200 هنرمند در ضیافت افطار رئیس‌جمهوری؛ چهره‌ها از دغدغه هایشان گفتند

شهروندآنلاین: و بالاخره بعد از یکی، دو روز تاخیر، ضیافت افطار و دیدار و دورهمی رئیس‌جمهوری با هنرمندان برگزار شد. ضیافتی که به گزارش روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، میزبان حدود  ۲۰۰ هنرمند موسیقی، سینما و تئاتر بود که از طیف‌ها و سلایق مختلف گرد آمده بودند. این در حالی است که در روزهای اخیر شایعات زیادی درباره برگزار نشدن این دورهمی در رسانه‌ها منتشر شده بود و به نظر می‌رسید امسال برخلاف سال‌های گذشته شاهد دیدار و دورهمی رئیس‌جمهوری با هنرمندان نخواهیم بود.

200 هنرمند و یک رئیس‌جمهوری

روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در متن خبر برگزاری نشست صمیمانه رئیس‌جمهوری با هنرمندان، این ضیافت را همنشینی ریاست‌جمهوری با ده‌ها سینماگر مطرح و بزرگان تئاتر و موسیقی و هنرهای تجسمی، از طیف‌ها و سلایق مختلف نامیده که در نوع خود طی سال‌های گذشته کم‌سابقه بوده است. در حقیقت گزارش‌ها و اخبار رسانه‌های رسمی کشور حکایت از حضور هنرمندان و مدیرانی چون لوریس چکناواریان، حمید هیراد، گرشا رضایی، مهدی یغمایی، خشایار اعتمادی، نادر مشایخی، شاهین فرهت، امیر دژاکام، اسماعیل خلج، منوچهر شاهسواری، جواد شمقدری، محمدعلی باشه‌آهنگر، غلامرضا موسوی، سیدجمال ساداتیان، سیدضیاء هاشمی، مسعود ده‌نمکی، محمدحسین لطیفی، احمدرضا معتمدی، محمدرضا شریفی‌نیا، مهدی صباغ‌زاده، هادی مقدم‌دوست، سیدجواد هاشمی، سعید سهیلی، وحید موسائیان، محمدرضا ورزی، مهدی سجاده‌چی، احمد امینی، سینا مهراد، ساعد سهیلی، مسعود اطیابی، علی اوجی، نرگس محمدی، یوسف حاتمی‌کیا و بسیاری دیگر از فیلمسازان و هنرمندان در این دیدار و دورهمی دارد. هنرمندانی که پای صحبت‌های رئیس‌جمهوری نشسته و در ادامه نیز در یک جلسه صمیمی که نزدیک به دو ساعت طول کشید، از دغدغه‌ها و مشکلات خود در بخش‌های مختلف هنری سخن گفتند. درباره این نشست گفته شده که حمیدرضا نوربخش (مدیرعامل خانه موسیقی)، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما)، جواد شمقدری (سینماگر)، شاهین فرهت (رئیس بخش موسیقی فرهنگستان هنر)، امیر دژاکام (کارگردان تئاتر)، مسعود ده‌نمکی (سینماگر)، سیدضیاء هاشمی (تهیه‌کننده)، مرتضی شعبانی (مستندساز)، جواد بختیاری (هنرمند حوزه تجسمی) و انسیه شاه‌حسینی (کارگردان سینما) در سخنان صمیمی با گلایه از بی‌توجهی‌های گذشته به عرصه سینما و هنر، دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادات خود را در حوزه رفع مشکلات هنر و هنرمندان مطرح کردند.

دغدغه‌های رئیس‌جمهوری

دغدغه‌های رئیس‌جمهوری

دکتر سیدابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در نشست صمیمی با جمعی از هنرمندان کشورمان، آثار غنی هنری در سراسر کشور را نشانگر تمدن بزرگ ایرانی- اسلامی دانست و اظهار داشت: «این آثار هنری تمدن‌ساز، جلوه‌هایی از خلاقیت، نوآوری و اندیشه مردان و زنانی است که در طول تاریخ در این سرزمین زیسته‌اند و امروز وظیفه داریم آنها را به بهترین شکل به نسل‌های آینده معرفی کنیم.»

دکتر رئیسی گفت: «هنر می‌تواند بهترین و پیچیده‌ترین مفاهیم عالی را به نسل‌ها و عصرها منتقل کند و با هنر می‌توان در بسیاری از موضوعات به فهم مشترک رسید.»

رئیس‌جمهوری با گرامیداشت یاد بزرگان عرصه هنر از جمله شهید آوینی و سایر کسانی که دغدغه ارتقای هنر را در این سرزمین داشته‌اند، به موضوع عدالت در عرصه هنر اشاره کرد و اظهار داشت: «عدالت بعد از توحید گسترده‌ترین مفهومی است که تمام شئون زندگی انسان را دربرمی‌گیرد و جلوه عمومی عدالت آن است که هر چیز در جای خود قرار بگیرد.»

رئیسی حمایت عادلانه در حوزه هنر را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: «تخصیص اعتبارات، ظرفیت‌ها و امکانات به بخش هنر باید متناسب با اهمیت این عرصه باشد.»

رئیس‌جمهوری ضرورت توجه به امورات پیشکسوتان عرصه هنر را مورد تاکید قرار داد و گفت: «پیشکسوتان چراغ راه هستند و همواره باید مورد حمایت قرار بگیرند، در عین حال لازم است به جوانان هم میدان داده شود تا در کنار پیشکسوتان روند رشد و بالندگی را سپری کنند.»

