واردات روزانه 70 تن گوشت تا پایان ماه رمضان

گروه اقتصادی/ رضا سالمی، مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفت‌و‌گو با «ایران» گفت: متأسفانه اخیراً با اظهارات غیرکارشناسانه هرگونه افزایش قیمت گوشت قرمز را به مافیای دام مرتبط می‌کنند این در حالی است که با توجه به فصل چرای دام‌ها از فروردین تا اوایل خرداد ماه؛ عرضه (و نه تولید) دام در سراسر کشور کاهش یافته و به همین دلیل شاهد افزایش طبیعی قیمت گوشت قرمز در بازار هستیم.
وی افزود: این در حالی است که از شهریور تا آبان ماه هر سال نیز عرضه دام در بازار به‌شدت افزایش می‌یابد و شرکت پشتیبانی امور دام به خرید حمایتی دام از دامداران روی می‌آورد تا از زیان آنها جلوگیری شود.
مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در ادامه اظهار کرد: با کمبود فعلی عرضه دام در بازار شرکت پشتیبانی دو راهکار برای حل این مشکل اتخاذ کرد به طوری که ابتدا عرضه گوشت قرمز منجمد موجود در کشور که در فصول عرضه زیاد دام برای ذخایر استراتژیک خریداری شده بود را به بازار عرضه کند و به واردات گوشت قرمز منجمد روی آورد.
سالمی افزود: در حال حاضر به‌صورت متوسط روزانه 30 الی 40 تن دام سبک به کشور وارد می‌شود و بنا داریم تا انتهای ماه مبارک رمضان برای پوشش تقاضای موجود در بازار این میزان واردات را به 70 تن برسانیم بعد از ماه مبارک رمضان نیز که به اواسط اردیبهشت ماه ختم می‌شود شاهد افزایش عرضه دام در بازار هستیم و بازار گوشت قرمز متعادل می‌شود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بازار مرغ نیز گفت: با توجه به ازدیاد عرضه مرغ گرم در برابر تقاضا و کاهش قیمت، سیاست خرید حمایتی از هفته گذشته آغاز شده است. رضا سالمی گفت: با توجه به حجم جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری و نبود تقاضا با افزایش حجم عرضه مرغ گرم در بازار روبه‌رو هستیم که این امر منتج به کاهش قیمت کمتر از نرخ مصوب شده است.
به گفته مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران با وجود انباشت مرغ در واحدهای مرغداری، برنامه‌ریزی برای خرید حمایتی گوشت مرغ برای حمایت از تولیدکنندگان از هفته گذشته صورت گرفت و دستورالعمل خرید به استان‌ها ارسال شد.
بنابر آمار اعلامی روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تن مرغ در سطح کشور عرضه می‌شود که با وجود کاهش قدرت خرید و توزیع مرغ منجمد، بخشی از مرغ گرم موجود در بازار مازاد است.سالمی قیمت خرید حمایتی هر کیلو مرغ از مرغداران را ۳۰ هزار تومان و‌ نژاد آرین را ۳۳ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام کرد.
وی می‌گوید: روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن مرغ مازاد از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود که بتدریج این‌ میزان در حال افزایش است و همواره تا متعادل شدن بازار و رسیدن مرغ به نرخ مصوب این سیاست ادامه دارد. طبق گفته مسئولان انجمن و تشکل‌های مرغداران، قیمت مرغ در برخی استان‌ها به کمتر از نرخ مصوب رسیده که برای کاهش زیان مرغداران پشتیبانی امور دام باید اقدام به خرید و ذخیره‌سازی روزانه ۱۲۰۰ تن مرغ از سطح بازار کند تا قیمت مرغ به نرخ مصوب برسد.