مسجدالاقصی در آغوش مقاومت

لاله مهرزاد/ نظامیان رژیم صهیونیستی روز گذشته در جدیدترین تهاجم خود، به فلسطینی‌هایی که در مسجد الاقصی در حال برپایی مراسم عبادی ویژه ماه رمضان بودند، حمله کرده و با محاصره قبله‌گاه نخست مسلمانان جهان، دست‌کم 152 نفر را مجروح کردند. با این حال فلسطینیان با وجود همه فشارها نماز جمعه را با شکوه تمام برپا داشتند.
به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، به گفته مؤسسه وقف اسلامی مسجدالاقصی، نظامیان رژیم صهیونیستی اندکی پیش از اذان صبح در حالی که هزاران فلسطینی برای برپایی نماز و عبادات ویژه ماه مبارک رمضان در مسجد الاقصی گرد آمده بودند، وارد صحن این مسجد شده و به فلسطینی‌ها حمله بردند. ویدیوهایی که از این رویداد در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیز نشان می‌دهد، در حالی که نظامیان صهیونیست به سمت فلسطینی‌ها گلوله و گاز اشک‌آور شلیک می‌کنند، مردان فلسطینی نیز تلاش می‌کنند، با پرتاب سنگ مانع آنها شوند. با این حال شدت گاز اشک‌آور در حدی بود که شماری از نمازگزاران مجبور شدند در داخل مسجدالاقصی پناه گیرند. به گفته مؤسسه وقف اسلامی مسجدالاقصی، یکی از زخمی شدگان محافظ مسجد است که یک گلوله پلاستیکی به چشمش برخورد کرده است.
جمعیت هلال احمر فلسطین نیز خبر داد، هر چند آمبولانس‌های این جمعیت بلافاصله پس از یورش صهیونیست‌ها، به محل اعزام شدند تا زخمی‌های این حمله را به بیمارستان منتقل کنند، اما نظامیان صهیونیست مانع ورود آنها برای امداد زخمی‌ها شدند. آمبولانس‌های هلال احمر در پایان این درگیری‌ها 59 نفر را به بیمارستان منتقل کردند.
بنا بر آماری که پلیس رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای منتشر کرده، دست‌کم 300 فلسطینی دستگیر شدند. با این حال برخی منابع شمار دستگیرشدگان را تا 400 نفر نیز برآورد کرده‌اند. این بیانیه همچنین مدعی شده است که همزمان با مراسم عبادی مسلمانان، یهودیان نیز در حال عبادت بودند و درگیری‌هایی بین آنها به وقوع پیوست، از همین‌رو واحدهای آنان به محل اعزام شد تا از برخورد جدی‌تر بین دو گروه مسلمانان و یهودیان جلوگیری کند. این در حالی است که در این ایجاد «نظم» تنها فلسطینیان توسط نظامیان اسرائیلی هدف قرار گرفتند و به عبارتی این نظامیان باهدف حمایت از یهودیان بود که وارد محل شدند. با این حال خبرنگار «الجزیره» در گزارشی از «باب الدمشق»، تأکید کرده است که این حمله بدون هیچ بهانه‌ای با هدف حمله به نمازگزاران انجام شد. به گفته او، پیش از ورود نظامیان صهیونیست به مسجد الاقصی یهودیان راست افراطی در بیانیه‌ای خواهان حمله به مسجد الاقصی در میانه تعطیلات عید پسح شده و برای هتک حرمت این مسجد اقدام به قربانی کردن حیوانات در صحن مسجد الاقصی کنند؛ اقدام توهین‌آمیزی که از صدها سال پیش تاکنون هرگز چنین چیزی سابقه نداشته است. این یورش در حالی بود که در دو روز گذشته هفت فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند که یکی از این شهدا، «شوکت کمال عابد»، نوجوان ۱۷ساله از شهر «جنین» بود.


واکنش‌ها به یورش نظامیان صهیونیست
ساعتی بعد از حمله نظامیان رژیم صهیونیستی و زخمی شدن ده‌ها نفر از فلسطینیان، «عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی نسبت به این رویداد واکنش نشان داد. به گزارش سایت شبکه خبری «العالم»، «عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی با اشاره به اینکه «نظامیان صهیونیست در حمله خود با گلوله‌های جنگی به نمازگزاران حمله کردند» گفت: «باید یک بار دیگر بر آن فتوای شرعی تأکید کنم که در مواقع خطر، حتی اگر رژیم صهیونیستی نماز خواندن در مسجد الاقصی را ممنوع کرده باشد، باید به این مسجد رفت.»
