند که با توجه به شروع جنگ اوکراین، حتی اگر در توافق به نقطه نهایی برسیم روسیه با توافق همراهی نخواهد کرد. در تماس تلفنی که با آقای لاوروف داشتیم و در سفری که به مسکو داشتم، گفت‌وگوهای خیلی روشن و شفافی بین ما انجام شد و آقای لاوروف اعلام کرد و توافق ما با طرف روس این شد اگر در مذاکرات وین، هر زمانی که خطوط قرمز ما به صورت کامل رعایت شد و به نقطه توافق رسیدیم، روسیه هیچ مانعی برای توافق نخواهد بود.
وزیر امورخارجه ادامه داد: همچنین چند روز پیش در دیداری که با لاوروف در حاشیه سفر به چین داشتیم، وی بار دیگر تأکید کرد که اگر در مسیر پایانی توافق قرار گرفتیم روسیه از آن حمایت می‌کند و در دیدار با وزیر خارجه چین نیز چینی‌ها اعلام کردند که کاملاً با نظرات ایران هماهنگ هستیم و اگر در نقطه پایانی این توافق قرار بگیریم از این توافق حمایت خواهیم کرد.

سنگ‌اندازی‌های امریکا در طول مذاکرات
امیرعبداللهیان تأ کرد: طرف امریکایی در دو، سه هفته گذشته زیاده‌خواهی‌هایی را مطرح کرد که در تعارض با برخی بندهای متن است و با وجود اینکه بخش زیادی از متن در مسیر این مذاکرات مورد توافق قرار گرفته، طرف امریکایی پیشنهادها و خواسته‌هایی را مطرح می کند که در تضاد با برخی از بندهای متنی است که مورد اشاره قرار گرفت.

نفعی از مذاکره با امریکا نمی‌بینیم
امیرعبداللهیان همچنین تاکید کرد: امریکایی‌ها به صورت مستمر از ضرورت مذاکرات مستقیم با ایران صحبت می‌کنند. ما با بررسی‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که نفعی در مذاکره مستقیم با امریکا نداریم. امریکایی‌ها هنوز روی زمین اقداماتی انجام نداده‌اند که بتوانیم چشم‌اندازی را در این زمینه مشاهده کنیم و بگوییم در کنار ابراز حسن‌نیت‌شان اقدامات مثبتی را روی زمین انجام دادند.
وی افزود: آنها اگر حسن‌نیت دارند، قبل از هر توافقی یکی دو مورد از مسائل ملموس و علنی را اعلام کند تا نشان دهند در عمل نیز حسن‌نیت دارند، به طور مثال بخشی از درآمدهای بلوکه شده ملت ایران را آزاد کنند و آقای بایدن که دائم صحبت از حسن‌نیت می‌کند، یک مورد از تحریم‌ها را با فرمان اجرایی خود به نشانه حسن‌نیت لغو کند. البته تبادل پیام بین ایران و امریکا از طریق non paper و از طریق هماهنگ‌کننده اروپایی کمیسیون مشترک برجام ادامه دارد و ما به‌صراحت به امریکایی‌ها گفته‌ایم که سنگ‌اندازی و کارشکنی نکنند. سه کشور اروپایی و همچنین چین و روسیه نسبت به برخی زیاده‌خواهی‌های امریکا در این مذاکرات انتقاداتی دارند و با خود ما همراهی می‌کنند، در واقع این روشی که امریکا دنبال می‌کند با روح حاکم بر همکاری در مذاکرات وین همخوانی ندارد.

حمایت نمایندگان مجلس از توافق با حفظ خطوط قرمز
در همین خصوص روز گذشته هیأت‌رئیسه مجلس بیانیه‌ای با امضای بیش از۲۵۰ نفر از نمایندگان پیرامون مذاکرات هسته‌ای خطاب به رئیس‌جمهور قرائت کرد. در این بیانیه آمده است: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از دولت انقلابی به‌دقت مذاکرات را زیر نظر دارند و بدون شک دولت و مجلس در حفظ منافع ملی توافق نظر دارند و ضمن رعایت خطوط قرمز از قانون مجلس صیانت خواهند کرد.» در این بیانیه نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام داشتند از هرگونه توافقی که با رعایت قانون مجلس و خطوط قرمز ترسیم شده نظام، منافع ملت ایران را تضمین کند، حمایت خواهند کرد.