دولت با منابع آزادشده بدهی‌های روحانی را می‌پردازد

طی هفت ماهی که دولت سیزدهم روی کار آمده است، همگام با رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه، تلاش فراوانی توسط برخی جریانات سیاسی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها صورت می‌گیرد تا به افکار عمومی اینگونه القا شود که افزایش قیمت نفت و صادرات آن و همچنین آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه‌شده کشورمان، نتوانسته بخشی از مشکلات کشور را کاهش دهد بلکه دولت هیچ توضیح قانع‌کننده‌ای بابت اینکه این درآمد‌ها را صرف چه اموری می‌کند، نمی‌دهد!
طی روز‌های اخیر همین مسئله از ثابت‌ترین خط‌های خبری رسانه‌های مکتوب و مجازی و حتی تصویری جریان مورد اشاره است تا به واسطه چنین القائاتی، هم شفافیت مالی و سلامت دولتمردان را زیر سؤال برده و هم توان اجرایی و اداره امور کشور توسط آن را با ابهامات جدی روبه‌رو سازد. سخنگوی دولت نیز طی نشست خبری روز گذشته خود با اهالی رسانه در خلال موضوعات متنوعی که در باب موضوعات مهم کشور عنوان کرد، در بخشی از سخنان خود به همین مسئله اشاره کرد و با تأکید بر اینکه دولت تمام توان خود را برای آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در سایر کشور‌ها می‌کند، تشریح کرد: ماهانه ۱۰هزارمیلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می‌شود.
سخنگوی دولت در این باره گفت: آزادسازی برخی منابع بلوکه‌شده یکی از اقدامات دولت است. دولت اغماضی برای صیانت از حقوق مردم نخواهد داشت. منابع آزادشده صرف تسویه بدهی‌های گذشته که برای دولت به ارث رسیده است، می‌شود. ماهانه ۱۰هزارمیلیارد تومان بدهی از دولت گذشته در این دولت پرداخت می‌شود. وی گفت: همزمان میزان سرمایه‌گذاری عمرانی دولت از این منابع افزایش یافته است و واردات کالا‌های اساسی هم از این منابع تأمین می‌شود.
بانیان وضع موجود نمی‌توانند مشکلات را حل کنند


به گزارش فارس، سخنگوی دولت گفت: رئیس‌جمهور تأکید دارند بانیان وضع موجود نمی‌توانند حل‌کننده مشکلات باشند. کسانی که کارایی لازم را خواهند داشت، می‌توانند ابقا شوند و در غیر این صورت نمی‌توانند با دولت همکاری داشته باشند. اخیراً دستوری از سوی رئیس‌جمهور به معاونت اجرایی صادر شد که کارگروهی برای مدیرانی که تعیین تکلیف نشده‌اند، تشکیل شود.
کسری بودجه در دولت به حداقل رسیده است
بهادری‌جهرمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه‌های دولت برای رشد اقتصادی، بالا بردن ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم در سال جدید اظهار داشت: تفصیل برنامه‌های دولت در سند تحول به صورت رسمی اعلام شده و برای اولین بار دولت تمامی برنامه‌های تحولی خود را به صورت مکتوب و رسمی اعلام و عمومی منتشر کرده است. وی افزود: در لایحه بودجه هم طبیعتاً به بالا بردن ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم اشاره شده است و برنامه‌هایی برای تحقق این موارد موجود است. سه عامل کاهش ارزش پول ملی وجود دارد که اصلی‌ترین دلایل کاهش ارزش پول ملی از این سه منشأ حاصل می‌شد و به طور خاص کسری بودجه دولت، بی‌انضباطی بانک‌ها و ناترازی ارزی بود که هر سه به طور خاص در سه جهت مختلف مورد توجه دولت قرار گرفته است.
بهادری‌جهرمی ضمن تأکید بر اینکه کسری بودجه در دولت سیزدهم به حداقل رسیده است، گفت: نظم‌دهی و انضباط بانک‌ها نیز با همت بانک مرکزی در دستور کار است. همچنین در هفته جاری بانک مرکزی مقررات جدیدی را برای شیوه استقراض بانک‌ها صادر کرده است که این به انضباط بانک‌ها منجر خواهد شد، البته طرح‌های اصلاح نظام بانکی در حوزه‌های مختلف در دستور کار دولت است.
