تهدید علیه ایران، پاسخ در تل‌آویو

گروه سیاسی/  پیام امید برای دوستداران انقلاب اسلامی و پیام بازدارندگی برای دشمنان؛ این تعبیر رئیس جمهور برای توان رزمی، نظامی و دفاعی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که روز گذشته گوشه‌ای از آن به نمایش درآمد. رژه نیروهای چندگانه ارتش که به مناسبت 29 فروردین روز ارتش برگزار شد، دارای جذابیت‌هایی هم برای ناظران داخلی و هم برای رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی بود. جذابیت داخلی به این معنی که انواع و گونه‌های تازه‌ای از تسلیحات رزمی و دفاعی به نمایش درآمد، تجهیزاتی که بنابه گفته رئیس جمهور، همه آن‌ها در شرایط تحریم و بدون کمک از خارج ساخته و تجهیز شده‌اند. انواع پهپادها: دور برد و انتحاری با بمب‌های جدید، سامانه‌های جدید موشکی و نیز سامانه‌های جدید پدافندی، از نمونه‌های مهم دفاعی و تسلیحاتی به نمایش درآمده در رژه روز گذشته بود، اما درست همین تجهیزات و ادوات که پیام امید برای دوستداران انقلاب اسلامی دارد، پیام بازدارندگی نیز برای دشمنان دارد. با این توضیح که این پیام بازدارندگی، روز گذشته با صراحتی بیشتر و در کلامی شفاف‌تر از گذشته، از سوی رئیس جمهور بیان و تکرار شد. آیت‌الله رئیسی، نه تنها از آمادگی بالای قوای نظامی کشور و اشراف اطلاعاتی بالای این نیروها نسبت به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد، بلکه مشخصاً رژیم صهیونیستی را مخاطب قرارداد و هشدار داد که «هرگونه تحرک رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.»
رئیس جمهور در کنار این عتاب و هشدار صریح  به رژیم صهیونیستی، به امیدآفرینی بین‌المللی و فراتر از مرزهای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز اشاره کرد، آنجا که قدرت نیروهای مسلح و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران را متعلق به همه محرومان و مستضعفان عالم دانست. به هر رو، مراسم روز گذشته نشان دهنده بالندگی فزاینده توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران و البته تنها در یک بازوی دفاعی آن، یعنی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، توانی که با تکیه بر توان داخلی و نیازسنجی‌های ملی حاصل شده و در خدمت اهداف ملی و اسلامی نیز قرار دارد. و این همه، غیر از نیروهای مسلح است که به تعبیر رئیس جمهور «کارآزموده، دارای مهارت، منضبط،‌ انقلابی، مکتبی و دارای روحیه ارزشمند دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اطاعت از فرامین فرماندهی معظم کل قوا هستند.»
ارتش مورد وثوق مردم
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سخنان خود، با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز چهره‌ای از یک نیروی مسلح مجرب، مجهز و آماده از خود به نمایش گذاشته است، اظهار کرد: ارتش به واسطه کارنامه درخشان خود مورد وثوق عموم قرار گرفته و مردم به این نیرو به عنوان یک پشتوانه و نقطه اتکا در روز مبادا نگاه می‌کنند.


رئیس جمهور با بیان اینکه امام راحل ما حکیمانه امروز را به عنوان «روز ارتش» نام‌گذاری کردند، گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران نیرویی خداخواه، مردم‌دوست، مکتبی، دارای روحیه انقلابی و با بصیرت است که بهترین جلوه بصیرت خود را در بهمن ۵۷ و در بیعت با امام راحل، همراهی با مردم و دفاع از ارزش‌های انقلاب به یادگار گذاشت.
