اخبار ویژه

  راز اصرار بر روایت ناقص و تحریف شده از شرایط اقتصاد کشور
نشریات و رسانه‌های طیف اصلاح‌طلب، درباره «سیاست خارجی، وضعیت اقتصاد و عملکرد دولت»، رسما خودشان را به نادانی زده‌اند و اصرار خاصی هم بر نشنیدن و نفهمیدن دارند.
روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی نوشت: «این دولت هم کم‌کم در حال رسیدن به سخنان حسن روحانی و محمد جواد ظریف است. آری؛ حتما و قطعا در لسان اذعان نمی‌کنند ولی مثل روز روشن است حداقل در موضوع ارتباط سیاست خارجی و اقتصاد کشور همان اظهارات تبلیغاتی رئیس جمهور قبلی در سال ۱۳۹۲ حاکم است. یعنی ما چه خوش‌مان بیاید و چه بدمان، میان رویکردهایمان در سیاست خارجی و سفره مردم ارتباط نزدیک و تنگاتنگی وجود دارد که نمی‌توان آن را کتمان کرد.
خب، دولت سیزدهم با شعار گره نخوردن این دو موضوع به یکدیگر به قدرت رسید ولی این روزها شاهد هستیم که مثل ۸ سال قبل هر اتفاق در سیاست خارجی و علی‌الخصوص در موضوع هسته‌ای و احیای برجام ارتباط مستقیمی با اقتصاد کشور و در نهایت معیشت مردم دارد.»


این روزنامه می‌افزاید: دولت قبلی راه‌حل‌اش برای بحران‌های اقتصادی ترمیم سیاست خارجی و افزایش سرمایه‌گذاری بود. آن دولت معتقد بود می‌توان با تکیه بر برجام و ارتباط‌گیری با کشورهای غربی به اقتصاد رونق داد. اتفاقا تا قبل از ظهور دونالد ترامپ نشانه‌های این رونق در حال خودنمایی بود ولی چه سود که هیچ توافقی در دنیا تا ابد ماندگار نیست و هر دولتی می‌تواند زیر میز بزند.
اکنون توقف مذاکرات برابر شده با متلاطم شدن بازارهای ایران. دلار در کانال ۲۸ هزار تومان خودنمایی می‌کند، سکه کانال ۱۳ میلیون تومان را فتح کرده و خودرو باز هم در حال تجربه رشد قیمت است.
روزنامه جمهوری اسلامی هم که برخلاف نامش، در خدمت تبلیغات غربگرایان قرار دارد، در همین زمینه می‌نویسد: «طولانی شدن مذاکرات مربوط به احیای برجام، برای کشور و مردم خسارت‌بار است... اصل این تفکر که دولتمردان کاری کنند که معیشت مردم به هیچ چیز در خارج از کشور اعم از مذاکره و تحریم و... گره زده نشود، بسیار خوب است، اما آنچه در این زمینه مهم است تحقق این وعده است. کسانی که چنین وعده‌هایی می‌دهند تاکنون چقدر موفق بوده‌اند؟
برای پاسخ دادن به این سوال کافی است به نرخ کالاهای اساسی که نیازمندی‌های روزانه مردم برای تامین معیشت است نگاهی بیندازید. قیمت‌ها برخلاف تبلیغات دولتی هر روز افزایش می‌یابند و قدرت خرید مردم با سرعت زیاد رو به کاهش است. برای دولت جدید، ۷ سال زمان مناسبی به نظر می‌رسد که بتواند بر امور مسلط شود و قیمت‌ها را مهار کند ولی علی‌رغم گذشت این زمان، نه‌تنها قیمت‌ها مهار نشدند بلکه بسیاری از کالاها در همین مدت بین 50 تا 80 درصد افزایش قیمت داشته‌اند و فشارها بر مردم دو چندان شده است.
با ملاحظه وضعیت موجود باید این واقعیت را به دولتمردان گوشزد کرد که طولانی شدن مذاکرات فقط زمانی می‌تواند منطقی باشد که شما معیشت مردم را به ثبات برسانید.»
