آیا رنگ سال ایرانی در جامعه مورد استقبال قرار می‌گیرد؟ ویترین لباس‌فروشی‌ها در انتظار «سبز ایرانی»

گروه فرهنگ و هنر – معمولا اینگونه است که با نو شدن سال میلادی، رنگی به عنوان رنگ سال انتخاب می‌شود و ناگهان همه‌چیز از لباس گرفته تا وسایل خانه‌ها به آن رنگ ارائه می‌شود. تا پیش از این محصولات داخلی کشور ما هم از همان رنگ سال جهانی پیروی می‌کرد اما چندی پیش برای نخستین بار، کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور هم رنگ سال معرفی کرده است. گرچه این معرفی برای یازدهمین جشنواره فجر انجام شده اما چنین قدمی می‌تواند نوید بخش اتفاقات خوبی باشد.
سنت رنگ سال، یک قانون نانوشته و یک رسم محبوب است که تمام مردم سراسر دنیا از آن استقبال می‌کنند و زندگی‌شان آگاهانه یا ناآگاهانه تحت الشعاع آن قرار می‌گیرد.
تاثیر رنگ‌ها روی ذهن و جسم انسان بر کسی پوشیده نیست. رنگ‌ها می‌توانند روی انرژی ذهن انسان و احساسات و عواطف آنها تاثیر بگذارند یا حتی تاثیرات فیزیکی از جمله کنترل فشار خون، اشتها، استرس و غیره داشته باشند. از این رو تعدادی از بهترین طراحان مد، هنرمندان، بازیگران، سیاستمداران، روانشاسان و غیره به دور هم جمع می‌شوند تا با انتخاب یک رنگ برای سال، روی انرژی ذهنی مردم دنیا تاثیر بگذارند و روحیه جهان را به سمت تعادل سوق دهند.
این کار یک نوع کارکرد روانکاوانه هنر و سبک زندگی برای آرامش انسان و ایجاد صلح در دنیا است. یکی از رسومی که مردم سراسر دنیا بر سر آن توافق دارند و سعی می‌کنند در گوشه‌ای از زندگی خود آن را به کار ببندند؛ سنت رنگ سال است؛ سنت استفاده از یک رنگ خاص در سال آینده به این منظور که اتفاقات بد سال گذشته از زندگی‌شان رخت بربندد و شانس زندگی پر از آرامش شامل حال‌شان شود.


سنت رنگ سال، یک قانون نانوشته ویک رسم محبوب است که تمام مردم سراسر دنیا از آن استقبال می‌کنند و زندگی‌شان به نحو آگاهانه یا ناآگاهانه تحت‌الشعاع آن قرار می‌گیرد.
اما چگونه رنگ سال انتخاب می‌شود. این انتخاب یک فرآینده پیچیده است که به اقتضای اتفاقات و عواملی که در سال گذشته جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ مثل جنگ‌ها، بلایای طبیعی، بحران‌های اقتصادی، بیماری‌ها و غیره انتخاب می‌شود. به عنوان نمونه وقتی در یک سال بلایای طبیعی زیادی همچون سیل و زلزله به کشورهای زیادی آسیب وارد می‌کند و دنیا را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، رنگ سال از آن اتفاق اثری مستقیم می‌گیرد و با توجه آن، رنگی متناسب با این اتفاقات انتخاب می‌شود تا از لحاظ روانی بر مردم سراسرجهان تاثیر بگذارد و یک آرامش نسبی در جهان برقرار کند. انتخاب این رنگ ها در قالب مد، طراحی صنعتی، هنر و ... به نوعی به یک مانیفست سیاسی- اجتماعی تبدیل می‌شود که باید آن را از منظر نشانه‌شنانسی و اسطوره امروز بررسی کرد.
