الياس حضرتي: آنچه به آقاي رييسي گفتم

الياس حضرتي، مدير مجموعه رسانه‌اي اعتماد در گفت‌وگو با اعتمادآنلاين درباره جزييات نشست شب گذشته مديران رسانه‌ها با رييس‌جمهور گفت: با حضور تعدادي از روزنامه‌ها و رسانه‌هاي اصلاح‌طلب و همين‌طور تعدادي از مديران رسانه‌هاي اصولگرا يك برنامه افطاري و ديدار با آقاي رييس‌جمهور تنظيم شده بود.
او درباره چهره‌هاي رسانه‌اي حاضر در اين نشست عنوان كرد: در اين نشست از اصلاح‌طلب‌ها بنده بودم به نمايندگي از گروه رسانه‌اي اعتماد، آقاي رحمانيان از روزنامه شرق، آقاي بختياري از روزنامه دنياي اقتصاد، آقاي مظفري از روزنامه آفتاب يزد، آقاي وكيلي از ابتكار و آقاي دعايي از روزنامه اطلاعات حضور داشتند. از مجلات آقاي قوچاني آگاهي نو بود و همين‌طور از خبرگزاري‌ها آقاي حيدري از ايلنا و آقاي متقيان از ايسنا. اين مجموعه دوستان اصلاح‌طلب بودند از آن طرف هم آقاي اخوان از روزنامه جوان، از روزنامه كيهان آقاي شريعتمداري، خبرگزاري مهر، خبرگزاري بسيج دانشجو، از فارس بودند. حدودا نزديك 20 و 22 نفر بودند.
حضرتي با اشاره به اين موضوع كه خود اولين سخنران اين نشست بوده است، گفت: خطاب به آقاي رييسي گفتم جناب آقاي رييس‌جمهور بلاشك مهم‌ترين مشكل و معضل كشور بحث سرمايه اجتماعي و كاهش سرمايه اجتماعي، بي‌اعتمادي بيش از حد به مديران و مسوولان حكومت و نااميدي نسبت به آينده است. براي همين منظور، ترميم اين مشكل در جمهوري اسلامي مهم است. نظام تصميم گرفت كه شما رييس‌جمهور شويد، چون احساس مي‌كردند كه از صداقت و سلامت برخورداريد و حرف و حديثي به لحاظ مادي، به لحاظ اخلاقي پشت سر شما نيست. شما هم به نظر من با دركي كه از موضوع داشتيد، آمديد و كارهايي را شروع كرديد.
مدير مجموعه رسانه‌اي اعتماد  افزود: سرمايه اجتماعي و جلب اعتماد عمومي با ايجاد اميد آني انجام نمي‌شود، با كارهاي درازمدت هم نمي‌شود. بايد اقدامات عملي كوتاه‌مدتي در جهت باز كردن گره‌ها و مشكلاتي كه مردم با آن دست به گريبان هستند، انجام داد. بايد به مرور جلو رفت و اعتماد عمومي را دوباره برگرداند.


حضرتي در ادامه درباره مسائلي كه در نشست رييس‌جمهور با خبرنگاران مطرح كرده است، گفت: شما اين كار را شروع كرده‌ايد. بحث واكسن را كه آغاز كرديد يك قدم مثبت در اين راه انجام شد و ما هم كاري نداريم كه چه كسي تهيه كرده بود، چه كسي پول داده بود و چه كسي خريده بود؛ اما به اسم دولت شما ثبت شد و يك گام مثبت بود. همين سفرهاي استاني كه انجام مي‌دهيد اگرچه مي‌تواند بهتر و مفيدتر باشد، اما همين سادگي و بدون تشريفات بودنش قدم خوبي است. همين كه مي‌گوييد پروژه جديد افتتاح نمي‌كنم و هم و غم من اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام است، يك قدم مثبت است. چون هزاران هزار ميليارد تومان پروژه ناتمام داريم كه بدون تكليف مانده‌اند و هيچ اثر و ثمري هم ندارند. كاري كه درباره گمرك انجام شد، كاهش تعرفه‌هاي حقوق گمركي خودش آثار تغيير نرخ ارز در گمرك را تا حدودي توانست كاهش دهد كه مثبت است. يا فشاري كه روي يكسان‌سازي درگاه مجوزها و صدور مجوزها گذاشته‌ايد كه وزارت اقتصاد آن را دنبال مي‌كند (البته بگويم كه وزارت اقتصاد به تنهايي نمي‌تواند اين كار را انجام دهد، نمي‌شود كه وزير اقتصاد يك طرف باشد و كل اعضاي كابينه و نهادهاي حكومتي همه طرف ديگر باشند.) اين موضوع يكي از اصلي‌ترين اقدامات در راه شفاف‌سازي است و يكي از اصلي‌ترين راهكارهاي مبارزه با فساد هم هست. دولت الكترونيك و اينكه همه در يك سامانه مشخص و چارچوب‌دار كار خود را انجام دهند، اين كار وزير اقتصاد به تنهايي نيست. بايد همه باهم، كل حكومت باهم همت كنند.  