حاشیه‌سازی با گزارش‌های جعلی، برای اختلاف‌افکنی میان دو ملت ایران و افغانستان

  سرویس سیاسی ـ
دشمن شکست خورده از محور مقاومت و آشفته از حرکت درون‌زا و خنثی‌سازی تحریم، از سر عجز به تکاپوی حاشیه‌سازی با اهداف پلید امنیتی و اقتصادی علیه دو ملت ایران و افغانستان افتاده است.
روز دوشنبه عده‌ای به سرکنسولگری ایران در هرات حمله ور شده و اقدام به سنگ پرانی کردند. منابع در هرات می‌گویند پشت صحنه این تعرض گروه‌های غربگرای «جنبش عدالت و آزادی» و «تیم بانوان عدالت‌جو» هستند که پیش از این توسط غربی‌های حاضر در افغانستان تأمین مالی می‌شدند. این اقدام سخیف به علاوه شهادت دو طلبه اهل سنت در گنبد کاووس، شهادت دو روحانی در حرم مطهر رضوی و انتشار کلیپ‌های مشکوک و جعلی به مثابه تکه‌های یک پازل با اهداف پلید امنیتی و اقتصادی از سوی دشمن علیه دو ملت ایران و افغانستان طراحی و چیده شده‌اند.
اغراض امنیتی توطئه‌های مذکور، اختلاف‌افکنی و تفرقه‌اندازی میان دو ملت همسایه ایران و افغانستان است که پیوندها و‌اشتراکات دیرینه در زمینه‌های گوناگون دارند. هدف اقتصادی این سناریوها و جنایات نیز ضربه‌زدن به پروژه خنثی‌سازی تحریم‌ها است. دولت سیزدهم با حرکت درون‌زا و متکی به توانمندی‌های ملی، دیپلماسی اقتصادی و گسترش تجارت خارجی و همکاری‌ها با کشورهای همسایه، معطل مذاکرات معطوف به برجام و گردن‌کشی‌های غرب نمانده است، تضمین مطمئن درباره عدم تکرار عهدشکنی می‌خواهد و در حال خنثی‌سازی تحریم و تعامل پویا و فعال با شرق است. دولت صادرات و شرکای تجاری خود را با اولویت همسایگان تنوع بخشیده و تحریم را زیر پا می‌‎گذارد.


واردات گسترده واکسن، عضویت ایران در پیمان شانگهای، انعقاد قرارداد سوآپ گازی با‌ترکمنستان و آذربایجان، سند همکاری ۲۵ ساله میان ایران و چین، پیگیری همکاری بلندمدت با روسیه، رشد 41 درصدی صادرات، گذر تجارت خارجی کشور از 101 میلیارد دلار در سال 1400، افزایش ۴۰ درصدی صادرات نفت و رشد ۳۵ درصدی متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی نسبت به میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی در پنج ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم، رساندن رقم صادرات غیرنفتی به بالاترین رقم پس از انقلاب، قراردادهای جدید با‌ترکیه و پاکستان و عراق و سوریه طلیعه‌هایی از رویکرد مبارک دولت سیزدهم و در شرایط تحریم و بدون برجام و FATF است. از این رو، دولت با سیاست خارجی پویا و فعال، خنثی‌‌سازی تحریم و افزایش تعامل و تجارت خارجی با همسایگان، نقش مؤثر خود در تکوین «قرن جدید آسیایی» و انتقال محور قدرت از غرب به شرق را ایفا می‌کند و در حال به هم زدن نقشه شوم غرب برای نابودی توانمندی‌های ایران است. افزون بر این، دشمن از محور مقاومت شکست‌های پی‌درپی خورده است و از سر عجز به تکاپو افتاده است.
برنامه‌ریزی دشمن برای تفرقه‌افکنی میان ایران و افغانستان
تعرض عده‌ای به کنسولگری ایران در هرات، واکنش‌های متعددی را در پی داشت.
