فتح قله یک میلیون و 500هزارواحدی

گروه اقتصادی - دیروز، دوشنبه 29 فروردین 1401، شاخص کل با لشکری از تقاضاکنندگان بار دیگر به مقاومت مهم یک میلیون و 500 هزارواحدی حمله‌ور شد. این سومین بار از زمان «سقوط بزرگ» در بازار سهام ایران است که شاخص عدد یک میلیون و 500 هزار واحد را لمس می‌کند. هر چند که شاخص در دو تلاش گذشته برای تثبیت خود، در بالای این مقاومت مهم ناکام ماند اما با توجه به تغییر عوامل بنیادی در سال‌جاری، انتظار می‌رود شاخص این بار عملکرد بهتری را از خود بر جای گذارد.

در بازار چه گذشت؟
معاملات دیروز با هجوم گاوها (فشار تقاضای گسترده) در اکثر نمادهای بزرگ بازار شروع شد، به طوری که حتی نماد بزرگی مانند «شستا» در یک ساعت ابتدایی با تقاضای بیش از یک میلیارد برگ سهم در بالاترین قیمت روز به صف نشست. در ساعات ابتدایی معاملات و در حالی که گروه‌های محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی در کنار شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و فلزات اساسی بیشترین افزایش قیمت‌ها را در خود می‌دیدند، جنگ خرس‌ها (عرضه‌کنندگان) و گاوها (تقاضاکنندگان) در گروه‌های خودرویی، سیمانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بالا گرفته بود. اکثر نماد‌ها در بالاترین بازه قیمتی مجاز خود در حال معامله بودند و بازار به عرصه تاخت‌وتاز گاو‌ها تبدیل شده بود.


با رسیدن به ساعات میانی بازار، مشخص بود که نیمه اول معاملات بی‌شک با برتری گاو‌ها به اتمام خواهد رسید. تا به اینجا کار، بیش از 400 نماد روند صعودی داشتند و تنها در 195 نماد روند نزولی دیده می‌شد. همچنین در مقابل 140 نمادی که در صف خرید بودند تنها 7 نماد به صف فروش نشسته بودند. ورود پول به اکثر نمادها مشاهده می‌شد و تعداد خریداران از فروشندگان پیشی گرفته بود. همه چیز در نیمه اول به نفع گاوها بود، آنها توانسته بودند با هجوم یک‌باره، خرس‌ها را از موضع خود به عقب برانند و قیمت‌ها را به بالا هل دهند. اما کار به همین سادگی نبود. طی دو سال گذشته صفوف خرس‌ها همواره طولانی‌تر شده بود.
 برآورد نماگر‌های ارزندگی بازار در کنار طولانی شدن روند رکودی بازار، سهامداران زیادی را به فروش و خروج از بازار ترغیب می‌کرد. عدم اطمینان از تحقق بازدهی انتظاری شرکت‌ها که با وضع قوانین جدید می‌توانست دستخوش تغییر قرار گیرد، یکی دیگر از عواملی بود که سهامداران را برای خرید بیشتر سهام بی‌میل می‌کرد و سرمایه‌گذاران با سنجش ریسک و بازدهی بازار ترجیح می‌دادند بخش کمتری از سبد دارایی خود را به سهام اختصاص دهند.
در نیمه دوم بازار به یک‌باره تشدید عرضه از جناح حقوقی‌ها شدت گرفت. این موضوع در کنار کاهش رمق تقاضاکنندگان، بتدریج بر تعداد نماد‌هایی که روند نزولی به خود گرفته بودند، افزود.
با تشدید این روند، در نیم ساعت پایانی تعداد نمادهایی که با کاهش قیمت روبه‌رو می‌شدند از نمادهایی که افزایش قیمت داشتند، پیشی گرفت و اکثر صف‌های خرید عرضه شد. در همین بازه صف‌های بزرگی مانند صف یک میلیاردی «شستا» از دست رفت و قیمت معاملات این نماد تا 1.5 درصد از بیشترین قیمت مجاز روزانه سقوط کرد. تعداد صف‌های خرید به 100 نماد نزول کرد و صف‌های فروش تا 23 نماد افزایش یافت.
در این بازه حقوقی‌ها همواره بر شدت عرضه‌های خود افزودند و گاو‌ها بتدریج قیمت‌های فتح شده را واگذار کردند، اما فشارهای اولیه کارساز بود و در پایان گاو‌ها توانستند کارخود را با فتح قله یک میلیون و 500 هزارواحدی به پایان رسانند.
سوت پایان معاملات که به صدا درآمد نتیجه مشخص بود؛ 449 نماد مثبت در برابر 228 نماد منفی؛ 121 نماد در صف خرید و 27 نماد در صف فروش، آمارهایی بودند که همگی بر پیروزی گاوها گواهی می‌داد. پیروزی‌ که هر چند شیرین بود اما شکننده می‌نمود.
عرضه‌های شدیدی که در ساعات پایانی معاملات دیروز اتفاق افتاد زنگ خطری برای تقاضاکنندگان بود که در فتح این نقطه مقاومتی مهم بازار باید همچنان هوشیارانه عمل کنند.
با وجود این قیمت‌های سهام در بازه قیمتی دیروز بیش از 10 هزار میلیارد تومان خریدار داشت که با احتساب خریداران در روز‌های گذشته می‌توان یک جبهه حمایتی 50 هزار میلیارد تومانی را متصور شد که همگی به افزایش قیمت‌ها و صعود شاخص‌ها به ارتفاع بالاتر رأی می‌دهند. صف‌آرایی بزرگ گاوها در مقابل لشکر عظیم خرس‌هایی خواهد بود که از سال 1399 هر روز از صبرشان کاسته شده و در اولین فرصت به‌دنبال خروج از بازار خواهند بود که تثبیت شاخص در بالای یک میلیون و 500 هزارواحد را بیش از پیش سخت خواهد کرد.

