«روز قدس» در چهار قاره جهان

لاله مهرزاد/ در حالی که خشونت‌ها علیه فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی تداوم دارد و تنها در سایه مقاومت مبارزان فلسطینی رژیم صهیونیستی مجبور به عقب نشینی از مسجدالاقصی بعد از دو هفته سرکوبگری در این مکان شده است، حامیان حقوق مردم فلسطین در امریکا، اروپا و شماری از کشورهای آسیا و آفریقا به خیابان‌ها رفتند و در اعتراض هایی که اغلب در روز قدس مشاهده می شد و اکنون یک هفته زودتر برگزار شده است، فریاد اعتراض علیه آپارتاید رژیم صهیونیستی بر آوردند.
اعتراض در مهد لابی صهیونیسم
به گزارش خبرگزاری فلسطینی «معا»، شماری از شهرهای بزرگ امریکا عصر شنبه شاهد تظاهرات‌هایی در حمایت از مردم فلسطین بودند و برخی از آنها نیز برای برپایی تظاهرات عصر یکشنبه برنامه‌ریزی کردند. بنا بر این گزارش، شیکاگو یکی از شهرهایی بود که شاهد حضور پر شور حامیان فلسطین بود. در این تظاهرات که صدها نفر از فلسطینیان و اعراب و دیگر حامیان مردم فلسطین در آن حضور داشتند، معترضان با شعار «دست از قدس بردارید» سخنرانی‌هایی را که در این اجتماع ایراد شدند، همراهی کردند. سخنرانان در این شهر بر لزوم پایان اشغالگری اسرائیل و توقف اقدامات سرکوبگرانه رژیم صهیونیستی تأکید کردند. علاوه‌بر شیکاگو، شهرهای نیویورک، هیوستون، تگزاس و تمپا در فلوریدا هم شاهد تجمع‌های اعتراضی به اقدامات تل‌آویو علیه فلسطینیان بودند. در همین ارتباط «کمال خلیل»، رئیس شورای فلسطینیان امریکا حضور وسیع مردم در این تجمع‌ها را نشان دهنده ارتباط گسترده فلسطین با جهان و مقاومت آنان دانست و تأکید کرد: «این اجتماع‌ها نماد مشارکت گسترده حامیان صلح در امریکا و برخی از کاندیداهای انتخابات میاندوره‌ای کنگره امریکا است که حمایت خود را از آرمان فلسطینیان اعلام کردند.» تجمع‌هایی که در امریکا برگزار شد، با سازماندهی «اتحاد برای عدالت در فلسطین» صورت گرفت که خود متشکل از 6 نهاد فلسطینی - امریکایی است. در کانادا، در شمال قاره امریکا نیز مردم در حمایت از فلسطینیان به خیابان رفتند. به گزارش بخش خبری «ام اس ان»، عصر شنبه صدها نفر از مردم اتاوا با گردهمایی مقابل ساختمان حقوق بشر کانادا پای کتیبه‌ای ایستاده‌اند که بر آن این عبارت حک شده است: «همه انسان‌ها آزاد به دنیا می‌آیند و در حقوق با یکدیگر برابر هستند.» در این تجمع اعتراضی نیز چندین سخنرانی در حمایت از مبارزان فلسطینی ایراد شد. «چاندرا آریا»، از نمایندگان پارلمان کانادا نیز از سخنرانان این تجمع بود. او نیز از دولت کانادا خواست، فلسطین را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد. «جوئل هاردن»، دیگر نماینده پارلمان کانادا هم از اسرائیل به خاطر
«بی توجهی به حقوق فلسطینیان» انتقاد کرد.


