منابع آزادشده صرف پرداخت بدهی‌های دولت گذشته می‌شود

گروه سیاسی/ برخلاف جنجال‌ها و فضاسازی‌هایی که درباره اظهارنظر رئیس‌جمهور در زمینه شناسایی عوامل پشت پرده گرانی‌ها مطرح شد، سخنگوی دولت گفت که این سخنان رئیس‌جمهور نه درباره گرانی در همه بازارها، بلکه در واکنش به گزارشی بوده است که مشخصاً درباره وضع بازارهای میوه و تره‌بار ارائه شده بود و رئیس‌جمهور هم در واکنش به این گزارش به دستگاه‌های نظارتی دستور داد تا زمینه‌های گرانی اخیر بررسی و عاملان آن شناسایی شوند.
سه عامل گرانی و تورم
به گزارش ایرنا، علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود، در پاسخ به سؤالی درخصوص دستور اخیر رئیس‌جمهور برای شناسایی عوامل پشت پرده گرانی و تورم اظهارکرد: عوامل گرامی و تورم مشخص است.  حجم نقدینگی‌ 4 هزار هزار میلیارد تومانی که تحویل دولت شد، جزو عوامل اصلی تورم است و آثار بلندمدت دارد، بودجه ۱۴۰۱ هم احکامی دارد که آثار تورمی به جای می‌گذارد همانند اصلاح ارز ۴۲۰۰ و احکامی از این دست، ضمن اینکه کسری‌های بودجه از سال قبل نیز تأثیرگذار بوده است.
وی افزود: در نشست اخیر هیأت دولت، گزارشی در خصوص مسأله گرانی و اقدامات سوداگران و سودجویان ارائه شد که نمونه خاص آن مربوط به بازار میوه و تره‌بار بود و رئیس‌جمهور هم در واکنش به این گزارش، به دستگاه‌های نظارتی دستور داد تا زمینه‌های گرانی اخیر بررسی و عاملان آن شناسایی شوند.


دستور رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف مدیران
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره وضعیت ابقای مدیران دولت قبل، با تأکید بر اینکه بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل‌کننده مشکلات باشند، اظهار کرد: مدیرانی که کارایی لازم را داشته باشند در مسئولیت ابقا می‌شوند؛ در غیر این صورت نمی‌توانند با دولت سیزدهم همکاری داشته باشند. بهادری‌جهرمی گفت که با دستور اخیر رئیس‌جمهور به معاونت اجرایی، قرار است کارگروهی برای تعیین تکلیف مدیرانی که تاکنون تعیین وضعیت نشده‌اند، تشکیل شود.
تعامل سازنده دولت و مجلس
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سؤالی درباره زمزمه‌های استیضاح برخی وزرا، نظارت را حق طبیعی مجلس دانست و با بیان اینکه در تعامل دولت و مجلس، اختلاف‌نظر کارشناسی هم امری طبیعی است، افزود: اما تمام وزیران به‌صورت جهادی در حال اجرای برنامه‌ها و انجام مأموریت‌های خود هستند. البته به‌طور طبیعی برخی اقدامات برای به نتیجه رسیدن، نیاز به زمان بیشتری دارند.
وی گفت: ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و هست و طی روزهای اخیر گزارش ارزیابی از عملکرد وزرا، هم برای خود آنها و هم برای رئیس‌جمهور ارسال شده است.
سخنگوی دولت همچنین با اشاره به اینکه دولت و مجلس در چهارچوب وظایف خود تعاملات سازنده دارند، اضافه کرد: به تازگی جلسه صمیمی دولت با مجلس برگزار شد، وزرای دولت بدون انقطاع در حال تعامل با نمایندگان هستند. نگاه مشترک، یافتن راهکار برای حل مشکلات مردم از جمله در زمینه گرانی است. امید می‌رود در همین رفت و آمدها گام‌های مثبتی در راستای حل مشکلات مردم بویژه گرانی برداشت.
کلنگ‌زنی پتروشیمی میانکاله متوقف شده
بهادری‌جهرمی درباره احداث پتروشیمی در میانکاله نیز اظهارکرد: دستور رئیس‌جمهور در این زمینه بر زمین نمانده است، کلنگ‌زنی طرح متوقف شده و در دولت مردمی، بدون اخذ مجوزهای لازم و قانونی، هیچ اقدامی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.
نحوه هزینه کردن منابع آزادشده
سخنگوی دولت درباره نحوه هزینه‌کرد منابع آزادسازی شده ایران، با بیان اینکه دولت پابه‌پای رفع تحریم‌ها، اقداماتی را برای خنثی‌سازی تحریم‌ها انجام داده است، آزادسازی برخی منابع بلوکه شده را از جمله این اقدامات دانست و گفت: پول‌های آزادشده در بخش‌های مختلف هزینه و برخی از آنها نیز صرف پرداخت و تسویه بدهی‌های باقی‌مانده دولت از گذشته و تأمین کسری‌های بودجه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت شده، ادامه داد: دولت مردمی در ابتدای استقرار با انبارهای تقریباً خالی کالاهای اساسی روبه‌رو شده بود اما امروز با تدابیر و اقدامات صورت گرفته در ۹ ماهه گذشته، شاهد فراوانی در کالاهای اساسی هستیم که از همین منابع تأمین شده است.
بهادری‌جهرمی درباره مذاکرات لغو تحریم‌ها نیز گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات برجام ثابت است و ما میز را ترک نکرده‌ایم زیرا همواره تأکید کرده‌ایم که اهل گفت‌وگو هستیم و هیچ‌گاه اهل برهم زدن میز مذاکرات نبوده‌ایم.
نصف شدن نرخ تورم دارو نسبت به سال99
بهادری‌جهرمی با بیان اینکه ارز ترجیحی دارو حذف نشده است، توضیح داد: دلیل برخی مشکلات، کمبود تخصیص در گذشته بود که در دولت مردمی با افزایش روبه‌رو شد اما در ابتدای امسال، یک میلیارد دلار برای دارو به وزارت بهداشت پرداخت شد و پیش‌بینی می‌شود امسال در حوزه دارو مشکلی نباشد.  
وی از همگانی شدن بیمه به‌عنوان یکی از برنامه‌های مهم دولت در سال ۱۴۰۱ یاد کرد و افزود: در نیمه دوم ۱۴۰۰ کمبودهای دارویی یک چهارم مدت زمان مشابه سال قبل از آن بود و در حوزه تورم نیز، نرخ تورم دارو نسبت به نیمه دوم سال ۹۹ نصف شد.
سخنگوی دولت همچنین از پایان یک دعوای حقوقی چند ساله بین شرکت گاز ایران و یک شرکت فرانسوی خبر داد و گفت: ادعای طرف فرانسوی معادل ۲۷ میلیون دلار و ادعای ایران معادل ۱۳ میلیون دلار بود که نتیجه این رأی به نفع کشورمان صادر شد که رد مبلغ ادعایی آنها بود و در مجموع یک و نیم میلیون پرداخت نهایی به ایران انجام می‌گیرد.
سخنگوی دولت درباره بهره‌برداری از ظرفیت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر با اشاره به اینکه ۷۰ زمینه همکاری بین دو کشور در دستور کار قرار دارد، گفت: در سفر دو روزه وزیر راه قطر به کشورمان، سه سند همکاری‌ در حوزه حمل‌ونقل هوایی و دریایی بین دو کشور امضا شد که به همراه موارد دیگر، تلاش می‌شود با پیگیری معاون اول رئیس‌جمهور، بهره‌برداری مناسبی از جام جهانی داشته باشیم.