تمام اشتباهات استراتژیک یحیی

محمد محمدی‌سدهی/ پرسپولیس این روزها شرایط مناسبی ندارد. سرخ‌ها یکشنبه‌شب جام‌حذفی را با شکست 3-2 مقابل آلومینیوم‌اراک از دست دادند. وضعیت شاگردان یحیی گل‌محمدی در لیگ‌برتر هم چندان امیدوارکننده نیست؛ آنها با 6امتیاز کمتر از استقلال صدرنشین در رده دوم جدول قرار دارند و درحالی که 6هفته تا پایان لیگ باقی مانده، امید زیادی برای کسب ششمین قهرمانی متوالی ندارند.
قطعاً چند عامل دست‌به‌دست هم داده تا اوضاع سرخپوشان پایتخت آن‌طور که مدنظر هواداران است، پیش نرود. در این میان گل‌محمدی در مرکز انتقادات قرار گرفته است. حال سؤال این است که اشتباهات استراتژیک یحیی گل‌محمدی چه بود؟ سهراب انتظاری، بهزاد داداش‌زاده و علیرضا امامی‌فر، 3بازیکن اسبق پرسپولیس به این سؤال خبرنگار «ایران» پاسخ دادند.
یحیی صبوری نکرد
سهراب انتظاری، مهاجم پرسپولیس در دهه 80 گفت:‌ «پرسپولیس بیمار است و این تیم از ابتدای فصل با مشکلاتی همراه بود که بیشتر بعد از دربی برگشت، سر باز زد و باعث شد تیم، هم جام‌حذفی را  از دست بدهد و هم شانس زیادی برای قهرمانی در لیگ‌برتر نداشته باشد. یحیی در برخی از بازی‌ها اشتباهاتی در تعویض بازیکنان و حتی زمان تعویض آنها داشت که در دربی بیش‌ازپیش به چشم آمد. یحیی در دربی برگشت باید اجازه می‌‌داد که استقلال ضربه ایستگاهی خود را بزند و بعد اقدام به تعویض می‌‌کرد اما این عجول بودن او باعث شد تا تیمش 10نفره گل بخورد و 2امتیاز حساس این بازی مهم را از دست بدهد.»


 او افزود:‌ «یکی دیگر از اشتباهات یحیی این بود که در چند بازی، سیدجلال را روی نیمکت گذاشت. در دربی، سیدجلال حسینی می‌‌توانست از همان ابتدای بازی در ترکیب باشد. پرسپولیس در چند بازی  بخصوص در دربی رهبر نداشت. فصل گذشته سیدجلال در چند بازی گل 3امتیازی برای سرخ‌ها زد و غیبت او در دیدارهای اخیر عجیب به نظر می‌‌رسید.»
انتظاری تأکید کرد:‌ «من با یحیی همبازی بودم و خصوصیات اخلاقی او را به‌خوبی می‌‌شناسم. وی آدم صبوری است اما در چند بازی اخیر مصاحبه‌های انتقادی زیادی انجام داد که  باعث شد تیم تمرکز خود را از دست بدهد. بهتر بود یحیی به جای این مصاحبه‌ها تمرکزش را روی مسائل فنی می‌‌گذاشت. او صبوری نکرد و این موضوع نیز باعث شد  تیم ضربه بخورد. باید بدانیم که هیچ مربی‌ای کامل نیست اما حضور روی نیمکت تیم بزرگی همچون پرسپولیس نیازمند این است که فرد صبوری کند و با مشکلات بجنگد.»