ارتش مایه افتخار همه است
رئیس جمهور با بیان اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس نیز بسیار خوش درخشید، افزود: ارتش جمهوری اسلامی ایران چهره‌های نامداری نیز از خود در میان شهدا به یادگار گذاشته است که مایه افتخار همه ما هستند و آنچه از ارتش در اذهان باقی مانده و برای عصرها و نسل‌ها به الگویی ماندگار تبدیل شده و هیچ‌گاه از یادها نمی‌رود، روحیه حماسه‌آفرینی، اخلاص، مردم‌داری، شهامت، شجاعت، صلابت و ایستادگی در برابر دشمن است.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به یکپارچگی همه قوای نظامی تحت لوای رهبر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: همدلی، پیوستگی و صمیمیت ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ما به عنوان دو بازوی توانمند فرمانده معظم کل قوا و همکاری این دو و دیگر اجزای نیروهای مسلح ما در عرصه‌های مختلف در کشور مثال‌زدنی است.رئیس جمهور با اشاره به اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران توانمندی‌های چشمگیر و بسیاری دارند، تصریح کرد: محوری‌ترین توانمندی نیروهای مسلح کشورمان، دارا بودن نیروهایی مخلص، خداخواه، معنویت‌محور و خطرپذیر در میدان مواجهه با دشمن است. نیروهای مسلح ما کارآزموده، دارای مهارت، منضبط،‌ انقلابی، مکتبی و دارای روحیه ارزشمند دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و اطاعت از فرامین فرماندهی معظم کل قوا هستند.
 مردم؛ مهم‌ترین مؤلفه قدرت
وی، مردم دلداده به خدا و نیروهای مسلح آموزش دیده، مخلص و انقلابی کشور را مهم‌ترین مؤلفه‌های قدرت و قوت نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: نیروهای مسلح کشور بعد از جنگ تحمیلی به بازسازی خود پرداختند به نحوی که امروز توانایی نظامی جمهوری اسلامی ایران نه تنها در منطقه بلکه در جهان زبانزد است. رئیس جمهور ادامه داد: ارتش سرافراز کشورمان از فرصت تحریم به بهترین شکل برای خودکفایی و توانمند شدن استفاده کرد و امروز صنایع نظامی کشورمان از جمله در ارتش در بهترین وضعیت قرار دارد.
پیام بازدارندگی از آمادگی ارتش
رئیس جمهور در ادامه سخنانش آمادگی ارتش جمهوری اسلامی ایران را حاوی دو پیام مهم برای دوستداران انقلاب اسلامی و دشمنان این نظام و انقلاب دانست و تصریح کرد: آمادگی ارتش سرافراز کشورمان برای دوستداران انقلاب اسلامی پیام امید و برای دشمنان، پیام بازدارندگی و پشیمانی از هرگونه اقدام و حرکتی علیه مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.آیت الله رئیسی با تأکید بر اینکه ایران هیچ گاه آغازگر جنگی نخواهد بود، اما هرگونه تعرض را با پاسخی پشیمان‌کننده و قاطع مواجه خواهد ساخت، از آمادگی بالای قوای نظامی کشور و اشراف اطلاعاتی بالای این نیروها نسبت به تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی خبر داد.
هشدار به سران رژیم‌ صهیونیستی
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه کوچک‌ترین تحرک دشمن از چشمان تیزبین نیروهای مسلح کشورمان مخفی نخواهد ماند، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی که به دنبال عادی‌سازی روابط با برخی از کشورهای منطقه است، بداند کوچک‌ترین حرکت او هرگز از چشمان تیزبین و اشراف اطلاعاتی نیروهای مسلح و امنیتی جمهوری اسلامی مخفی نخواهد ماند. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه هرگونه تحرک رژیم‌صهیونیستی علیه کشورمان، پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت، به سران این رژیم گوشزد کرد: بدانید قدرت عظیم و مهیب نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای شما را آرام نخواهد گذاشت. به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: پیام به رژیم صهیونیستی این است اگر کوچک‌ترین تحرکی از جانب شما علیه ملت ما رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز رژیم صهیونیستی خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نخواهد گذاشت.
وی ادامه داد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در جنگ با صدامیان درواقع با تمام جبهه کفر می‌جنگیدند، چراکه همه جبهه کفر به پشتیبانی از صدامیان برخاسته بودند. کسانی که سودای رویارویی با نظام جمهوری اسلامی ایران را دارند، باید از سرنوشت صدامیان عبرت بگیرند و از سوی دیگر اعتراف سردمداران کاخ‌سفید را ببینند که صراحتاً معترف هستند که در مقابل نظام جمهوری اسلامی ایران متحمل شکست مفتضحانه شده‌اند.
