اوضاع ناخوشایند دارو و تجهیزات پزشکی

یک متخصص ارتوپد: بیماران متاسفانه در نوبت‌های 6 ماهه و یکساله هستند زیرا شرکت‌ها می‌گویند چون برخی اقلام وارد نشده
نمی‌توانند سرویس دهی داشته باشند. ما به شدت در زمینه کمبود تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه هستیم و اغلب بیماران با درد زیاد
در صف‌های طولانی هستند و ما هم نمی‌توانیم بدون تجهیزات برای آن‌ها کاری انجام دهیم
آفتاب یزد _ یگانه شوق الشعراء: این روزها وضعیت دارو در کشور ما دچار چالش شده است. علی رغم اینکه مسئولین می‌گویند ارز ترجیحی دارو حذف نشده است و اتفاقا برای واردات دارو ارز ترجیحی تخصیص داده شده است و کمبودی وجود ندارد در بطن جامعه مردم خبر از وضعیت دیگری می‌دهند. بسیاری از بیماران خصوصا افرادی که درگیر بیماری‌های خاص هستند می‌گویند که بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی کم و گران شده است. یعنی مسئولین می‌گویند کمبودی وجود ندارد ولی مردم خبر از درد کمبود و گرانی دارو‌ها می‌دهند. همه می‌دانیم دارو و تجهیزات پزشکی ارتباط مستقیمی با جان مردم دارند و هر نوع کمبود و گرانی در این زمینه می‌تواند جان افراد را به خطر اندازد.


>وزیر بهداشت:ارز ۳ میلیارد دلاری برای تامین دارو در ۱۴۰۱
در همین راستا روز گذشته وزیر بهداشت با بیان اینکه امسال سه میلیارد دلار ارز دارو داریم که آن را برای تامین دارو استفاده می‌کنیم، درباره تغییر سیاست ارزی دارو، گفت: اگر بخواهیم این منابع را برای تقویت بیمه‌ها به ریال بدل کنیم، در صورتی است که سازمان برنامه و بودجه بتواند ریالش را تامین کرده و به ما بدهد، این اقدام صورت می‌گیرد؛ اما فعلا برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین‌اللهی درباره مباحث مربوط به ارز دارو گفت: سال قبل دو میلیارد دلار ارز برای دارو داشتیم، اما امسال این عدد به سه میلیارد دلار افزایش یافته است. بنابراین هیچ مشکلی در رابطه با تامین دارو نداریم.
>داروهای خارجی قیمت‌های نامتعارف دارند
وی در عین حال افزود: فضاسازی‌هایی که برخی برای منافع‌شان انجام دادند، به هیچ وجه درست نیست. ما اجازه نمی‌دهیم که کوچکترین خدشه‌ای به مردم وارد شود. البته داروهایی که به صورت برند و داروهای غیرضروری است، وضعیت متفاوتی دارند. زیرا اگر دارویی را مشابه تولید داخلی داشته باشیم، ضرورتی برای مصرف نوع خارجی آن نداریم. داروهای خارجی قیمت‌های نامتعارف دارند و اصلا در برنامه ما نیست. ما حتما از داروهای داخلی حمایت می‌کنیم و ۹۷ درصد داروهایمان هم تولید داخلی است و تنها سه درصدش وارداتی است.وزیر بهداشت همچنین گفت: برای بحث داروی بیماران خاص هم مجلس اعتبار جداگانه‌ای دیده که برنامه‌ریزی ما به صورتی است که بیماران خاص هم به راحتی به داروهایشان دسترسی داشته باشند.در حوزه برخی داروهای نادر و داروهایی که جزو اقلام داروهای فارماکوپه ما نیست، آن‌ها احتمال گرانی دارند که جزو برنامه ما هم‌ نیست، اما داروهای بیماران خاص، صعب‌العلاج و داروهای مورد نیاز مردم را به وفور تامین می‌کنیم.
