باید دنبال توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر با ایران باشیم

 
سرویس سیاسی-
مایکل هرتسوگ، سفیر اسرائیل در واشنگتن طی اظهاراتی به «المانیتور» گفت: اسرائیل به‌طور اصولی مخالف توافق دیپلماتیک با ایران نیست؛ اما نگران مفاد این توافق است: «اسرائیل به‌طورکلی مخالف نتیجه دادن تلاش‌های دیپلماتیک میان جامعه بین‌الملل و ایران نیست، اما پرسش اینجاست که برون‌داد این توافق دقیقاً چیست؟»
سفیر اسرائیل افزود که کشورش از توافقی حمایت می‌کند که «ظرفیت هسته‌ای ایران را برای مدتی طولانی به عقب بازگرداند.»


او افزود، معیار آن همان چیزی است که دولت بایدن در آغاز گفته بود، این‌که تلاش دارد با ایران به یک توافق «طولانی‌تر و قوی‌تر» دست یابد.
به گزارش دویچه وله، مایکل هرتسوگ در رابطه با مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «تمام مدت به ما می‌گفتند که طرح ما توافق بر سر بسته‌ای است که به یک موافقت‌نامه طولانی‌تر و قوی‌تر گذار کند و این ازنظر من بدان معناست که توافق اولیه به‌قدر کافی طولانی و قوی نبوده است.»
هرتسوگ افزود: «من دیگر نمی‌شنوم که از طولانی‌تر و قوی‌تر سخنی در میان باشد. این نکته دیگر مطرح نمی‌شود. ما از توافقی حمایت می‌کنیم که طولانی‌تر و قوی‌تر باشد؛ اما این دیگر چیزی نیست که درباره‌اش صحبت کرده بودیم.»
سفیر اسرائیل در واشنگتن یک‌بار دیگر نگرانی کشورش در موردتوافق احتمالی میان آمریکا و ایران ابراز کرد و گفت که در پایان این اسرائیل است که باید «پیامدهای» آن را متحمل شود.
سفیر اسرائیل درخواست ایران مبنی بر خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا را محکوم کرد که به گفته رسانه‌ها، به یک موضوع اساسی در مذاکرات هسته‌ای با ایران بدل شده است.
بر اساس گزارشی در واشنگتن‌پست، دولت بایدن این درخواست ایران را رد کرده است، اما برخی طرفداران این پیشنهاد استدلال می‌کنند که خارج کردن سپاه پاسداران از لیست سازمان‌های تروریستی در عمل تأثیر زیادی در بر ندارد.
هرتسوگ گفت که در این رابطه هیچ توضیحی نمی‌شنود که «چه رابطه‌ای میان یک توافق هسته‌ای و تروریست‌ها وجود دارد؟»
وی افزود: «من این را درک می‌کنم اگر بگویند ما بر سر مسئله هسته‌ای توافق می‌کنیم و بنابراین تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای را لغو می‌کنیم.»
سفیر اسرائیل در واشنگتن ترجیحاً دو مسیر را برای ایران ترسیم کرد: یک «توافق عقلانی» که اسرائیل «بتواند با آن کنار بیاید» و یا ادامه سیاست ارعاب.
هرتسوگ گفت، به‌رغم اختلاف‌نظرها در رابطه با مذاکرات هسته‌ای، روابط اسرائیل و دولت بایدن بسیار محکم و پایدار است.
شکایت حقوقی علیه دولت بایدن
برای جلوگیری از توافق هسته‌ای با ایران
گروهی از حقوقدانان «بنیاد حقوقی اول آمریکا» طی نامه‌ای به کاخ سفید هشدار دادند که اگر دولت بایدن بدون تصویب اعضای کنگره با ایران به توافق هسته‌ای برسد علیه آن شکایتی حقوقی تنظیم خواهند کرد.
همچنین درخواست شده است که دولت تمام اسناد و ارتباطات داخلی مربوط به این توافق را حفظ کند تا امکان استفاده از آنها در آینده به‌عنوان بخشی از یک پرونده قضایی فراهم شود.