سخنگوی دولت تأکید کرد: ناترازی ارزی نیز با توسعه و رونق تجارت خارجی در حال جبران است. موفقیت‌های خوبی داشتیم و این رویه به عنوان برنامه مهم دولت تداوم دارد و این سه عامل در دولت کنترل شده است و کنترل خواهد شد.
همکاری دولت با مجلس در بهترین حالت است
سخنگوی دولت درباره تعامل دولت و مجلس گفت: دولت و مجلس تعامل بسیار سازنده‌ای باهم دارند که نمود آن جلسه چند روز پیش دولت و مجلس بود و همچنین وزرا بدون وقفه در مجلس حاضر می‌شوند و پاسخگوی نمایندگان مجلس هستند و امیدواریم این تعامل به گام‌های بسیار خوبی منجر شود.
بهادری‌جهرمی با اشاره به کم‌آبی در کشور افزود: این بحران فقط مخصوص ایران نیست بلکه دنیا با آن مواجه است، اما حل مشکلات آب جزو اولویت‌های دولت و در سند تحول دولت هم به آن به طور ویژه اشاره شده است تا بتواند مدیریت درستی در مسئله آب شکل بگیرد.
وزرا مداوم مورد ارزیابی قرار می‌گیرند
وی در بخش دیگری از سخنان خود به زیر ذره‌بین قرار گرفتن وزرا اشاره کرد و تصریح کرد: ارزیابی عملکرد مدیران در دستور کار دولت بوده و است. اخیراً هم ارزیابی عملکرد وزرا هم به خودشان و هم به رئیس‌جمهور داده شده است.
سخنگوی دولت با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر شناسایی عوامل پشت پرده گرانی‌ها گفت: عوامل گرانی روشن است، مثلاً حجم نقدینگی ۴هزارمیلیارد که به دولت به ارث رسید، تورم‌زاست و آثار آن بلندمدت است. بودجه ۱۴۰۱ احکامی دارد که آثار تورمی به جای می‌گذارد، همانند اصلاح ارز ۴ هزارو ۲۰۰ تومانی و احکامی از این دست. همچنین کسری‌های بودجه از سال قبل نیز تأثیرگذار است.
بهادری‌جهرمی تصریح کرد: در جلسه چهارشنبه دولت در کنار مباحث ناظر به گرانی در خصوص اقدامات سودجویانه بیان شده که به طور خاص در بازار میوه و تره‌بار بود که در واکنش به این گزارش رئیس‌جمهور خطاب کردند در کنار کنترل تورم از عامل اخیر که اقدامات سوداگران است، نباید غافل بود و پشت پرده آن‌ها باید بررسی شود.
دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است
بهادری‌جهرمی تأکید کرد: ایران همیشه حجم گسترده مهاجران را میزبانی کرده است، انتظار می‌رود مراجع بین‌المللی هم تکالیف خود را به ویژه در شرایط تحریم داشته باشند. دولت با ورود قانونی مهاجران موافق است. مسئله مهاجران مسئله روی میز وزارت کشور است. مهاجران افغانستانی هم به صورت قانونی هستند و برخی قصد ورود غیرقانونی داشته‌اند که تا حد ممکن شناسایی می‌شوند. سازمان ملی مهاجران نیز در حال شکل‌گیری است.
ریزگرد‌ها دغدغه دولت است
وی با اشاره به ریزگرد‌ها بیان داشت: ریزگرد‌ها مسئله دامنه‌داری است. برنامه‌های داخلی و بین‌المللی در این زمینه در دستور کار است. همچنین سازمان محیط‌زیست برنامه ۱۰ساله را طراحی کرده که در ستاد ملی گرد و غبار در حال پیگیری است. در حوزه منشأ خارجی نیز با کشور‌های منطقه‌ای هم رایزنی‌ها آغاز شده است. دستگاه دیپلماسی، تعامل چندجانبه برای حل و مدیریت این بحران دارد. در پایان نشست خبری نیز سخنگوی دولت با اشاره به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین بیان داشت: برنامه جامع همکاری ایران و چین نیازمند قرارداد‌های اجرایی است. اجرای این برنامه به صورت رسمی در دی ماه گذشته از دو طرف مورد تأکید قرار گرفت.
وی تأکید کرد: اجرای آن ارتباطی با مذاکرات وین ندارد و در هر صورت اقدام با برنامه‌های مختلف اجرا خواهد شد. همچنین نهاد‌های مختلف در حال مذاکره در این زمینه هستند.