فراموشی کارنامه خسارت بار روحانی و مقصر‌نمایی دولت رئیسی

  سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «وضع موجود، فقط‌اندكي بد!» نوشت: «انتظار محتمل اين بود كه دولت آقاي رئيسي با حمايتي كه از سوي همه اركان نظام دارد گام‌هاي بلندي در جهت حل مشكلات كشور بردارد. مثلا برجام را به سرعت به نتيجه برساند يا با قاچاق ارز وكالا به‌شدت و به صورت موثر مبارزه همه‌جانبه كند يا ازتنش در روابط بين‌المللي ايران بكاهد يا بودجه كشور را كاملا در امور ضروري مردم مصرف كند و جلو هزينه‌سازي نهادهاي غير مسئول را بگيرد يا سراغ اصلي‌ترين مشكل كشور برود و از زواياي گوناگون امنيت سرمايه‌گذاري در ايران را تثبيت كند...در پاسخ مي‌توان گمانه‌زني‌هاي مختلفي پيرامون عدم تحرك دولت در زمينه‌هاي ضروري و اساسي ارايه داد ولي يك تحليل تلخ و نگران‌كننده وجود دارد كه اميد مي‌رود همه قرائن و شواهد اطراف آن بي‌مورد باشند و به زودي شاهد واقع‌گرايي و فعاليت‌هاي اساسي دولت باشيم. اينكه مسئولان ارشد دولتي دانش و تجربه كافي مديريتي نداشته باشند و فعلا بايد شاهد آزمون و خطاي آنها باشيم.»
گفتنی است دولت برآمده از جریان مدعی اصلاحات طی 8 سال بسیاری از امکانات و ظرفیت‌های کشور را به پای مذاکره با آمریکا و غرب ریخت و جز تحمیل خسارت‌های فراوان به مردم و نظام دستاورد دیگری به ارمغان! نیاورد. هدف از مذاکرات، لغو تحریم‌ها بود ولی نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد بلکه علاوه‌بر نابودی ارزش پول ملی، افزایش فقر، رشد وحشتناک نقدینگی، نابودی اقتصاد و معیشت مردم‌، افزایش چند صد درصدی قیمت‌ها و... صدها تحریم جدید نیز به تحریم‌های قبلی اضافه شد. حالا همین جریان به عنوان شرکای کارنامه روحانی و عاملان و بانیان مشکلات فعلی، با پاک کردن صورت مسئله، به‌جای عذرخواهی از مردم، با بی‌اخلاقی ژست طلبکار به خود گرفته‌اند و ظاهرا فراموش کرده‌اند دولت تحت حمایتشان با چه شرایطی و در چه وضعیتی مدیریت اجرایی کشور را تحویل دولت سیزدهم داد و رفت.
نگرانی مدعیان اصلاحات از احیای برجام و گرفتن تضمین


روزنامه همدلی در تیتر 1 خود با عنوان «نگرانی مجلس از روند مذاکرات» نوشت: مجلس اصولگرای یازدهم از رفتار دولت در مسئله مذاکرات هسته‌ای ناراضی است. نمایندگان رسماً می‌گویند که دولت آنان را در جریان قرار نمی‌دهد و آنان اطلاعات لازم را از منابعی غیر از دولت کسب می‌کنند. جدای از این بخشی از نمایندگان مجلس معتقدند که دولت مسیر موردنظر مجلس را در مذاکرات هسته‌ای نادیده می‌گیرد و راه خودش را بدون اطلاع دادن به مجلس طی می‌کند. این در حالی است که به نظر می‌رسد فعلاً مذاکرات هسته‌ای ایران برای احیای برجام در بلاتکلیفی به سر می‌برد. تا چندی پیش برخی امیدوار بودند که این مذاکرات به نتیجه برسد و بالاخره دوباره برجام احیا شود ولی بعد از شروع تجاوز روسیه به اوکراین و کارشکنی روس‌ها مذاکرات معلق ماند. حالا دو طرف مذاکره یعنی ایران و آمریکا می‌گویند ما آماده توافق نهایی هستیم اما تابه‌حال اتفاق جدیدی رخ نداده است. هرکدام تلاش می‌کنند که توپ را به زمین طرف مقابل بیندازند. بااین‌حال نمایندگان مجلس شورای اسلامی که عمدتاً از حامیان و همفکران دولت سید ابراهیم رئیسی هستند می‌گویند دولت در گرفتن ضمانت از آمریکا برای احیای برجام ضعیف عمل می‌کند. برخی معتقد هستند که این دسته از نمایندگان ممکن است که به‌طورکلی مخالف احیای برجام باشند.