«عصر ایران» هم سومین رسانه وابسته به مدعیان اصلاحات و اعتدال است که نوشت: «رئیسی از همان روز اولی که بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد گفت که اقتصاد کشور را معطل برجام نمی‌کند. مدام این سخن خود را هم تکرار کرد.
بله، در حرف می‌شود از گره نزدن حرف زد اما در واقعیت مذاکرات و اقتصاد ایران با چهل گره به هم تنیده شده‌اند.
متاسفانه کسانی که حامی دولت سیزدهم هستند، همین حرف‌ها را باور می‌کنند و آن را به حساب کارهای کرده می‌گذارند. به‌طور مثال کیهان از منتقدان پرسیده بود: «مگر نمی‌بینید رئیسی چقدر کار کرده؟»
خوب باید از کیهان و همه حامیان دولت پرسید، حاصل این همه کار کجاست؟ چرا بازار رنگ ثبات به خود نمی‌بیند و قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌رود؟ اگر منظور از کار همین بالا رفتن قیمت‌هاست که بله ما هم با کیهان موافق هستیم اما اگر منظور مدیریت کشور است که باید بگوییم نمره فعلی دولت منفی است».
در پاسخ این تحلیل‌های از روی هم کپی شده گفتنی است:
رسانه‌های زنجیره‌ای نه‌تنها دست به تحریف می‌زنند بلکه ماجرا را از میانه و آخر آن روایت می‌کنند. آنها تعمد دارند به روی خود نیاورند که نسخه مدعایی‌شان ظرف 8 سال به اجرا درآمد و «دولت برجام و دیگر هیچ»، 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه به علاوه 1500 هزار میلیارد تومانی (با سررسید آنی حدود 100 هزار میلیارد تومان)، صادرات نفتی زیر چندصد هزار بشکه، تورم نزدیک 49 درصد، مطالبات و معوقات انباشته، و رکود تورمی سنگین را برجا گذاشت. تاخت و تاز تورم در این روند کاهنده، طبیعی‌ترین اتفاق است که اگر ظرف 8 سال نهادینه شده، طبیعتا ظرف 8 ماه، قابل رفع مطلق نیست. هرچند که دولت ظرف همین 8-7 ماه موفق شده از سرعت رشد نرخ تورم بکاهد و تورم را به 42 درصد کاهش دهد.
دولت در عین حال با وجود تحویل گرفتن خزانه خالی و 450 هزار میلیارد تومان موفق شد روند استقراض و افزایش بودجه را که یکی از موتورهای مهم افزایش تورم بود، متوقف کند و ضمنا صادرات و درآمدهای نفتی را احیا کند. در حقیقت افزایش مجدد صادرات نفت در کنار برخی تمهیدات اقتصادی دیگر - نظیر افزایش صادرات غیرنفتی و... - توانست بحران کسری بودجه را که می‌توانست تورم را به بالای 60 درصد هم برساند، مهار کند.
آنچه امروز از فشارهای معیشتی بر مردم دیده می‌شود، در واقع میوه تلخ درختی است که در قالب معطل کردن مدیریت اقتصاد کشور و به امید غرب نشستن، به بار آمد.
اما در موضوع مذاکرات، چند مسئله مطرح است که اتفاقا رسانه‌های طیف مذکور باید پاسخگو باشند و نه طلبکار. نخست اینکه توافق برجام را - با همه اهمیتی که برای آن قائل می‌شوند - چرا آن‌قدر نامتوازن، نامعتبر و فاقد ضمانت و قابل زیر پا گذاشته شدن بستند؟ ثانیا چرا حال که عبرت‌های آن برملا شده، باز هم به احیای همان توافق (بدون تعیین تکلیف موضوع لغو تحریم و راستی‌آزمایی و تضمین معتبر) اصرار می‌ورزند؟ آیا با این رویکرد، آنها طرفدار حقوق ملت ایران هستند، یا ماموریت دارند حالا که حق به جانب ایران است، ماجرا را به نفع آمریکا تمام کنند؟! نوع تحلیل‌های این رسانه‌ها به نحوی است که در واقع ناچاری و گزینه نداشتن طرف ایرانی را به غلط و دروغ القا می‌کنند و طبیعتا خروجی آن، تسلیم شدن دوباره در مقابل زورگویی آمریکا به روال سال 94 است؛ و حال آنکه اکنون کشور به لحاظ اقتصادی و منطقه‌ای، در موقعیت به مراتب بهتری نسبت به 8 سال قبل قرار دارد و آمریکا در موضع بسیار ضعیف‌تری است.
