خیز 11 هزار واحدی شاخص کل

شاخص کل همچنان در قله بالای 1 میلیون و 500 هزار واحدی خودنمایی می کند

گروه اقتصادی/ معاملات سهام در روز سه‌شنبه 30 فروردین 1401، تحت تأثیر شکست نقطه مقاومتی یک میلیون و 500 هزار واحدی، با فشار عرضه بالا در اکثر نمادهای بزرگ آغاز شد. اما این روند عرضه پایدار نماند تا در پایان معاملات، گرچه بسیاری از نمادها با کاهش قیمت روبه‌رو شدند، شاخص کل بتواند به لطف افزایش قیمت‌ها در گروه‌های بانک، بیمه، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی، این روز را با 11 هزار و 221 واحد افزایش به پایان رساند.
در بازار چه گذشت؟


بازار دیروز با کاهش نسبی در ارزش و حجم معاملات نسبت به روز دوشنبه روبه‌رو شد. با وجود این، جنگ عرضه‌کنندگان و تقاضا‌کنندگان در تمام گروه‌های معاملاتی شعله‌ور بود. در جریان معاملات دیروز بسیاری از نماد‌ها در بازه‌های منفی و مثبت در حال نوسان بودند و دامنه نوسان این سهم‌ها بین اعداد مثبت و منفی گسترده بود. فشار عرضه در ابتدای روز منجر به کاهش 900 واحدی شاخص کل تا قبل از ساعت 10 شد. اما رفته رفته از فشار عرضه‌ها کاسته شد تا شاهد افزایش تدریجی قیمت‌ها باشیم. در این بین قیمت نمادهای بزرگی مانند خودرو، خساپا و شستا با نوسانات زیادی روبه‌رو می‌شد. به‌طور مثال در گروه فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های واسط، هنگامی که نمادهای انرژی و بورس با کاهش قیمت روبه‌رو بودند نماد‌های کالا و فرابورس روندی صعودی به خود گرفته بودند و در پایان معاملات، همه نمادها در رنج قیمتی منفی به کار خود پایان دادند. این روند ادامه داشت تا بالاخره در یک ساعت پایانی، فشار تقاضا به‌طور ناگهانی افزایش یافت و بازار توانست در ارتفاع یک میلیون و 513 هزار واحدی روز را به پایان رساند. در این روز شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 2798 واحدی روبه‌رو شد و شاخص فرابورس با 60 واحد افزایش در عدد 20 هزار و 765 واحد ایستاد.در پایان معاملات دیروز، از 377 نمادی که با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند 144 نماد در صف خرید و از 243 نمادی که کاهش قیمت داشتند 24 نماد در صف فروش به کار خود پایان دادند.
حقوقی‌ها خریداران اصلی بودند
آمارها نشان می‌دهد که در روز سه‌شنبه حقوقی‌ها در مقابل یک هزار و 229 میلیارد تومانی که به حقیقی‌ها سهام فروختند، یک هزار و 283 میلیارد تومان از آنها سهام خریداری کردند. هرچند که این روند از کاهش 14 درصدی حجم معاملات آنها خبر می‌دهد اما بازگوکننده تغییر فاز حقوقی از فروشنده به خریدار است. در روز دوشنبه، حقوقی‌ها در مقابل یک هزار و 503 میلیارد تومانی که سهام خریداری کرده بودند در حدود یک هزار و 542 میلیارد سهام به حقیقی‌ها فروخته بودند.  با نگاهی به آمارهای خرید و فروش حقوقی‌ها، مشخص می‌شود که این گروه از ابتدای زمستان در حدود 2 هزار میلیارد تومان از حقیقی‌ها سهام خریده اند که البته در این زمان شاهد شکل‌گیری روند صعودی در شاخص بوده‌ایم.