افزایش قیمت دارو غیرمعمول نیست افزایش قیمت چراغ خاموش برخی اقلام دارویی

این روزها گرانی و نابسامانی در بازار دارو باعث نارضایتی و سرگردانی بیماران شده، اما مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند دارو در سال جاری گران نخواهد شد.
به گزارش ایرنا، دارو به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌ها بکار می‌رود و اگر به موقع در دسترس قرار نگیرد روی شاخص‌های کمی و کیفی سلامت جامعه تاثیر نامطلوب می‌گذارد و می‌تواند سبب بروز اختلالات و گرفتاری‌های جدی و تهدیدکننده‌ای در جامعه، محروم ماندن از درمان و حتی مرگ بیماران شود. این روزها بحث حذف ارز ترجیحی دارو باعث کمبود، گران شدن داروها و عدم پوشش بیمه‌ای مناسب شده و دغدغه‌ای اساسی در افکار عمومی جامعه به‌ویژه بیماران ایجاد کرده است و مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در برخی از داروخانه‌های داروهای مورد نیاز وجود ندارند که این موضوع موجب نگرانی افکار عمومی شده است. بر اساس گفته کارشناسان داروهای بدون نسخه و برخی داروهای تحت پوشش بیمه‌ها بدون سر و صدا گران شده‌اند، بدون اینکه بیماران متوجه بشوند. زیرا، بیمار فقط به فکر تهیه دارو است و گران بودن آن در ابتدا به چشم نمی‌آید. فقط زمانی مورد اعتراض واقع می‌شود که احتیاج به دارو در سبد ثابت خانواده قرار داشته باشد و باید همیشه یک یا چند قلم داروی خاص را برای بیمارش تهیه کند.
افزایش قیمت دارو غیرمعمول نیست
محمدباقر ضیاء رئیس انجمن داروسازان ایران در خصوص حذف ارز ترجیحی و گرانی اخیر دارو می‌گوید: قیمت دارو افزایش داشته است ولی ارز ترجیحی دارو هنوز به‌صورت کامل حذف نشده است و داروهای بیماران خاص همچنان با ارز ترجیحی وارد می‌شود. همچنین صرف‌نظر از حذف ارز ترجیحی، هرسال به دلیل تغییرات قیمت مواد اولیه، تحریم و افزایش دستمزد نیروی انسانی شاهد افزایش قیمت دارو هستیم. ‌


وی در پاسخ به این پرسش که اگر ارز ترجیحی حذف نشده است چرا داروهای وارداتی گران شده است؟ توضیح می‌دهد: برخی از داروهای خارجی با ارزی که پیش‌ از این اخذ کرده‌اند وارد می‌شود و بخشی نیز در شرایط فعلی با ارز ترجیحی وارد می‌شود، قرار بر حذف ارز ترجیحی است ولی هنوز سیستم به این قطعیت نرسیده است که ارز ترجیحی را حذف کند و امیدواریم در یک ماه آینده وضعیت مشخص شود و تصمیمی که در این حوزه اتخاذ می‌شود به نفع مردم باشد.
رئیس انجمن داروسازان ایران تصریح می‌کند: اگر ارز ترجیحی حذف شود باید یارانه به سمت بیمه‌ها سوق پیدا ‌کند تا مردم متحمل هزینه اضافی نشوند. متاسفانه ساختار بیمه کشور کارآمد نیست و باید تحول اساسی در این ساختار به وجود بیاید تا آسیب کمتری به بیماران وارد شود. متاسفانه بیمه‌های کشور کارآمد نیستند به‌طور مثال پایان سال نتوانستیم مطالبات داروخانه‌ها را دریافت کنیم بیمه‌ای که نمی‌تواند این تعهد را پرداخت کند چگونه می‌خواهد پس از حذف ارز ترجیحی پوشش یارانه‌ای دارو را پرداخت کند؟ امیدواریم سیستم اجرایی و مجلس با نظر کارشناسان این مسئله را مدنظر قرار دهند.
