آیا ایران می‌تواند از فرصت مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان بهره‌برداری کند؟ رویای میزبانی از مسافران جام جهانی

گروه فرهنگ و هنر – تقریبا تکلیف بیشتر تیم‌های حاضر در جام جهانی قطر مشخص شده است. از همین حالا هم مردم بسیاری از این کشورها در تکاپو برای یافتن بهترین شرایط برای حضور در استادیوم‌های فوتبال قطر هستند تا تیم کشورشان را تشویق کنند. گرچه این مسابقات در کشور ما برگزار نمی‌شود اما آیا مسئولان می‌توانند این رویداد را به فرصتی برای گردشگری ایران تبدیل کنند؟
تماشای فعالیت ورزشی نوعی گردشگری می‌شود. البته ممکن است که بسیاری از افراد نام این نوع از گردشگری را نشنیده باشند و همچنان برای دیدن یا شرکت در رقابت‌های ورزشی به کشورهای برگزار کننده رقابت‌ها سفر کنند. برگزاری هرکدام از مسابقات و رویدادهای ورزشی، فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری و میزبانی و به تبع آن، رشد اقتصادی است. به همین دلیل، گردشگری ورزشی صنعت رو به رشدی بوده و همه کشورها تلاش می‌کنند تا پیش زمینه‌های این صنعت سود‌آور را در کشورشان فراهم کنند.
از زمانی که قرعه میزبانی مسابقات جام جهانی فوتبال 2022 به نام قطر افتاد، این کشور اقدام به ساخت مجموعه‌های ورزشی گوناگون و توسعه زیرساخت‌های گردشگری خود کرد. حالا تنها چند ماه تا برگزاری این مسابقات زمان باقی مانده است. کشورهای دور و اطراف نیز این روزها به تکاپو افتاده‌‌‌اند تا بتوانند بخشی از گردشگران ورزشی را به خود جذب کنند.
در این میان مسئولان گردشگری کشور ما هم در فکر کشاندن بخشی از این سرمایه بالقوه برای رونقی دوباره به صنعت گردشگری هستند. در همین راستا هم 24 فروردین ماه، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، در حساب کاربری خود در توئیتر از رایگان شدن روادید متقاضیان سفر به ایران خبر داد و نوشت: «‏یکی دیگر از توافقات در سفر قطر رئیس‌ جمهوری، اجرایی شد. با مصوبه دولت (۱۴۰۱/۰۱/۲۴) صدور روادید متقاضیان سفر به ایران در جریان رویداد ‎جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، رایگان شد. این مصوبه می‌تواند در جذب و تشویق سفر گردشگران جام‌جهانی به ایران و رونق صنعت گردشگری در کشور نقش موثری داشته باشد.»


مزایای ایران برای کسانی که برای دیدن مسابقات جام جهانی به قطر سفر می‌کنند آنقدر زیاد است که حتی خبرگزاری‌های خارجی هم به آن اذعان دارند. بنا بر گزارشی که الجزیره به تازگی منتشر کرده است، جاسم بن سیف السلیطی وزیر حمل و نقل قطر در جریان سفر دو روزه خود به جزیره کیش مهمان رستم قاسمی وزیر راه ایران بود که با امضای توافقنامه‌هایی همراه بود. دو کشور همچنین توافق کردند که تعداد پروازهای بین خود را افزایش دهند. هدف از افزایش همکاری، تسهیل اقامت هواداران در جزیره کیش است که با پرواز ۴۰ دقیقه‌ای یا ۶ ساعته با قایق از دوحه فاصله دارد.
همکاری در جام جهانی موضوع یکی از ۱۴ قراردادی بود که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و امیر قطر در اواخر فوریه در دوحه امضا کردند. رهبران دو کشور همچنین در تماس تلفنی در مورد توافقات اخیر گفت‌وگو کردند.
در حالی که کیش تمرکز اصلی است، مقامات ایرانی همچنین امیدوارند بتوانند از سایر جزایر و شهرهای جنوب استان هرمزگان برای استقبال از هواداران استفاده کنند. آنها همچنین می‌خواهند به طور بالقوه برخی از اقدامات را فراتر از جام جهانی انجام دهند تا روابط گردشگری و سفر بین دو کشور را تقویت کنند، اما جزئیات هنوز مشخص نیست. رستم قاسمی گفت انتظار دارد صدها هزار هوادار جام جهانی در ایران بمانند.