رئیسی با استقبال از پیشنهاد یکی از هنرمندان سینما در خصوص احداث سالن‌های چندمنظوره فرهنگی در کنار مجتمع‌های مسکونی در دست احداث گفت: «فضاهای فرهنگی متناسب با توسعه فضاهای مسکونی باید در دستور کار باشد و دولت از چنین ایده‌هایی حمایت می‌کند.»

رئیس‌جمهوری با قدردانی از فعالیت‌های فرهنگستان هنر از مسئولین این فرهنگستان خواست دغدغه‌ها و مشکلات هنرمندان را مورد واکاوی قرار داده و پیشنهادات راهگشایی در این زمینه ارائه دهند تا دولت آن را در مراکز تصمیم‌سازی مورد توجه قرار دهد.

دکتر رئیسی در ادامه به پیشنهاد یکی از هنرمندان در خصوص ثبت جهانی خط نستعلیق اشاره کرد و ضمن استقبال از این پیشنهاد، به مسئولان مرتبط دستور داد این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

رئیس‌جمهوری دوران هشت سال دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را دارای ظرفیت‌های عظیم هنری دانست و گفت: «بی‌تردید هنوز در حوزه هنر آنچنان که شایسته این حرکت‌های عظیم است، حق مطلب ادا نشده و لازم است ابعاد مختلف این جریانات با زبان هنرمندانه تبیین و به جامعه عرضه شود.»

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود به رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: «امروز در عرصه جهاد تبیین همه به ویژه هنرمندان وظیفه بزرگی بر عهده دارند و می‌توان با جلوه‌های هنری، ایثار و رشادت‌های عظیم فرزندان این ملت را هنرمندانه برای نسل‌های آینده به تصویر کشید تا بدانند که برای عظمت این کشور چه ایثارگری‌ها و جانفشانی‌هایی انجام شده است.»

دکتر رئیسی در ادامه پیشنهاد مطرح شده در خصوص توجه به اصل ۴۴ و تقویت بخش خصوصی در بخش هنر را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اهتمام دولت بر این موضوع گفت: «اعتقاد عمیق داریم که اقتصاد هنر باید به بخش خصوصی واگذار شود. دولت در این عرصه نقش هدایت، نظارت و حمایت را بر عهده دارد تا این موضوع به نتیجه مطلوب برسد.»

رئیسی با تاکید بر اینکه کاهش تولید در عرصه صدا و تصویر حتما باعث نگرانی است، گفت: «تولیدات در بخش صدا و تصویر باید از لحاظ کمیت و کیفیت گسترده باشد، چرا که این تولیدات مخاطبان زیادی حتی در کشورهای منطقه دارد.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار با تاکید بر اهتمام دولت مردمی برای گره‌گشایی از حوزه فرهنگ و هنر و رفع مشکلات هنرمندان اظهار داشت: «پس از روی کار آمدن دولت مردمی، شورای عالی سینما مجددا برگزار شد. شورای هنر ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی فعال شده است و در بودجه گشایش‌های خوبی برای تقویت و حمایت از حوزه فرهنگ و هنر ایجاد شده است.»

اسماعیلی افزود: «با دستور رئیس‌جمهوری ستاد هماهنگی فرهنگی- اجتماعی که در ۴۳ سال گذشته سابقه نداشته است، فعال و مقرر شده آیین‌نامه‌های آن تدوین شود و در جلسه دولت مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار بگیرد و مصمم هستیم عقب‌ماندگی‌های دهه‌های گذشته در عرصه فرهنگ و هنر کشور را با همکاری هنرمندان جبران کنیم.»

 

 

 

ضیافت افطار رئیس‌جمهوری به روایت بازیگر پیشکسوت: مراسمی بسیار ساده در خدمت ایجاد روحیه همدلی!

هوشنگ توکلی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تئاتر کشور به خبرگزاری فارس گفته است که رئیس‌جمهوری انسان فروتنی است که توانسته سکان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در دست مدیرانی دغدغه‌مند قرار دهد.

هوشنگ توکلی ضیافت افطار رئیس‌جمهوری را «مراسمی بسیار ساده» توصیف می‌کند که «سادگی‌اش از صمیمانه‌ بودن مراسم نشأت می‌گرفت. دلیل این صمیمانگی نیز آن است که آقای رئیس‌جمهوری، انسان فروتنی است و در محیطی که در آن قرار می‌گیرد خبری از کبر و غرور و تحقیر نیست».

به گفته این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون؛ هنرمندان در این مراسم درباره مشکلات و دغدغه‌های خود با آقای رئیسی صحبت کردند و آقای رئیس‌جمهوری صبورانه به تمامی صحبت‌های هنرمندان گوش کردند و به دستیاران خود دستور دادند تا این مشکلات و دغدغه‌های هنرمندان پیگیری شود. در این میان البته مدیران حوزه فرهنگ و هنر نیز حضور داشتند و مشکلات هنرمندان را مورد بررسی قرار دادند.

هوشنگ توکلی برگزاری جلساتی از این دست را دارای اهمیت بسیاری می‌داند. او می‌گوید که «این‌گونه جلسات می‌توانند نوعی روحیه همدلی ایجاد کنند که این روحیه همدلی باعث اتفاقات مهم و اساسی در حوزه هنر کشورمان می‌شود. به همین منظور مدیران هنری کشور باید برگزاری این‌گونه جلسات را جدی بگیرند و آن را افزایش دهند. البته این موضوع کار سختی است، اما امیدوارم انجام شود».