تکثیر مدیرانی که برای خود نامه می‌زنند

مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان برای تاسیس مدرسه غیرانتفاعی به خودش نامه زده و موافقت اولیه را هم انجام داده است!
آفتاب یزد - گروه شبکه: افراد دارای پست و مقام، کارهای عجیب، کم انجام نداده‌اند اما عجیب‌ترین کاری که از سوی بعضی از آن‌ها سر می‌زند، نامه زدن به خودشان یا برای اهدای هدیه و یا ساخت یک مکان به نفع خودشان است. تازه‌ترین آن مربوط می‌شود به اقدام کوروش مودت، مدیرکل فعلی آموزش‌وپرورش خوزستان. این مقام مسئول برای تاسیس مدرسه غیرانتفاعی به خودش نامه زده و موافقت اولیه را هم انجام داده است!
> طبیعی است
البته کوروش مودت مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان در این رابطه می‌گوید: «درخواست مجوز راه‌اندازی مدرسه غیرانتفاعی کاملاً طبیعی بوده و همه فرهنگیان ممکن است متقاضی راه‌اندازی مدرسه یا آموزشگاهی باشند. این فقط یک برگه است و ما کار خلاف قانونی را انجام نداده‌ایم بنده مثل بقیه همکاران فرهنگی فعلاً درخواست داده‌ام که بعدها می‌خواهم در ایام بازنشستگی از آن استفاده کنم.» مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان گفت: «چنانچه مجوز راه‌اندازی مدرسه تصویب شد و موفق به جذب دانش‌آموز شدیم هر دو سال این مجوز باید تمدید و از حراست استعلام شود.» مودت با بیان اینکه درخواست‌ها پس از ارسال به شورای نظارت استان بررسی و مصوب می‌شود، عنوان کرد: «هرگاه این نامه در شورای نظارت مصوب شود به متقاضی اعلام می‌کنیم که کارهای مربوط به استعلام، سوءپیشینه، استعلام حراست، تکمیل مدارک و... را انجام دهد و بعد از آن برگه‌ای به آن داده می‌شود که مثلاً در فلان منطقه با مجوز راه‌اندازی مدرسه شما موافقت شده است.» وی بیان کرد: «بنده رئیس شورای نظارت استان (متشکل نماینده مجلس، معاون آموزشی، امور حقوقی، مسئول امور مشارکت‌ها، دو نفر از موسسین، دو نفر از نمایندگان موسسین، و...) هستم و تمام این نامه‌ها باید زیر نظر شخص مدیرکل باشند و درصورتی‌که مدیرکل در منطقه حضور نداشته باشد جانشین مدیرکل اجازه امضای آن‌ها را دارد.» مودت با بیان اینکه حوزه مشارکت‌های مردمی مانند هیئت تخلفات، حراست، حقوقی، بانوان و... زیرنظر مدیرکل است، عنوان کرد: «هر نامه‌ای


که بخواهد از این حوزه بیرون برود زیر نظر مدیرکل است و باید با مجوز بنده باشد بر همین اساس درخواست مجوز آموزشگاه را برای بعد از بازنشستگی خودم دادم.»
> واکنش کاربران
اما این اقدام مدیرکل آموزش‌وپرورش خوزستان و دلایلش برای این کار که بیشتر به بهانه شبیه است واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را در پی داشته است.
یکی از کاربران در این باره نوشته است: «براساس قانون تضاد منافع، ایشان نمی‌تواند مدرسه غیر انتفاعی داشته باشد و اینکه می‌گوید برای ایام بازنشستگی مدرسه داشته باشد حتی در صورت قانونی بودن بعد از صدور مجوز تاسیس فقط دو سال وقت دارد مدرسه را راه‌اندازی کند وگرنه مجوزتاسیس باطل می‌شود».
کاربر دیگری گفته است: «کلا تو ایران از این مسئولان زیاد داریم که از یه طرف قبلش یه کالا رو وارد میکنه فرداش وارداتش رو ممنوع میکنه که بکشه بالا یا مثل این طرف برای خودش نامه می‌زنه یا طرف رفته جزیره کیش که قبلا ارزشی نداشت کلی زمین خرید بعد اومدند طرح منطقه آزاد تصویب کردند اینکه منطقه ویژه بشه زمینه کشید بالا».
دیگری نوشت: «این مطلب نمونه بارز تعارض منافع می‌باشد».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «اگه این رانت یا سوء استفاده از مقام و موقعیت نیست پس چیه؟»
کاربران دیگر نوشته اند: «اصلا چرا باید مجوزهایی اینچنینی به افراد بازنشسته داده بشه؟! مگر ما نیروی جوان کم داریم تو مملکتمون؟»، «تعارض منافع یکی از مهمترین مشکلات نظام آموزشی ایران است که جلوی‎عدالت آموزشی را گرفته»، «اگه از همین آدم در مورد شایسته سالاری بپرسی ۴۰ دقیقه بدون ترمز برات حرف میزنه»، «معمولا کسانی که پست دارند حتی مزایا و ترفیعاتشان را افراد مافوق تایید می‌کنند؛ مجوز دادن به خود خیلی ضایع و منفعت طلبی است؟ کمی توکل به خداوند متعال نتیجه به مراتب بهتر و عاقلانه‌تری به دنبال دارد»، «مصداقی بارز و آشکار از مفهوم تعارض منافع. قابل توجه دستگاه‌های نظارتی»، «پدر من و هزاران پدر و مادر سرزمینم هم معلم بازنشسته هستن آقای مدیر! بی‌ زحمت یه فکری هم برای بعداز بازنشستگی‌شون بکنید.»، «عجب به فکر بعد از بازنشستگی هم هستند یعنی به جز حقوق و بیمه دنبال کار آزاد هم هستند و باید از موقعیت فعلی تا دیر نشده بهترین بهره را ببرند! آیا اگر اشخاص بیکار این درخواست را می‌دادند موافقت می‌شد؟ بازنشسته‌های عزیز چرا عرصه را بر جوانان بیکار تنگ می‌کنید؟ از آژانس‌ها بگیر تا مغازه‌ها و شرکت ها»، «این آقای مدیر کل هنوز نمیتونه تشخیص بده که این موضوع دقیقا از مصادیق تعارض منافع است؟ واقعا اگه نمیتونه این رو تشخیص بده همین الان باید از سِمت مدیر کلی عزل بشه و تازه صلاحیت مدیریت مدرسه غیر انتفاعی رو هم از دست میده».