به گزارش العربیه، «بنیاد حقوقی اول آمریکا» که یک گروه حقوقی محافظه‌کار است با استناد به قانون 2015 کنگره شکایت خود را علیه دولت بایدن تنظیم می‌کند. طبق این قانون هرگونه توافق با ایران باید اول به تصویب کنگره برسد.
این تهدید حقوقی نشانه‌ای از افزایش مخالفت‌ها با توافق هسته‌ای است و با درگیر کردن قوه قضائیه آمریکا امکان وادار کردن دولت بایدن به ارائه این توافق به کنگره جهت رأی‌گیری درباره آن را فراهم می‌سازد.
بر اساس قانون اساسی آمریکا، سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه از مکانیسمی به نام «بررسی و موازنه» برخوردار هستند که به آنها امکان می‌دهد بر عملکرد یکدیگر نظارت کنند.
العربیه نوشت: حالا با توافق جدیدی که به نظر می‌رسد، قریب‌الوقوع باشد، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و برخی دموکرات‌ها نگران آن‌اند که دولت آمریکا با نقض قانون کنگره، توافق با ایران را نهایی کند.
رهبران جمهوری‌خواه در زمینه سیاست خارجی کنگره به «فری بیکن» گفته‌اند که شکایت قضایی می‌تواند اجرای توافق را به تأخیر بیندازد و دولت را به افشای کامل شرایط توافق جدید هسته‌ای ملزم کند.
سخنگوی
کمیسیون امنیت ملی مجلس:
غربی‌ها مذاکرات وین را
برهم زدند
محمود عباس‌زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران و طرف‌های غربی، گفت: جمهوری اسلامی ایران در صنعت هسته‌ای به‌ویژه در ساخت سانتریفیوژهای نسل جدید در چند سال گذشته پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته که این موضوع دست تیم مذاکره‌کننده را برای چانه‌زنی بیش‌تر بازتر کرده است.
وی با بیان اینکه مصوبه مجلس در چارچوب اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز گره‌هایی که در مذاکرات بود را باز کرد، افزود: پس از اتفاقاتی که در صنعت هسته‌ای کشورمان رخ داد غربی‌ها پیش‌قدم برای مذاکره شده‌اند و امروز هم در مذاکرات دست برتر در اختیار ایران و دیپلمات‌های کشورمان است.
نماینده مشکین‌شهر در مجلس با اعلام اینکه تا اواخر بهمن‌ماه سال گذشته مذاکرات به نقطه خوبی رسیده بود، افزود: حدود 80 درصد موارد اختلافی به‌صورت شفاهی در مذاکرات تا آن زمان حل شده بود و ایران نیز به دنبال حصول توافقی برد- برد بود که به‌یک‌باره غربی‌ها به‌ویژه آمریکایی‌ها به بهانه‌های واهی بار دیگر مذاکرات را به بیراه بردند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه یکی از موارد اختلافی که در مذاکرات باقی‌مانده، بحث ضمانت اجرایی توافقات از سوی غربی‌ها است، عنوان کرد: آمریکایی‌ها زیر بار این موضوع نمی‌روند به همین دلیل مذاکرات متوقف‌شده است.
عباس‌زاده مشکینی با تأکید بر اینکه امروز نتایج مذاکرات به تصمیم‌گیری غربی‌ها بستگی دارد و توپ در زمین آنها قرار دارد، اظهار کرد: آمریکایی‌ها باید ضمانت اجرایی بدهند که تحریم‌ها را بردارند و به توافقات صورت گرفته پایبند باشند.
وی با اعلام اینکه تا بهمن‌ماه سال گذشته توافق برد- برد در دسترس بود اما غربی‌ها مانع رسیدن به آن شدند، گفت: امروز غربی‌ها به‌ویژه آمریکا برای گرفتن امتیاز بیش‌تر بازی را برهم زده‌اند.