احمد وحیدی، وزیر کشور پس از برگزاری نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مرزهای کشور و اتفاقات اخیر در افغانستان، اظهار داشت: جریاناتی به‌دنبال تفرقه‌افکنی بین ایران و افغانستان هستند و این برنامه‌ریزی دشمن است.
وی با‌ اشاره به سابقه دیرینه و روابط بسیار خوب دو ملت، خاطرنشان کرد: ایرانیان همواره میزبان خوبی برای مهاجرین افغانستانی بوده‌اند و اقدامات عده‌ای که در هرات و کابل صورت گرفت مورد تأیید نیست و حتماً هدایت شده است که سعی در ایجاد تشنج دارند و باید مسئولان افغانستان نسبت به این موضوعات مراقبت کنند و تذکر بدهند.
وزیر کشور بر همین اساس از مردم هم خواست که توجه داشته باشند این تلاش‌های دشمن برای ایجاد حساسیت‌های غیرواقعی است و آن را قبول نکنند.
امیرعبداللهیان: هیئت حاکمه افغانستان
در قبال تعرض به نمایندگی‌های ایران توضیح دهند
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در تماس تلفنی با بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و همچنین محمد صدیقی فر، سرکنسول ایران در هرات از سلامتی همه همکاران شاغل در این نمایندگی‌ها اطمینان حاصل کرد.
به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی مراتب ناخرسندی خود را از عدم فراهم آوردن تمهیدات لازم برای تامین امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک که وظیفه کشور میزبان (افغانستان) است، اعلام کرد.
وی با‌ اشاره به مذاکرات اخیر خود با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان در چین، تصریح کرد: حفظ کامل امنیت اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برعهده هیئت حاکمه کنونی افغانستان است و باید نسبت به تعرض به سفارت ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات توضیح دهند.
وزیر امور خارجه کشورمان همچنین افزود: باید مراقب توطئه دشمنان مشترک در این خصوص بود.
خطیب‌زاده: همه نمایندگی‌های ایران در افغانستان باز هستند
همچنین، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره فعالیت سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری‌های کشورمان در شهرهای افغانستان اعلام کرد: همه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان باز بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.
وی تأکید کرد: از هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان انتظار می‌رود مسئولانه امنیت کامل دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در افغانستان را تامین و حفاظت کند.
خطیب‌زاده درخصوص تجمع‌ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری کشورمان در هرات و سنگ پرانی‌های پراکنده‌ای که صورت گرفته است، با یادآوری مسئولیت قطعی هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در حفظ و صیانت از امنیت اماکن دیپلماتیک، تأکید کرد: امنیت کامل سفارت و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در هرات و دیگر شهرهای افغانستان می‌بایست به‌صورت کامل تامین و تضمین‌های لازم برای فعالیت امن این نمایندگی‌ها ارائه شود.
وی همچنین در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره موج ایران‌هراسی در افغانستان و موج افغان‌هراسی در ایران نیز بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴ دهه گذشته میزبان کریمانه‌ای بوده برای همسایگان و عزیزانش در افغانستان. سال‌ها با همسایگان خود در داخل ایران زندگی کردیم و بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه، موج بلاانقطاعی از بی‌جاشدگان آوارگان افغانستانی است که به جای بسیاری از مقاصد دیگر، ایران را انتخاب می‌کنند. همه ما در کنار خودمان اتباع افغانستانی را می‌بینیم که با ما زندگی می‌کنند و از تمامی یارانه‌ها و امکانات مردم ایران به‌صورت یکسان استفاده می‌کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: متأسفانه برخی تلاش می‌کنند اینها نادیده گرفته شود و موج ایران هراسی را در داخل افغانستان ایجاد کنند و از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند برای این‌که واقعیات را تبدیل به مجاز کنند و به ذهن و جان عزیزان در افغانستان منتقل کنند یا برخی در داخل ایران تلاش کنند به‌صورت گزینشی موجی از افغانستان‌هراسی ایجاد کنند. ملت ایران و افغانستان بسیار به هم نزدیک هستند.
