محکومیت جهانی جنایات رژیم صهیونیستی از کانادا و آمریکا تا اروپا و آفریقا

  سرویس خارجی-

روز یکشنبه نیز همزمان با ادامه موج دستگیری‌ها و سرکوب فلسطینی‌ها، هزاران کیلومتر دورتر از فلسطین، شهروندان آمریکایی در چند شهر این کشور از جمله «شیکاگو» در ایالت ایلینو شاهد برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی و در حمایت از بیت‌المقدس و فلسطین بود. آن طور که خبرگزاری معا گزارش داده، در شهر شیکاگو، گروه «برای عدالت در فلسطین» تظاهرات گسترده‌ای در مرکز این شهر با حضور هزاران نفر از اتباع فلسطینی، عربی و اسلامی تدارک دید و برخی شرکت کنندگان نوشته‌هایی با این مضمون در دست داشتند: «دستتان را از روی قدس بردارید». در شهرهای «هیوستون» تگزاس و «تامپا» در فلوریدا نیز تظاهرات مشابهی از سوی گروه «برای عدالت در فلسطین» برگزار شد.
در حالی که شهروندان آمریکایی در ایالت تگزاس و فلوریدا همواره به غیرسیاسی بودن مشهور هستند، اما برگزاری تظاهرات حامیان فلسطین در این دو ایالت آمریکا نشان داد که موضوع فلسطین اکنون بسیار فراتر از غرب آسیا را فرا گرفته است.


کانادا و آلمان
در شهر «اتاوا» پایتخت کانادا و یکی از نزدیک‌ترین کشورها به رژیم صهیونیستی نیز فعالان حقوق بشر و حامیان فلسطین روز یکشنبه دست به تجمع ضد صهیونیستی زدند و تجمع مشابهی نیز در شهر آمستردام، پایتخت هلند برگزار شد. در «لاهه» دیگر شهر هلند نیز، تظاهرکنندگان زیادی در نزدیکی پارلمان این کشور تجمع کردند و با سر دادن شعار‌هایی مانند «آزادی برای فلسطین»، خواستار پایان دادن به تجاوزات و جنایات و همچنین خروج صهیونیست‌ها از قدس اشغالی و مسجدالاقصی شدند.
همچنین شهر «برلین»، پایتخت آلمان نیز روز یکشنبه شاهد تظاهرات حامیان حقوق فلسطینی‌ها بود. حتی همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حمایت از فلسطین به اعتراضات فرانسوی‌ها نیز راه یافته و در جریان تظاهرات جلیقه زردها در خیابان‌های پاریس در روز شنبه و یکشنبه، برخی از شرکت کنندگان با برافراشتن پرچم فلسطین، همبستگی خود را با آنها اعلام کردند.
این روزها موضوع فلسطین در شرق آسیا نیز محل بحث و توجه است و بنیاد قدس مالزی با همکاری ۴۳ سازمان غیردولتی کمپین همبستگی با مردم فلسطین با عنوان «دست از مسجدالاقصی بِکشید» برگزار و حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در مسجدالاقصی را محکوم کرد.
تلاش برای جرم انگاری رابطه با تل‌آویو
حمایت از فلسطینی‌ها این روزها به مباحث پارلمانی برخی کشورهای منطقه نیز راه یافته است. یک روز پس از آنکه «مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق از ارائه طرح قانون جرم انگاری عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به پارلمان کشورش توسط فراکسیون این جریان خبر داد، در تونس نیز حامیان فلسطین با برگزاری تجمعی خواستار اقدام مشابه و جرم انگاری هرگونه اقدامی برای عادی روابط با تل‌آویو در پارلمان تونس شده‌اند.
در الجزایر نیز که از زمان تشدید اقدامات خصمانه و جنایتکارانه علیه فلسطینیان در طول ماه رمضان، مقامات این کشور رایزنی‌های فراوانی را با طرف‌های مختلف به منظور متوقف ساختن تجاوزات صهیونیست‌ها انجام داده‌اند، «عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور این کشور در جدیدترین مواضع خود اعلام کرد که دست از حمایت از فلسطین و مسئله فلسطین نمی‌کشد و مسئله فلسطین از دوره «هواری بومدین»، رئیس‌جمهور پیشین الجزایر جزو آرمان‌های ما بوده است. بالاترین مقام سیاسی الجزایر همچنین تاکید کرد که حمایت از فلسطین به استعمارزدایی مربوط می‌شود.