شعله‌های خشم علیه اسلام‌ستیزان

بنفشه غلامی/ اقدام موهن سیاستمدار سوئدی در به راه انداختن کمپین قرآن‌سوزی در این کشور، آتش خشم مسلمانان سوئد را طوری برافروخته است که شنبه شب در سومین شب اعتراض‌ها به این اقدام موهن، جنوب این کشور را به جهنمی تمام‌عیار برای پلیس تبدیل کرد.
به گزارش روزنامه «گاردین»، به گفته پلیس سوئد بیش از یکصد جوان مسلمان در اعتراض به اقدام موهن قرآن‌سوزی، در جنوب این کشور اقدام به برپایی تظاهرات کرده و با مسدود کردن خیابان‌ها با لاستیک، سطل‌های زباله و سایر اقلام پلاستیکی و آتش زدن آنها، خیابان‌های شهر لاندسکرونا را بستند. شهری که قرار بود یکی از شهرهای مقصد کمپین ضداسلامی به راه افتاده توسط «راسموس پالودان» سیاستمدار دانمارکی باشد. بنا بر این گزارش در زد و خوردها 12 نیروی پلیس این کشور جراحات کوچک برداشتند و چهار خودروی پلیس نیز در آتش خشم این جوانان سوخت. با این حال به گفته پلیس سوئد این اعتراض‌ها محدود به آتش‌سوزی و بسته شدن خیابان‌ها بوده و شهروندان عادی آسیبی ندیدند.
به گزارش «یورو نیوز»، آتش اعتراض‌ها در سوئد را «راسموس پالودان»، سیاستمدار راست افراطی روشن کرد. «پالودان» رئیس حزب ضدمهاجرتی «استریم کورس» (دوره تنگنا) است که سال 2017 خود وی آن را در دانمارک تأسیس کرد. «پالودان» که شهروندی سوئد را نیز دارد، در کارنامه سیاسی‌اش سابقه به راه انداختن تجمعاتی برای قرآن‌سوزی را هم به ثبت رسانده است و برای مسلمانان دانمارک و سوئد فردی کاملاً شناخته شده است. او هفته پیش از حامیان خود خواست با به راه انداختن یک تور قرآن‌سوزی این اقدام موهن را در شهرهای مختلف سوئد انجام دهند. او به همین منظور درخواستی به پلیس سوئد برای به راه انداختن تجمعاتی در شهرهای مختلف ارائه کرد که این درخواست پذیرفته شد. درخواست و پذیرشی که «مایکل سباستین عباسی»، مدیر مرکز روابط مسلمانان دانمارک آن را محکوم کرده و معتقد است: «در حالی که اقدام «پالودان» اقدامی برای ایجاد آشوب برآورد می‌شود، اقدام پلیس نیز قابل انتقاد است زیرا پلیس نباید اجازه چنین تجمعی را که منجر به هتک حرمت قرآن می‌شود، صادر می‌کرد.» با این حال به گزارش «گاردین»، «کیم هیلد»، سخنگوی پلیس جنوب سوئد گفته است، پلیس بنا ندارد، مجوز درخواست شده از سوی حزب «استریم کورس» را لغو کند. زیرا آزادی بیان در سوئد به گونه‌ای است که به همه احزاب و گروه‌ها اجازه می‌دهد، حرف خود را بیان کنند.