وزیر راه ایران گفت: اکنون در حال برنامه‌ریزی هستیم تا زمینه را برای علاقه‌مندان و گردشگران خارجی فراهم کنیم تا در اوقات فراغت خود به ایران سفر کنند تا از جاذبه‌های کشورمان نیز دیدن کنند.
اقامت در ایران احتمالاً برای بازدیدکنندگان خارجی بسیار ارزان‌تر از کسانی است که در قطر هستند که این امر به خاطر سقوط ارزش ریال ایران به دلیل تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده در سال‌های اخیر است. مقامات ایرانی امیدوارند که هواداران در کیش بمانند و سفرهای رفت و برگشتی در طول جام جهانی داشته باشند. این امر به صنعت توریسم ایران نیز کمک خواهد کرد که در سال‌های اخیر به خاطر کرونا آسیب دیده است.
محمد محمدی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: هم اکنون روزانه ۷۲ پرواز بین ایران و قطر انجام می‌شود. او گفت که این تعداد می‌تواند به ۱۰۰ پرواز در روز افزایش یابد. محمدی همچنین گفت که ایران می‌تواند در دوره جام جهانی انتقال محموله بین دو کشور را تسهیل کند.
ایران همچنین در تلاش است برای تسهیل سفر دریایی به قطر از کشتی‌‌های تفریحی جدید استفاده کند. علی‌اکبر صفایی معاون وزیر راه وعده داد تا عید سعید فطر چند خط جدید سفرهای دریایی فعال شود.
پیش‌بینی می‌شود که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سراسر جهان برای تماشای بازی‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر سفر کنند. از طرفی، این انتظار مطرح شده که ۵۰۰ هزار نفر از تماشاچی‌ها به ایران سفر کنند. اما کدام مناطق بیشتر برای پذیرش گردشگر در این مدت آماده خواهند شد؟
گرچه در سفر اخیر وزیر راه به جزیره کیش درباره برقراری مستقیم خطوط هوایی و دریایی بین دو کشور توافق شده و قرار است طرفین در اردیبهشت و خردادماه نیز دیدارها و توافق‌های تکمیلی داشته باشند و روی پیشنهادهای بیشتری مذاکره کنند، اما با توجه به رقابت سنگینی که در منطقه حاکم شده است و تبلیغات سنگینی که برخی کشورهای همسایه جام جهانی ۲۰۲۲ از جمله عربستان، امارت و عمان آغاز کرده‌اند، انتظار می‌رود راه‌اندازی خط هوایی و دریایی دست‌کم بین کیش و دوحه سریع‌تر پیگیری شود و به نتیجه برسد.
جزیره کیش هم‌اینک ۱۹ هزار و ۲۰۰ تخت آماده دارد که به گفته مسیح‌الله صفا، عضو ستاد جام جهانی در این جزیره، اقامت در آنها یک‌چهارم قیمت هتل‌های قطر تمام می‌شود. او به ایسنا می‌گوید: از آنجا که بازی‌های جام‌جهانی در تقارن با سفرهای پاییزه ایرانی‌ها به کیش است، در زمان جام جهانی ۲۰۲۲ می‌توان دست‌کم پنج‌ هزار تخت استاندارد در اختیار تماشاچیان قرار داد، به طوری‌ که رضایت آنها را جلب کند.
پیش‌بینی‌ها بر این است که جام‌جهانی قطر یکی از گران‌ترین جام‌های فوتبال برای تماشاچیان باشد؛ صفا، عضو ستاد جام جهانی در کیش می‌گوید: همین حالا قیمت یک شب اقامت در هتل‌های قطر به یک‌هزار دلار می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود این نرخ‌ها با نزدیک شدن زمان بازی‌ها و افزایش تقاضا بیشتر هم بشود، تخمین زده شده فقط قیمت یک شب اقامت در هتل‌های قطر تا دو هزار دلار، نزدیک به ۵۰ میلیون تومان شود، در حالی‌ که قیمت بهترین هتل‌های کیش یک‌چهارم قیمت‌های حال حاضر در قطر است. ارزانی بزرگترین مزیت انتخاب جزایر ایران برای اقامت در زمان بازی‌های جام جهانی است، مشروط بر اینکه دسترسی سریع‌تر بین دو کشور فراهم شود و از همین حالا درباره آن اطلاع‌رسانی و تبلیغات بین‌المللی صورت گیرد.
