« ابتکار» وضعیت بازار مسکن در سال جاری را بررسی کرد چرا ریزش قیمتی در کار نیست؟

کیمیا نجفی
بازار مسکن طی سال‌های اخیر با افزایش قیمت قابل توجه‌ای روبه‌رو بود تا آنجایی که صاحب‌خانه شدن برای بسیاری از افراد به رویایی دور از دسترس تبدیل شد. اما حالا پس از سال‌ها صحبت از سقوط قیمت در این بازار به میان آمده است.
چندی پیش ایرنا، در گزارشی اعلام کرد که فروشندگان ملک در چندین منطقه پایتخت می‌گویند جریان کاهش قیمت در طول ماه‌های سال گذشته وارد بازار مسکن ۱۴۰۱ شده است و ریزش نرخ‌های پیشنهادی و ثبات قیمت در سال جاری با تکیه بر ساخت مسکن دولتی و نتیجه‌گیری از مذاکرات رفع تحریم‌ها قطعی است. در بخش دیگری از این گزارش آمده بود که تورم بازار مسکن پایتخت پس از طی دوره تنش قیمتی که از آذرماه سال ۱۳۹۶ تا اسفندماه ۱۳۹۹ ایجاد شد، از تابستان سال گذشته کنترل شده است. مقایسه منحنی رشد قیمت سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد که تورم سالیانه به صفر شدن تمایل پیدا کرده و بنا به گفته کارشناسان اگر شوکی به این بازار وارد نشود ریزش قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ قطعی است.
از سوی دیگر ایسنا نیز در 14 فروردین ماه سال جاری آغاز ریزش قیمت مسکن در برخی مناطق تهران خبر داد. در بخشی از این گزارش آمده است مشاوران املاک از ادامه کاهش قیمت در برخی مناطق شمالی پایتخت خبر می‌دهند. با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان پیش‌بینی می‌شود که وضعیت رکود بازار مسکن ادامه یابد. البته این بازار از اواسط سال گذشته به دلیل سایه افکندن مذاکرات هسته‌ای دچار انتظارات کاهشی شده و این اوضاع کماکان حکم‌فرماست.


علاوه‌بر رسانه‌ها برخی از کارشناسان نیز معتقدند که بازار مسکن در سال 1401 ساهد ریزش قیمت‌ها خواهد بود. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا این پیش‌بینی در سال جاری محقق می‌شود یا خیر ؟ احمدرضا سرحدی، کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: متاسفانه اقتصاد ما شرطی بوده و وابسته به مسائل بین‌المللی است. قبل از سال جدید صحبت این بود که اگر بتوانیم اقتصاد کلان را در مسیر رفع چالش‌ها با دنیا قرار بدهیم و شاهد گشایش‌هایی باشیم طبیعتا قیمت دلار کاهشی می‌شود و پس از آن می‌توان شاهد کاهش قیمت مصالح ساختمانی و در نهایت شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم. اما اکنون شاهد تحقق هیچکدام از آن پیش‌بینی‌ها نیستیم و در این شرایط سیر قیمت‌ها صعودی خواهد بود و اگر این شرایط ادامه پیدا کند بدون شک وضعیت بدتر از سال ۱۴۰۰ خواهد بود.
این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: اکنون قیمت‌ها به حدی بالا رفته که ورود به بازار مسکن از توان متقاضیان معمولی خارج شده است. اما این مسئله ربطی به فروشنده ندارد و ما نمی‌توانیم فروشنده را مقصر بدانیم چراکه فروشنده مصالح را گران می‌خرد، از سوی دیگر کالاها در بخش‌های مختلف با افزایش قیمت روبه‌رو هستند، سطح عمومی قیمت‌ها بالا رفته و این در حالی است که دستمزد نیز افزایش یافته، تمام این مسائل باعث می‌شود که دلیلی برای کاهش قیمت در حوزه مسکن وجود نداشته باشد. تا زمانی که تکلیف‌مان روشن نشود و اقتصادمان از شرطی شدن دور نشود وضعیت به همین شکل خواهد بود و حتی قیمت‌ها نیز بالاتر می‌رود.
سرحدی در ادامه گفت‌وگو به بررسی پیش‌بینی‌ها در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۰ پرداخت و در این باره گفت: در ماه بهمن و اسفند سال ۱۴۰۰ تصور بر این بود که شرایط بین‌المللی به سمت یک صلح و ثبات حرکت می‌کند به همین دلیل قرار است که مشکلات در اقتصاد ایران کمتر شود. بنابراین این پیش‌بینی‌ها یک امیدواری در جامعه به وجود آورده بود اما اکنون نشانه‌ها حاکی از این است که شرایط احتمالاً بهبود نخواهد یافت بنابراین طبیعی است که در چنین جوی جامعه منتظر بالا رفتن قیمت‌ها باشد.
