دفع یورش وحشیانه صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی با دفاع جانانه فلسطینی‌ها

  سرویس خارجی-
سال ۱۹۴۸میلادی به خاطر تشکیل کشور جعلی اسرائیل، سال «نَکْبَت» نامگذاری شده است. از آن سال
تا کنون مسلمانان فلسطین آرام و قرار نداشته‌اند و هر روز و هر لحظه در حال نبرد بوده‌اند و همین نبردها باعث به وجود آمدن پدیده مهمی با نام «مهاجرت معکوس» شده که عمر این رژیم را تهدید می‌کند. صبح دیروز نیز بعد از یورش نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی و ورود آنها به داخل مسجد، نبردی سهمگین بین طرفین رخ داد.
این نیروها به سمت نمازگزاران بمب آتش‌زا پرتاب کردند که به زخمی شدن تعداد زیادی از مردم منجر شد. هلال احمر فلسطین، تا زمان تنظیم این گزارش، شمار مجروحان حمله اشغالگران اسرائیلی به مسجدالاقصی را ۱۵۲ نفر اعلام کرده بود. «فخری ابودیاب»، از فعالان فلسطینی اعلام کرده تعداد زیادی از نیروهای صهیونیست به مسجدالاقصی یورش بردند و به سمت نمازگزاران بمب صوتی و آتش‌زا و گلوله پلاستیکی پرتاب کردند. همچنین نیروهای صهیونیست یک عکاس و ۵ نگهبان الاقصی را به شدت مورد ضرب و شتم قرار‌دادند. «عمر الکسوانی» مدیر مسجدالاقصی می‌گوید اشغالگران صهیونیست پس از بازداشت ۴۰۰ نمازگزار فلسطینی درهای مسجدالاقصی را بازگشایی کرده‌اند. همچنین خبرگزاری «شهاب» گزارش داده نظامیان اشغالگر به کلینیک پزشکی مجاور «مصلای قِبَلی» در مسجدالاقصی یورش برده و مانع رسیدگی کادر درمان به فلسطینی‌های مجروح شده‌اند.


آخرین خبرها حاکی از عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از مسجدالاقصی است. بعد از درگیری‌ها تصاویری منتشر شد که نشان می‌دهد، هزاران نفر از فلسطینیان در پی بازگشایی درهای مسجد‌الاقصی در حال ورود به این مسجد هستند و همچنین نمازگزاران فلسطینی پس از درگیری‌ها با ورود به مصلای قبلی خود را آماده نماز جمعه می‌کردند. بالاخره با وجود تدابیر شدید امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی مقاومت جوانان فلسطینی جواب داد، دست کم ۵۰ هزار نمازگزار فلسطینی دومین نماز جمعه ماه مبارک رمضان را در مسجدالاقصی اقامه کردند. اتفاقی که در کنار
منحل شدن برنامه صهیونیست‌ها برای برگزاری برنامه قربانی در مسجدالاقصی که برنامه پشت پرده یورش اخیر خوانده می‌شود؛ نشان از شکست حمله صهیونیست‌ها است.
زخمی شدن 8 صهیونیست
در جریان درگیری روز جمعه صهیونیست‌ها نیز مجروح داشتند. کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که هشت نیروی پلیس این رژیم در درگیری‌های امروز با جوانان فلسطینی در مسجدالاقصی مجروح شده‌اند. سه نفر از آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند. صهیونیست‌ها به شدت نسبت به اعلام آمار تلفات و زخمی‌های خود حساسند و معمولا آن را یا اعلام نمی‌کنند، یا خیلی کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند.
«نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بعد از جلسه ارزیابی با مشارکت «عومر بارلیو»، وزیر امنیت داخلی و «یعقوب شبتای»، بازرس کل پلیس و فرمانده یگان گارد مرزی گفت: «ما برای آرام شدن اوضاع در مسجدالاقصی و سرتاسر اسرائیل تلاش می‌کنیم و آماده مقابله با هرگونه سناریویی هستیم. نیروهای امنیتی آماده اجرای هر مأموریتی هستند.»
باید توجه داشت که برای رژیم آپارتاید اسرائیل که چندین مرتبه مرتکب قتل‌عام فلسطینی‌ها شده است، این جنایات چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. برای نمونه در سال ۱۹۴۸م، ۳۴ قتل‌عام توسط رژیم اسرائیل اتفاق افتاد که معروف‌ترین آنها، قتل‌عام «دیر یاسین» است؛ یا قتل‌عام «خان یونس» در سال ۱۹۵۶م رخ داد. و یا یکی از بزرگ‌ترین جنایات تاریخ، کشتار «صبرا و شتیلا» در سال ۱۹۸۲م که در آن 3هزار و 297 زن و کودک فلسطینی کشته شدند و... افزون بر این‌ها به تعبیر برخی از کارشناسان و فعالان حقوق بشر یک «نسل کشیِ تدریجی» در فلسطین در جریان است که شاید در نظر بسیاری نیاید. به هر روی، از رژیم صهیونیستی که بر روی خون بنا شده است، جنایت‌های این چنین عجیب نیست.
واکنش‌ها
«فوزی برهوم» سخنگوی حماس در واکنش به یورش صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی گفته «حمله وحشیانه اشغالگران به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی را به شدت محکوم می‌کنیم. هرگونه عواقب و پیامد خطرناک این جنایت متوجه دشمن صهیونیستی است. ملت فلسطین این بار نیز همانند گذشته بر دشمن پیروز خواهد شد و به یاری مسجد مبارک الاقصی و نمازگزاران خواهد شتافت. نبرد در مسجدالاقصی، نبرد همه فلسطینیان، مقاومت و تمامی آزادگان امت است. همه فلسطینیان را به حضور در مسجدالاقصی و دفاع از نمازگزاران فلسطینی در داخل آن فرامی‌خوانیم.»