خطیب‌زاده گفت: هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان باید به مسئولیت خود به‌صورت جدی عمل کند. موج آوارگان به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسئولیت نمی‌تواند فرافکنی بشود و مسئولیت بر دوش یک همسایه قرار بگیرد و هرچه ایران تلاش کند، میزبان خوبی باشد، به هر حال ظرفیت‌های ما محدود است.
هشدار نسبت به طراحی‌های توطئه‌گران
و بدخواهان دو کشور ایران و افغانستان
وی همچنین با اشاره به پیوندهای عمیق تاریخی و چند لایه دو ملت ایران و افغانستان و چند دهه میزبانی محترمانه دولت و ملت ایران از مردم افغانستان، نسبت به طراحی‌های توطئه‌گران و بدخواهان دو کشور ایران و افغانستان هشدار داد.
خطیب‌زاده تأکید کرد: متأسفانه برخی کلیپ‌ها و اظهارنظرها با هدف ایران یا افغانستان‌هراسی در حال انتشار است که تحریک عواطف مردم دو کشور را  هدف قرار داده و هوشیاری بیش از پیش مردم و مسئولین دو کشور را می‌طلبد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با سفیر و مسئولین نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در تماس مستمر هستیم.
بهادر امینیان، سفیر ایران در کابل نیز در گفت‌وگویی با ساختگی خواندن تصاویر و ویدئوهای منتشر شده درباره وضعیت مهاجرین افغانستانی در ایران، تأکید کرد که بدرفتاری با مهاجران افغانستان سیاست جمهوری اسلامی ایران نیست و اعضای گروهک ‌تروریستی منافقین سرگرم تولید این‌گونه ویدیوها هستند.
به گزارش ایرنا، در همین زمینه، کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان تأکید کرد که دشمن به‌دنبال فتنه میان ایران و افغانستان است.
وی با‌ اشاره به تلاش دشمن برای ایجاد فتنه میان دو ملت ایران و افغانستان، اظهار داشت: اوضاع برای مهاجرین افغانستانی مطلوب بوده و به‌زودی اتفاق خوبی در این زمینه اتفاق می‌افتد.
کاظمی قمی گفت: اتفاقاتی که مقابل کنسولگری ایران در هرات و سفارت کشورمان در کابل اتفاق افتاد نیز دارای پشت‌صحنه بیرون از افغانستان است و تحرکاتی از بیرون وجود دارد. از حکومت سرپرست در افغانستان می‌خواهیم علاوه بر برخورد جدی با عوامل این تظاهرات، تلاش برای آرام‌کردن فضا را به کار بندد.
دست‌هایی خارج از افغانستان، پشت‌پرده انتشار کلیپ‌های اخیر
سیدرسول موسوی، دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه با‌ اشاره به تعرض عده‌ای به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: به‌صورت مرتب با سفیر و سرکنسول کشورمان در ارتباط هستیم و گزارش‌های احضار مقامات سفارت ایران توسط مقامات وزارت امور خارجه حکومت سرپرست افغانستان درست نبوده، بلکه با برقراری تماس نگرانی‌های دوطرف در مورد نفاق‌افکنی‌های اخیر دیدار و صحبت شده است.
به گزارش فارس، موسوی خاطرنشان کرد که طالبان نیز نسبت به کنترل اوضاع و تأمین امنیت اماکن دیپلماتیک ایران در افغانستان اطمینان داده‌اند.
وی در مورد خبر دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه طالبان گفت: با توجه به پروژه‌ای که تخمین می‌زدیم ما و افغانستان را به سمت بحران ببرد، دیداری با ابتکار جناب آقای امینیان سفیر ایران در کابل صورت گرفت و موضوع احضار در میان نبوده است.
مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه افزود: در این دیدار طرف افغانستانی نیز نگرانی ایران را پذیرفته و نسبت به کنترل اوضاع نیز وعده همکاری داد.
