ژوبین صفاری فاصله عمیق با درد مردم

نقدی که همواره به دولت قبل به خصوص در دوم ریاست جمهوری، وارد بود دور شدن دولت از گفتمان مردم عادی بود. اظهار نظرهایی که نشان از عدم درک شرایط سختِ مردم بود باعث می‌شد تا علاوه بر تحمل زخم سختی‌ها، نمک سخنان نا به جا را هم به جان بخرند. موضوعی که بارها در یادداشت‌های نگارنده به خصوص در دو سال آخر نسبت به آن هشدار داده شده بود. اما به نظر می‌رسد این فاصله گفتمانی همچنان در دولت جدید و البته سایر قوای همسو و یا شوراهای شهر نیز به قوت خود باقی مانده و چه بسا در موارد بیشتر هم شده است.
ناگفته پیداست که حال بد اقتصادی قرار نیست با یک حرکت، یک دستور و یا یک شبه برطرف شود که نیک می‌دانیم این وضعیت ناشی از انباشت مدیریت‌های اشتباهی است که البته فقط به قوه مجریه و بدنه دولت های قبل هم مربوط نمی‌شود.
با این همه اما باید دانست که آگاهی مردم در این مقطع زمانی فراتر از امید دادن با ارقام و آمار است بلکه آن ها همه این تجربه‌ها را در گذشته پشت سر گذاشته‌اند. از سوی دیگر گاه دغدغه هایی که از سوی برخی نمایندگان و یا مسئولان مطرح می‌شود آن قدر از مشکلات عمیق و اساسی مردم فاصله دارد که گویی برخی از این مسئولان در کشور دیگری زندگی می‌کنند.
آنچه مشخص است کتمان درد به بهبود آن کمکی نمی کند. برای حل مشکل نخست باید وجود مشکل را پذیرفت آنچه که گاه در بدنه مسئولیتی دولت قبل فراموش شده بود امروز به طور فراگیری همچنان بر جای خود باقی است. هرچند باید اذعان داشت میزان اظهارنظرهای بی دلیل به خصوص در دولت از نظر کمی کاهش داشته است اما ما به ازای آن به همدلی با مردم با انواع گرایش های فکری و البته مشکلات اقتصادی افزوده نشده است. به واقع فقدان همدلی درست با یکدیگر اگرچه عمومیتی فراتر از حوزه حکمرانی دارد که باید در جای خود و توسط متخصصان و روانشناسان آسیب شناسی شود، اما تردیدی نیست که مسئولان باید در صف نخست برطرف کردن این معضل باشند. چه آنکه این فقدان همدلی ریشه در عدم شناخت دردِ دردمندان به معنای واقعی دارد.
بی تردید مردم می‌دانند که وضعیت بد اقتصادی شان نه با دستور و فرمان حل خواهد شد و نه با ارائه آمار، بلکه رفتار اقتصادی مردم نیز نشان داده که متغیرهای اثرگذار در وضعیت اقتصادی را به خوبی می شناسند. بنابراین شاید بهتر باشد با تشریح واقعیت‌ها روی زمینِ مردم و با مردم سخن گفت و البته مشکلاتشان را به صورت کلان برطرف کرد. شکی نیست که عمیق شدن گفتمان مردم با مسئولان پیامد خوبی برای هیچ کس نخواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
صادرات فرهنگی چگونه می‌تواند بر درآمد ارزی یک کشور اثر بگذارد؟ از بی‌تی‌اس تا سهم فراموش‌شده فرهنگ ایرانی ژوبین صفاری فاصله عمیق با درد مردم سخنگوی دولت در نشست خبری دلایل پشت پرده گرانی‌ها را توضیح داد گرانی به ارث رسیده از گذشته وضعیت بازار مسکن همچنان مبهم است پیش فروش یا جیب بُری؟ وزیر اقتصاد تشریح کرد حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ همه چیز درباره باشگاه بدنسازی لاکچری خبرساز! از شهریه ۳۲۰ میلیونی تا سرو خاویار آیا شریف یخ روابط بین هند و پاکستان را آب می‌کند؟ جامو و کشمیر؛ مساله اصلی دهلی‌نو و اسلام‌آباد انفجار در غرب کابل؛دست‌کم ۲۷دانش‌آموز در یک انفجار شهید شدند حمله به دانش در سرزمین خسته فرمانده کل سپاه در دیدار با امیر سرلشکر موسوی: دشمن از وحدت بین ارتش و سپاه بیمناک و عصبانی است راست گرایان افراطی جسور شدند راه دشوار ماکرون در صورت پیروزی در انتخابات فرانسه تحلیل شبکه چینی سی‌جی‌تی‌ان: بن‌بست در وین و ناآرامی در قدس دو دلیل آشکار شکست سیاست بایدن در خاورمیانه آموزش نادرست زبان فارسی در مدارس ما یونان، نفت‌کش روسیه را توقیف کرد با «اسکو» ‌تا ۱۴۰۲