آستانه تحمل گل‌محمدی پایین آمده است
بهزاد داداش‌زاده گفت:‌ «پرسپولیس مشکلات روحی- روانی زیادی دارد که وظیفه سرمربی است با صحبت با بازیکنان تیم این مشکل را حل کند. در بازی با آلومینیوم شاهد بودیم که بازیکنان حتی با کادر پزشکی تیم حریف هم درگیر شدند و این موضوع بسیار عجیب بود. پرسپولیس مشکلات زیادی دارد و وظیفه یحیی این است که به جای مصاحبه‌های انتقادی و تکراری در مورد داوری، بیاید با هواداران و حتی پیشکسوتان صحبت کند و صادقانه به بیان مشکلات بپردازد.» این پیشکسوت پرسپولیس تأکید کرد:‌ «هم یحیی و هم حمید مطهری که هدایت تیم را برعهده دارند، مصاحبه‌های عجیب و غریبی از ابتدای فصل داشتند که این موضوع نشان می‌‌دهد آستانه تحمل کادر‌فنی و بخصوص یحیی گل‌محمدی بسیار پایین آمده و این درحالی است که باید یحیی به‌عنوان سرمربی پرسپولیس تحمل زیادی داشته باشد. با این اظهارنظرها تیم به حاشیه رفت و استرس به بازیکنان منتقل شد و باعث شد جام‌حذفی را از دست بدهیم و حتی کار پرسپولیس در قهرمانی در لیگ هم به اما و اگر کشیده شود.»
هافبک پرسپولیس در دهه 70 افزود:‌ «موضوع دیگری که باید کادر‌فنی به آن توجه کند این است که روش بازی‌های پرسپولیس تکراری شده و تیم‌ها شناخت خوبی از سبک بازی این تیم دارند، بنابراین کادر‌فنی باید روش بازی‌های تیم را تغییر دهد. علاوه بر این، تیم با وجود گذشت 24هفته از لیگ‌برتر هنوز از نظر ترکیب به ثبات نرسیده و پرسپولیس بخصوص در دفاع با مشکلات زیادی روبه‌رو است، همچنین  یک گلر مطمئن ندارد و این نشان می‌‌دهد که تیم از داخل مریض است و یحیی باید این موضوعات را از همان ابتدای فصل مدیریت می‌‌کرد.»
یحیی باید روی شناخت نفرات جدید تمرکز می‌‌کرد
علیرضا امامی‌فر، ‌هافبک پرسپولیس در دهه 80 با اشاره به اینکه در فصول گذشته شاهد درگیری بازیکنان پرسپولیس با تیم‌های حریف نبودیم، گفت:‌ «بازیکنان پرسپولیس عصبی شده‌اند و این موضوع باعث می‌‌شود موقعیت‌های گلزنی را از دست بدهند و با بازیکنان تیم حریف درگیر شوند. اینها مشکلات روحی- روانی تیم را نشان می‌‌دهد که یحیی باید به‌عنوان رهبر تیم این اتفاقات را مدیریت کند و تیم را به آرامش برساند.»
او اظهار داشت: ‌«پرسپولیس تیم بزرگی است و باید بازیکن بزرگ داشته باشد. از سویی این تیم در چند فصل اخیر دستخوش تغییرات زیادی در ترکیب شده است. تیم‌های بزرگ باید به دنبال بازیکنان بزرگ باشند، مثلاً اگر یک بازیکن ملی‌پوش مثل احمد نوراللهی از پرسپولیس جدا می‌‌شود، باید یک بازیکن ملی‌پوش دیگر جایگزین شود یا یک بازیکن تیم‌ملی امید جایگزین بازیکن جدا شده شود اما این اتفاق در پرسپولیس نیفتاد و نفرات جایگزین خوبی به این تیم اضافه نشد.»
 امامی‌فر با اشاره به اینکه متأسفانه با وجود گذشت چند هفته از لیگ‌برتر تاکنون کادر‌فنی به ترکیب ایده‌آل خود نرسیده، افزود:‌ «تیم برای قهرمانی نیاز به ثبات دارد که این اتقاق در زمان حضور گل‌محمدی ایجاد نشد. به عکس تیمی پرسپولیس که نگاه می‌‌کنیم، می‌‌بینیم که این تیم در بازی با آلومینیوم تنها یک بازیکن ملی‌پوش در ترکیب داشت. یحیی باید تمام تمرکز خود را از ابتدای فصل روی شناخت نفرات جدید می‌‌گذاشت و حداقل توقع از او این بود که در پایان نیم‌فصل ترکیب ایده‌آل خود را معرفی می‌‌کرد که این اتفاق تا به اینجا نیفتاده است. پرسپولیس بخصوص در خط دفاعی با ضعف‌هایی مواجه است که وظیفه کادر فنی، پوشش آنها است.»