آزادکاران بر بام آسیا

گروه ورزشی/ تیم ملی کشتی آزاد ایران با کسب 8 مدال در 10 وزن، قهرمان سی و پنجمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی آسیا شد. در پایان مرحله مقدماتی پیکارهای 5 وزن نخست، وقتی 3 آزادکار از ایران و هند به فینال راه یافتند، مدعیان جدال قهرمانی بیش از پیش عیان شدند. بویژه زمانی‌که باید دو دیدار رودررو نیز در فینال 65 و 79 کیلو برگزار می‌کردند، این ذهنیت و تصور قوت گرفت که جنگ قدرت برای قهرمانی آسیا بین ملی‌پوشان این دو کشور است. هرچند رحمان عموزاد و علی سوادکوهی فینال اوزان 65 و 79 کیلو با حریفان هندی را مقتدرانه به‌ نفع خود تمام کردند تا تیم ما با احتساب طلای 97 کیلوی محمدحسین محمدیان، صاحب 3 طلا و هندی‌ها تنها یک طلا شوند اما در پایان دیدارهای 5 وزن اول، این هندی‌ها بودند که با 95 امتیاز صدر جدول رده‌بندی تیمی را از آن خود کردند و ایران با 91 امتیاز در رده دوم قرار گرفت. گفتنی است محمدمهدی یگانه‌جعفری و رضا مؤمنی به ترتیب در رده‌های پنجم وزن 70 کیلو و هشتم وزن 57 کیلو قرار گرفتند. در هرحال همین فاصله نزدیک امتیازی در پایان 5 وزن نخست، حساسیت مسابقات در 5 وزن دوم و جنگ قهرمانی را بیشتر کرد.
البته دیروز در پایان مرحله مقدماتی 5 وزن دوم، این رقابت کمرنگ شد چرا که هند تنها یک نماینده در فینال داشت و ایران 4 فینالیست. در وزن 61 کیلوگرم داریوش حضرتقلی‌زاده بعد از دو برد مقابل این سانگ چویی از کره جنوبی و علی بیگ علی بیگوف (کشتی‌گیر روسی‌الاصل) قهرمان آسیا از بحرین به نیمه نهایی رسید. او 6-5 هم از سد اکبر کوربانوف از قزاقستان گذشت. حضرتقلی‌زاده در فینال 10 – صفر مغلوب ری هیگوچی دارنده مدال نقره المپیک از ژاپن شد و به مدال نقره بسنده کرد. در وزن 74 کیلوگرم یونس امامی پس از استراحت در دور اول دایچی تاکاتانی دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی از ژاپن را مغلوب کرد و نیمه نهایی را هم با شکست 10 - صفر بیامبادورج از مغولستان پشت سرگذاشت. امامی برای کسب مدال طلا نورکجا کایپانوف دارنده مدال نقره جهان و قهرمان آسیا از قزاقستان را 5- 2 شکست داد و چهارمین طلایی تیم ملی لقب گرفت.
در وزن 86 کیلوگرم نیز محسن مصطفوی، دولت مراد اورازگیلیوف از ترکمنستان را مغلوب کرد، سپس مغلوب دیپاک پونیا دارنده مدال نقره جهان از هند شد و با توجه به حضور این کشتی‌گیر در فینال به دیدار رده‌بندی راه یافت. او در مصاف با گوان اوک کیم از کره جنوبی 4- صفر برنده شد و تنها مدال برنز آزادکاران را از آن خود کرد. امیرحسین فیروزپور آزادکار وزن 92 کیلو، آدیلت داولومبایف دارنده مدال نقره آسیا و برنز بازی‌های آسیایی از قزاقستان و تاکوما اوتسو دارنده مدال نقره آسیا از ژاپن را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. فیروزپور در فینال اورگیلوخ داگوادورج از مغولستان را 11-0 برد و طلای دیگری از آن ایران شد. در وزن 125 کیلوگرم یداله محبی پس از استراحت در دور اول، با ضربه فنی در دور دوم سرداربک خولماتوف از ازبکستان را شکست داد. در نیمه نهایی هم 12 - 2 باتمانگای انختسوشین از مغولستان را از پیش‌رو برداشت. محبی در دیدار پایانی به مصاف علیشیر یرگالی از قزاقستان رفت و 3-1 از سد حریف خود گذشت تا تیم ملی با کسب طلایی دیگر به کار خود پایان دهد.
در پایان مسابقات کشتی آزاد قهرمانی آسیا، شاگردان پژمان درستکار با 6 طلا، یک نقره و یک برنز و کسب201 امتیاز روی سکوی قهرمانی ایستادند.هند و قزاقستان هم به ترتیب با 152 و 151 امتیاز، دوم و سوم شدند.