نماگر‌های بازار چه می‌گویند؟
در پایان معاملات دیروز، شاخص کل بورس توانست با افزایش 27 هزار واحدی (معادل1.81 درصد) به ارتفاع یک میلیون و 501 هزار واحد برسد. شاخص فرابورس نیز 311 واحد اوج گرفت تا به حدود 20 هزارو 700 واحد برسد.
در این روز 120 میلیارد تومان پول حقیقی به بازار تزریق شد و ارزش معاملات خرد با افزایش 30 درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل به 7600 میلیارد تومان رسید. حجم معاملات حقوقی‌ها 54 درصد و حجم و ارزش معاملات کل بازار به ترتیب با 26 و 16 درصد افزایش روبه‌رو شد. در جریان معاملات دیروز گروه محصولات شیمیایی، خودرو و کانه‌های فلزی بیشترین تقاضا از طرف حقیقی‌ها و گروه‌های حمل و نقل، بیمه و فرآورده‌های نفتی بیشترین تقاضا از طرف حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.
صندوق‌های قابل معامله نیز با 287 میلیارد تومان خروج پول حقیقی روبه‌رو شدند و از این نظر رکورددار بودند.

ترین‌های بازار
دیروز نماد‌های «شستا»، «خساپا»، «خودرو» و «خگستر» در بورس و نمادهای «کرمان»، «قجار»، «فرابورس» و «شگویا» در فرابورس پرتراکنش‌ترین‌های بازار بودند.
بیشترین بازده روز به نما‌دهای «زشریف»، «خاهن» و «اعتلا» تعلق گرفت و نماد‌های «نمرینو»، «واعتبار» و «خلنت» بیشترین بازدهی منفی را به ثبت رساندند.
بیشترین خالص خرید حقیقی در نماد‌های «پارسان»، «شستا» و «وبانک» اتفاق افتاد و حقوقی‌ها در نماد‌های «حفارس»، «های‌وب» و «شگویا» بیشترین نسبت تغییر مالکیت را به خود اختصاص دادند.
بیشترین فشار تقاضا در نماد‌های «خمحرکه»، «شیراز» و «لسرما» بود و نماد‌های «کهمدا»، «افرا» و «شنفت» بیشترین فشار عرضه را به خود اختصاص دادند. در بورس، نمادهای«شستا»، «پارسان» و«تاپیکو» بیشترین تأثیر مثبت و نماد‌های «اپال»، «پاکشو» و«وبهمن» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل به ثبت رساندند.
در فرابورس نیز «مارون»، «شگویا» و«بپاس» تأثیر‌گذارترین‌ها بودند.