اوج پایبندی به اعتقاد و مسلمانی افطار روی چمن فوتبال

سال‌هاست که با گسترش فضای مجازی همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان شاهد صحنه‌های دل‌انگیزی از افطار کردن بازیکنان مسلمان فوتبال جهان در زمین مسابقه هستیم. بازیکنان شاخص مسلمان فوتبال جهان با انجام این کار اعتقاد راسخ خود را به مسائل دینی نشان می‌دهند، اعتقاداتی که برای دیگران هم محترم شمرده می‌شود تا جایی که در مواقع همزمانی نماز مغرب با مسابقه حتی برای لحظاتی بازی را متوقف می‌کنند تا بازیکن یا بازیکنان روزه‌دار افطار کنند و سپس به بازی ادامه دهند.
از این دست لحظات در ماه رمضان امسال نیز تاکنون زیاد دیده شده، مثل آنچه در جریان بازی برنلی و اورتون روی داد. در اواسط این مسابقه، زمان افطار فرارسید، به همین خاطر چند دقیقه بازی متوقف شد تا عبدولای دوکوره بازیکن مالیایی اورتون افطارش را بازکند یا اینکه تصاویری از کریم بنزما، مهاجم گلزن رئال‌مادرید منتشر شد که نشان می‌داد او یک ربع قبل از مسابقه مهم تیمش با چلسی در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا روزه خود را افطار کرده است.
جالب اینکه پایبندی این بازیکنان به اعتقادات دینی خود با تشویق باشگاه‌ها و سرمربیان تیم‌ها هم همراه می‌شود. در سال‌های قبل نمونه‌های زیادی داشته‌ایم که سرمربیان تیم‌های بزرگ اروپایی همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان برای بازیکنان مسلمان خود برنامه تمرینی مناسبی در نظر می‌گرفتند که آن‌ها با تحمل فشار کمتر بتوانند روزه بگیرند یا می‌توان به حرف‌های سرمربی پورتو در خصوص روزه‌داری مهدی طارمی و دیگر بازیکنان مسلمان این تیم اشاره کرد وقتی می‌گوید: «من خودم یک کاتولیک هستم و روزه می‌گیرم. دیروز ۲۰ کیلومتر را ناشتا و بدون اینکه غذایی بخورم، دویدم. ارزش‌هایی وجود دارد که انسان را رشد می‌دهد. موقعیت‌هایی که فراتر از کمبود لحظه‌ای غذاست. این لحظات ما را در بازی قوی‌تر می‌کند.»
تمامی آنچه در سال‌های قبل رخ داده و امسال نیز همزمان با شروع ماه مبارک رمضان اتفاق می‌افتد، حکایت از آن دارد که روزه‌داری هیچ منافاتی با انجام فعالیت ورزشی حتی در بالاترین سطح حرفه‌ای آن ندارد. آنچه امروز از رفتار ستارگان مسلمان فوتبال دنیا و حتی دیگر رشته‌ها در جای‌جای دنیا دیده می‌شود، می‌تواند سرمشق بازیکنان و ورزشکاران باشد، همان‌هایی که این ستاره‌ها را به لحاظ مسائل فنی الگوی خود قرار می‌دهند. اما چیزی که امروز متأسفانه با آن روبه‌رو هستیم، حجم عظیمی از بی‌اعتقادی است که باعث می‌شود روزه‌داری یک یا چند بازیکن با سروصدای فراوان رسانه‌ای شود، در حالی که پایبندی به مسائل دینی وظیفه هر مسلمانی است و اتفاقی غیرعادی محسوب نمی‌شود.


اینکه افطار کردن کریم بنزما و هت‌تریک او بعد از یک روز روزه‌داری سروصدا به راه می‌اندازد، نشان می‌دهد که قاطبه جامعه ورزش، حتی در ایران بر این باورند که نمی‌شود هم روزه گرفت و هم به ورزش حرفه‌ای پرداخت. بنابراین چنین لحظاتی تبدیل به لحظات ناب می‌شود. هرچند باور به اعتقادات و پایبندی به آن‌ها زیباست، اما فراموش نکنیم که آن‌ها وظیفه دینی خود را انجام می‌دهند که امروز انجام این وظیفه در میان انبوه بازیکنان مسلمانی که نسبت به مسائل دینی بی‌توجه و کم‌توجه هستند ناگهان تبدیل به یک عمل فوق‌العاده و غیرعادی می‌شود.
دوستی نوشته بود: «اتفاقاً روزه‌داری طارمی و بنزما امری کاملاً عادی و عمل به وظیفه دینی و اعتقادی است. باید گفت عمل نکردن به دستور خدا و روزه نگرفتن غیرعادی است، اما چرا روزه‌دار بودن این افراد مشهور تا به این حد مورد توجه قرار گرفته است؟ دلیل را باید جای دیگری جست. وقتی افراد از سطوح بسیار پایین در لیگ محلات برای عمل نکردن به دستور الهی بهانه‌تراشی می‌کنند و زشت‌تر اینکه حتی تمسخر روزه‌داران را در دستور کار قرار می‌دهند، اینجا با دیدن بازیکنانی در بالاترین سطح فوتبال جهان پاسخ عملی و مثال عینی در نقص آن گروه مطرح می‌شود.»
در یک کلمه باید پذیرفت که روزه مانعی برای فعالیت‌های مهم نیست و حتی می‌توان روزه‌دار بود و در بالاترین سطوح فعالیت کرد. اینکه بتوان به عنوان یک ورزشکار مسلمان پای اعتقادات خود ایستاد و موفق هم بود، موضوعی است که بزرگان و ستاره‌های فوتبال جهان آن را در مقابل مسخره‌کنندگان دینداری فریاد می‌زنند.