به گزارش تسنیم، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تأمین منافع ملی به دنبال گرفتن نتیجه خوب در مذاکرات با توافق یا بی‌توافق است اگر غربی‌ها بازی را برهم بزنند و جدیت و حسن نیت نداشته باشند و زیر میز مذاکره بزنند ما هم گزینه‌های دیگری داریم که از آنها استفاده خواهیم کرد.
نایب‌ رئیس‌کمیسیون
امنیت ملی مجلس:
مقاومت تیم مذاکره‌کننده
سبب انفعال غرب شد
عباس مقتدایی، نایب ‌رئیس ‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت: دولت قبل مدعی بود می‌تواند با یک روند مذاکراتی، موانع و مشکلات را برطرف کند، اما در کار اواخر دولت به این نتیجه رسیدند که در مذاکرات وعده‌ووعید دریافت کردند و عملاً طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نبوده است.
عضو رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده در موضع قدرت قرار دارد، عنوان کرد: مقاومت تیم مذاکره‌کننده موجب انفعال غرب در مذاکرات شد، در جنگ اراده‌ها ملت ایران مقاومت و پیروزی خود را بر طرف مقابل دیکته کرد. البته جمهوری اسلامی ایران تا آنجا که امکان داشت، تعامل خود را نشان داد و اکنون آمریکایی‌ها هستند که اگر زیاده‌طلبی نکنند، توافق به‌سرعت عملیاتی می‌شود.
مقتدایی درباره فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه نقد عملکرد نباید بر اساس تخریب انجام شود، گفت: نقد عملکرد بدون تخریب باعث افزایش توان تیم در مذاکره‌کننده خواهد شد. برخی تخریب‌کنندگان با هدف ناامید ‌سازی مردم با استفاده از برخی رسانه‌های داخلی و خارجی، وارد فضای تخریب تیم مذاکره‌کننده می‌شوند؛ اما مقاومت تیم مذاکره‌کننده تاکنون باعث شده تا طرف مقابل در موضع انفعال قرار گیرد؛ چون خواسته‌های ما حقوقی است و مذاکره‌کنندگان حاضر نیستند ذره‌ای از آن عقب‌نشینی کنند.
مجلس کاملاً در جریان مذاکرات قرار دارد
نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی به‌ویژه کمیسیون امنیت ملی به‌عنوان یکی از ساختارهای اساسی کشور، کاملاً در جریان پیگیری‌ها و اقدامات تیم مذاکره‌کننده و وزارت خارجه قرار دارد و ما در طول ماه‌های گذشته جلسات مداوم با وزارت امور خارجه داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده در پاسداشت خطوط قرمز نظام موفق عمل کرده است، یادآور شد: به نظر می‌رسد وفاق موجود در کشور مثال‌زدنی است و بیش‌ترین حد همکاری، هماهنگی، هم‌افزایی و اتفاق‌نظر در کشور وجود دارد و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزارت خارجه اکنون در بالاترین سطح تعامل نسبت به دهه‌های گذشته قرار دارند. چراکه کشور با توجه به شرایط جدید بین‌المللی، برای دستیابی به حد بالاتر توسعه و پیشرفت، خیز جدیدی برداشته است.
مجلس مذاکرات را رصد می‌کند
علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی هم درباره روند مذاکرات وین، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نسبت به آنچه در مذاکرات اتفاق می‌افتد، حساس است و در قالب برگزاری جلسات متعدد با تیم مذاکره‌کننده کشورمان و مسئولان وزارت امور خارجه، این موضوع را رصد می‌کند.
وی تأکید کرد: برای ما قابل‌قبول نیست که بخش کمی از تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران لغو شود و بخش قابل‌توجهی از تحریم‌ها باقی بماند. محدودیت‌هایی که طی سال‌های اخیر علیه ملت ایران و اقتصاد کشورمان وضع شده و باعث تشدید مشکلات معیشتی مردم شده است، نباید به بهانه‌های دیگر استمرار پیدا کند.