او در ادامه بيان كرد: اينها گام‌هاي مثبتي بود و ميزان اميدواري و اعتماد به اينكه شما در حال برداشتن گام‌هاي مثبت هستيد، داشت در فضاي ذهني مردم ايجاد مي‌شد. ولي يك آن كاري مثل مساله مشهد آمد مثل سيل بنيان‌كني تمام اين زحمات شما را به هدر داد. در واقع به شما مي‌گويم اين داستان مشهد يك دهن‌كجي به برنامه‌هاي اعتمادسازي شما بود. در دولت‌هاي قبل هماهنگي نبود، درگيري و تخريب بود. قوه مجريه يك طرف، قوه قضاييه يك طرف، صداوسيما يك طرف، گروه‌هاي فشار يك طرف، آتش به اختيارها يك طرف، گاهي دولت‌هاي قبلي مي‌خواستند كارهايي انجام دهند يك دفعه يك گروه فشاري مي‌آمد يك كاري انجام مي‌داد براي اينكه كار آنها را خراب كنند. اين براي كشور بدبختي بود. او درباره گفته‌هاي خود در نشست رييس‌جمهور با مديران رسانه‌اي تاكيد كرد: يكي از اميدهاي ما به دولت شما اين بود كه دولت شما هماهنگ با مجموعه مجلس و قوه قضاييه است. در اين اوضاع كل سيستم هماهنگ است و همه‌شان هم با رهبري و مديريت عالي نظام هماهنگ هستند. معنا ندارد يك گروه فشار بيايد براي خودش كاري انجام دهد و كل پروژه شما را هباءً منْثُوراً بكند اين است كه من توصيه‌هايي به حضرتعالي دارم براي اينكه شما بتوانيد از اين داستان همان پروژه اعتمادسازي و ترميم سرمايه اجتماعي را پيش ببريد. 
حضرتي ادامه داد: از جمله همين دستوري كه شما داديد به آقاي وزير كشور! افكار عمومي اينگونه است كه با خود مي‌گويند اين دستور داده شده. چند روز، چند هفته و چند ماه موضوع اين طرف و آن طرف مي‌شود و دست‌آخر هم ماستمالي مي‌شود. من بر اين تاكيد مي‌كنم چرا كه اذهان جامعه حساس است. حتما اگر شخصي، شخصيتي، فردي و گروهي در اين داستان آمدند و چهره نظام جمهوري اسلامي را تخريب كردند برنامه‌هاي اعتمادسازي را معرفي كنيد و براي يك بار هم كه شده به قوه قضاييه واگذار كنيد تا رسيدگي شود. نكته دوم اينكه شما براي اين اعتمادسازي، ترميم سرمايه اجتماعي را بايد در نظر داشته باشيد. بايد با مردم صحبت كنيد. اگر صحبت نكنيد و رسانه براي رساندن پيام‌تان نداشته باشيد اين حاشيه‌ها خواهد بود كه غلبه پيدا مي‌كند و موضوعات مهم و اصلي اين وسط گم مي‌شود. تاكيد من بر اين است كه شما بايد مرتب و مداوم با مردم صحبت كنيد. بيشتر از الان صحبت كنيد. كل تيم شما هماهنگ باشند و صحبت كنند. توجه داشته باشيد كه با زبان خود اقشار مختلف صحبت كنيد، با همه اقشار صحبت كنيد و اين‌طور نباشد كه صحبت‌هاي شما براي يك قشر يا گروه مدنظر باشد. شما بايد كارهاي‌تان را توضيح بدهيد تا مردم در جريان اقدامات‌تان قرار بگيرند. اما شما توضيح نمي‌دهيد، سكوت مي‌كنيد و در اين حالت حاشيه‌ها مي‌آيند و بر اصل داستان غالب مي‌شوند. نمونه آن همين سفر شما به روسيه بود. يا بحث روز كه جنگ اوكراين و روسيه است. حتما شما دلايلي منطقي داريد براي كارهاي‌تان، در سازمان ملل. مثلا در شوراي حقوق بشر ايران راي منفي داد. اين را بايد به مردم توضيح بدهيد. چرا توضيح نمي‌دهيد؟ فكر مي‌كنيد بين خودتان صحبت كنيد كافي است؟ شما مي‌خواهيد با اين مردم زندگي كنيد. چرا اينها را توضيح نمي‌دهيد؟ الان موضوع روسيه يك مساله بزرگ در ذهن مردم ماست، يا برجام، چرا در مورد اينها با مردم صحبت نمي‌كنيد و اطلاعات نمي‌دهيد. ما كه رسانه هستيم اصلا از چيزي خبر نداريم. چرا در مساله به اين مهمي كه جزو مهم‌ترين موضوعات كشور است و بايد توضيح داده شود برجام در چه مرحله‌اي است و موانع چه چيزهايي هستند و چه مشكلاتي داريم توضيحي داده نمي‌شود؟ اگر توضيح ندهيد طبيعي است كه ملت شب از ايران اينترنشنال، بي‌بي‌سي و من‌وتو و جاهاي ديگر خوراك بگيرند. اگر مي‌خواهيد جلب اعتماد كنيد، اگر مي‌خواهيد اعتماد عمومي را بازسازي كنيد، اگر مي‌خواهيد سرمايه اجتماعي را ترميم كنيد بايد با مردم صحبت كنيد. همه‌تان بايد صحبت كنيد و در اين ميان همه اقشار را بايد جدي بگيريد و به بازي  بگيريد. 
