توزیع امکانات متناسب با سرانه جمعیت

گروه سیاسی/ یکی از مهم‌ترین نتایج سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مناطق حاشیه‌ای غرب استان تهران را می‌توان این تأکید آیت‌الله رئیسی دانست؛ توزیع امکانات متناسب با سرانه جمعیت. این تأکید بر عدالت به این دلیل است که این مناطق، با وجود نزدیکی به مرکز کشور، اما در شاخص‌هایی مانند برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی و سایر امکانات، وضعیت خوبی ندارند. به هر رو، ارزیابی‌ها و بررسی‌های میدانی رئیس جمهور، چه در منطقه محمدآباد شهرقدس و چه در سایر نقاط در شورای اداری شهرستان‌های شهریار و قدس، روی میز قرار گرفته و بنا به تأکید آیت‌الله رئیسی، یا باید در سطح شهرستان نسبت به این مسائل به فوریت تصمیم‌گیری شود یا اینکه موارد مورد نیاز برای تصمیم کلان، هرچه زودتر به دولت ارسال شود.
ضرورت ساماندهی به مهاجرت
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شنبه گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان‌های شهریار و قدس، ضمن ابراز امیدواری مبنی بر اینکه این سفر منشأ تصمیمات خوبی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم این منطقه باشد، گفت: در جریان این سفر مواردی از مشکلات مردم شهرستان‌های غرب استان تهران مطرح شد که تبعات این مشکلات ایجاب می‌کند اقدامات سریع برای برطرف کردن آنها انجام شود.
وی با اشاره به مهاجرپذیر بودن شهرستان‌های غرب استان تهران، گفت: ضرورت دارد طرحی درباره نحوه مهاجرت و اسکان در شهرستان‎‌های غرب استان تهران تدوین شود تا مهاجرت همراه با ضابطه و مقررات باشد. رئیس جمهور سامان دادن به وضع اتباع خارجی را نیز ضروری خواند و افزود: همه مشخصات و وضع تردد اتباع خارجی در مناطق مختلف کشور، باید کاملاً قاعده‌مند باشد و ضمن احترام به خواهران و برادران افغانستانی حاضر در کشورمان که امروز با مردم ایران پیوند خورده‌اند، لازم است نظارت‌ها نیز با دقت صورت گیرد.


فرمانداری ویژه ایجاد می‌شود
آیت‌الله رئیسی، ایجاد فرمانداری ویژه را از ضرورت‌های این منطقه دانست و اظهارکرد: این موضوع در دستور کار دولت قرار دارد و پس از بررسی کارشناسی می‌تواند در جلسه هیأت دولت مطرح شود، آنچنان که طرح استان شدن غرب و شرق استان تهران موضوعی قابل بررسی است.
تأمین ودیعه مسکن برای نیازمندان شهرستان
وی با اشاره به مشکل تأمین ودیعه مسکن برای خانواده‌های دهک‌های پایین جامعه، گفت: این موضوع در دولت بررسی شده و اوایل هفته آینده درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.
رئیس جمهور در ادامه به نیاز مناطق غربی استان تهران به مترو و حمل و نقل شهری اشاره کرد و گفت: شرکت مشترک شهرداری‌ها می‌تواند در این زمینه فعال شود و بی‌تردید دولت نیز از آن حمایت خواهد کرد.
در دولت کلنگ‌زنی جدید نمی‌شود
آیت‌الله رئیسی بر ضرورت تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام تأکید کرد و گفت: در راستای تصمیم دولت برای کلنگ نزدن طرح‌های جدید، در این سفر نیز مقرر شد مشکلات مجموعه بزرگ لبنیاتی و همچنین مجموعه پرورش قارچ در این منطقه برطرف شود تا به بهره‌برداری برسند. رئیس جمهور با اشاره به بازدید از مرکز بازپروری اخوان، افزود: معتاد متجاهر مزاحم مردم است و ناامنی ایجاد می‌کند، لذا باید آنان را جمع‌آوری و شخصیت روحی و روانی آنان را بازسازی کرد و مرکز اخوان مجموعه خوبی است که می‌تواند در ارتقای امنیت و سالم‌سازی فضای جامعه بسیار مفید باشد.
