پلنگ را دوره کردند و کشتند!

داستان هميشگي حيواني هراسان و گم كرده ‌راه‌ كه وارد محدوده زيست انساني شده، ديروز در قائمشهر تكرار شد. رفتار نامناسب مردم و هجوم آوردن به سمت يك قلاده پلنگ موجب شد تا اين حيوان هم به غريزه خود متوسل و در نهايت هم با تير دوره‌كنندگان كشته شود.
هرازگاهي خبري راجع به دوره كردن يك حيوان از سوي عده‌اي كه علاقه زيادي هم به فيلم گرفتن از رفتار وحشت‌زده حيوانات دارند، منتشر مي‌شود. قرباني نهايي هم همان حيوان وحشت‌زده است كه به محيط انساني پناه مي‌آورد؛ بسياري از همين افراد از هيچ محبت بيجايي به گربه‌ها و سگ‌هاي ولگرد دريغ نمي‌كنند.
تعقيب و گريز 6 ساعته
علاقه به فيلم گرفتن از حيوانات وحشي باعث‌شده بسياري از افراد با بي‌توجهي كامل به اين حيوانات نزديك شوند. به طور نمونه يك گردشگر در استان سمنان موفق به فيلم گرفتن از يك قلاده پلنگ ايراني از فاصله دو متري شده‌است. پلنگ هم پس از مشاهده اين گردشگر به وي حمله نكرد و به مسير خود ادامه داد. ديدن چنين فيلم‌هايي بسياري را ترغيب مي‌كند كه از ناآگاهي به حيوانات نزديك شوند. غافل از اينكه اين حيوانات در خارج از محيط خود و با ديدن افراد زياد، رفتاري خارج از انتظار انجام مي‌دهند.


روز گذشته يك قلاده پلنگ در يكي از خيابان‌هاي قائمشهر مشاهده شد. با نزديك شدن و هجوم مردم، پلنگ به بالاي ساختمان يك بانك پناه برد.
مأموران محيط‌زيست، آتش‌نشاني و نيروي انتظامي براي به دام انداختن اين حيوان در محل حضور يافتند و پلنگ هم با وحشت از شلوغ شدن اطرافش، مدام در حال فرار بود.
مطابق یک روایت اين پلنگ در نهايت با شليك دو گلوله جنگي كشته شد ولی منطبق بر یک روایت دیگر از ماجرا، پس از حدود شش ساعت از فرار و گريز اين حيوان در شهر با اصابت يك دارت بيهوشي زنده‌گيري شد. در حالي‌ كه به گفته كارشناسان استفاده از روش بيهوشي در شرايطي كه حيوان استرس بالايي دارد، براي زنده‌گيري مناسب نيست، يعني كاري كه بايد در همان يك ساعت نخست انجام شود، شش ساعت طول كشيد و در نهايت باعث مرگ حيوان شد.
تنها يك تفنگ بيهوشي در كل مازندران!
سهيل اولادزاد، فعال محيط‌زيست با انتقاد از وضعيت تجهيزات مورد نياز براي زنده‌گيري و امداد رساني به حيوانات به خبرگزاري فارس گفت:‌ در استان پهناور و مهمي از لحاظ محيط‌زيستي مانند استان مازندران تنها يك تفنگ بيهوشي وجود دارد! افزون بر اين با توجه به نحوه عملكرد به نظر مي‌رسد نيروهاي امدادي براي انجام چنين عملياتي آموزش‌هاي لازم را نديده‌اند.
درباره اينكه اين پلنگ از محيط‌طبيعي به قائمشهر وارد شده يا از خانه اطراف افرادي فراري شده‌است اطلاعاتي ضد و نقيض منتشر شده‌است.
فرمانده يگان محيط‌زيست مازندران تأكيد داشته كه اين پلنگ وحشي بوده و از طبيعت وارد شهر شده‌است، اما روابط عمومي محيط‌زيست اين استان اعلام كرده كه براساس شواهد اين پلنگ در خانه كسي بوده و از خانه فرار كرده‌است.
فيلم منتشر شده از انتقال اين پلنگ هم در نوع خود جالب است. پلنگ در پشت يك خودرو حمل مي‌شود و تعداد زيادي از افراد هم كه اكثراً موبايل به دست هستند، پشت خودرو شبيه به وضعيت تشييع جنازه در حركتند!
پلنگ با توجه به غريزه‌اي كه دارد وحشي محسوب مي‌شود، اما تنها براي دفاع از خود حمله مي‌كند. پلنگ هرگز به انسان به عنوان طعمه نگاه نمي‌كند. شكار بي‌رويه و غيرمجاز حيواناتي كه غذاي پلنگ محسوب مي‌شوند هم موجب خروج اين حيوان از محيط زندگي خود و ورود به محيط انساني شده‌است.
كمتر از ۵۰۰ قلاده پلنگ داريم
اطلاعات تارنماي مؤسسه تخصصي مطالعات پلنگ آسيايي هم حاكي از اين است كه برخي از موارد حمله پلنگ به انسان به دنبال كنجكاوي‌هاي افراد براي ديدن پلنگ و نزديك شدن به طعمه آن اتفاق افتاده‌است، اين در حالي است كه حتي حيوانات گوشتخوار اهلي نيز از غذاي خود دفاع مي‌كنند. به گفته آرزو صانعي، مدير عامل اين مؤسسه تخصصي، در صورت مشاهده پلنگ نبايد حركات سريع و هيجاني انجام داد. در بيشتر مناطق ايران، پلنگ قادر به تشخيص اسلحه‌هاي موجود است و در صورتي كه فرد بهنگام رو‌در‌رويي با حيوان بخواهد از اسلحه استفاده كند يا آن را حركت دهد، با مقابله حيوان مواجه مي‌شود.
سازمان حفاظت محيط‌زيست از سال 1394 براي حفاظت از پلنگ در برابر شكار و تعرض كشاورزان و دامداران، پرداخت خسارت به اين قشر را در دستور كار قرار داد.
در صورت تلف شدن دام‌ها يا زخمي‌شدن دامداران بر اثر حمله پلنگ، خسارت پرداخت مي‌شود تا دامداران در صورت مواجهه با پلنگي كه به دامشان حمله كرده، نسبت به شكار يا آسيب رساندن به اين حيوان اقدامي نكنند.
براي پيشگيري از شكار اين حيوان نيز قانون، مجازات‌هايي مشخص كرده‌است. تا سال 94 جريمه كشتن اين حيوان فقط 5 ميليون تومان بود كه در سال 95 با افزايش 16 برابري به ۸۰ ميليون تومان رسيد.
پلنگ ايراني با تعداد كمتر از ۵۰۰ قلاده، از گونه‌هاي جانوري است كه اتحاديه جهاني محافظت از طبيعت آن را در رده حيوانات در معرض خطر قرار داده‌است. همه اينها مانع كشتار پلنگ در قائمشهر نشد. در معرض انقراض بودن و بي‌مبالاتي مسئولان و كمبود امكانات به‌ كنار، آنچه قبل از همه اينها پلنگ سرگردان را كشت، فرهنگ غلط دوره كردن و تماشا كردن و فيلمبرداري كردن است.