راهی برای نجات مستاجران
وی با اشاره به افزایش اجاره‌بها و چالش مستاجران نیز افزود: در طرف دیگر ماجرا ما با مشکلات اجاره‌نشینان روبه‌رو هستیم. اکنون فصل جابجایی بوده و رقم اجاره نیز به تبع قیمت‌ها در بازار مسکن بالا رفته و این مسئله مشکلات بسیاری را برای خانوارها ایجاد می‌کند.
این کارشناس بازار مسکن اظهار کرد: دولت باید فکری به حال بازار اجاره کند البته بازار اجاره نیازمند برنامه‌ریزی در میان‌مدت و بلندمدت بوده و در کوتاه‌مدت نمی‌توان راه‌حلی برای آن پیدا کند. دولت باید در برنامه‌ریزی‌های خود به فکر خانه و مجتمع‌هایی باشد که تنها برای اجاره است، چیزی که در تمام دنیا وجود دارد اما متاسفانه در ایران دیده نمی‌شود.
راه‌حل‌هایی برای رفع مشکلات در بازار مسکن در داخل وجود دارد
سرحدی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان با راهکارهایی در داخل شدت مشکلات در بازار مسکن کاهش داد یا خیر گفت: در داخل راهکارهایی همچون در اختیار قرار دادن زمین‌های رایگان و یا ارزان در اختیار سازندگان و تعاونی‌ها برای ساخت مسکن وجود دارد. در طرح مسکن ملی ظاهرا این ایده‌ای دیده می‌شود اما جزئیات آن مشخص نیست و باید منتظر ماند و نتیجه را دید.
وی افزود: راهکار بعدی تسهیلات آسان برای خرید خانه است. متاسفانه بسیاری از وعده‌ها در خصوص پرداخت وام‌های آسان برای خرید خانه در حد صحبت باقی می‌ماند. بنابراین زمین و تا حدودی تسهیلات بانکی در کوتاه‌مدت می‌تواند از شدت فشار در بازار مسکن کم کند. در میان‌مدت و بلندمدت نیز دولت می‌تواند با رونق اقتصاد و بازار کار وضعیت بازار مسکن را سر و سامانی بدهد. وقتی یک فرد بیکار است چگونه می‌تواند از پس خرید خانه و یا حتی اجاره یک خانه بر بیاید، بنابراین ایجاد اشتغال نیز بسیار دارای اهمیت است.
وی در پایان تاکید کرد: ما نمی‌توانیم مسئله بازار مسکن را حل کنیم اما بقیه بخش‌های اقتصاد را رها کنیم. مشکلات اقتصاد باید به طور همزمان حل شود. وقتی تنها به فکر ساماندهی بازار مسکن باشیم و هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد کلان نداشته باشیم شاهد نتیجه مثبتی نخواهیم بود.
سایر اخبار این روزنامه
آیا خودروسازان داخلی مجبور می‌شوند کیفیت تولیدات‌شان را بالا ببرند؟ همبستگی برای افزایش ایمنی خودروها علیرضا صدقی قشری‌گرایی، جهل و خشونت انتشار لیست ابربدهکاران بانکی اقدام خوب اما ناکافی دانه درشتها زیر ذره بین شفافیت پایان عمران خان چگونه رقم خورد؟ تحولات پاکستان روی مرز دخالت های خارجی برای آینده گرم‌تر و خشک‌تر آماده شویم تخریب سرزمینی عامل هجوم ریزگردها به پایتخت چرا سریال‌های امسال ارتباطی به ماه رمضان ندارند؟ خاطره‌انگیزترین مجموعه‌های نمایشی ماه مبارک موسوی لارگانی: راز انفجار قیمت‌ها چیست؟ « ابتکار» وضعیت بازار مسکن در سال جاری را بررسی کرد چرا ریزش قیمتی در کار نیست؟ پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست‌های کلی تامین اجتماعی توسط رهبر انقلاب ابلاغ شد امیر عبداللهیان با بیان اینکه مسیر دیپلماسی همچنان باز است نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا نداریم بیانیه 250 نماینده مجلس خطاب به رئیس جمهور درباره مذاکرات وین غرب منافق از فلسطین دیو می‌سازد و از اوکراین دلبر! عربستان هنوز به آمریکا بابت جنگ یمن بدهکار است