قدرت نیروهای مسلح متعلق به همه مستضعفان
رئیس‌جمهور قدرت نیروهای مسلح و صلابت نظام جمهوری اسلامی ایران را متعلق به همه محرومان و مستضعفان عالم دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران نقطه امید مظلومان جهان است چراکه حمایت از مظلومان عالم یکی از اصول اساسی سیاست‌های ما در سال‌های پس از انقلاب بوده است.
آیت‌الله رئیسی با سپاسگزاری و قدردانی صمیمانه از فرماندهان و نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: امروز ارتش در دل مردم جای داشته و تحت فرمان فرماندهی معظم کل قوا آماده انجام مأموریت‌های محوله بوده و این آمادگی توفیقی بزرگ برای نظام جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.
پرواز جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش بر فراز حرم مطهر امام
گفتنی است جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در رژه دیروز بر فراز حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) پرواز کردند. در رژه سراسری ۲۹ فروردین امسال، جنگنده بمب‌افکن‌های صاعقه، کوثر، میگ ۲۹، اف ۴، اف ۱۴، همچنین تانکرهای سوخت‌رسان ۷۴۷ و ۷۰۷ از پایگاه‌های تبریز، مهرآباد، همدان و اصفهان به پرواز درآمدند. بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با رژه محمول نیروهای چهارگانه ارتش بر فراز جایگاه و حرم مطهر امام خمینی(ره)  پرواز کردند. در این پرواز، بالگردهای بل ٢٠۵، ٢٠۶، ٢١۴ و همچنین بالگردهای تهاجمی کبری و ترابری شینوک حضور دارند.
نمایش قدرت پهپادی، رباتیک، توپخانه و زرهی
همچنین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران همزمان با روز ارتش، تجهیزات و دستاورد‌های جدید خود را در حوزه رزم زمینی، اعم از توپخانه، زرهی، جنگال (جنگ الکترونیک)، بالگرد، مهندسی رزمی و پهپاد به نمایش گذاشت. همچنین پهپاد چند منظوره‌ برد بلند و راهبردی کمان ۲۲ نیروی هوایی ارتش، در جریان مراسم رژه روز ارتش برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد. «کمان ۲۲» که در تاریخ ششم اسفند ۱۳۹۹ رونمایی شد، نخستین پهپاد پهن‌پیکر رزمی ارتش است که از قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت برخوردار است. این پهپاد پهن پیکر از حیث برد و ارتفاع پروازی نسبت به پهپادهای عملیاتی و چندمنظوره شاهد۱۲۹ و مهاجر ۶ در سطح بالاتری قرار دارد؛ اگرچه در حوزه حمل تسلیحات نسبت به شاهد ۱۲۹ از قابلیت حمل سلاح با وزن کمتری برخوردار است.
رژه شناوری و پهپادی نیروی دریایی ارتش
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز دیروز بخشی از توان تجهیزاتی خود را در حوزه اژدر، موشک، پهپاد، شناور و زیرسطحی در مراسم رژه روز ارتش به نمایش گذاشت. یگان‌های شناوری و بالگردی نیروی دریایی ارتش نیز امروز به‌مناسبت روز ارتش در خلیج فارس رژه رفتند. همچنین، ناوشکن‌ها و بالگردهای یگان هوادریای نیروی دریایی به رژه از مقابل جایگاه پرداختند. پهپاد صادق، اژدر اکسیژنی، اژدر الکتریکی، اژدر والفجر، اژدر مارک ۴۶+ مین چسبان، مین صدف + انفطار+کوسه،‌ شناور شهاب، شناور رعد، زیردریایی السابحات، رادار فرماندهی، سامانه موشکی ولایت ۳، توپ ۲۷ فجر ۷۶ م.م از تجهیزات نیروی دریایی ارتش است که در این مراسم به نمایش درآمد. موشک‌های بالستیک تاکتیکی فتح متعلق به نیروی زمینی ارتش در رژه دیروز ارتش برای نخستین بار به نمایش درآمد.