اعتراض‌ها در سوئد از نخستین روزی که کمپین «پالودان» به راه افتاد، آغاز شد و همچنان ادامه دارد. این اعتراض‌ها به ترتیب در تمام شهرهایی در حال رخ دادن است که طبق برنامه‌ریزی «پالودان» قرار است در آنها تجمع برای سوزاندن قرآن رخ دهد. شهرهای «استکهلم»، «لینشوپینگ» و «نورکوپینگ» در روز پنجشنبه شاهد برخورد شدیدی بین حامیان «پالودان» و مردان مسلمان بودند. عصر روز جمعه نیز شهر مرکزی «اوربرو» تبدیل به صحنه برخوردها بین دو طرف شد و در خلال آن 12 نفر از نیروهای پلیس سوئد زخمی شدند. تصاویری که از درگیری‌ها در اوربرو منتشر شد نیز نشان می‌داد، ماشین‌های پلیس در حال سوختن و معترضان با سنگ در حال دفاع از خود مقابل پلیس مجهز به وسایل ضدشورش هستند. عصر شنبه نیز درگیری‌ها در پارک بزرگ شهر «مالمو» پس از آن رخ داد که «راسموس پالودان» میان حامیان خود که از 10نفر تجاوز نمی‌کردند، ایستاد و سخنرانی کرد و پیش از آنکه بتواند اقدام موهن خود را انجام دهد، ده‌ها نفر از جوانان مسلمان وارد پارک شده و با پرتاب سنگ سعی کردند، مانع از اقدام آنان شوند. بنا بر گزارش رسانه‌های سوئد، در این درگیری‌ها «پالودان» از ناحیه پا مجروح شد. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، با حضور آنها پلیس سوئد نیز وارد عمل شد و با اسپری فلفل سعی کرد آنها را متفرق کند. این جانبداری باعث شد، جوانان معترض اقدام به آتش زدن سطل زباله و لاستیک‌‌ها در خیابان‌ها کنند. یک دستگاه اتوبوس نیز در این درگیری‌ها در آتش سوخت. بنا بر این گزارش عصر شنبه همزمان با درگیری‌ها در «مالمو»، شهر «لاندوسکرونا» نیز شاهد درگیری‌هایی مشابه بود و معترضان اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها کردند. با این حال کسی در این درگیری‌ها آسیبی ندید.


در حالی که قرآن‌سوزی در سوئد در سه روز گذشته با واکنش‌های برخی سیاستمداران عرب مواجه شده، دیروز نیز «احمد معصومی‌فر» سفیر ایران در سوئد نیز در توئیتی نوشت: «آتش زدن قرآن در ماه مبارک رمضان مصداق بارز اسلام‌ستیزی نژادپرستانه است. اروپا میراث‌دار پدیده شوم نسل‌کشی و فاشیسم است. عجیب است که از این تجربه تلخ تاریخی درس گرفته نشده و همچنان از ابراز همان ایدئولوژی نفرت حمایت می‌شود.»
عنادورزی سیاستمداران و افراطی‌ها با قرآن
هتک حرمت قرآن کریم در اروپا و امریکا سابقه‌ای کوتاه مدت دارد. اولین بار سال 2005 بود که نیروهای نظامی امریکا اقدام به چنین حرکت موهنی کردند و در زندان گوانتانامو، برای شکنجه زندانیان مسلمان اقدام به سوزاندن قرآن مقابل چشم آنها می‌کردند. دو سال بعد از این اقدام، سال 2007 یک مبلغ مذهبی مسیحی همین اقدام را در نیجریه انجام داد و اندکی بعد در حمله‌ای با چاقو کشته شد. سال 2010 عنادورزی‌ها با مسلمانان به یک کلیسای کوچک در فلوریدای امریکا کشیده شد و کشیش «تری جونز» در نهمین سالگرد حمله 11 سپتامبر چنین اقدامی را انجام داد. این اقدام نه فقط با واکنش مسلمانان مواجه شد که واتیکان نیز آن را محکوم کرد. همچنین «بان کی مون»، دبیر کل سازمان ملل، «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور امریکا و «هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه وقت امریکا به آن واکنش نشان دادند و آن را محکوم کردند. آتش زدن قرآن سال 2012 به بنگلادش هم کشیده شد و یک گروه بودایی اقدام به سوزاندن قرآن کردند و تا مدت‌ها این کشور را دستخوش ناآرامی کردند. در افغانستان نیز سال 2012 ارتش امریکا کتاب‌های موجود در یک مرکز اسلامی را که بین آنها قرآن نیز وجود داشت، سوزاند و باعث شورش‌هایی شد که در خلال آنها 6 نظامی امریکایی کشته شدند. در دانمارک نیز گروه‌های راست افراطی چندین بار از سال 2017 به این سو، این اقدام موهن را مرتکب شده‌اند.