قرارگاه جمعیت در شهرداری تهران راه‌اندازی می‌شود

به گزارش فارس، علیرضا زاکانی در جلسه دیروز شورای شهر تهران اظهار داشت: در این دوره جنس مدیریت خود را مدیریت مشارکتی قرار دادیم و چشم‌انداز ۱۰ ساله خود را «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» و به گفتمان خدمت و پیشرفت توجه کردیم.
زاکانی با اشاره به اینکه شهرداری تهران شعار «تهران شهر تلاش و سرزندگی» را در نظر گرفته است، ادامه داد: برای تحقق این مسئله دو راهکار داشته‌ایم یکی راه‌اندازی قرارگاه‌های مختلف و دیگری انجام تفاهم‌نامه با دستگاه‌ها که هر دو اقداماتی برای تحقق آن صورت گرفته است.
قرارگاه جمعیت در آستانه تشکیل
وی با اشاره به اینکه تاکنون راه‌اندازی قرارگاه‌هایی مانند قرارگاه مسکن، سلامت و آسیب‌های اجتماعی همچنین در حوزه حمل‌ونقل تشکیل شده است، گفت: به زودی برنامه‌ داریم که قرارگاه جمعیت هم راه‌اندازی کنیم و این قرارگاه در آستانه شکل‌گیری است تا بتوانیم از ظرفیت آن جهت ارائه خدمت به خانوارها استفاده کنیم.


شهردار تهران بیان داشت: ‌تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف در راستای اختیارات قانونی است که در مجلس رقم خورده و آنچه در شورا به عنوان قانون بر ما مکلف شده است تا بر این اساس بستر جدید و جدی در ارائه خدمات داشته باشیم.
ساخت 180 هزار مسکن در پی تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهر‌سازی
زاکانی افزود: تفاهم با وزارت راه افقی را برای ما باز کرد تا از ظرفیت‌های قانونی در قانون جهش مسکن بهره ببریم و نو‌سازی شهری را در محدوده بافت‌های فرسوده و از طرفی توسعه دقیق را در بافت‌های راکد شهر داشته باشیم و رونقی را در ساخت و ساز برای تامین نیازها از جمله بحث مسکن استطاعت‌پذیر صورت دهیم؛ از این رو ساخت ۱۸۰ هزار واحد مسکونی مورد توجه قرار گرفت.
شهردار تهران گفت: اخیراً هم با وزارت نفت تفاهم نامه‌ای امضا کردیم و اساس آن این بود که چارچوبی را دنبال کنیم که کاهش مصرف سوخت را در تهران و به تبع آن کاهش آلایندگی و هوای پاک را شاهد باشیم؛ این تفاهم نامه سرفصلی داشت که مربوط به حوزه توسعه مترو و اتوبوس و به ویژه اتوبوس برقی و تاکسی‌های هیبریدی بود و امکانی را فراهم می‌کند که سطح مصرف سوخت را کاهش و از تسهیلات قانونی آن استفاده کنیم.
تفاهم نامه‌ای با وزارت نیرو در دو سطح در دستور کار است
زاکانی ادامه داد: تفاهم نامه‌ای با وزارت نیرو در دو سطح در دستور کار است؛ یکی ناظر به انرژی و برق از جمله پست‌های برق که نیاز به بازبینی دارند و فرصت جدیدی را برای تهران خلق می‌کند و دیگری ناظر به مصرف انرژی با بازبینی در روشنایی معابر که چند هزار روشنایی ظرف دو سال تغییر می‌کند تا ۲۰۰ مگاوات کاهش مصرف داشته باشیم.
وی بیان داشت: مجموعه میزان آب مصرفی برای فضاهای سبز شهری موضوع دیگر در این تفاهم بود که با افق ۲۱۰ میلیون لیتر در روز، در حال حاضر بخشی از آبیاری از طریق بازچرخانی آب انجام و قرار شد در سال‌های آتی کل آب فضاهای سبز را از پساب آب‌های فاضلاب داشته باشیم.
در بافت‌های فرسوده ۴ هزار واحد کلنگ‌زنی شد
شهردار تهران افزود: با بنیاد مسکن تفاهم کردیم که ۱۰ هزار واحد مسکونی را بسازد، در بافت‌های فرسوده چهار هزار واحد کلنگ زنی شد و
۶ هزار واحد نیز خرداد ماه کلنگ زنی می‌شود، همچنین سطح اول تفاهم با بنیاد مستضعفان ناظر به املاکی است که مورد تعارض و نظر طرفین است و باید مسائل و معضلاتی که از قبل باقی مانده را حل و فصل کنیم و سطح دوم تفاهم ناظر به بهره مندی از ظرفیت‌ها برای ساخت و ساز و توسعه شهر تهران است. 
  تفاهم‌نامه شهرداری با وزارت بهداشت 
زاکانی همچنین با اشاره به تفاهم نامه با وزارت بهداشت بیان داشت: تهران از بُعد بهداشتی شهر فقیری است. میزان خدمات بهداشتی که به شهروندان ارائه می‌شود قابل پذیرش نیست لذا قرارگاه سلامت شکل گرفت و مقرر شد کار مشترکی انجام شود تا بُعد بهداشتی در تهران تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: این امکان را داریم که با دستگاه‌های دیگر وارد مذاکره شویم و با اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها این تفاهم‌نامه‌ها را منعقد کنیم.