وقتی از استاندارد هتل‌ها و اقامتگاه‌های ایران صحبت می‌شود، صفا که رئیس جامعه هتلداران جزیره کیش نیز هست، به بازدید وزیر راه قطر از زیرساخت‌های جزیره کیش اشاره می‌کند و می‌گوید: مقام قطری پس از بازدید از امکانات اقامتی این جزیره و کیفیت آن اظهار رضایت کرد. البته برای این‌که تخلف و خطایی در دوران جام جهانی پیش نیاید باید نظارت‌ها و کنترل‌های قضایی را بیشتر و جدی‌تر کرد.
در حالی که کیش تمرکز اصلی برای پشتیبانی از میزبانی جام جهانی است، مقامات کشور اما امیدوارند بتوانند از جزیره قشم و سایر شهرها همچون بندرعباس، بوشهر، شیراز، اصفهان و حتی تهران برای استقبال از هواداران استفاده کنند. با همین رویکرد، ویزای ایران برای دوران جام جهانی رایگان شده است؛ چرا که جزایر کیش و قشم، مناطق آزاد محسوب شده و سفر به آنها بی‌نیاز از ویزا است. اعتبار ویزای رایگان ایران که در زمان جام جهانی برای مسافران متقاضی از مبدا قطر صادر می‌شود نیز دو ماه است که امکان ۲۰ روز اقامت در ایران را دارد.
این اقدام ایران در بسیاری از رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده داشته است، به‌ ویژه آنکه در کنار مزیت ارزانی سفر به ایران در مقابل قطر قرار گرفته است. با این وجود اما برخی همچنان مسئله «ایران‌هراسی» را مطرح می‌کنند. لیلا اژدری، مدیرکل توسعه گردشگری خارجی ایران گفته است ۲۰ میلیارد تومان بودجه برای کمپین تبلیغاتی ایران درخواست شده که اگر به موقع برسد تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌شود.
با تمام این تفاسیر اما آیا ایران درنهایت می‌تواند از این فرصت طلایی به خوبی بهره‌برداری کند؟
سایر اخبار این روزنامه
پیمان مولوی چین یک شبه موفق به محو فقر نشد مسعود میرکاظمی از نحوه هزینه‌کرد پول‌های بلوکه شده گفت توافق برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده پرداخت ۶۰درصد هزینه‌های سلامت از جیب مردم است بار افزایش تعرفه پزشکان بر دوش مردم یا بیمه‌ها؟ فیفا در گزارشی به سیر تحولات تیم ملی فوتبال ایران پرداخت رویاپردازی با آزمون و طارمی در جام‌جهانی عملکرد ضعیف مرد دموکرات و محبوبیتی که آب می رود سراشیبی بایدن تنش بالا خواهد گرفت؟ حملات هوایی پاکستان در خاک افغانستان « ابتکار» راهکارهای ساماندهی به بازار اجاره را بررسی کرد مرثیه‌ای برای خانه به دوشان در راستای سیاست کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی انجام شد ۱۰ راهکار رئیس قوه قضائیه به دستگاه‌های حاکمیتی برای قضازدایی وزیر کشور: اجرای پتروشیمی میانکاله تا بررسی دقیق زیست محیطی متوقف می‌شود همسان‌سازی حقوق بازنشستگان؛ چرا بازنشسته‌ها چیزی حس نمی‌کنند؟ اجرای پر پیچ و خم یک قانون کدام شفافیت؟! یک مقام حزب الله: آمریکا و عربستان در انتخابات به دنبال فتنه داخلی هستند آیا ایران می‌تواند از فرصت مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان بهره‌برداری کند؟ رویای میزبانی از مسافران جام جهانی