اعتراض‌ها در قاره سبز
در اروپا هم شماری از کشورها شاهد چنین تجمع‌هایی بودند. در لندن پایتخت انگلیس، معترضان با تجمع مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در این شهر مخالفت خود با اقدامات اخیر تل‌آویو در مسجد الاقصی را اعلام کردند. این تجمع به اهتمام کمپین «همبستگی فلسطین»، ائتلاف «جنگ را متوقف کنید»، انجمن مسلمانان بریتانیا و مجمع فلسطینی‌های انگلیس سازماندهی شده بود. در این اجتماع که صدها نفر در آن حضور داشتند، معترضان با تکان دادن پرچم‌های فلسطین، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام داشتند. در این تظاهرات نیز ده‌ها سخنران در خطابه‌های خود، به سیاست‌های دولت انگلیس و سکوت آن در قبال ظلمی که بر مردم فلسطین  می شود، انتقاد و تأکید کردند، ریاکاری دولت انگلیس در بی‌توجهی به مردم فلسطین و بزرگنمایی بحران اوکراین و ارسال انواع کمک‌ها برای کی یف آشکار است. در این تظاهرات، «حسام زوملوت»، سفیر فلسطین در انگلیس در سخنانی تأکید کرد: «شاهد آن هستیم که چگونه مجموعه‌ای از ابزارهای فشار بین‌المللی نظیر تحریم‌ها در بحران اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در قبال اسرائیل هیچ اقدام عملی انجام نمی‌شود. حتی مطبوعات و رسانه‌ها در حالی که مقاومت اوکراینی‌ها را می‌ستایند، نسبت به آنچه که 74 سال بر مردم فلسطین رفته سکوت کرده‌اند. در حالی که اسرائیل مشمول حتی یک مورد تحریم نیست، این فلسطینی‌ها هستند که برچسب تروریست را بر خود می‌بینند.»
در هانوفر از بزرگترین شهرهای آلمان نیز صدها نفر از معترضان به خشونت‌ها در مسجد الاقصی به خیابان رفتند و علیه تل‌آویو شعارهای «اسرائیل دروغگو»، «اسرائیل کودک‌کش» و «انتفاضه» سردادند. این تجمع در پی حضور برخی یهودیان به درگیری انجامید که پلیس مجبور به مداخله شد و با شلیک گاز اشک آور معترضان را متفرق کرد.
در هلند نیز شهرهای آمستردام، ماستریخت و لاهه شاهد تجمع‌هایی در محکومیت اشغالگری رژیم صهیونیستی و حملات اخیر مسجدالاقصی بودند. به گزارش «رویترز»، در این اجتماعات نیز یهودیان با حامیان فلسطین درگیر شدند. پر شور‌ترین اعتراض‌های هلند در لاهه به وقوع پیوست. معترضان در این شهر با تجمع مقابل ساختمان پارلمان، شعار «آزادی برای فلسطین» سر دادند و خواستار تحریم تل‌آویو شدند. آنان به دولت خود بابت بی‌توجهی به مسأله فلسطین در شرایطی که به حمایت از اوکراینی‌ها می‌پردازند، انتقاد کردند.
اعتراض‌ها در قاره‌های آفریقا و آسیا
در همین حال گزارش «میدل ایست مونیتور» حاکی از آن است، روزهای جمعه و شنبه شهرهای مختلف مراکش شاهد تظاهرات‌ گسترده در حمایت از مردم فلسطین بود. این اعتراض‌ها در شهرهای الجدیده، دارالبیضا، فاس، مکناس، خریکه و ده‌ها شهر دیگر این کشور انجام شد. شرکت کنندگان در این اعتراض‌ها عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نیز محکوم کردند.
در آسیا نیز دو روز بعد از تظاهرات گسترده مردم بنگلادش، شهروندان مالزی روز گذشته تجمعی اعتراضی را برگزار کردند. به گزارش «براناما»، بنیاد قدس مالزی با همکاری ۴۳ سازمان غیردولتی کمپین همبستگی با مردم فلسطین، در همایشی اعتراضی حملات رژیم صهیونیستی به فلسطینیان در مسجد الاقصی را محکوم کرد. پیشتر دولت‌های مالزی و اندونزی از سازمان ملل خواسته بودند، مانع خشونت‌های اسرائیل در فلسطین شوند.