صادرات 15 برابری به روسیه تا 1403

گروه اقتصادی /  دولت سیزدهم در حال نزدیک شدن به اهداف تجاری است که قول آن را چند روز بعد از روی کار آمدنش داد. سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اعتقاد دارد که بازارهای صادراتی تنها معطوف به کشورهای اروپایی نیست و ایران باید نسبت به کشورهای همسایه هم فعالیت‌های خود را توسعه دهد. از این‌رو مذاکرات تجاری و اقتصادی با کشورهای عمان، قطر، ارمنستان، سوریه، پاکستان و سپس روسیه آغاز شد. یکی از بازارهای بزرگ همسایه ایران، روسیه است؛ کشوری که حجم وارداتش، 250 میلیارد دلار است. طی سال‌های گذشته صادرات ایران به کشورهای همسایه و بخصوص روسیه در برابر پتانسیل‌های صادراتی که ایران دارد، بسیار کم و ناچیز بوده است. حال که دولت سیزدهم به‌دنبال احیای روابط تجاری با کشورهای همسایه است، سازمان توسعه تجارت به‌عنوان متولی تجارت کشور شرایطی را فراهم کرده که بخش خصوصی واقعی و توانمند، مذاکرات رو‌دررو با بخش خصوصی و حتی دولتی با کشورهای همسایه داشته باشد.
هفته گذشته یکی از بزرگترین هیأت‌های اقتصادی بخش خصوصی به روسیه رفت؛ هیأتی که به همت سازمان توسعه تجارت شکل گرفت و قرار شد در سفر تخصصی که روز یکشنبه هفته جاری پایان یافت، بخش خصوصی در حوزه‌های مختلفی چون صنایع غذایی، سیمان، پوشاک، تجهیزات پزشکی، دانش‌بنیان‌ها و... با بخش خصوصی روسیه گفت‌و‌گو داشته باشند و موضوعات تجاری و اقتصادی ایران و روسیه به‌صورت دقیق مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.
هیأت 70نفره ایرانی، طی حضورشان در مسکو گفت‌و‌گوهای بسیار خوبی داشتند و آن‌گونه که برخی از اعضای این هیأت عنوان کردند، تفاهم‌های خوبی حاصل شده و قرار است صادرات ایران به روسیه افزایشی شود. نکته مهمی که فعالان اقتصادی تأکید دارند و بارها نیز به آن اشاره شده، توجه دولت سیزدهم به جایگاه بخش خصوصی و حضور آنها در گفت‌و‌گوهای تجاری و اقتصادی است؛ موضوعی که دولت یازدهم و دوازدهم فراموش کرده بود. کمتر دوره‌ای در دولت‌های مختلف وجود داشته است که سفرهای دولتی با محوریت بخش خصوصی و بستر‌سازی برای تجارت خارجی همراه باشد. اکنون سفرهای پی‌درپی وزارت صمت با محوریت سازمان توسعه تجارت و در رأس آن اهمیت به بخش خصوصی برای تعامل سازنده با بخش خصوصی و دولتی کشورهای همسایه، در حال انجام است و مهم‌تر رضایت بخش خصوصی از این سفرها است، چراکه بعد از مدت‌ها با حمایت دولت می‌توانند پای میز مذاکره بنشینند و خواسته‌های خود را بدون واسطه بیان کنند.
بانک روسیه، ضمانتنامه می‌دهد


علیرضا پیمان‌پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت درباره دستاوردهایی که سفر وی و هیأت همراه به روسیه داشت به «ایران» گفت: سفر اخیر هیأت ایرانی به مسکو، نتایج بسیار خوبی داشت که می‌توان از آن برای توسعه تجاری و اقتصادی کشور استفاده کرد. یکی از اتفاق‌های مهم این بود که در حوزه کریدور شمال-جنوب متمرکز شدیم و در این خصوص تصمیم‌گیران کشتیرانی، گمرک و سایر بخش‌های روسیه مرتبط با کریدور یاد شده، حضور داشتند؛ لذا با توجه به مذاکرات اخیر به نظر می‌رسد این کریدور با سرعت بیشتری فعال شود.