جهاد اسلامی فلسطین نیز گفته «حمله وحشیانه به نمازگزاران، جنایتی خطرناک است که مسئولیت تمامی تبعات و پیامدهای آن متوجه دشمن صهیونیستی است.» همچنین هیئت عالی اسلامی قدس خواستار بسیج عمومی تمامی فلسطینیان شد و از ساکنان سرتاسر اراضی اشغالی دعوت کرد سریعا راهی مسجدالاقصی شوند و از آن در برابر حمله و تجاوز اشغالگران دفاع کنند.
شیخ «عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی نیز در واکنش به ورود غیرقانونی نظامیان صهیونیست به این مکان مقدس، فتوای مقابله با آنها را یادآوری کرد. او افزود که تشکیلات خودگردان باید به مسئولیت خود در زمینه دفاع از مسجدالاقصی عمل کند. رژیم صهیونیستی درصدد تخلیه مسجدالاقصی از حضور نمازگزاران و فراهم کردن زمینه قربانی کردن صهیونیست‌ها در داخل آن است.
وزیر امور قدس در تشکیلات خودگردان نیز گفت: «مسئولیت هرگونه پیامد تعرض به مسجدالاقصی متوجه دولت رژیم صهیونیستی است. آنچه در جریان است، نقض آشکار وضعیت تاریخی حاکم بر مسجدالاقصی است. از جامعه بین‌الملل از جمله آمریکا می‌خواهیم جلوی ادامه تجاوزات رژیم صهیونیستی را بگیرند.» البته او توضیح نداده است که حامی اصلی رژیم صهیونیستی چرا باید مانع آن شود!
سازمان همکاری اسلامی نیز در بیانیه‌ای یورش شهرک‌نشینان افراطی با حمایت و همراهی نظامیان اسرائیلی به مسجدالاقصی را به شدیدترین وجه محکوم کرد. سازمان همکاری اسلامی همچنین نسبت به تهدیدهای گروه‌های شهرک نشین افراطی علیه فلسطینیان در صحن‌های مسجد مبارک الاقصی هشدار داد.
واکنش ایران
«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز تعرض بی‌شرمانه صهیونیست‌ها در ماه مبارک رمضان به اماکن مقدس فلسطین و یورش به روزه‌داران و نمازگزاران در مسجدالاقصی را قویا محکوم و نسبت به تداوم اقدامات وحشیانه و تروریستی اشغالگران در قدس و فلسطین اشغالی هشدار داد.
به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به ضرب و جرح نمازگزاران فلسطینی به دست نظامیان اشغالگر اظهار داشت، جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین حاکی از ضعف روزافزون این رژیم اشغالگر می‌باشد که برای سرپوش گذاشتن بر آن، توان پوشالی خود را در برابر عده‌ای نمازگزار بی‌دفاع به نمایش می‌گذارد.
خطیب‌زاده افزود، این جنایات که نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است، بیش از پیش نشان می‌دهد که خیانت برخی سران کشورهای اسلامی در عادی‌‌سازی روابط با رژیم‌ جعلی صهیونیستی، به عادی‌‌سازی رفتارهای این رژیم ذاتا خون‌ریز و بحران‌آفرین نمی‌انجامد، بلکه بر عکس، اقدامات ددمنشانه این رژیم در قبال فلسطینیان به دلیل پشت کردن برخی سران کشورهای اسلامی و عربی به آرمان فلسطین افزایش یافته، تا حدی که شاهد خشونت افسار گسیخته این رژیم آپارتاید و نژادپرست هستیم.
واکنش چین
وزارت خارجه چین در اقدامی نادر به تحولات فلسطین واکنش نشان داد و درخصوص حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی اعلام کرد؛ پکن به شدت نگران تلفات غیرنظامیان ناشی از تشدید درگیری بین فلسطینی‌ها و اسرائیل است.
درگیری‌های جنین
از اراضی اشغالی همچنین خبر می‌رسد که وزارت بهداشت فلسطین صبح روز جمعه اعلام کرده یک نوجوان ۱۷ساله از شهر «جنین» که بر اثر تیراندازی صهیونیست‌ها به شدت مجروح شده بود، به شهادت رسید. «شوکت کمال عابد» در جریان درگیری‌های روز پنجشنبه در شهر «کفر دان» مورد اصابت گلوله‌های نظامیان رژیم صهیونیستی قرار گرفته و در بیمارستان ابن‌سینا در شهر جنین بستری شده بود. طی دو روز گذشته 7 فلسطینی به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند. صبح روز پنجشنبه نظامیان صهیونیستی به شهر جنین واقع در شمال کرانه باختری حمله کردند که دو شهروند فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسیده و شش نفر دیگر مجروح شده بودند؛ حالا با شهادت کمال عابد، تعداد شهدای این درگیری به هفت نفر رسید. رسانه‌ها می‌گویند که تداوم شکل جدید عملیات‌های استشهادی در اراضی اشغالی طی هفته‌های گذشته ابتکار عمل را از تل‌آویو گرفته و راهبرد «تنبیه دسته‌جمعی» را بی‌اثر ساخته است.
خبر دیگر آن‌که راهپیمایی روز جهانی قدس که پس از دو سال وقفه، به دلیل محدودیت‌های کرونایی در انگلیس دوباره امسال در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد، وحشت و خشم صهیونیست‌ها را برانگیخته است.