>ارز هیچ دارویی را به تازگی آزاد نکردیم
وی در پاسخ به سوال دیگر درباره داروهایی که در دولت قبل ارزشان به ارز آزاد تبدیل شد، گفت: ما ارز هیچ دارویی را به تازگی آزاد نکردیم، اما از قبل هرچه بوده همان است. برنامه‌ای که داریم این است که اولا پوشش بیمه‌ای مردم را افزایش دهیم که باید حدود شش میلیون نفر را بیمه کنیم که ان‌شاءالله انجام‌ می‌دهیم و دوم اینکه داروهایی که تحت پوشش بیمه نیست، اما ضروری است، بازنگری انجام دهیم تا تحت پوشش بیمه قرار گیرد.وی درباره افزایش قیمت دارو و لزوم پوشش بیمه‌ای داروهای گران، گفت: قرار است در شورای عالی بیمه پوشش بیمه‌ای جدید بررسی شود.
>داروهای خاص کمیاب شده اند
اما همایون سامه یح نجف آبادی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «داروهای خاص کمیاب شده‌اند و من شاهد هستم که برای مثال یک نفر برای تامین داروهای شیمی درمانی مجبور است به چندین داروخانه سر بزند و از هر داروخانه یکی از اقلام دارویی را تهیه کند.یعنی اوضاع تا این حد نامناسب است اما درباره حذف ارز ترجیحی در خصوص خیلی از داروهایی که به صورت روتین استفاده می‌شود تغییر قیمتی ایجاد نشده است و این داروها آنچنان گران نشده اند.لذا باید بگذاریم فروردین ماه نیز بگذرد و با توجه به تورمی که وجود دارد به تبع یک افزایش قیمتی برای دارو هم خواهیم داشت.اما باید ببینیم این افزایش قیمت متناسب با همان آزاد شدن ارز است یا با تورم کشور تناسب دارد.ما جسته و گریخته متوجه شدیم برخی از داروها گران شده است و افزایش قیمت بیشتر از نرخ تورم است.قیمت بسیاری از دارو‌ها حتی دو الی سه برابر شده است اما متاسفانه صحبت‌ها متناقض است. از یک طرف مجلس می‌گوید آزاد شدن ارز به عهده دولت قرار گرفته است و اگر دولت تمایل دارد ارز را آزاد کند وگرنه ترجیحی شود. از طرف دیگر دولت می‌گوید ما فعلا داریم ارز را در اختیار قرار می‌دهیم.مطمئنا کمیسیون بهداشت در این مسئله وارد می‌شود و تحقیق‌های لازم را انجام می‌دهد. امیدواریم که همانطور که دولت قول داده است دارو دچار افزایش قیمت نشود تا به بیماران فشار وارد نشود.»
>زیر ساخت‌ها هنوز آماده نیست
یحیی ابراهیمی یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«کمیسیون بهداشت و درمان تقریبا مخالف آزاد کردن ارز دارویی بوده است زیرا می‌دانستیم از طریق حذف ارز 4200 مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آید. اما راه حل این نیست که ما یکدفعه ارز دارویی را حذف کنیم زیرا سلامت انسان‌ها نباید به هیچ طریقی به خطر افتد. بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه دارو‌های گران با مشکل مواجه می‌شوند. در همین راستا مخالفت‌های جدی‌ای در این خصوص مطرح شد که ارز دولتی فعلا در این زمینه باقی بماند. در صحن مجلس ارز 4200 حذف و تبدیل به عدد ریالی شد یعنی حدود 250 هزار میلیارد تومان پول در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی تامین اعتبار شد اما روند رسیدگی آن به این شکل است که وارد‌کننده مواد اولیه دارو باید با ارز آزاد دارو را تهیه و وارد کند بعد از واردات اقلام با قیمت ارز 4200 در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده شود و بعد به بانک مرکزی مراجعه و پول ریالی آن را دریافت کند.منتها زیر ساخت‌ها در این زمینه هنوز آماده نیست و ما با مشکلات مختلفی مواجه هستیم.منتها برخی از هماهنگی‌ها انجام شده است که در اولین فرصت تخصیصی ارز دولتی در اختیار وارد‌کنندگان قرار داده شود تا آن‌ها بتوانند مواد اولیه را وارد کنند و مشکلات حل شود. »
