پاپ: ما نژاد‌پرستیم

  سرویس خارجی-
«پاپ فرانسیس»، رهبرکاتولیک‌های جهان با انتقاد از رویکرد نژادپرستانه اروپا در پذیرش آوارگان جنگی گفت: «ما نژادپرستیم»
جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و تاکنون بر اساس گزارش‌ها هزاران نفر در این جنگ کشته، زخمی و میلیون‌ها نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند. در این بین، به راه افتادن پناهجویان و آوارگان جنگی به سمت مناطق و کشورهای امن، به عنوان یکی از تبعات همیشگی جنگ‌ها، توجه رسانه‌های دنیا را به خود جلب کرده است. اما برخورد دو گانه اروپایی‌ها با پناهجویان غربی و شرقی موضوعی است که این رسانه‌ها روی آن متمرکز شده و علیه اروپا موضع می‌گیرند. موضوع این است که کشورهای غربی نسبت به پناهجویان سایر مناطق مثل غرب آسیا یا شمال آفریقا بسیار خشن و بی‌رحم برخورد می‌کنند و مثل انگلیس آنها را به دورافتاده‌ترین و ناامن‌ترین جزایر آفریقا تبعید می‌نمایند. اما در مقابل آوارگان اوکراینی بسیار با نرمی و ملاطفت برخورد می‌کنند.
سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در حالی که یونان از اوکراینی‌ها به عنوان «پناهجویان واقعی» استقبال می‌کند اما با عقب راندن پناهجویان افغان به ترکیه به‌ صورت «دوگانه» و «ظالمانه» با آنها برخورد می‌کند. بر اساس این گزارش بر خلاف پناهجویان اوکراینی پلیس یونان پناهجویان افغانی را در مرز زمینی یونان و ترکیه بازداشت کرده و در بسیاری از موارد لباس‌های آنها را درآورده و پول، تلفن و سایر دارایی‌هایشان را سرقت کرده و آنها با بدترین شرایط ممکن به ترکیه برمی‌گرداند. در برخی موارد پلیس یونان مهاجران را تحویل مردان نقابدار داده و آنها را مجبور به سوار شدن به قایق‌های کوچک کرده و این نقابداران که گفته می‌شود اکثرا خود نیز پناهجویان کشورهای دیگر در یونان هستند، و آنان را به داخل آب سرد کشانده و وادار می‌کنند به سمت ترکیه حرکت کنند. حتی خود دولت اوکراین نیز نگاه بسیار نژادپرستانه‌ای به آوارگان دارد. چندی پیش و در اوایل این جنگ رسانه‌ها گزارش دادند اوکراینی‌‌ها از ورود دانشجویان آفریقایی و عرب تبار به قطارهای عازم لهستان ممانعت می‌کنند و از طرفی لهستانی‌ها هم بخاطر رنگ پوستشان آنها را نمی‌پذیرند. همچنین خبرگزاری «فرانس 24» نیز خبر از گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره ممانعت از خروج دانشجویان اهل نیجریه و آفریقای جنوبی از گذرگاه‌های مرزی غرب اوکراین داد و نوشت که هیچ‌کدام از نیروهای مرزی اوکراینی یا لهستانی حاضر به عبور دادن این دانشجویان از مرزهایشان نشدند.


این نوع برخورد نژادپرستانه صدای اعتراض «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان را نیز درآورده است. به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه «ساوث چاینا مورنینگ پست»، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان با بیان اینکه «در جنگ‌ها همیشه ضعیف‌ترین‌ها بیش‌ترین آسیب را می‌بینند» گفته: «پناهجویان به چند دسته تقسیم‌ شده‌اند. درجه یک، درجه دو، بر اساس رنگ پوست، بر اساس اینکه از کشوری توسعه‌یافته آمده‌اند یا خیر... ما نژادپرست هستیم و این بد است.» وی استقبال گرم‌تر از پناهجویان اوکراینی نسبت به دیگر کشورهای جنگ‌زده دنیا را از روی نژادپرستی دانست. پاپ فرانسیس در روز «جمعه پاک» در گفت‌وگو با رادیو و تلویزیون دولتی ایتالیا گفت که حق کشورها برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد و می‌پذیرد، اما رها کردن صلح به صورت کلی، یک مسئله است.