گروه‌های مقاومت فلسطینی نیز در واکنش به این حمله اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. «صالح العاروری»، نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس تأکید کرد: «دفاع از مقدسات فلسطین بر همه مردم فلسطین واجب است.» جنبش جهاد اسلامی فلسطین هم در بیانیه‌ای تأکید کرد: «اگر اشغالگران از اقدامات خود در مسجدالاقصی دست برندارند، شاهد مقابله‌ای سخت‌تر از حد تصور خواهند بود.» جبهه مردمی فلسطین هم «حمله صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی را اقدامی خطرناک خواند که حمایت از ساکنان قدس و تحصن‌کنندگان در این مسجد را واجب نشان می‌دهد.» جبهه دموکراتیک فلسطین هم اعلام کرد: «آنچه در مسجدالاقصی رخ می‌دهد، گواهی‌دهنده انفجار اوضاع است و اشغالگران مسئول آن هستند.»
در خارج از مرزهای سرزمین‌های اشغالی فلسطین هم، «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با هشدار نسبت به تداوم اقدامات وحشیانه و تروریستی اشغالگران در قدس و فلسطین اشغالی، جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین را حاکی از ضعف روزافزون این رژیم اشغالگر و نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بشر خواند و دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را به حمایت از مردم فلسطین دعوت کرد. وزارت خارجه چین هم ضمن ابراز نگرانی از تلفات غیرنظامیان در پی تشدید درگیری‌ها، همه طرف‌ها را به آرامش و خویشتنداری دعوت کرد. سازمان همکاری اسلامی هم در بیانیه‌ای یورش شهرک‌نشینان افراطی با حمایت و همراهی نظامیان اسرائیلی را محکوم کرد و نسبت به تهدیدهای گروه‌های شهرک نشین افراطی علیه فلسطینیان در صحن‌های مسجد مبارک الاقصی هشدار داد. وزارت امور خارجه اردن نیز با صدور بیانیه‌ای حمله نظامیان صهیونیست به نمازگزاران فلسطینی را محکوم کرد. «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از جامعه بین‌المللی بویژه شورای امنیت خواست تا اسرائیل را به دلیل حملات به فلسطینی‌ها و نقض‌ مکرر حرمت امکان مقدس در سرزمین‌های اشغالی محکوم کنند.
نشست گروه‌های فلسطینی
درگیری‌های سحرگاه دیروز مسجد الاقصی تنها دو روز بعد از نشست گروه‌های مقاومت فلسطین صورت گرفت. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، در پی حملات مکرر رژیم صهیونیستی به فلسطینیان و همچنین شتاب گرفتن عملیات‌های استشهادی، چهارشنبه شب، حماس و سایر گروه‌های مقاومت فلسطین در نشستی فوق‌العاده در غزه برگزار کردند. در این نشست این گروه‌ها از فلسطینیان خواستند تا همزمان با اعیاد یهودیان و تلاش افراطی‌های صهیونیست برای هتک حرمت مسجدالاقصی در این مکان تجمع کنند. در این نشست حماس ذبح حیوانات در مسجدالاقصی را خط قرمز مسلمانان خواند. در بیانیه‌ای که در پایان این نشست منتشر شد نیز تأکید شده است: «همه ما گروه‌های مقاومت فلسطین با اعلام بسیج عمومی در سراسر سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از همه می‌خواهیم به‌صورت گسترده و در قالب گروه‌های صدها و هزاران نفری از ملت ما و مسجدالاقصی که متعلق به مسلمانان است، محافظت کنند.» آنها همچنین  خواهان برپایی نماز جمعه‌ای با شکوه در مسجدالاقصی شدند.
به گزارش «فرانس 24»، در پی این بیانیه و سخنان خطیب مسجدالاقصی شمار زیادی از فلسطینیان که در مناطقی غیر از کرانه باختری و قدس ساکن هستند، با ده‌ها دستگاه اتوبوس عازم قدس شدند تا نماز جمعه را در این مکان برگزار کنند.  بنا بر اعلام اداره اوقاف اسلامی فلسطین این مراسم عبادی، با وجود محدودیت های نظامیان صهیونیست وبا حضور ۶۰ هزار فلسطینی برگزار شد.