آزادسازی پول‌های بلوکه شده در مرحله نهایی

گروه سیاسی/بخشی از منابع ارزی بلوکه شده ایران تا پایان هفته آزاد می‌شود. این خبر را سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری روز گذشته اعلام کرد. به گزارش «ایران»، سعید خطیب‌زاده با اعلام اینکه تا آخر هفته‌ یک هیأت ارشد به این منظور به تهران سفر می‌کند، گفت که بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران بزودی آزاد می‌شود. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز این خبر را تأیید کرد و در صفحه توئیتر خود نوشت: «اقداماتی که در شرایط تحریم برای آزادسازی منابع ارزی و دریافت مطالبات سال‌های گذشته در برخی کشورها صورت گرفته، در چهارچوب وظایف دولت و حقوق ملت است.» پیش از این ایرنا به نقل از یک منبع آگاه در بانک مرکزی درباره آزادسازی اموال بلوکه شده ایرانی خبر داده و اعلام کرده بود که بررسی ساز و کار اجرایی آزادسازی منابع مسدودی ایران در چهارچوب توافق اخیر، از اهداف اصلی سفر یک مقام بلندپایه منطقه‌ای است که قرار است تا اواخر این هفته به تهران سفر کند. بر اساس توافق صورت گرفته با برخی کشورهای طرف قرارداد ایران، چهارچوب لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدودشده کشور، مشخص و مورد توافق قرار گرفته است. بنا براین گزارش، ۷ میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران با توافق امضاشده، به طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز خواهد شد.
گفتنی است بر اساس این چهارچوب توافق شده، وجوه مسدودی باید در یک بازه زمانی مشخص طی چند هفته، در حساب‌های ایران وصول شود. چهارچوب این مسیر برای رفع مسدودی منابع ارزی، مشابه چهارچوب توافق شده با انگلیس است که در آن قالب، رقمی در حدود ۴۷۰ میلیون یورو در حساب‌های ایران وصول شد. در همین حال تسنیم خبر داده که در پی سفر مقام بلندمرتبه منطقه‌ای که بر اساس شنیده‌ها وزیر خارجه عمان خواهد بود، مبلغ 7 میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی ایران نزد بانک مرکزی عمان واریز خواهد شد. کره جنوبی و ژاپن دو کشوری هستند که پیرو تحریم‌های یکجانبه امریکا به بلوکه کردن اموال ایران به مبلغ حدود ۸.۵ میلیارد دلار اقدام کردند. این در حالی است که مدت‌ها تلاش دولت پیشین برای آزاد کردن این پول‌ها بی‌نتیجه ماند و این دو کشور با وجود سفرهای دیپلماتیک، حاضر نشدند علیه تحریم‌های واشنگتن اقدام کنند.
تلاش ویژه دولت
شهریور سال گذشته بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به پول‌هایی که به ناحق در سایر کشورها بلوکه شده، تأکید کرده بود که بازگرداندن این اموال باید به‌صورت فوری در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته و با جدیت دنبال شود.پس از آن نیز محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور از رایزنی‌های تلفنی رئیس جمهور با برخی همتایان خارجی با هدف گشایش در پول‌های بلوکه شده ایران خبر داد و یادآور شد که در جریان گفت‌وگوهایی که آقای رئیسی با رؤسای برخی کشورها انجام داده، گشایش‌هایی ایجاد شده که این گشایش‌ها قطعاً در بازار ارز تأثیر خواهد گذاشت.


در پی این تلاش‌ها بود که در کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، خبر در دسترس قرارگرفتن بیش از ۵/۳ میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها منتشر شد. بعد از این آزادسازی در هفته‌های گذشته نیز منابع خبری از دستاوردهای دولت در زمینه دسترسی ایران به بخشی از دارایی‌ها و اموال بلوکه‌شده خود در مذاکرات فرابرجامی خبر داده‌اند که یکی از آنها به پرداخت بدهی ۳۹۰میلیون پوندی انگلیس به ایران و دیگری نیز به آزادسازی هفت‌میلیارد اموال بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی طی روزهای آتی مربوط می‌شود.
این در حالی است که بخش عمده‌ای از اموالی که در دستور کار آزادسازی است به بدهی کره جنوبی باز می‌گردد. در همین راستا در دی ماه سال گذشته، وزیر امور خارجه کره‌جنوبی با سفر به وین درخواست ملاقات مستقیم با علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران را داشت. طی این دیدار باقری‌ تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره‌جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه امریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم‌پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد. کره‌جنوبی نیز با  انتشار بیانیه‌ای نسبت به آزادسازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران ابراز امیدواری کرد.