احتمال افزایش 40 درصدی قیمت کالاهای اساسی در جهان

  همزمان با اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، یک بانک آمریکایی هشدار قیمت همه کالاهای اساسی از گندم تا نفت 40 درصد احتمالا افزایش می یابد.
به گزارش بلومبرگ، بانک جی‌پی مورگان چیس هشدار داد که این احتمال وجود دارد در صورتی که سرمایه‌گذاران در زمان تورم پول خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به سمت خرید مواد اولیه و کالاهای اساسی ببرند، شاهد رشد 40 درصدی قیمت کالاهای اساسی باشیم.
کارشناسان این بانک گفتند: «البته هنوز این شرایط خیلی هشداردهنده نیست، اما میزان ورود سرمایه به بازار مواد اولیه هم‌اکنون بیشتر از متوسط سال‌های گذشته است.»
این کارشناسان در گزارش چند روز پیش خود که اخیرا در رسانه‌ها منتشر شده هشدار دادند: «این روند به افزایش قیمت کالاهای اساسی منجر خواهد شد. در شرایط کنونی که نیاز به اجرای سیاست‌های کنترل تورمی است، می‌توان انتظار داشت که روند ورود پول بیشتری را به بازار کالاهای اساسی شاهد باشیم که این مسئله می‌تواند به افزایش 30 تا 40 درصدی این کالاها منجر شود.»


اخیرا و به خاطر تحریم‌های مالی که علیه روسیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کالاهای اساسی در جهان اعمال شده قیمت این کالاها در جهان و خصوصا کشورهای اروپایی و آمریکا رشد چشمگیری داشته است.تصاویر قفسه های خالی فروش روغن،دستمال کاغذی و... در فروشگاه‌های آلمان و چند کشور اروپایی طی روزهای اخیر منتشر شده است.
هشدار سازمان ملل
در همین راستا سازمان خواروبار و کشاورزی سازمان ملل (فائو)هم اعلام کرد که به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین شاهد افزایش کم‌سابقه قیمت غلات و روغن خوراکی طی ماه گذشته در جهان بوده‌ایم.
فائو طی بیانیه‌ای اعلام کرده که مواد غذایی اساسی در جهان در ماه مارس همزمان با تشدید تنش نظامی در حوزه دریای سیاه و شوک آن به بازار غلات و روغن‌های گیاهی، رشد چشمگیری داشته و به بالاترین میزان خود در تاریخ رسیده است.
شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه مارس، 12 و شش دهم درصد نسبت به فوریه رشد کرده و به 159 و سه دهم واحد رسید که بیشترین رشد ماهانه از زمان ثبت اطلاعات مربوط به آن از سال 1990 تاکنون به شمار می‌رود. این شاخص نشان‌دهنده میزان تغییرات ماهانه سبد مواد غذایی اساسی در سطح جهان است. افزایش کنونی شامل رکورد زدن قیمت روغن‌های خوراکی، حبوبات و گوشت است. البته قیمت شکر و لبنیات هم رشد قابل توجهی داشته است.
سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد اخیرا هشدار داده که به خاطر درگیری نظامی روسیه با اوکراین قیمت مواد غذایی و هزینه تامین غذا 20 درصد دیگر نیز رشد خواهد کرد و باعث افزایش سوءتغذیه در جهان خواهد شد.
جهش عوارض صادرات گندم در روسیه
روسیه و اوکراین بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم، ذرت، جو و روغن آفتابگردان در جهان به شمار می‌روند. صادرات اوکراین متوقف شده و تحریم‌های غرب علیه روسیه هم ممکن است صادرات غلات این کشور از بنادر واقع در دریای سیاه را‌‌‌‌‌‌‌‌ متوقف کند.
در حالی که قیمت غلات و دیگر محصولات کشاورزی در طول یک‌سال گذشته و بدون وقوع جنگ اوکراین هم جهش بلندی داشته، روسیه مالیات صادرات گندم را به بیشترین میزان تاریخی خود افزایش داد و از 100 دلار در هر تن گذراند.
وزیر کشاورزی روسیه اعلام کرد که میزان عوارض صادرات روسیه را از 13 تا 19 آوریل به 101 دلار و چهار سنت در هر تن افزایش داده است. این اقدام برای جلوگیری از افزایش صادرات انجام می شود.
این نخستین باری است که روسیه میزان عوارض صادرات گندم را به بیش از 100 دلار در هرتن افزایش داده است. تقریبا چهار هفته متوالی است که روسیه عوارض صادراتی خود را برای گندم افزایش می‌دهد. روسیه همچنین عوارض صادراتی جو و ذرت را هم به ترتیب به 75 و چهار سنت و 70 دلار و شش سنت در هر تن افزایش داده است. بر اساس اعلام قائم مقام اتحادیه غلات روسیه، احتمال دارد که عوارض صادراتی غلات در روزهای آتی هم افزایش بیشتری یابد.