سرنگونی هواپیمای حامل تسلیحات ناتو
اما در تحولات میدانی، روسیه بعد از هشدار چندباره درباره ارسال تسلیحات غربی به اوکراین دیروز اعلام کرد یک هواپیما را که حامل حجم زیادی از تسلیحات ارسالی غرب به اوکراین بوده در نزدیکی شهر «اودسا» سرنگون کرده است. به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه همچنین اضافه کرد شهر بندری و راهبردی ماریوپل را به طور کامل از «جنگجویان آزوف، مزدوران و نیروهای مسلح اوکراینی» پاک‌سازی کرده است. وزارت دفاع روسیه حتی از تلفات بالای طرف اوکراینی خبر داد و گفت: «ارتش اوکراین و دیگر نهادهای مسلح اوکراینی تا کنون 23 هزار نفر از نیروهایشان را از دست داده‌اند.» بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، تلفات طرف اوکراینی فقط در شهر ماریوپل به بیش از 4 هزار نفر رسیده است.
نبرد حساس در ماریوپل
بر اساس گزارش‌ها نبردها در شهر راهبردی «ماریوپل» هم شدت گرفته است و نیروهای مسلح روسیه بامداد یکشنبه به نظامیان اوکراینی در ماریوپل مهلت داده‌اند تسلیم شوند. وزارت دفاع و ارتش روسیه گفته بود اگر نیروهای اوکراینی که هنوز در ماریوپل می‌جنگند، از ساعت ۳ بامداد به‌وقت‌گرینویچ در ۱۷ آوریل(یک شنبه 28 فروردین) سلاح‌ها را زمین بگذارند، جان آنها در امان خواهد ماند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مسکو همچنین گفته بود که نیروهای این کشور منطقه شهری ماریوپل را از نظامیان اوکراینی پاک‌سازی کرده‌اند و تنها گروه کوچکی از آنها در یک کارخانه فولاد در بندر محاصره‌شده جنوبی باقی مانده‌اند. «رویترز» همچنین نوشته: ‌«اگر ماریوپل سقوط کند، این بزرگ‌ترین دستاورد روسیه در این جنگ تاکنون خواهد بود. این بندر اصلی منطقه دنباس است، منطقه‌ای متشکل از دو استان در جنوب شرقی که مسکو خواستار واگذاری کامل آن به جدایی‌طلبان است.» پیش از این،  «ولودمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین گفته بود که مردم شهر محاصره شده ماریوپل این اختیار را دارند که در برابر روس‌ها تسلیم شوند یا به جنگ ادامه دهند.
برنامه غرب برای مهار روسیه
‌ نشریه آمریکایی واشنگتن پست نیز نوشته، با گذشت نزدیک به دو ماه از جنگ اوکراین، دولت جو بایدن و متحدان اروپایی آن شروع به برنامه‌ریزی برای دنیایی بسیار متفاوت کرده‌اند؛ دنیایی که در آن دیگر سعی در همزیستی و همکاری با روسیه ندارند، بلکه فعالانه به دنبال منزوی کردن و تضعیف آن به عنوان یک استراتژی بلندمدت خواهند رفت. مقامات در ناتو و اتحادیه اروپا و در وزارت امور خارجه آمریکا، پنتاگون و وزارتخانه‌های دیگر کشورهای متحد غربی، طرح‌هایی را برای پیگیری سیاست‌های جدید در تقریباً تمام جنبه‌های مواضع غرب در قبال مسکو، از حوزه‌های دفاع و دارایی گرفته تا تجارت و دیپلماسی بین‌المللی، تدوین می‌کنند. به گزارش ایسنا به نوشته واشنگتن پست، این استراتژی جدید نوپا بسیار فراتر از پوتین به عنوان رهبر کرملین را در بر می‌گیرد و برنامه‌ریزان این کشورها به بازنگری در یک سری اسناد اساسی که قرار است در ماه‌های آینده ارائه شوند، ادامه می‌دهند.به نوشته واشنگتن پست، این استراتژی احتمالاً به طور قابل توجهی از انتظارات اولیه برای آنکه منحصرا روی چین و احیای وضعیت داخلی  آمریکا متمرکز باشد، فاصله خواهد داشت. استراتژی دفاع ملی جدید پنتاگون که ماه گذشته میلادی به صورت محرمانه به کنگره ارسال شد، طبق یک خلاصه کوتاهی که پنتاگون از آن ارائه داد، متمرکز بر «چالش روسیه در اروپا» و همچنین تهدید چین خواهد بود.