اولین بار در سال 2000 «رنگ سال» به وجود آمد. موسسه پانتون که در ابتدا یک شرکت چاپ و رنگ بود بنیان‌گذار این رسم بود که با استقبال قابل توجهی از سوی طراحان مد و هنرمندان رو‌به‌رو شد. رنگ سال به منظور بیان حال و هوای آنچه که در حال وقوع در روح زمانه جهانی است، تعیین می‌شود. رنگی که در سراسرجهان طنین انداز می‌شود، رنگ سال پانتون بازتابی است از آنچه که مرم سراسر دنیا به دنبال آن هستند. این رنگ لزوما یک رنگ مورد نیاز صنعت مد نیست، رنگی است که تمام مرزهای طراحی را در می‌نوردد و حالات، نگرش و احساسات بخشی از مصرف‌کنندگان را بیان می‌کند..
حالا امسال کارگروه ساماندهی مدولباس کشور رنگ سبز ایرانی را به عنوان رنگ سال برای یازدهمین دوره جشنواره مد و لباس معرفی کرده است. رنگ سبز در فرهنگ ایرانی رنگی محبوب به شمار می‌رود و سمبل طبیعت، بهشت، تقدس و پرهیزکاری و دارای هویت ملی است. «سبز ایرانی» یا «سبز پرشین» یکی از 9رنگی است که دنیا آن را به نام ایران می‌شناسند. این رنگ در طیف رنگ سبز قرار دارد و تلفیقی از رنگ سبز تیره و خاکستری و بیانگر جذابیت و ثبات در کنار امید و شادابی است تا یادآور حال خوب و احساس آرامش باشد و طراحان مد و لباس نیز متناسب با رنگ اعلام شده بتوانند با یکپارچگی بیشتری طرح‌های خود را ارائه کنند.
سپیده یاقوتی، دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، درباره انتخاب رنگ سال توسط کارگروه مد و لباس و ضرورت این انتخاب گفت: هویت‌بخشی به فعالیت‌های جشنواره مد و لباس فجر از ضرورت‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی است که به‌عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه مدو لباس هم مطرح‌شده است. انتخاب بهترین ترکیب رنگ یا به‌طورکلی رنگ، یکی از اصلی‌ترین موضوعات طراحی لباس و پارچه است و می‌تواند بازتابی از فرهنگی باشد که در آن زندگی می‌کنیم.
او افزود: هرسال در دنیا با شروع سال نو، رنگ سال توسط برندها و شرکت‌های مختلفی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اعلام می‌شود و اگرچه اساس انتخاب رنگ سال هر برند با دیگری متفاوت است اما اغلب انتخاب این رنگ با الهام از گرایش‌های فرهنگی و اجتماعی با روندی علمی و بر پایه تحقیق و پژوهش تخصصی صورت می‌گیرد و قواعد و شرایط خاصی دارد. با توجه به ارزش‌ها و هنجارهای حاکم بر فرهنگ ایرانی اسلامی احتمال استقبال نکردن از برخی رنگ‌های اعلام شده بر اساس ترندهای فرهنگ جهانی وجود دارد.
یاقوتی تاکید کرد: مد لباس جریانی است که در جشنواره شکل می‌گیرد. معرفی رنگ برای جشنواره می‌تواند به انسجام‌بخشی طرح‌ها کمک و نیاز به مدگرایی به همراه حفظ ارزش‌های فرهنگی را برآورده کند و درنهایت منجر به جریان سازی مد شود. البته این برنامه یک‌بار دیگر در جشنواره هفتم اما دیرهنگام و در روزهای برگزاری اعلام‌شده بود و نیاز بود که به شکل جدی‌تری موردتوجه قرار گیرد.
او در پاسخ به این پرسش که انتخاب رنگ بر اساس چه روندی بوده است، تاکید کرد: فلسفه انتخاب رنگ سال، فرایندی کاملاً علمی و تخصصی بر پایه پژوهش است. باید پژوهش را در مسیر کاربردی شدن هدایت کرد. با توجه به این‌که جشنواره مد و لباس فجر رویکردی حمایتی دارد، ضرورت دارد بخشی از فعالیت‌های آن صرف به ثمر رسیدن مراحل تخصصی مدسازی شود. برای تحقق این منظور از ابتدای فعالیت دبیرخانه جشنواره یازدهم، طی فراخوانی از تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، اتحادیه‌ها و اصناف و سایر نهادهای مرتبط درخواست کردیم که افراد واجد صلاحیت را با ارسال رزومه علمی و اجرایی معرفی کنند.
