عملکرد ضعیف مرد دموکرات و محبوبیتی که آب می رود سراشیبی بایدن

جو بایدن که عملا نشان داده در عرصه داخلی و بین الملل کم تحرک، فاقد قدرت تصمیم گیری و حتی سردرگم بوده،در تازه ترین نظرسنجی‌ها با کم و کمتر شدن محبوبیت در میان اقشار مختلف آمریکا مواجه است؛ ادامه این سیر نزولی نشانه خوبی برای دموکرات نه تنها در انتخابات میاندوره‌ای بلکه برای انتخابات ۲۰۲۴ نیست.
به گزارش ایرنا، بایدن که در نیمه راه دوره اول ریاست جمهوری خود قرار دارد، عملکرد ضعیفی نشان داده و این موضوع باعث کاهش محبوبیت وی شده است، این موضوع با توجه به بروز جنگ در اوکراین و تاثیرات منفی اقتصادی آن بر جهان بخصوص بر آمریکا موجب افزایش تورم و همزمان افزایش نارضایتی عمومی در این کشور شده است.
شبکه خبری سی ان ان که همسو با دولت دموکرات جو بایدن شناخته می شود، اعلام کرد در برآورد جدید از چهار نظرسنجی میزان محبوبیت و عملکرد بایدن، تنها ۳۹ درصد از مردم آمریکا عملکرد او را تایید و ۵۵ درصد از او ناراضی هستند.
این کاهش محبوبیت از عملکرد دولت بایدن همچنان ادامه داشته و این آمار تفاوت چندانی با متوسط ارزیابی‌های ماه مارس(اسفند) که تایید عملکرد بایدن را ۴۰ درصد و عدم محبوبیت وی را ۵۴ درصد نشان می‌داد، ندارد.


سی ان ان در ۲۷ فروردین ماه گزارش داد که بایدن حتی در میان رده سنی ۱۵تا۱۸ سال آمریکایی، با یک سقوط، پایین ترین میزان محبوبیت را بدست آورده است؛ ۶۰ درصد از این رده سنی در نظرسنجی موسسه گالوپ که از ژانویه تا ژوئن ۲۰۲۱ بعمل آمده بود عملکرد بایدن را تایید کرده بودند اما نظرسنجی از همین رده سنی در دوره زمانی سپتامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ با کاهش چشمگیری مواجه شد و این تایید و محبوبیت از وی تنها به ۳۹ درصد رسید.
در همین حال نظرسنجی‌ها از چالش بایدن برای جلب حمایت رای دهندگان لاتین‌تبار در آمریکا حکایت دارد؛ تنها ۲۶ درصد از رای دهندگان لاتین تبار ریاست بایدن را تایید می‌کنند که کمترین نمره در بین گروه‌های جمعیتی است.
افزایش هزینه های زندگی
افزایش هزینه های زندگی در دوره ریاست جمهوری بایدن با توجه به افزایش بهای سوخت، جنگ اوکراین و مشکلات تامین چرخه کالا دراین کشور به حدی بوده که کاخ سفید خود نسبت به میزان بالای تورم ناشی از این عوامل به شهروندان آمریکایی هشدار می دهد.
بنابر اعلام وزارت کار آمریکا، نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در دوازده ماهه منتهی به مارس گذشته به ۸.۵ درصد رسید که بالاترین سطح در ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود، مصرف کنندگان آمریکایی فشار تورم را در امور و خریدهای روزمره خود کاملا احساس می‌کنند چنان که تنها در بخش سوخت که پایه تحرک اقتصادی دراین کشور به شمار می رود، هر لیتر بنزین در یک سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.
در حالی که نرخ بیکاری در آمریکا به ۳.۶ درصد رسیده که پایین‌ترین حد از ابتدای سال ۲۰۲۰ و پیش از آغاز دوره رکود حاصل از شیوع بیماری کووید-۱۹ محسوب می‌شود؛ اما بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که نرخ تورم در سال ۲۰۲۲ همچنان بالا خواهد ماند و بانک مرکزی آمریکا را ناگزیر خواهد کرد تا حتی در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ نیز به سیاست افزایش نرخ بهره ادامه دهد؛ این موضوع می تواند خطر رکود اقتصادی را برای آمریکا به همراه داشته باشد.
ادامه خشونت های مسلحانه در آمریکا
از زمان روی کار آمدن بایدن، آمریکا که مسلح ترین ملت دنیا به شمار می رود همچنان شاهد خشونت های مسلحانه بوده و بایدن بدون هیچ اقدام یا اظهار نظری نسبت به این وقایع مرگبار، واکنشی از خود نشان نداده است.
