فلسطینی ها سحری باتوم می خورند

زهره صفاری/ یورش دوباره نظامیان و شهرک نشینان اسرائیلی به نمازگزاران فلسطینی در صبحگاه مسجدالاقصی، همزمان با بالا بردن فریاد استغاثه مسلمانان قدس اشغالی، با تهدید گروه‌های مقاومت، زنگ خطری جدی برای آغاز جنگی تمام عیار را برای صهیونیست‌ها به صدا درآورد.به گزارش شبکه خبری «المیادین»، در این تجاوز که تنها دو روز پس از هجوم وحشیانه به صفوف نماز صبح فلسطینیان در مسجدالاقصی و بازداشت و مجروح شدن صدها مسلمان فلسطینی رخ داد، شهرک نشینان افراطی با اشغال صحن جنوبی مصلی سعی در بیرون راندن فلسطینیان برای تسهیل حضور صهیونیست‌های افراطی کردند. همزمان نظامیان صهیونیست نیز با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های صوتی به این تعدی دامن زدند. به نوشته «العالم»، هلال احمر فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد در این درگیری‌ها که فلسطینیان در نزدیکی باب الاسباط با دست خالی در برابر صهیونیست‌های تا دندان مسلح مقاومت کردند، دست‌کم 15 فلسطینی مجروح و 2 نفر از نمازگزاران نیز بازداشت شدند. بنا به اعلام خبرنگار «الجزیره»، تنش‌ها در این درگیری‌ها زمانی بالا گرفت که صهیونیست‌های راست افراطی با تعیین جایزه برای هر فردی که بتواند خط قرمز مسلمانان فلسطینی برای ذبح بز در صحن مسجدالاقصی را زیر پا بگذارد، هجوم شهرک نشینان را تشدید کردند. در همین حال شماری از نمازگزارانی که در این یورش‌ها در داخل مسجد محبوس شده بودند، در بلندگوهای مساجد از فلسطینی‌های سراسر فلسطین خواستند برای نجات مسجدالاقصی به میدان بیایند.به نوشته خبرگزاری وفای فلسطین، صهیونیست‌ها در حالی در فاصله 48 ساعت تجاوزات خود به مسجدالاقصی را تکرار کردند که همچنان زیر تیغ انتقادات جهانی و محکومیت‌هایی از سازمان ملل و اتحادیه اروپا هستند.
تهدید شدید مقاومت
سران صهیونیستی در حالی که از ابتدای ماه رمضان خشونت‌های خود بر مردم فلسطین را چندین برابر کرده‌اند تنها با شعار آتش بس، کشورهای عربی را واسطه و ابزار نمایش‌های خود کرده‌اند. اما به نوشته «العالم»، «خالد مشعل»، رئیس دفتر حماس در خارج از سرزمین‌های اشغالی گفت: «وزیر امور خارجه قطر در تماس با «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس اعلام کرده بود که رژیم صهیونیستی به‌دنبال تشدید تنش و درگیری نیست. هنیه نیز اعلام کرد قربانی کردن صهیونیست‌ها در داخل مسجدالاقصی مطلقاً ممنوع است و این رژیم حق حمله به جنین را ندارد و باید بازداشت‌شدگان در مسجدالاقصی را آزاد کند.»
وی با درخواست کمک از تمامی احزاب، جریان‌ها و رسانه‌ها، حمایت از مردم فلسطین را خواستار شد و افزود: «صهیونیست‌ها به‌دنبال سیطره دینی بر مسجدالاقصی و تقسیم زمانی و مکانی آن بین مسلمانان و یهودیان هستند اما باید بدانند که ما هرگز اجازه این کار را به آنها نمی‌دهیم.»


در همین حال جنبش حماس با انتشار بیانیه‌ای، صهیونیست‌ها را به آغاز جنگی تمام عیار تهدید کرد: «مسجدالاقصی خط قرمز ما است و رژیم اشغالگر مسئول تجاوز به نمازگزاران و هتک حرمت به صحن‌های مسجدالاقصی است. اما صهیونیست‌ها بدانند که تداوم حمله به معتکفان و نمازگزاران و توهین به بیت المقدس، برای رژیم و اشغالگران نتیجه عکس خواهد داشت و مردم ما در برابر این اقدامات مقاومت کرده و نقشه‌های شوم اشغالگران را خنثی خواهند کرد. ما به میانجی‌ها اعلام کرده‌ایم که هرگونه قربانی در مسجدالاقصی به منزله اعلان جنگ است و عملیات «شمشیر قدس2» بسیار شدیدتر از قبلی خواهد بود.»
در این شرایط «زاهر جبارین»، عضو دفتر سیاسی حماس نیز تأکید کرد: «تلاش‌های میدانی و تماس‌ها برای توقف تجاوزات صهیونیست‌ها ادامه دارد و هیچ آتش بسی با رژیم اشغالگر انجام نشده است. از مردم کرانه باختری و داخل فلسطین می‌خواهیم برای حفاظت از مسجدالاقصی به این مکان مقدس بروند.»
اعلام همبستگی مردم قدس
همان‌طور که انتظار می‌رفت فلسطینیان سراسر سرزمین‌های اشغالی زودتر از تصور به فریاد کمک ساکنان قدس پاسخ دادند. شماری از جوانان فلسطینی در ورودی جنوبی شهر اریحا در نزدیکی کرانه باختری با نظامیان اشغالگر درگیر شدند، همزمان 20 فلسطینی نیز در تجمع همبستگی با مسجدالاقصی و قدس اشغالی در شهر ناصره فلسطین اشغالی، توسط پلیس صهیونیستی بازداشت شدند.خشونت صهیونیست‌ها علیه فلسطین در حالی شدت گرفته که اعتراضات به یورش جمعه صبح مسجدالاقصی همچنان آرام نگرفته است. به نوشته العالم، شماری از مردم ترکیه شنبه شب در تجمع اعتراضی علیه رژیم صهیونیستی، مقابل اقامتگاه اعضای سفارت این رژیم در آنکارا شعار دادند. معترضان سکوت جهان اسلام و معیارهای دوگانه جامعه جهانی را علت انجام چنین اقداماتی از سوی این رژیم دانستند. 76 نفر از نمایندگان پارلمان اردن نیز با محکومیت حملات صهیونیست‌ها به قدس و مسجدالاقصی، خواستار پاسخ قاطع سران صهیونیست شدند. این نمایندگان معترض همچنین پیشنهاد پایان روابط دیپلماتیک با دشمن صهیونیست و بستن سفارت و اخراج سفیر این رژیم از امان و فراخواندن سفیر اردن در اراضی اشغالی را خواستار شدند.
وزارت خارجه روسیه نیز ضمن ابراز تأسف از تشدید تنش‌ها در مسجدالاقصی، رژیم صهیونیستی را به سوءاستفاده از بحران اوکراین برای منحرف کردن تنش‌ها در فلسطین اشغالی متهم کرد.