خروش میلیونی علیه کودتای آمریکایی پاکستانی‌ها پرچم آمریکا را آتش زدند

  سرویس خارجی-
میلیون‌ها نفر از مردم پاکستان در شهرهای مختلف و در مخالفت با عزل «عمران خان» از قدرت و کودتای پنهان آمریکا در این کشور دست به تظاهراتی زدند که رنگ و بوی ضدآمریکایی داشت. این تظاهرات علاوه‌بر پاکستان در انگلیس نیز برگزار شده است.
شاید بتوان گفت که خشم آمریکا علیه «عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان پس از آن بود که او موضعی همگرایانه نسبت به روسیه -که در آغاز جنگ اوکراین به آن سفر کرد- اتخاذ کرد و از محکوم کردن صریح مسکو خودداری ورزید و از دوگانگی غرب انتقاد کرد و شاید مهم‌تر آن‌که اجازه احداث پایگاه‌های نظامی آمریکا در کشورش را نداد؛ لذا آمریکا به مخالفان غربگرای او دستور داد تا او را سرنگون کنند!
ماجرا یکشنبه هفته گذشته و از آنجا جدی شد که «عارف علوی»، رئیس‌جمهوری پاکستان با موافقت به پیشنهاد عمران‌خان، نخست‌وزیر این کشور، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد و بعد از انحلال کابینه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. لحظاتی قبل از آن، طرح رأی عدم اعتماد به نخست‌وزیر پاکستان با موضع‌گیری معاون رئیس‌این پارلمان غیرقابل اجرا اعلام شده بود. پس از این اتفاقات، دادگاه عالی پاکستان پنجشنبه گذشته حکم داد که مانور عمران خان مغایر با قانون اساسی است و دستور داد که پارلمان تا روز شنبه بار دیگر تشکیل و رای عدم اعتماد طبق برنامه انجام شود. این جلسه بالاخره شنبه شب برگزار شد و عمران خان را عزل کرد.


اما یکشنبه شب به دنبال عزل «عمران خان» که با فشارهای آمریکا صورت گرفت، میلیون‌ها نفر از حامیان وی در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات برگزار کردند و با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با دخالت‌های آمریکایی در این کشور اعلام کردند. به گزارش فارس، این تظاهرات که در اغلب شهرهای بزرگ و کوچک برگزار شده، اغلب بین ساعت 8 تا 10 شب و بعد از افطار برگزار شد. پیش از این عمران خان گفته بود که یکشنبه شروع یک مبارزه برای آزادی در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های خارجی است.
طرفداران آمریکا خائن هستند
تجمع اعتراضی در اسلام آباد پایتخت پاکستان نیز برگزار شد و حامیان عمران خان شعارهایی در حمایت از وی سر دادند و دست نوشته‌هایی در مخالفت با توطئه‌های خارجی در دست داشتند. برخی منابع خبری از سر دادن شعارهای ضدآمریکایی و سوزاندن پرچم این کشور نیز در برخی از این تجمعات خبر داده‌اند. در اسلام آباد معترضان شعار دادند که «طرفداران آمریکا خائن هستند.» در لاهور نیز تظاهرات اعتراضی مردم به صحنه مخالفت با دخالت‌های آمریکا تبدیل شد و طبق تصاویر منتشر شده هزاران نفر در این تظاهرات ضدآمریکایی شرکت کردند. در شهر بندری کراچی در شمال دریای عرب، نیز بیش از 20 هزار نفر با سردادن شعارهایی خواستار بازگشت عمران خان به قدرت شدند.
«عمران خان» هم با انتشار یکی از ویدئوهای این اعتراضات در حساب توئیتری نوشت: «از همه مردم پاکستان به خاطر حمایت و اعتراض به تغییر دولت که مورد حمایت آمریکا بود تشکر و قدردانی می‌کنم...» عمران خان با «راهزن» خطاب کردن مخالفانش که در سودای کسب قدرت هستند افزود: «در تاریخ کشورم چنین جمعیتی که برای سرنگون کردن حکومت راهزنان به خیابان آمده باشند ندیده بودم.»
تظاهرات در لندن
همچنین معترضان در لندن، در حمایت از عمران خان در مقابل منزل «نواز شریف» نخست‌وزیر پیشین پاکستان تجمع کردند و خواستار پایان دادن به «فساد دولتی» شدند. معترضان خشمگین با تجمع در «هاید پارک» لندن، تاکید کردند که مخالف هرگونه «دولت وارداتی» هستند- این اصطلاح را عمران خان برای طعنه به مخالفانش به کار می‌برد که با حمایت آمریکا او را برکنار کردند و در صدد تشکیل دولت مورد حمایت آمریکا هستند.
یکی از معترضان گفت: «نخست‌وزیر ما توسط سیاسستمداران فاسد برکنار شد. آنها قبلا در پاکستان فسادهایی انجام داده بودند. متاسفانه به خاطر فشارهای آمریکا، تمامی احزاب سیاسی گردهم آمدند و عمران خان را برکنار کردند.» به گزارش ایسنا، همچنین دیگر معترضان گفتند که تا زمانی که عمران خان مجدد به نخست‌وزیری برنگردد هیچ حواله و پولی را به پاکستان انتقال نمی‌دهند.
رأی الیوم: بایدن تاوان خواهد داد
«عبد الباری عطوان» سردبیر روزنامه اینترنتی عربی زبان رأی‌ الیوم در واکنش به کودتای آمریکا در پاکستان با انتشار یادداشتی با تیتر «بایدن موقتاً انتقام گرفت و موفق شد عمران خان را سرنگون کند، اما ممکن است بهای سنگینی بپردازد..» به بررسی ابعاد پشت پرده این اقدام و و پیامدهای آن برای آمریکا پرداخت: «توطئه آمریکا برای نابودی پاکستان و ایجاد هرج و مرج خونین در آن محقق نمی‌شود و اگر محقق هم شود، دوام نخواهد داشت و با شکست بزرگی به پایان می‌رسد. زیرا بخش بزرگی از مردم پاکستان تحت هدایت عمران خان با آن مقابله کرده و در برابر آن مقاومت خواهند کرد. این مرد کاریزما دارد و بسیار محبوب است، مگر این‌که ترور وی برنامه‌ریزی شود؛ همان‌طور که برای ذوالفقار علی بوتو که پس از کودتای نظامی به رهبری ژنرال ضیاء الحق که خودش نیز در جریان انفجار و سقوط هواپیمایش در سال ۱۹۸۸ کشته شد به اعدام محکوم شد، اتفاق افتاد.»
«شهباز شریف» نخست‌وزیر جدید پاکستان
خبر دیگر آن‌که مجلس ملی پاکستان بیست و سومین نخست‌وزیر این کشور را پس از برکناری عمران خان انتخاب کرد. او پیش از این گفته بود «روابط با آمریکا یک ضرورت است. »در جلسه دیروز پارلمان «شهباز شریف» با کسب 174 رأی رسماً به عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب شد. در جلسه امروز رأی‌گیری برای انتخاب نخست‌وزیر، به علت تحریم انتخابات و استعفای دست جمعی اعضای حزب تحریک پاکستان، نامزد این حزب شاه محمود قریشی بدون رأی از رقابت کنار کشید و دو نامزد برای تصدی پست نخست‌وزیری رقابت کردند. «شهباز شریف» از حزب مسلم‌لیگ شاخه نواز و دیگری «شاه محمود قریشی» از حزب تحریک انصاف. این دو کاندیدا روز گذشته با ارسال مدارک به مقامات پارلمان، نامزدی خود را برای احراز پست نخست‌وزیری این کشور اعلام کرده بودند.