موسوی اظهار داشت: همه مسئولان نظام پس از بررسی‌های خود به این جمع‌بندی واحد رسیده‌اند، که دست‌هایی خارج از افغانستان پشت پرده انتشار کلیپ‌های اخیر و بهم ریختن فضای دو ملت هستند زیرا منافع‌شان از این طریق می‌گذرد و همه بر این اعتقادند که عبور از این بحران و بحران‌های آینده از راه همکاری با حکومت افغانستان می‌گذرد.
مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه گفت: اگر همکاری و سیستمی برای ارتباط باشد، حتما می‌توان به سرعت از پازل‌های چیده شده عبور کرد، کمااینکه در گذشته نیز بارها از چنین پازل‌های طراحی شده‌ای با ارتباط با طرف مقابل به سلامت عبور کردیم.
به گزارش فارس، سفارت ایران در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «با توجه به تحولات اخیر و مشکلات به‌وجود آمده مقابل سفارت و سرکنسولگری ج.ا.ایران در هرات، عدم کنترل آن و همچنین مشکلات امنیتی، بخش کنسولی این سفارت از روز سه‌شنبه مورخ 23/1/1401 تا اطلاع ثانوی از ارائه هرگونه خدمات کنسولی از جمله صدور روادید معذور می‌باشد.»
همچنین، در پی تعرض به سفارتخانه ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات کاردار افغانستان امروز به وزارت خارجه ایران احضار شد و ضمن اعتراض شدید به وی اعلام شد که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.
کاردار افغانستان به وزارت امور خارجه ایران احضار شد
در پی این تعرض به سفارتخانه ایران در کابل و سرکنسولگری در هرات، کاردار افغانستان امروز به وزارت خارجه احضار و ضمن اعتراض شدید به وی، اعلام شد که تا اطلاع ثانوی بخش‌های کنسولی نمایندگی‌های ایران در افغانستان فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند.
به گزارش فارس، در پی برگزاری تجمع‌ در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات و سنگ‌پراکنی‌های پراکنده‌ به این اماکن دیپلماتیک، سیدرسول موسوی، مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه با احضار کاردار سفارت افغانستان در تهران، نسبت به حملات انجام شده به سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات به شدت اعتراض کرد.
وی با یادآوری مسئولیت دولت‌ها در برقراری امنیت نمایندگی‌های دیپلماتیک خواستار برخورد قانونی با حمله‌کنندگان به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران شد.
مقام طالبان: تعرض به کنسولگری ایران در هرات
«خودسرانه» بود
به دنبال تعرض به کنسولگری ایران در هرات، نعیم الحق حقانی، رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات در پیامی گفت: تعدادی در برابر کنسولگری ایران به‌طور خودسرانه تظاهرات کرده بودند که تظاهرکنندگان با دخالت نیرو‌های امنیتی طالبان پراکنده شدند.
وی گفت: در حال حاضر امنیت در این مکان دیپلماتیک برقرار است.
مولوی نوراحمد اسلام‌جار، والی طالبان در هرات نیز با حضور در کنسولگری ایران ضمن ابراز تأسف از تعرض برخی به این مکان، گفت: امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌های ایران به‌صورت کامل تأمین خواهد شد.
والی طالبان در ولایت هرات با دلجویی نسبت به بروز حوادث روز گذشته در مقابل نمایندگی ایران گفت: پیش‌بینی نمی‌کردیم که افراد معترض قصد حمله و بی‌احترامی‌ داشته باشند. وی نسبت به این اقدام ابراز تأسف نمود.
بر اساس گزارش‌ها، نیروهای محافظ نمایندگی ایران با شلیک تیرهوایی اقدام به پراکنده‌ کردن این افراد داشتند که در نهایت با حضور مولوی «اسلام‌جار» والی حکومت سرپرست افغانستان در هرات در مقابل نمایندگی سیاسی کشورمان، این غائله ختم شده است.