ضیاء در پاسخ به این پرسش که کدام یک از داروها افزایش قیمت داشته است؟ توضیح می دهد: در خصوص داروهایی که در چند روز اخیر افزایش قیمت داشته‌اند آماری ندارم. افزایش قیمت‌ دارو به‌صورت موردی همیشه بوده و غیرمعمول نیست اما افزایش قیمت دارو به صورت انبوه اتفاق نیفتاده است. توضیح دکتر دارایی جهش قیمت یک‌ماهه نبوده و این افزایش قیمت در یک ‌روند طولانی بوده است اما اگر ارز ترجیحی حذف شود ما شاهد افزایش قیمت این چنینی خواهیم بود. حذف ارز ترجیحی باید زمانی اتفاق بیفتد که پوشش بیمه‌ای لازم با انتقال یارانه به سیستم‌های بیمه‌گر صورت گرفته باشد وگرنه مردم توان پرداخت هزینه‌های دارو را نخواهند داشت. افزایش قیمت دارو در شرایط فعلی طبیعی است و به این دلیل است که ارز ترجیحی این داروها تامین نشده است و برای اینکه این داروها در دسترس مردم باشد با ارز آزاد وارد شده است. در چنین شرایطی مسئولان بین افزایش قیمت دارو و بودن دارو، موجود بودن دارو را ترجیح می‌دهند.
بنا نداریم دارو با قیمت بالا به دست بیماران برسد
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این‌باره گفت: بنا نداریم دارو با قیمت بالا به دست بیماران برسد و مردم باید بتوانند متناسب با توانشان دارو خریداری کنند.
محمد هاشمی نیز با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، افزود: اگر بیمه‌ها نقش خود را به درستی ایفا کنند و همچون گذشته افزایش قیمت را پوشش دهند، قطعا هیچ فشاری به مردم نمی‌آید. ما به هیچ وجه بنا نداریم دارو با قیمت بالا به دست بیماران برسد و باید بتوانند متناسب با توانشان دارو خریداری کنند. بهترین راهکاری که در تمام دنیا برای این کار پیش‌بینی شده بیمه‌ها هستند، زیرا بیمه‌ها با هزینه‌ای که از دولت یا بیمه‌شدگان دریافت می‌کنند، این افزایش را پوشش می‌دهند. هاشمی تاکید کرد: دارو به تنهایی نمی‌تواند قیمت ثابت داشته باشد، بلکه قیمت آن متاثراز قیمت مواد اولیه، مواد بسته‌بندی، هزینه‌های تولید، سربار و مالی است و از آنجایی که تمامی این موارد دچار افزایش شده است، پس مگر می‌شود قیمت دارو را تغییر نداد؟ طبیعی است وقتی تمام مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت دارو دچار تغییر می‌شوند، قیمت محصول نهایی نیز افزایش یابد. وی اظهار کرد: متاسفانه یکی از عوامل اصلی بالا رفتن قیمت دارو، برخی تولیدکنندگان مواد اولیه هستند که وقتی قیمت ماده اولیه به شدت افزایش پیدا کرد، ارز دولتی گرفتند و با قیمت آزاد مواد اولیه را فروختند.
امید است با تخصیص منابع ارزی به بیمه‌ها، دسترسی مردم به دارو آسان‌تر شود یعنی یارانه دارو به جای اینکه در اختیار شرکت‌ها یا وارد کنندگان قرار گیرد به دست مصرف‌کننده واقعی که بیماران هستند برسد و در کنار آن قیمت دارو هم افزایش نیابد.
سایر اخبار این روزنامه
احداث پتروشیمی متوقف شده است ماراتن پتروشیمی و محیط زیست در میانکاله آرین احمدی محلی برای جولان بی مجوزهای بی تخصص گره مذاکرات در زیاده خواهی‌های آمریکا است رمزگشایی از وجود یک پیش‌نویس چرا نمایش‌هایی که مجوز گرفته‌اند در میانه اجرا باز هم باید به بازبینی بروند؟ داستان تکراری مجوزهای بی‌اعتبار افزایش قیمت دارو غیرمعمول نیست افزایش قیمت چراغ خاموش برخی اقلام دارویی مسعود دانشمند کارشناس مسائل اقتصادی بررسی کرد آیا یک موج تورمی سهمگین در راه است؟ معاون اول قوه قضائیه مطرح کرد می‌خواهیم نخبگان نسبت به عملکرد قوه قضاییه اظهار نظر کنند « ابتکار» دلایل به وجود آمدن مافیاها در اقتصاد و راه مقابله با آن را بررسی کرد رئیسی دستور داد شناسایی پشت پرده گرانی ها افغان‌ها در حمایت از همبستگی ملت‌های ایران و افغانستان دست به تجمع زدند گلباران سفارت ایران در کابل معاون پارلمانی رئیس جمهوری برنامه هفتم توسعه به سرنوشت برنامه ششم مبتلا نمی‌شود ماجرای فوتبال در مشهد و چند نکته آمریکا ۷۵۰ میلیون دلار دیگر تسلیحات به اوکراین می‌ده قدردانی رئیس‌ جمهوری آذربایجان از کمک ایران به منطقه نخجوان