مدير مجموعه رسانه‌اي اعتماد ادامه داد: اينكه دولت شما يا هر دولت ديگري بخواهد دنبال تيم و كادر خودش باشد درست نيست. هيچ‌وقت دولت‌هاي عاقل و مطرح خودشان را محدود و محصور به اطرافيان و همفكران خودشان نمي‌كنند. اين كشور پر از انسان‌هاي شرافتمند، پاك، دلسوز، صاحب‌نظر و متخصص است. بايد مكانيزمي تعريف كنيد براي اينكه چطور مي‌شود نظرات، پيشنهادها، تفسيرها و تحريرات اينها را بشنويد و استفاده كنيد. يكي از اين موارد بحث رسانه‌هاست. رسانه‌ها فقط موضوع‌شان كاغذ و مميزي نيست، هرچند اينها هم هستند و مهمند. موضوع رسانه‌ها اين است كه در حكومت چقدر گوش شنوا و جديت وجود دارد كه رسانه را جدي بگيرند. شما اگر واقعا مي‌خواهيد با اقشار مختلف صحبت كنيد و فرضا خودتان نمي‌توانيد، مي‌توانيد آن را به رسانه‌ها بسپاريد. بگوييد روزنامه اعتماد يا روزنامه فلان! شما فلان موضوع را به عهده بگيريد؛ مثلا بحران آب را شما دنبال بكنيد، بحران خاك را روزنامه ديگري دنبال كند. مساله‌اي كه اينجا مطرح است اين است كه موضوعات فراواني هستند كه دولت نمي‌تواند رسما آنها را بگويد اما روزنامه‌ها و رسانه‌ها به راحتي مي‌توانند سراغ آنها بروند.حضرتي در ادامه پيشنهاداتش با تاكيد بر استفاده از ديگر ظرفيت‌هاي موجود گفت: شما مي‌توانيد از طريق احزاب، نخبگان جامعه، روشنفكران و صاحب‌نظران، حلقه‌هاي فكري و حلقه‌هاي بررسي و پژوهشي ايجاد كنيد. آنها مي‌توانند به شما خوراك بدهند. چرا شما از احزاب مي‌ترسيد و اسم احزاب را نمي‌بريد؟ احزاب ما مجموعه‌اي از افراد دلسوز، خوشفكر، اهل تحرير و اهل نظر هستند و مي‌توانند به شما كمك كنند.
او تاكيد كرد: آخرين نكته اينكه شما در جلب اعتماد در حوزه اقتصاد حتما بايد اقداماتي داشته باشيد. اين اقدامات بايد شامل اعلام يك عفو عمومي از جانب شما، رييس بانك مركزي‌ و وزير اقتصاد باشد. اينكه هر كسي بيايد در ايران سرمايه‌گذاري كند، هر ايراني چه از داخل و چه خارج از كشور به عنوان يك سرمايه‌گذار بيايد سرمايه‌گذاري كند، به او از لحاظ امنيتي، قضايي و اداري تضمين بدهيد تا آنجا كه اگر براساس اعلام دولت اين اتفاق افتاد و فرضا كسي خسارتي ديد بر عهده دولت باشد. همين يك كار موجي براي حضور سرمايه‌ها ايجاد مي‌كند. الان مهم‌ترين موضوع ما در حوزه اقتصاد بحث سرمايه‌گذاري است. سرمايه‌گذاري نياز به اطمينان دارد. اينها تا اطمينان پيدا نكنند، نمي‌آيند سرمايه‌گذاري كنند. توان حوزه دولتي و حكومتي اين اندازه نيست كه بتواند خسارت‌ها را جبران كند. تا سرمايه‌گذاري صورت نگيرد توليدي هم وجود نخواهد داشت، اقتصادي هم وجود نخواهد داشت.
علاقه‌مندان مي‌توانند مشروح اين گزارش را در اعتماد آنلاين ملاحظه كنند