یاقوتی گفت: درنهایت، اتاق فکر فعال و کمیته‌های راهبردی متشکل از افراد متخصص و دانشگاهی و نمایندگان حوزه صنعت به برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی و عملی جشنواره پرداخت و این روند تا انتشار محتوای کامل جشنواره با حساسیت ویژه ادامه خواهد داشت. با توجه به اهمیت و حساسیت ویژه موضوع و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مسئله، سعی کردیم معیارهای علمی در انتخاب رنگ سال را رعایت کنیم. انتخاب رنگ سال برای یازدهمین جشنواره فجر نمادی از تغییراتی است که در جشنواره پیش رو ایجاد خواهد شد.
دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر بیان کرد: انتخاب رنگ ابزاری برای تمرین نگاه‌های مختلف به یک پدیده به‌عنوان منبع ایده طراحی است. به علت توجه ویژه عوامل و برگزارکنندگان این دوره از جشنواره به زیرساخت‌های پژوهشی و علمی، برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه و ایجاد یک جایگزین مناسب با استانداردهای جهانی از این جشنواره آغازشده و نیاز است که در جشنواره‌های آینده هم به‌صورت ویژه موردتوجه قرار گیرد. سعی کرده‌ایم برنامه‌های جشنواره را دور از شتاب‌زدگی و سلیقه محوری پیش ببریم. هنر طراحی مد باید به روز باشد.
یاقوتی تصریح کرد: اگر بخواهیم از مد ایرانی سخن بگوییم این مد باید بر بنیان‌های فکری و اعتقادی هویت ایرانی تکیه کند. ازآنجایی‌که تعداد زیادی از طرح‌های راه‌یافته به جشنواره شخصی هستند و بیشتر طراحان این آثار توان هدایت اثر خود در مسیر تولید و عرضه به بازار مصرف را ندارند، می‌توان از طریق دسته‌بندی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های موجود به سمت ارتقای سطح کیفی جشنواره، به آن‌ها درحرکت به سمت فعالیت حرفه‌ای کمک کرد. معرفی رنگ سال اتفاق مبارکی است اما باید دید این رنگ تنها به جشنواره مد و لباس فجر محدود می‌شود یا ویترین بوتیک‌های لباس فروشی هم با آن رنگ‌آمیزی می‌شود یا خیر.
سایر اخبار این روزنامه
« ابتکار» عوامل موثر بر افزایش نرخ ارز را بررسی کرد نگاه دلار به نتیجه مذاکرات جلال خوش‌چهره عمران‌خان هزینه پوتین را پرداخت کمیسیون مشترک منحل شد طرح صیانت با رای نمایندگان به صحن علنی بازگشت انتشار اسامی درکنار فشار افکار عمومی به وصول طلب‌ها کمک می‌کند فوت شدگان لیست بدهدکاران بانکی آیا رنگ سال ایرانی در جامعه مورد استقبال قرار می‌گیرد؟ ویترین لباس‌فروشی‌ها در انتظار «سبز ایرانی» در مباحث پدافندی فقط ایستگاه مدنظر نیست متر و، پناهگاهی امن به هنگام حوادث؟ امیرعبداللهیان مطرح کرد مذاکره با ترکیه، عراق و افغانستان برای احقاق حق‌آبه‌های مرزی با آمدن وزیر خارجه عمان به تهران ۷میلیارد دلار بلوکه شده آزاد می‌شود؟ سفر میلیارد دلاری رئیس قوه قضائیه: سازمان بازرسی بررسی اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را آغاز کند خطیب‌زاده با بیان اینکه بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکا در وین باقی مانده است: برجام در اتاق احیا است استاندارد دوگانه انگلیس و غربی‌ها در قبال جنایات جنگی کمیسیون مشترک منحل شد طرح صیانت با رای نمایندگان به صحن علنی بازگشت تایمز: فنلاند و سوئد قرار است اوایل تابستان به ناتو ملحق شوند