او با بیان اینکه هیأت اقتصادی ایران در این سفر توانست با مقامات و مسئولان روسیه 5 نشست تخصصی داشته باشد تا چالش‌ها و راهکارهای توسعه روابط احصا شود، افزود: تسریع در انعقاد تجارت آزاد با اوراسیا از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر مورد بحث و بررسی قرار گرفت و طبق توافق‌های صورت‌گرفته، قرار شد قبل از پایان سال‌جاری، تجارت آزاد ایران و اوراسیا وارد فاز عملیاتی شود. از این‌رو باید مراحل قانونی و مصوبه مجلس شورای اسلامی نیز گرفته شود.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت در ادامه به افزایش همکاری‌های مالی و بانکی ایران و روسیه اشاره و خاطرنشان کرد: در سفر به مسکو درباره همکاری‌های مالی، بانکی و ضمانتنامه‌ها صحبت و قرار شد که مشکلات تجار در این خصوص حل شود. تجار برای صادرات، مشکل ضمانتنامه دارند که طبق مذاکرات صورت گرفته، بنا شد تجار ضمانتنامه از بانک روسیه داشته باشند.
صادرات 7،5 میلیارد دلاری به روسیه
موضوع دیگری که پیمان‌پاک به آن پرداخت، لجستیک بود. او گفت: براساس مذاکرات و گفت‌و‌گوهای تخصصی قرار شد که کشتیرانی خزر فعالیت خود را توسعه دهد و این امر با افزودن ناوگان دنبال خواهد شد. البته در بخش لجستیک به توسعه فعالیت‌های ریلی و تجارت از این طریق هم پرداخته شد.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: از دیگر دستاوردهای سفر به روسیه می‌توان به انتقال تکنولوژی و مشارکت صنعتی ایران و روسیه در حوزه‌های معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات اشاره کرد.
او تأکید کرد: هدف‌گذاری ما این بود که طی 4 سال آینده صادرات ایران به روسیه 7،5میلیارد دلار شود اما با رویه جدید و توجه به بازار کشورهای همسایه و بخصوص روسیه پیش‌بینی می‌شود که صادرات ایران در مدت دو سال به روسیه بیش از 7،5 میلیارد دلار شود.
رویکرد جهادی، عامل اصلی پیشبرد اهداف
خلیل قلی‌زاده، فعال بخش خصوصی درباره همراهی با سازمان توسعه تجارت در قالب هیأت تجاری به مسکو، گفت: این سفر به طور جدی یکی از بهترین سفرهای تجاری به همراه دولت بود؛ زیرا در حال حاضر بهترین زمان برای مذاکرات تجاری با روسیه است. موقعیت‌سنجی دقیق سازمان توسعه تجارت فعالیتی بود که شاید اتاق بازرگانی ایران به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی باید به آن می‌پرداخت.
به گفته او، اکنون بهترین زمان و شرایط برای مذاکره با مسکو با توجه به نیاز ما به ورود به بازار روسیه بود و از طرف دیگر با توجه به شرایط موجود در روسیه و تحریم‌های به‌وجود آمده، بازار بسیار مناسبی برای ما ایجاد شده که نباید این بازار را مانند دفعه قبل به‌ راحتی از دست داد.
فعال بخش خصوصی درباره هماهنگی‌ها و شرایط فراهم شده برای هیأت تجاری حاضر در مسکو اظهار کرد: هیأت‌های تجاری روسیه دولتی و خصوصی سطح بالایی در جلسات حضور داشتند و بنده به‌عنوان فردی که ۳۰سال درحال فعالیت در حوزه تجاری هستم، می‌توانم بگویم که یکی از بهترین سفرهای تجاری همراه با جلسات برنامه‌ریزی شده، تیم‌های حرفه‌ای و نشست‌هایی در سطح بسیار بالا بود.
او به حضور مستمر رئیس سازمان توسعه تجارت در تمام جلسات و نشست‌ها در این سفر تأکید کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی در این سال‌ها عدم شناخت مدیران میانی بویژه مدیران سازمان توسعه تجارت از شرایط و مشکلات بخش خصوصی بود؛ اما اکنون خیلی از مسائل حل شده یا در حال حل شدن است.
تبادل روبل در تجارت دو کشور
علیرضا رحیمی، فعال اقتصادی با بیان اینکه سفر به مسکو بسیار ثمربخش بود، خاطرنشان کرد: طی ۱۰سال فعالیت بنده در این حوزه، اولین دوره‌ای است که سازمان توسعه تجارت تا این میزان فعال عمل می‌کند و در چند ماه فعالیت دولت سیزدهم پا‌به‌پای تجار در حال حرکت است.