مدعیان اصلاحات تا پیش از این می‌گفتند درخواست تضمین از آمریکا، نوعی گردنکشی‌، فرابرجامی و مطالبه‌ای غیر منطقی است. اصلاح‌طلبان از اینکه 250 نمایندگان مجلس در نامه‌ای به رئیسی بر ضرورت گرفتن تضمین مکتوب از آمریکایی‌ها تاکید کرده‌اند، ناراحت هستند که مبادا توافقی با گرفتن تضمین شکل بگیرد و برجامی که 8 سال دولت روحانی نتوانست نتیجه‌ای عاید مملکت کند، به یکباره احیا شود (آن‌هم با مقاومت و کوتاه نیامدن در بر‌ابر غرب) و تشت رسوایی مدعیان اصلاحات فرو افتد. جالب آنکه مدعیان اصلاحات در حالی می‌گویند «تضمین» نمی‌شود و نباید درخواست کنیم که همین دیروز سه شنبه سخنگوی کاخ سفید در واکنش به نامه اخیر 250 نماینده مجلس شورای اسلامی به رئیسی گفت: جو‌بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای نهایی‌کردن یک «توافق خوب» با ایران در صورت لزوم تصمیم می‌گیرد که چه بخش‌هایی از توافق به تصویب کنگره نیاز دارد.
وابستگی کشور به غرب؛ مطلوب مدعیان اصلاحات
روزنامه شرق در سرمقاله دیروز خود نوشت: «توسعه‌ هر بخشی از کشور نیازمند توجه همزمان به هر دو دسته کارکردهای بخش خصوصی و حاکمیتی است. به عبارت دیگر دولت‌های مدرن وظیفه دارند تا به‌عنوان یکی از وظایف حاکمیتی خود، زیرساخت‌های توسعه فناورانه یا اقتصادی را فراهم آورند.»
این نوشتار در ادامه افزوده است: «این زیرساخت‌ها امکان و فرصت رشد را برای بخش خصوصی آن کشور فراهم می‌آورد. آیا بدون زیرساخت ارتباطی گسترده، آمریکا می‌توانست دارنده بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها و شرکت‌های اقتصاد دیجیتال جهان باشد؟ همان‌اندازه که پاسخ این پرسش مشخص است، وظایف دولت‌ها نیز مشخص هستند. دولت‌ها بدون ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای نمی‌توانند به رشد و توسعه دست یابند. به‌این‌ترتیب اگر زیرساخت‌های یک کشور ضعیف شود، عملا میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و رشد آن بخش در ادامه متوقف و کند می‌شود و همین نقطه سرآغاز ضعیف‌ترشدن زیرساخت‌ها می‌شود.»
این ادعا در حالی است که در 8سال دولت تدبیر و امید (دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان) که به شدت مورد حمایت روزنامه‌های اصلاح‌طلب بود تمام ارکان مهم در موضوع ارتباطات و اینترنت رها شد.
موضوع مهمی مانند شبکه ملی اطلاعاتی نه تنها مورد توجه آن دولت قرار نگرفت بلکه در آن دوره اصلا اعتقادی به این موضوعات نبود. می‌توان گفت که آنچه پسند اصلاح‌طلبان در همه موضوعات (از ارتباطات تا هوافضا و ماهواره) است وابستگی کامل کشور به غربی‌ها است.
از تجربه موفق بانیان برجام استفاده کنید!
روزنامه جمهوری اسلامی دیروز نوشت: «دولتمردان باید با مردم صادق باشند. اگر می‌خواهید صادق باشید، وقتی می‌بینید نمی‌توانید مذاکرات را به نتیجه برسانید، از کسانی که در این زمینه تجربه‌ای موفق دارند کمک بگیرید. آنها هم فرزندان همین آب و خاکند.»
در واقع در نوشته فوق توصیه شده از بانیان برجام در مذاکرات کمک گرفته شود و آنها را دارای تجربه موفق جا زده است! کدام برجام؟ همان توافق یکطرفه که تحریم‌ها را دو برابر کرد، وزیر خارجه‌اش اذعان می‌کرد بعد از 20 ماه نمی‌توانیم یک حساب بانکی در لندن افتتاح کنیم و در سفر به آلمان با مشکل عدم ارائه بنزین به هواپیمایش مواجه شد، برجامی که پس از انعقاد، دولت آمریکا نامزد ویژه روحانی برای تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل را دیپورت کرد.
وانگهی، فدریکا موگرینی مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت که از روحانی تضمین گرفته در صورت خروج آمریکا از برجام، مقابله‌ به ‌مثل نکند و از توافق خارج نشود.