آیت‌الله رئیسی همچنین درباره واقع شدن واحدهای مسکونی محمدآباد شهر قدس در حریم رودخانه، گفت: تعیین حریم برای رودخانه و دریا یک موضوع کارشناسی و قانونی است و لازم است مشکل مردم محمدآباد پیگیری شود تا تکلیف مردم مشخص گردد.
رئیس جمهور تأکید کرد: باید کارگروهی در این زمینه تشکیل شود تا این مشکل را در سطح شهرستان و نیز در سطح کشور بررسی کند و با تصمیم‌گیری مناسب، دغدغه و نگرانی مردم را برطرف نماید.
آیت‌الله رئیسی همچنین به موضوع جمعیت و تأکید دولت برای توزیع امکانات براساس آن اشاره کرد و گفت: سرشماری پیش‌تر هر پنج سال یکبار انجام می‌شد، اما آن را به ۱۰ سال یکبار افزایش دادند که به نظر می‌‌رسد سرشماری پنج سال یکبار منطقی‌تر است، لذا ضرورت دارد ابعاد مختلف این موضوع در جلسات کارشناسی بررسی و تصمیم‌گیری شود.
رئیس جمهور گره‌گشایی از مشکلات مردم را وظیفه همه مسئولان دانست و گفت: تأکید می‌کنم سفرهای استانی بدون تشریفات بوده و صرفاً جنبه کاری داشته باشد و در آن برای رفع مشکلات مردم چاره‌اندیشی شود.
حل مشکلات با فرهنگ شهید سلیمانی
رئیس جمهور همچنین در جمع صمیمی مردم در مسجد امیرالمؤمنین کهنز شهریار نیز با بیان اینکه دشمنان و بدخواهان به دنبال ناامید کردن مردم هستند، گفت: امروز مصمم هستیم با پیروی از فرهنگ «ما می‌توانیم» حاج قاسم سلیمانی و به‌رغم خواست دشمنان، مشکلات و دغدغه‌های مردم را برطرف کرده و در مسیر پیشرفت و آبادانی روزافزون گام برداریم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه در جلسه شورای اداری شهرستان، مسائل مختلفی مانند ایجاد فرمانداری ویژه، حمل و نقل، مترو و آب آشامیدنی مطرح شده و دولت آنها را با جدیت پیگیری خواهد کرد، استفاده از ظرفیت جوانان در عرصه‌های مختلف را ضروری خواند و افزود: جوانان همواره کارآمدی و توانمندی‌های خود را در بخش‌های مختلف نشان داده‌اند. در دولت معتقد به میدان دادن به جوانان مؤمن و انقلابی هستیم و باور داریم موفقیت همه قوا در گرو حضور مردم و جوانان است. وی گفت: مردمی بودن دولت به این است که مردم در صحنه‌های مختلف احساس مسئولیت کنند و دولت نیز زمینه حضور و مشارکت آنان را در همه عرصه‌ها فراهم کند.
مسجد سنگر است
رئیس جمهور مسجد را پایگاه حضور و مشارکت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مردم دانست و اظهار کرد: مساجدی که نسبت به تقویت حضور مردم فعال هستند، پشتوانه ارزشمندی برای انقلاب و نظام بوده و در پیشبرد برنامه‌های دولت نیز نقش مهمی دارند. وی گفت: موضوعات فرهنگی از دغدغه‌های جدی مردم است و مساجد می‌توانند در این عرصه نیز بخوبی نقش‌آفرینی کنند.
آیت‌الله رئیسی خطاب به جوانان گفت: مسجد سنگر است و جوانان عزیز این سنگر را رها نکنند. امروز بسیاری از مسائل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه با حضور فعال جوانان و مردم در مساجد قابل حل و فصل است.