به گفته او، در سفر به سوریه، ارمنستان و اکنون هم روسیه، همراه تیم سازمان توسعه تجارت بودم و این سفرها نشان‌دهنده این است که رویکرد ایران نسبت به توسعه تجارت بین‌المللی درحال شکل‌گیری است.
فعال اقتصادی با اشاره به دستاوردها و جلسات خوب خود با فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه، گفت: پیش از این با برخی از فروشگاه‌های حاضر در جلسه مذاکراتی داشتیم؛ اما این جلسات و همراهی مسئولان دولتی باعث شد روند کار سریع‌تر و پررنگ‌تر شود و این روند نشان داد که عزم ایران برای شکل‌گیری تجارت بسیار جدی است و به طرف‌های مذاکره این پیام را داد که اراده ایران برای همکاری بسیار جدی است.
رحیمی تأکید کرد: مذاکره با مدیرکل نظارت بر محصولات دائمی و گیاهی روسیه بسیار جلسه خوبی بود؛ چراکه از سال ۲۰۱۵ که ایشان به ایران تشریف آوردند تاکنون جلسه‌ای در این سطح با مسئولان ایران نداشتند و این خود پیغام مثبتی را می‌رساند.
او همچنین به مشکلات توسعه زیرساخت مالی برای توسعه تجارت دو کشور اشاره کرد و گفت: طی جلساتی این مشکلات حل و قول همکاری داده شده است. این همکاری در زمینه نرخ خرید روبل، ترانسفر مالی و کارمزدهای آن و تسهیل آن برای استفاده همان ارز در داخل ایران است تا راهکاری برای توسعه تجارت اندیشیده شود.
افزایش صادرات فرآورده‌های آبزیان
علی‌اکبر خدایی، فعال اقتصادی نیز با اشاره به اخبار خوب در زمینه افزایش صادرات محصولات و فرآورده‌های آبزیان به کشور روسیه، گفت: ملاقاتی رسمی و بسیار مهم با رئیس سازمان خدمات فدرال برای نظارت دامپزشکی و محصولات گیاهی کشور روسیه داشتیم. مذاکراتی با شرکت‌ها صورت گرفت که جزو بزرگ‌ترین خریداران در حوزه فعالیت ما بودند و درخواست افزایش صادرات محصولات مورد نیاز خود از ایران داشتند.
او از درخواست‌هایی از این حوزه از طرف روس خبر داد و گفت: قرار بر این شد تا این درخواست‌ها توسط سازمان توسعه تجارت پیگیری و اجرا شود.
تلاش برای توسعه روابط
همچنین روشنعلی یکتا، فعال اقتصادی گفت: سازمان توسعه تجارت تمام تلاش خود را برای ثمربخش بودن این سفر و حتی سفرهای گذشته با هدف توسعه روابط و صادرات انجام داده است. در این سفر شرکت‌های موردنظر جهت ملاقات رودررو در حوزه صادرات خشکبار زیاد نبودند؛ اما سازمان توسعه تجارت تلاش خود را در این زمینه انجام داد.

بــــرش

هیأت 70 نفره ایرانی طی حضورشان در مسکو گفت‌و‌گوهای بسیار خوبی داشتند و آن‌گونه که برخی از اعضای این هیأت عنوان کردند، تفاهم‌های خوبی حاصل شده است
 یکی از مهم‌ترین مشکلات بخش خصوصی در این سال‌ها عدم شناخت مدیران میانی بویژه مدیران سازمان توسعه تجارت از شرایط و مشکلات بخش خصوصی بود
 در سفر به مسکو درباره همکاری‌های مالی، بانکی و ضمانتنامه‌ها صحبت و قرار شد که مشکلات تجار در این خصوص حل شود
از دیگر دستاوردهای سفر به روسیه می‌توان به انتقال تکنولوژی و مشارکت صنعتی ایران و روسیه در حوزه‌های معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات اشاره کرد
 هدف‌گذاری این بود که طی 4 سال آینده صادرات ایران به روسیه 7،5میلیارد دلار شود اما با رویه جدید در مدت دو سال صادرات ایران به روسیه 7،5میلیارد دلار خواهد شد