رئیس جمهور دستور توقف داد اما پروژه در حال اجراست!

آفتاب یزد - گروه شبکه: احداث پتروشیمی میانکاله با دستور ابراهیم رئیسی متوقف شد. ۲۰ اسفند ماه سال ۱۴۰۰ بود که کلنگ مجتمع پتروشیمی میانکاله در اراضی و مراتع حسین‌آباد شهرستان بهشهر در حریم منطقه حفاظت شده میانکاله توسط وزیر کشور به زمین خورد. در آن زمان وزیر کشور اعلام کرد که موافقت محیط زیست برای ساخت پتروشیمی در منطقه اخذ شده است. اما چیزی نگذشت که رئیس سازمان محیط زیست، مجوز داشتن این پروژه را رد کرد و به انتقاد از احداث پتروشیمی در محدوده میانکاله پرداخت. پس از آن هم کارشناسان و فعالان این حوزه به جمع مخالفان ایجاد پتروشیمی در این منطقه اضافه شدند. کارشناسان محیط زیست و فعالان این حوزه اعتقاد دارند که احداث مجتمع پتروشیمی در پنج کیلومتری تالاب میانکاله، علاوه بر افزایش آلودگی، حیات‌وحش را به نابودی می‌کشد و سلامت مردم منطقه را به خطر می‌اندازد. اما علی رغم این انتقادها ساخت پتروشیمی همچنان ادامه داشت تا این که علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست افشاگری‌هایی در این زمینه انجام داد که قابل تامل است. او به افراد پشت پرده این پروژه اشاره و برخی نمایندگان مجلس را عامل فشار برای احداث آن معرفی کرد. سلاجقه گفت که گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده، اما نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود. در حالی که حضرت آقا فرمودند نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند. » در نهایت هم علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست آب پاکی را روی دست مسئولان پتروشیمی میانکاله ریخت و گفت که در زمینه اجرای طرح پتروشیمی در میانکاله هم کوتاه نمی‌آید.
> از کلنگ زنی پروژه‌های بدون مجوز محیط زیستی جلوگیری شود
رئیس سازمان محیط زیست حتی از استانداران درخواست کرد که کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌ها توسط مقامات ارشد کشوری که عموماً در سفرهای استانی اتفاق می‌افتد، اجتناب شود. در سال‌های گذشته اغلب پروژه‌ها توسط مقامات ارشد کشور و با رایزنی‌های نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، یا در حوزه‌های انتخاباتی و استانداران با رویه ناصواب فاقد مجوز محیط زیستی افتتاح و از سوی سازمان برنامه‌وبودجه، تامین اعتبار می‌شد. به گفته رئیس سازمان محیط زیست، پس از کلنگ زنی و افتتاح برخی پروژه‌ها متاسفانه مشکلات بسیار زیادی از جمله تخریب جنگل‌ها و پوشش گیاهی، عدم رعایت حریم‌های کمی و کیفی منابع آب سطحی، عدم تامین کافی نیاز آبی پروژه‌ها، تداخل با مناطق چهارگانه محیط‌زیست، قرارگیری در حریم شهرها و یا تداخل با شعاع‌های ممنوعه ایجاد صنعت در کلان‌شهرها و نزدیکی با شهر و روستا و نارضایتی‌های اجتماعی می‌شد، که نهایتاً منجر به تاخیر افتادن اجرای پروژه‌ها و یا دستور توقف قضایی در حین ساخت‌وساز پروژه می‌شود.
> دستور توقف یک اقدام ضد محیط زیستی


حال طی یک خبر خوشحال کننده‌ای، شنیده شده که درپی دستور رئیس‌جمهور به رئیس سازمان محیط زیست برای جلوگیری از احداث پتروشیمی میانکاله به دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی، ابطال مصوبه دولت قبل درباره این پروژه در دستورکار هیات وزیران قرار گرفته و به زودی پرونده آن برای همیشه بسته خواهد شد. آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» در آخرین جلسه هیئت دولت به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دستور داد موضوع احداث پتروشیمی میانکاله را بررسی و با احصای موارد خلاف قانون و آسیب‌زا برای محیط زیست، سریعاً از اجرای آن جلوگیری کند.
اما روزنامه فرهیختگان نوشته است: «مشاهدات میدانی نشان می‌دهد علی‌رغم دستور رئیس‌جمهور برای توقف عملیات اجرایی احداث پتروشیمی میانکاله به دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی، این پروژه به صورت مخفیانه در حال اجراست.»
> واکنش کاربران
حال در واکنش به این اقدام مهم ابراهیم رئیسی یکی از کاربران نوشته است: «آقای رئیسی دستور توقف عملیات اجرایی احداث پتروشیمی‎میانکاله را به دلیل بروز مشکلات زیست‌محیطی صادر کردند. از این اقدام ایشان حمایت کرده و از مطالبه گران تشکر میکنم».
کاربر دیگری گفته است: «به نظر میرسه رئیسی با احداث پتروشیمی میانکاله مخالفت کرده هرچند پیمانکار در حال فعالیته. خبر خیلی خوبیه و اتحاد خوبی علیه پتروشیمی شکل گرفت».
دیگری نوشت: «آقای رییسی دستور جلوگیری از احداث پتروشیمی در مراتع میانکاله را صادر کرده‌اند. اقدام درستی که باید حمایت شود».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «اینکه علی رغم دستور رئیس جمهور مبنی بر توقف پتروشیمی میانکاله هنوز مشغول ساخت آن هستند یعنی زیرپا گذاشتن دستور رئیس جمهور. باید به طور خیلی جدی با آن‌ها برخورد بشه».