توپ مذاکرات هسته‌ای در زمین آمریکا
موضوع اختلاف در مذاکرات فقط سپاه نیست
غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز به مذاکرات هسته‌ای وین اشاره کرد در مورد به موانع پیش رو تأکید کرد: آخرین موضوعی که اطلاع داریم این است که مواضع ما توسط تیم مذاکره‌کننده اعلام‌شده و طرف‌های اروپایی به آمریکا موضوعات را منتقل کرده‌اند و منتظر جواب آمریکایی‌ها هستیم.
نماینده تهران در مجلس درخصوص اینکه غربی‌ها از خارج نکردن نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی می‌گویند و این مسئله را یکی از موانع اصلی مذاکرات می‌نامند، خاطرنشان کرد: تا آنجایی که اطلاع داریم تنها بحث تحریم‌های سپاه پاسداران موضوع مورد اختلاف نیست و بحث‌های مهم دیگری هم در این میان وجود دارد.
مجلس از روند مذاکرات رضایت دارد
مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شده است
مهدی سعادتی بیشه‌سری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به ایرنا گفت: عملکرد تیم مذاکره‌کننده مورد تأیید، امیدوارکننده و منطبق بر سیاست‌های نظام، منافع ملی و مصوبات شورای عالی امنیت ملی است.
کارشناس مسائل بین‌الملل:
تیم مذاکره‌کننده با آمادگی کامل
در مذاکرات حاضر شد
سید رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات وین گفت: با توجه به این‌که دولت سیزدهم در طول هشت ماه گذشته شرایط را برای ورود به مذاکرات از جهت بررسی‌های لازم و اسناد موردنیاز آماده کرده بود، کاملاً مشخص بود که تیم مذاکره‌کننده با آمادگی کامل و تخصص‌های موردنیاز در یک مذاکره جدی و نفس‌گیر، در پشت میز مذاکرات حاضر شود.
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دور هفتم و هشتم مذاکرات، بخش تکمیلی و اتمام شش دور گذشته بود، اضافه کرد: با مشاهده همه اقدامات مذاکره‌کنندگان در طول بیش از چهار ماه مذاکره بسیار سخت و جدی، عدم خروج از خطوط قرمز نظام و توجه به ابعاد مختلف منافع ملی برای بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران در حوزه مسائل هسته‌ای روشن بود که تیم مذاکره‌کننده با توجه به جمع‌آوری همه توانمندی‌ها، به‌هیچ‌عنوان از خطوط قرمز عبور نکرده و نخواهد کرد.
وی با اشاره به دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان، اظهار کرد: نمایندگان مجلس که با گزارش‌های مختلف دیدگاه‌های گوناگون سیاسی رو‌به‌رو هستند و گاهی در بعضی موارد دیدگاه سیاسی بر دیدگاه کارشناسی آنها غلبه می‌کرده است، لذا تصمیم گرفتند موضوع خروج یا عدم خروج از خطوط قرمز را به‌طور مستقیم از دهان مذاکره‌کننده ارشد و وزیر امور خارجه کشور بشنود.
به گزارش ایرنا، این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه افزود: بر همین اساس، نمایندگانی که در این موضوع دارای دغدغه بودند، همه نگرانی‌های خود را ابراز و پاسخ لازم کارشناسی را از وزیر امور خارجه و معاون سیاسی ایشان، به‌طور مستقیم دریافت کردند و به این نتیجه رسیدند که تیم مذاکره‌کننده بسیار دقیق عمل کرده و از خطوط قرمز تخطی نکرده است.
صدرالحسینی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دغدغه‌های انقلابی نمایندگان نیز کاملاً مرتفع شده و این اقدام پسندیده از جانب وزارت امور خارجه و کمیسیون مربوطه، می‌تواند در تسریع مذاکرات و آرامش ذهنی مردم کشور، تأثیرات مثبت و مستقیمی را داشته
باشد.