نهایتا اینکه حامیان دولت سابق و بانیان برجام بهتر از هر کسی می‌دانند که چه بلایی به سر زیرساخت‌های اقتصاد کشور آورده‌اند و آباد کردن آن خرابی‌ها چقدر زحمت می‌برد و زمان لازم دارد؛ بنابراین تعمدا شانتاژ می‌کنند که اولا سوءمدیریت خود را بپوشانند، ثانیا موفقیت‌های 8 ماه دولت جدید را وارونه نشان دهند و ثالثا گویا برخی از آنها، ماموریت هم دارند که عصا زیر بغل آمریکای محکوم در مذاکرات بگذارند. دولت جدید بدهی‌های دولت سابق و کسری بودجه را چگونه جبران کرد؟
بخشی از درآمدهای نفتی هفت ماه اخیر در دولت جدید، خرج بازپرداخت بدهی‌های دولت قبل شده است. این خبر را روزنامه ایران منتشر کرده و نوشت: در اسفند ماه سال گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی از 10 برابر شدن درآمد ریالی صادرات نفت به بیش از 95 هزارمیلیارد تومان خبرداد. وزیر نفت هم در اظهاراتی از 4 برابر شدن وصول درآمدهای صادرات گاز خبرداد و اعلام کرد که وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت 2.5 برابر شده، ضمن این که صادرات میعانات گازی هم 4 برابر شده است.
انتشار این اخبار که نشان‌دهنده دستاوردهای مثبت دولت در مدت هفت ماه فعالیتش است، ازسوی برخی جریان‌های سیاسی با سوءبرداشت مواجه شد. برخی منتقدان دولت با دیده شک به این دستاورد نگاه کردند و برخی نیز خواستار سرازیرشدن این درآمدهای افزایش یافته در بازار و به منظورکاهش قیمت برخی کالاهای اساسی شدند.
دولت از محل این افزایش درآمدها که نسبت به سال‌ها و دولت قبل رشد چند برابری نشان می‌دهد، توانست ضمن تسویه بدهی‌های دولت گذشته بودجه 1400 را هم تراز کند.
یکی از هزینه‌هایی که از محل این افزایش درآمدها انجام شد، تسویه نقدی تنخواه 54 هزارمیلیارد تومانی دولت قبل بود که در چهار ماه نخست سال گذشته به طور کامل هزینه شده بود و دولت سیزدهم باید نسبت به تسویه آن اقدام می‌کرد، رقمی که در روز 29 اسفندماه تسویه شد.
طبق توضیحات سید احسان خاندوزی وزیر اموراقتصادی و دارایی، ما سخت‌ترین سال بودجه‌ای دولت را با کمترین میزان استقراض از بانک مرکزی و کمترین فشار دولت بر پایه پولی خاتمه دادیم.
مدیریت مالی دولت با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه موفق شد، در همکاری با بانک مرکزی و با اتخاذ دو دسته تدابیر، یکی از دشوارترین سال‌های مالی چند دهه اخیر را به نحوی طی کند که نه تنها هزینه‌های جاری کشور به‌طور کامل تأمین شود، بلکه 136 هزار میلیارد تومان هزینه عمرانی نیز تخصیص یابد که در نوع خود یک رکورد به شمار می‌رود.
بدین ترتیب تسویه تنخواه 54 هزارمیلیارد تومانی از محل همین افزایش درآمدها انجام شد. البته علاوه‌ بر این تنخواه، بسیاری از طلب‌های باقی‌مانده مانند طلب شش‌ماهه معلمان حق‌التدریس و برخی مراکز دانشگاهی هم با رشد و تحقق کامل درآمدهای دولت تسویه شد.