رئیس جمهور ضرورت قدردانی از خانواده‌های شهدا و مدافعین حرم را مورد تأکید قرار داد و گفت: آنان در آزمون الهی موفق و سربلند بودند و امروز ما نیز باید تلاش کنیم در آزمون خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان موفق باشیم. آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: امروز راهبرد نظام جمهوری اسلامی ایران، ایجاد امید در بین مردم و راهبرد دشمن، ایجاد یأس و ناامیدی است. لذا هرکس با سخن و اقدام خود موجب تقویت امید در بین مردم شود در مسیر راهبرد نظام حرکت می‌کند و هر کسی که موجب یأس و ناامیدی در جامعه شود، بخواهد یا نخواهد در راستای راهبرد دشمنان گام برمی‌دارد.
سند تحول، نقشه راه دولت
رئیس جمهور سند تحول دولت را نقشه راه قوه مجریه دانست و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تلاش کرده‌ایم اقدامات‌مان در چهارچوب یک نقشه راه انجام شود و کاملاً قابل ارزیابی باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت، با تأکید بر اراده دولت سیزدهم بر تحول‌آفرینی در همه عرصه‌ها، خاطرنشان کرد: بنای ما از آغاز فعالیت این دولت بر این بوده که اقدامات‌مان در چهارچوب یک برنامه جامع و نقشه راه انجام شود و روزمرگی‌ها بر اهداف کلان دولت، سایه نیندازد. رئیس جمهور سند تحول دولت را  کاربردی توصیف کرد و گفت: این سند با نگاهی کاملاً کاربردی تنظیم شده و به هیچ عنوان یک سند کتابخانه‌ای نیست. در عین حال این سند به دلیل تطابق حداکثری با قوانین و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، این قابلیت را دارد که مبنای تهیه و تنظیم برنامه پنج ساله توسعه هفتم قرار بگیرد. آیت‌الله رئیسی با اشاره به مأموریت معاونت حقوقی رئیس جمهور، برای تأمین زیرساخت‌های لازم جهت اجرای کامل سند، اظهار داشت: اراده دولت اجرای کامل این سند برای تحول‌آفرینی جدی در کشور است. رئیس جمهور در عین حال سند تحول دولت را یک سند قابل ارتقا و اصلاح دانست و تأکید کرد: در جلساتی که این ایام با گروه‌های نخبگانی برگزار می‌شود، همه صاحبنظران در سخنان‌شان به سند تحول استناد می‌کنند و پیشنهادات خوبی هم برای ارتقای این سند ارائه می‌دهند.
آیت‌الله رئیسی در ابتدای این جلسه با تسلیت ایام شهادت مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) و گرامیداشت لیالی قدر به فضائل شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان اشاره و مهم‌ترین آداب و اعمال این شب را دعا برای فرج و ظهور امام عصر(عج) و کسب معرفت نسبت به اهل بیت(ع) عنوان کرد.

بــــرش
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان را تبریک گفت

رئیس جمهور در پیامی قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا را به عموم ملت شریف ایران تبریک گفت و از ورزشکاران، مربیان و دست‌اندرکاران ورزش کشتی صمیمانه تشکر کرد. آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در پیامی، ضمن تبریک قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا، تصریح کرد: این پیروزی که به همت استعدادهای جوان کشتی کشورمان به دست آمد، جلوه دیگری از توانمندی، اراده و ظرفیت بالای جوانان عزیزمان را به نمایش گذاشت. متن این پیام بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
کسب مدال‌هایی رنگارنگ و قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان در مسابقات کشتی قهرمانی آسیا مایه شادی، افتخار و بالندگی همه ملت ایران، خصوصاً علاقه‌مندان به ورزش شد. این پیروزی که به همت استعدادهای جوان کشتی کشورمان به دست آمد، جلوه دیگری از توانمندی، اراده و ظرفیت بالای جوانان عزیزمان را به نمایش گذاشت. اینجانب این موفقیت ارزشمند را به عموم ملت شریف ایران تبریک عرض می‌کنم و از یکایک ورزشکاران، مربیان و سایر دست‌اندرکاران ورزش کشتی صمیمانه تشکر می‌کنم.
سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران