خشم مسلمانان سوئد از هتک حرمت قرآن کریم

به‌دنبال اقدام گروهی افراطی در هتک حرمت قرآن مجید در سوئد، این کشور شاهد درگیری معترضان با پلیس بود که به خشونت کشیده شد.
اقدام موهن سوزاندن قرآن کریم در شهر «لینشوپینگ» سوئد، بار دیگر توجهات را به خشونت علیه مسلمانان در ابعاد مختلف در سوئد جلب کرده است. شبکه تی‌آرتی ورلد تصاویری را منتشر کرد که نشان می‌دهد فردی در سوئد با هتک حرمت قرآن کریم در حال به آتش کشیدن این کتاب مقدس است. بر اساس این گزارش، راسموس پالودن رهبر حزب راست افراطی ضدمهاجرت دانمارک، این کتاب مقدس را در محله‌ای در سوئد که بیشتر جمعیت آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند، سوزاند. او قبل از این کار در یک اقدام توهین‌آمیز دیگر اقدام به پرتاب قرآن کریم کرد.
پالودن با همراهی پلیس روز پنج شنبه به یک فضای عمومی باز در جنوب لینشوپینگ رفت و کتاب مقدس مسلمانان را روی زمین گذاشت و در حالی که اعتراض افراد را نادیده گرفت، آن را سوزاند. وی این اقدام را با مجوز پلیس و با ادعای حمایت قاطع سوئد از آنچه وی «حقوق بشر، آزادی مذهب و وجدان» خواند، انجام داد. به‌دنبال این اقدام موهن در سوئد صد‌ها نفر با تظاهرات در این کشور خواستار برخورد با فرد خاطی شدند که به‌دنبال آن و در درگیری بین پلیس و تظاهرات‌کنندگان، ۹ پلیس زخمی شدند و چندین خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شد. دامنه اعتراض‌ها به شهر‌های «نورشوپینگ»، «رینکبی»، «استکهلم» و «اوربرو» نیز کشیده شد. خبرگزاری رویترز نیز از به آتش کشیده شدن چهار ماشین پلیس و زخمی شدن چهار افسر و یک فرد عادی در تظاهرات اعتراضی مسلمانان در «اوربرو» سوئد خبر داد. خبرگزاری سوئدی «تی. تی» خبر داد که اعتراضات خشونت‌باری در منطقه «رینکبی» سوئد در حومه استکهلم، بعد از به آتش کشیده شدن قرآن به دست پالودن در اوایل روز جمعه شکل گرفت. علاوه بر مسلمانان سوئد، در خارج از این کشور نیز هتک حرمت به قرآن کریم واکنش‌هایی را در پی داشته است.
مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق از وزارت امور خارجه این کشور خواست نماینده سوئد را برای رسیدگی به جرم سوزاندن قرآن احضار کند. به گزارش شبکه سومریه‌نیوز، صدر دیروز با انتشار توئیتی نوشت: «در ماه قرآن، قرآن در یک کشور اروپایی که تعداد مسلمانان آن زیاد است، سوزانده می‌شود. چرا احساسات مسلمانان تحریک می‌شود؟» وی افزود: «وزارت خارجه عراق باید نماینده سوئد را احضار کند تا حقیقت این جنایت تروریستی و فتنه‌ای که برخلاف میل انسان‌های خردمند، به دنبال تفرقه‌افکنی بین ادیان است، روشن شود.»