برهمین اساس بودجه‌ای که (1400) تمام مسئولان و کارشناسان از کسری بزرگ بیش از 300 هزار میلیارد تومانی آن می‌گفتند، درنهایت بدون کسری و تراز بسته شد. دولت در سال گذشته، با 1004 هزار میلیارد تومان منابع و 1004 هزار میلیارد تومان مصارف، کار خود را به پایان رساند.
یکی دیگر از هزینه‌های کلانی که در سال گذشته انجام شد، تسویه اوراق فروخته شده در دولت قبل بود که به‌دلیل سررسید شدن باید تسویه می‌شد. دولت قبل با انتشار بیش از حد اوراق مالی و استقراض از اشخاص حقیقی و حقوقی، هزینه‌های خود را تأمین می‌کرد که تسویه آن به دوش دولت سیزدهم افتاده و تا اواخر سال گذشته ۹۶ هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته ‌شده توسط دولت قبل، تسویه شد. لاف گزاف وزیر درمانده اسرائیل
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در لافی گزاف مدعی شد بشار اسد با قطع روابط با ایران می‌تواند به عنوان بخشی از منطقه باقی بماند(!)
در حالی که رژیم صهیونیستی روزهای بحرانی کم سابقه‌ای را در سرزمین‌های اشغالی و حتی پایتخت خود سپری می‌کند، «بنی گانتس» گفت که اگر بشار اسد بخواهد بخشی از منطقه باشد و به اتحادیه عرب بازگردد، باید رابطه خود با ایران را قطع کند.
او در نشست «مرکز سیاست خاورمیانه واشنگتن» اظهار داشت: اسرائیل با همکاری واشنگتن و شرکای منطقه‌ای خود درصدد تقویت همکاری‌های اطلاعاتی علیه تخلفات ایران است.
گانتس گفت: ما اخیرا شاهد افزایش بی‌ثباتی در سوریه هستیم. من شاهد فعالیت‌هایی میان دمشق و برخی از کشورهای اتحادیه عرب هستیم. اگر بشار اسد بخواهد به عنوان بخشی از منطقه باقی بماند‌، باید روابط منفی خود را با ایران و اقدامات تروریستی ایرانیان در سوریه متوقف کند.
وی در ارتباط با ایران گفت: بر اساس اطلاعات ما، ایران به غنی ‌سازی اورانیوم ادامه می‌دهد و در آستانه غنی ‌سازی به میزان ۹۰ درصد قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که این کشور را در آستانه دستیابی به تسلیحات هسته‌ای قرار داده است.
وی افزود: اعمال فشار جهت دستیابی به توافق با تهران خوب است اما اگر به توافق خوب دست نیابیم، در آن صورت باید ایرانیان را به عقب‌تر از آنچه که هم اکنون در آن قرار دارند، برانیم. باید طرح جایگزین را فورا فعال کرد.
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ارتباط با فعالیت‌های ایران در منطقه نیز گفت: ما در صدد گسترش همکاری اطلاعاتی با آمریکا و چه بسا تشکیل یک ائتلاف به منظور مقابله با تخلفات ایران هستیم. دستیابی به چنین توافقی می‌تواند بر شکاف‌های امنیتی که ایران از آنها سوءاستفاده می‌کند، سرپوش بگذارد.
