شهباز شریف، محتمل‌ترین گزینه نخست‌وزیری پاکستان


گروه سیاسی: رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند پارلمان این کشور روز دوشنبه جانشین عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان را انتخاب می‌کند. این اولین بار در تاریخ پاکستان است که نخست‌وزیری با لایحه عدم اعتماد مجلس برکنار می‌شود شنبه شب نمایندگان مخالف در مجلس پاکستان طرح عدم اعتماد به عمران‌خان را به اتفاق آرا تصویب کردند. به دنبال این تصمیم که پس از مدتها کشمکش سیاسی در پاکستان، اتخاذ شد، عمران خان دفتر نخست وزیری پاکستان را ترک کرد. قرار است امروز دوشنبه ۱۱ آوریل پارلمان پاکستان برای انتخاب جانشین عمران خان جلسه تشکیل دهد. همزمان با شروع جلسه رای گیری برای عزل عمران خان، اسد قیصر، رئیس پارلمان پاکستان و قاسم سوری، معاون وی استعفای خود را از سمت‌هایشان اعلام کردند. رئیس پارلمان پاکستان درباره دلیل استعفای خود که منجر به خالی ماندن صندلی وی شد گفت که «نمی‌تواند در توطئه خارجی با هدف برکناری خان شرکت کند». همچنین خالد جاوید، دادستان کل پاکستان نیز استعفای خود را از سمت خود اعلام کرد.
به نظر می رسد با برکناری عمران خان، شهباز شریف به عنوان محتمل‌ترین گزینه نخست‌وزیری پاکستان جای او را در این سمت بگیرد. اگرچه شهباز شریف در کشورش بیشتر به عنوان یک مدیر موثر شناخته می‌شود تا یک سیاستمدار، اما در خارج از مرزهای پاکستان چندان شناخته شده نیست. به گزارش رویترز، شهباز شریف، برادر نواز شریف (که سه دوره نخست‌وزیر پاکستان بود) سردمدار رای عدم اعتماد به عمران‌ خان، نخست‌وزیر برکنار شده است.تحلیلگران می‌گویند که بر خلاف نواز، شهباز از ارتباط دوستانه با ارتش این کشور استقبال می‌کند، نهادی که از قدیم کنترل سیاست‌های دفاعی و خارجه را بر عهده دارد.
ژنرال‌های پاکستانی تاکنون در سرنگونی سه دولت غیرنظامی مداخله داشته‌اند و از زمان استقلال پاکستان از انگلیس در ۱۹۴۷، هیچ نخست‌وزیری یک دوره کامل پنج ساله خدمت را به اتمام نرسانده است. شهباز بر خلاف عمران خان، اعلام کرده که روابط حسنه با آمریکا برای پاکستان ضروری است. این در حالی است که اخیرا روابط عمران خان و واشنگتن تیره و تار شده بود. اگر شهباز شریف در این انتخابات پیروز شود، با چالش‌های متعددی روبرو خواهد بود، مانند اقتصاد تضعیف‌شده پاکستان که درگیر تورمی شدید است، کاهش ارزش پول و کاهش ذخیره‌های ارزی. تحلیلگران همچنین می‌گویند که شریف کاملا مستقل عمل نخواهد کرد، چرا که باید در کنار دیگر احزاب اپوزیسیون و برادرش، بر روی یک دستورکار جمعی کار کند.