>کمبود تجهیزات پزشکی
بالاتر به اظهار نظر وزیر بهداشت و اعضای مجلس در خصوص دارو اشاره کردیم و در ادامه سعی می‌کنیم نظر مردم را منعکس کنیم. یکی از بیمارانی که برای تهیه تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه شده است و عمل لگن او ماه هاست که به دلیل همین کمبود به تعویق افتاده است ما را به پزشک معالج خود ارجاع می‌دهد و پزشک او که متخصص ارتوپدی است در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« ما در این رشته خیلی با دارو سر و کار نداریم که من بتوانم به تفکیک از کمبود‌های دارویی صحبت کنم جز چند قلم دارو که در این رشته هم نایاب شده اند. در خصوص تجهیزات پزشکی ما با کمبود بسیار شدیدی مواجه هستیم. من فوق تخصص لگن دارم و برای بیمارانی که دچار در رفتگی لگن هستند ما قبلا از پروتز‌هایی استفاده می‌کردیم که مخصوص بودند اما الان این پروتز‌ها موجود نیستند و بیماران متاسفانه در نوبت‌های 6 ماهه و یکساله هستند زیرا شرکت‌ها می‌گویند چون این اقلام وارد نشده است نمی‌توانند سرویس دهی داشته باشند. ما به شدت در زمینه کمبود تجهیزات پزشکی با مشکل مواجه هستیم و اغلب بیماران با درد زیاد در صف‌های طولانی هستند و ما هم نمی‌توانیم بدون تجهیزات برای آن‌ها کاری انجام دهیم.از سوی دیگر موضوعی که جدیدا باب شده است این است که می‌گویند باید از پروتز‌های ایرانی استفاده شود اما متاسفانه این پروتز‌ها اصلا از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.»
>کمبود و گرانی دارو
بابک قرائی مقدم پزشک و متخصص نیز در آخر در این خصوص به آفتاب یزد گفت:«الان مسئله این است که اول اینکه بیمه‌ها به بهانه‌های مختلف در حال فشار آوردن بر مردم و پزشکان هستند برای اینکه سهم خود را از خدمات و اقلام دارویی پرداخت نکنند. در نتیجه بسیاری از بیماران مجبور می‌شوند از قید درصدی که بیمه‌ها باید پرداخت کنند بگذرند و آزاد اقلام دارویی و خدمات را تهیه کنند. در عمل در این شرایط دارو برای بیمار بسیار گران تمام می‌شود. از سوی دیگر مشاهده می‌شود بیمه‌ها درصدی از دارو‌ها را دارند به بهانه‌های مختلف از پوشش خود خارج می‌کنند. این مسائل در مورد بیمه‌ها وجود دارد. از سوی دیگر به صورت مداوم ما شاهد کمبود اقلام دارویی هستیم. یعنی ما شاهد کمبود داروهایی که در داخل خود کشور هم تولید می‌شوند، هستیم. زیرا به دلیل تحریم‌ها و مسائل دیگر بسیاری از اوقات مواد اولیه به کارخانه مربوطه نمی‌رسد و در زمینه‌های مختلف دارویی کمبود به وجود می‌آید. در نتیجه باز بازار آزاد ایجاد می‌شود و یا بیمار مجبور می‌شود به دنبال مشابه خارجی دارو برود که آن هم نیز در بازار وجود ندارد. به صورت کلاسیک و سیستماتیک دارو‌های تولیدی داخل کشور هم با افزایش قیمت مواجه شده است.یعنی همان داروهایی که فراهم است و در داخل کشور هم تولید می‌شود به شدت افزایش قیمت پیدا کرده و گران شده است.این‌ها همه دست به دست هم داده است که مردم متوجه شوند که هزینه درمان بسیار بالا رفته است و مردم در این زمینه با کمبود و گرانی مواجه هستند.»