اظهارات گانتس علیه سوریه و ثبات آن در حالی است که رژیم صهیونیستی طی چند سال اخیر به ویژه چند ماه گذشته، بی‌ثبات‌ترین دوره خود را سپری کرده و به جز حملات موشکی و سایبری موفقیت‌آمیز جبهه مقاومت به مراکز صهیونیستی، پایتخت و برخی شهرهای دیگر اسرائیل هم میدان عملیات شهادت‌طلبانه جوانان غیور فلسطینی علیه اشغالگران بوده‌اند. در همین حال، نشریه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: همه شواهد نشان می‌دهد احتمالا تنش‌های بیشتری بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها در کرانه باختری و نوار غزه و داخل خط سبز (فلسطین اشغالی) روی خواهد داد. کسانی که چنین دیدگاهی دارند آن را به فرا رسیدن ماه رمضان ارتباط می‌دهند. در شرایطی که اسرائیل برای مقابله با موج خشونت‌ها در کرانه باختری یا مرزهای غزه آماده شده بود، به شکلی غیرمنتظره با سه حمله در عمق خاک خود مواجه شد که 11 کشته برجا گذاشت. بحران اخیر ممکن است بیش از یک ماه طول بکشد. ایندیپندنت می‌افزاید:اسرائیل و فلسطینی‌ها و دیگر کشورهای جهان همگی می‌دانند اوضاع در آستانه تشدید تنش‌ها و وقوع برخوردهای گسترده نه تنها در سرزمین‌های اشغالی سال 1967 بلکه در داخل اسرائیل است. از زمان بحرانی شدن اوضاع در منطقه شیخ جراح در شرق قدس، عرب‌های ساکن این مناطق بر اعتراضات خود افزوده‌اند. اسرائیل صورت مسئله را پاک می‌کند و تدابیری امنیتی اتخاذ می‌کند که موجب تشدید خشونت می‌شود. حوادث احتمالی آینده صرفا صفحه دیگری به کتاب برخورد بین قدرتی کاملا مسلح و مردمی که فاقد رهبری یکپارچه برای مقابله با تنش‌ها هستند، خواهد افزود. یادآور می‌شود در حالی که ظرف کمتر از سه هفته، 14 صهیونیست در عملیات شهادت طلبانه مقاومت فلسطین به هلاکت رسیدند، مرور میزان وحشت زدگی صهیونیست‌ها برای وزیر جنگ لافزن این رژیم ضروری است:
- «اور هلر» خبرنگار نظامی صهیونیست: داخل یکی از خودروهای زرهپوش ارتش بودم که وارد شهر جنین شد. باورم نمی‌شد بیش از 1000 جوان با پرتاب سنگ و بطریهای مواد آتش زا علیه ما شعار می‌دادند. یک پسر جوان فلسطینی درحالیکه سنگهای بزرگی در دست داشت با مشت به در جیپ نظامی ما کوبید و خشمگینانه به افسر ما گفت: «لعنتی درو باز کن»! خیلی عجیب است. این نسل اصلا از ارتش و اسلحه ما نمی‌ترسند. با وجود اینکه هفت نفرشان با گلوله واقعی مجروح شده بودند و ما با صدها سرباز و بیش از 50 زرهپوش و بولدوزر وارد شدیم. چرا نباید از اینها بترسیم!؟
- منشه امیر سردبیر رادیو رژیم صهیونیستی و عضو موساد: این عملیات‌ها بحران سیاسی در اسرائیل به وجود آورده و اوضاع را وخیم‌تر کرده. اسرائیل به زودی فلج خواهد شد!
- مجله «اسرائیل دیفنس» به قلم «ژنرال شبتای بریل»: نگرانی اسرائیل از وقوع نبرد با یکی از جبهه‌های دشمن خود همزمان با خطر و نگرانی از هزاران موشکی که حزب‌الله لبنان در اختیار دارد، رو به افزایش است. ارتش معتقد است که نیروهای مقاومت و گروه‌هایی که دارای دشمنی دیرینه با اسرائیل هستند، خود را برای وارد کردن ضربات سخت و دردناک بر پیکره نیروهای زمینی ارتش اسرائیل، با هدف اعزام تابوت‌های حامل سربازان اسرائیلی به تل‌آویو آماده کرده‌اند. دشمن خطرناک اسرائیل، حزب‌الله لبنان با ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار موشک، آماده شلیک روزانه ده‌ها موشک علیه اهداف اسرائیلی است.
- گزارش ارزیابی سالانه مؤسسه مطالعات امنیتی دانشگاه تلاویو (INSS) در سال 2022، جهت ابلاغ به نهادهای اسرائیل، تحویل اسحاق هرتزوگ رئیس‌این رژیم داد. در این سند تصریح شده: «سه تهدید بزرگ سال 2022 برای اسرائیل، بترتیب ایران، اوضاع در حال جوشش کرانه باختری و تهدیدات اجتماعی در جامعه صهیونیستی است. چالش اصلی، پاسخ یکپارچه به هر سه تهدید است». به نوشته روزنامه یدیعوت آحارنوت: «همه سناریوها در سال 2022 برای اسرائیل بد هستند.