در تازه ترین خشونت مسلحانه در آمریکا، ۲۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ تیراندازی در یک مرکز خرید در شهر کلمبیا در ایالت کارولینای جنوبی، دستکم ۱۲ نفر زخمی شدند؛ پیش از این نیز ۲۳ فروردین ماه در جریان تیراندازی در متروی بروکلین شهر نیویورک آمریکا، ۲۹ نفر مجروح شدند.
سردرگمی بایدن در عرصه بین الملل
بایدن که در قبال مسائل داخلی آمریکا همچون تورم، خشونت مسلحانه و اوج گیری دوباره ویروس کرونا کم تحرک نشان داده، در عرصه بین الملل نیز ناظران و تحلیلگران بین الملل وی را رئیس جمهوری سردرگم می‌بینند. با وقوع جنگ اوکراین، متحدان اروپایی واشنگتن که در مقابله با روسیه به شدت بر آمریکا متکی هستند، چندان تحرک عملی و سیاسی را از کاخ سفید شاهد نیستند.
بایدن در اقدامی نمادین، تنها با سفر به شرق اروپا و حضور در نشست سران ناتو و تامین و تصویب برخی بودجه‌های مالی نظامی برای کمک به اوکراین، موضعی سردرگم در قبال جنگ اوکراین از خود نشان داده و اروپایی ها در وضعیتی دشوار قرار گرفته و در تقلا هستند تا با خطری که درنزدیکی آنها قرار دارد و آمریکا از آن بسیار دور است، خود دست به اقدام زنند، به طوری که برخی از ناظران بین الملل بر این باورند که کاخ سفید چندان رهبری که غرب از آن انتظار دارد از خود نشان نمی دهد.
درخصوص مذاکرات هسته ای نیز درحالی که بایدن قصد بازگشتن به توافق هسته ای را دارد اما هرزمان که دراین باره با مخالفت حزب جمهوریخواه مواجه می شود، فاقد اقتدار و تصمیم گیری لازم است. کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز با حضور اندک و نمادین در برخی از نشست های بین المللی و داخلی، عملا نشان داده که مقامی است که در حاشیه و سایه قرار دارد.
نگرانی از سلامت جسمی بایدن
بسیاری درمورد حضور دوباره جو بایدن در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ با توجه به کهولت سن وی گمانه زنی می‌کنند، بطوری که کاملا هریس در نوامبر سال ۲۰۲۱ میلادی و در جریان مصاحبه با شبکه خبری «ای بی سی» گفته بود که وی و بایدن درباره نامزدی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ سخن نمی گویند.
تحلیلگران و ناظران بین المللی، وضعیت جسمانی و ذهنی بایدن را در جریان برخی از کنفرانس ها و نطق های ریاست جمهوری وی، با توجه به کهولت سن، زیر سئوال می برند.
حال چنانچه شیب نزولی عدم محبوبیت بایدن همچنان ادامه یابد، احتمال پیروزی وی در دور بعدی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ نه تنها به خطر می افتد بلکه ضربه بزرگی برای حزب دموکرات به جهت از دست دادن کاخ سفید و واگذار کردن عرصه به حزب رقیب در انتخابات میان دوره‌ای که کمتر از ۲۰۰ روز دیگر تا زمان باقی است، خواهد بود.
سایر اخبار این روزنامه
پیمان مولوی چین یک شبه موفق به محو فقر نشد مسعود میرکاظمی از نحوه هزینه‌کرد پول‌های بلوکه شده گفت توافق برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده پرداخت ۶۰درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم است بار افزایش تعرفه پزشکان بر دوش مردم یا بیمه‌ها؟ فیفا در گزارشی به سیر تحولات تیم ملی فوتبال ایران پرداخت رویاپردازی با آزمون و طارمی در جام‌جهانی عملکرد ضعیف مرد دموکرات و محبوبیتی که آب می رود سراشیبی بایدن تنش بالا خواهد گرفت؟ حملات هوایی پاکستان در خاک افغانستان « ابتکار» راهکارهای ساماندهی به بازار اجاره را بررسی کرد مرثیه‌ای برای خانه به دوشان در راستای سیاست کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی انجام شد ۱۰ راهکار رئیس قوه قضائیه به دستگاه‌های حاکمیتی برای قضازدایی وزیر کشور: اجرای پتروشیمی میانکاله تا بررسی دقیق زیست محیطی متوقف می‌شود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ چرا بازنشسته‌ها چیزی حس نمی‌کنند؟ اجرای پر پیچ و خم یک قانون کدام شفافیت؟! یک مقام حزب الله: آمریکا و عربستان در انتخابات به دنبال فتنه داخلی هستند آیا ایران می‌تواند از فرصت مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان بهره‌برداری کند؟ رویای میزبانی از مسافران جام جهانی