تنش بالا خواهد گرفت؟ حملات هوایی پاکستان در خاک افغانستان

گزارش‌هایی درباره حملات هوایی پاکستان به ولایت‌های کنر و خوست افغانستان منتشر شده است.
به گزارش ایسنا، منابع محلی به بی‌بی‌سی وقوع این حملات را تایید کرده‌اند و از کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از جمله شماری غیرنظامیان خبر داده‌اند. طلوع‌نیوزکابل نیز گزارش داده که شب گذشته براثر حملات هوایی پاکستان در منطقه شلتن ولایت کنر و بخش سپیری ولایت خوست به گفته افراد محلی شماری کشته و زخمی شده‌اند.
این حملات ظاهرا به تلافی کشته شدن هفت سرباز ارتش پاکستان در یک کمین جنگجویان مسلح در وزیرستان شمالی در روز پنج شنبه انجام شده‌ است. مقام‌های پاکستانی و طالبان رسما در این مورد واکنشی نشان نداده‌اند. وزارت خارجه پاکستان در همین رابطه کاردار سفارت افغانستان را احضار کرده بود. در گذشته نیز ارتش پاکستان حملات راکتی علیه پایگاه‌های طالبان پاکستانی به مناطقی در ولایت‌های خوست و کنر افغانستان انجام می‌داد که بارها سبب بروز تنش‌های دیپلماتیک میان دو کشور شد.
پاکستان: حملات مرزی از سمت افغانستان رشد داشته است


پاکستان روز یکشنبه با بیان اینکه حملات برون مرزی علیه نیروهای امنیتی از جانب افغانستان به طرز چشمگیری شدت گرفته، از مقام‌های طالبان افغانستان خواست تا علیه شبه‌نظامیان اقدامی صورت دهند.
مقام‌های طالبان افغانستان روز شنبه سفیر پاکستان در کابل را در اعتراض به حملات هوایی از سوی پاکستان احضار کردند و یکی از مقام‌های محلی طالبان و ساکنان گفتند که این حملات توسط جنگنده پاکستانی در حریم هوایی افغانستان رخ داده است. وزارت امور خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: در چند روز گذشته، رویدادها در سراسر مرز دو کشور به طرز چشمگیری شدت گرفته و نیروهای امنیتی پاکستانی در مرز هدف قرار می‌گیرند. پاکستان همچنین امروز به طالبان افغانستان هشدار داد تا از پناه دادن به شبه‌نظامیان طالبان پاکستانی که حملات مرگبار رو به رشدی را علیه ارتش این کشور ترتیب داده‌اند، دست بکشند. در ادامه این بیانیه همچنین ذکر شده است: هفت سرباز پاکستان در منطقه مرزی وزیرستان شمالی روز پنجشنبه کشته شدند. این منطقه هم مرز با ولایت خوست افغانستان است که گفته می‌شود حملات هوایی از سوی ارتش پاکستان روز جمعه در آنجا رخ داد. سفارت پاکستان در کابل این حمله را رد کرد و هیات کمک‌رسان سازمان ملل در افغانستان نیز نگرانی خود را از بابت این مساله ابراز داشت. هنوز آمار دقیقی از کشته‌های این حمله وجود ندارد اما یکی از مقام‌های محلی طالبان افغانستان مدعی شد که دست‌کم ۳۶ تن از جمله غیرنظامیان در این حمله کشته شدند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی دولت طالبان افغانستان نیز گفت: شکست هشت ماه پیش ایالات متحده درس خوبی برای متجاوزانی بود که می‌خواهند به خاک و آزادی افغانستان بی‌احترامی کنند.
تظاهرات در خوست؛ سخنگوی طالبان: پاکستان حوصله افغان‌ها را امتحان نکند
بنا به گزارش‌ها، امروز شماری از ساکنان ولایت خوست همجوار با پاکستان در اعتراض به حملات ارتش پاکستان، در مرکز این ولایت تجمع کرده و شعارهایی علیه پاکستان دادند.
به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز در توییتی این حملات را محکوم کرده و نوشته که پاکستان حوصله افغانها را در چنین مسائل امتحان نکند ... وگرنه پیامد بدی خواهد داشت. در این راستا، وزارت خارجه طالبان نیز در اعتراض به حملات به کنر و خوست، سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد.
گزارش‌هایی از حملات هوایی پاکستان به ولایت‌های کنر و خوست افغانستان منتشر شده است. منابع محلی به بی‌بی‌سی وقوع این حملات را تایید کردند و از کشته و زخمی شدن ده‌ها تن از جمله شماری از غیرنظامیان خبر دادند.
بنا به گزارش‌ها، قربانیان بیشتر از بی‌جاشدگان ‌از وزیرستان پاکستان هستند که به روستاهایی در این مناطق پناه آورده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
پیمان مولوی چین یک شبه موفق به محو فقر نشد مسعود میرکاظمی از نحوه هزینه‌کرد پول‌های بلوکه شده گفت توافق برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده پرداخت ۶۰درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم است بار افزایش تعرفه پزشکان بر دوش مردم یا بیمه‌ها؟ فیفا در گزارشی به سیر تحولات تیم ملی فوتبال ایران پرداخت رویاپردازی با آزمون و طارمی در جام‌جهانی عملکرد ضعیف مرد دموکرات و محبوبیتی که آب می رود سراشیبی بایدن تنش بالا خواهد گرفت؟ حملات هوایی پاکستان در خاک افغانستان « ابتکار» راهکارهای ساماندهی به بازار اجاره را بررسی کرد مرثیه‌ای برای خانه به دوشان در راستای سیاست کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی انجام شد ۱۰ راهکار رئیس قوه قضائیه به دستگاه‌های حاکمیتی برای قضازدایی وزیر کشور: اجرای پتروشیمی میانکاله تا بررسی دقیق زیست محیطی متوقف می‌شود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ چرا بازنشسته‌ها چیزی حس نمی‌کنند؟ اجرای پر پیچ و خم یک قانون کدام شفافیت؟! یک مقام حزب الله: آمریکا و عربستان در انتخابات به دنبال فتنه داخلی هستند آیا ایران می‌تواند از فرصت مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان بهره‌برداری کند؟ رویای میزبانی از مسافران جام جهانی