ابهام در ممنوعيت گوشي هاي آيفون

بازهم تصميمي غير کارشناسي
ابهام در ممنوعيت گوشي هاي آيفون
آرمان‌ملي: واردات گوشي و تلفن‌هاي همراه به‌دليل آنچه عدم تامين ارز مورد نياز گفته مي‌شود اين روزها با چالش مواجه شده به‌گونه‌اي که تاثيرات خود را به‌صورت افزايش قيمت به‌ويژه در گوشي‌هاي برند آيفون نمايان کرده است. درواقع ممنوعيت واردات گوشي‌ها بالاتر از 300 يورو از سال 99 به‌عنوان راه‌حلي براي رفع مشکلات واردات موبايل مطرح شد اما در بودجه سال 1400 اين ممنوعيت به افزايش تعرفه واردات گوشي‌هاي بالاي 600 دلار به 12 درصد تغيير يافت. همچنين مقرر شد ارز مورد نياز واردات گوشي از محل ارزهاي ناشي از صادرات خشکبار تامين شود حال اگرچه مصوبه فوق تغييري نکرده است اما در پي گلايه‌هاي مطرح شده از واردات نيم ميلياردي گوشي لوکس آمريکايي اعضاي کميسيون اصل 90 مجلس از ممنوعيت واردات گوشي‌هاي آيفون در نيمه اول امسال خبر داده‌اند و اين موضوع بهانه‌اي شده تا ارز مورد نياز واردات گوشي نيز به‌درستي تامين نشود. درواقع نمايندگان قصد دارند از اين طريق به شرکت‌هاي آمريکايي که در زمان تحريم به اقتصاد ايران لطمه زده‌اند ضربه بزنند اما در اين ميان فارغ از اينکه سهم ايران از بازار گوشي‌هاي آيفون به اندازه‌اي است که تاثيري در فروش اين غول تلفن‌همراه آمريکاي ندارد و اساسا گوشي‌هاي آيفون در چين ساخته شده و به کشورهاي ديگر صادر مي‌شود تنها مزيت اين اقدام نمايندگان کميسيون اصل 90 برهم خورد تعادل در بازار گوشي‌هاي تلفن‌همراه و گراني براي مصرف‌کنندگان بوده است موضوعي که کارشناسان معتقدند اتخاذ چنين تصميمات خلق‌الساعه و فاقد کارشناسي پيش از اين از سوي نمايندگان رقم خورده و تبعات آن فقط گريبان مصرف‌کنندگان را خواهد گرفت و زمينه‌ساز شکل‌گيري بازاري سياه و رانت براي عده‌اي خاص خواهد شد.
آيفون در آمريکا توليد نمي‌شود


در اين رابطه محمدرضا عاليان سخنگوي انجمن واردکنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي با بيان اينکه هنوز ممنوعيتي در زمينه واردات گوشي‌هاي آيفون اعلام نشده، گفت: نمايندگان يا دستگاه‌هاي ديگر در تلاش هستند اين ممنوعيت را براي آيفون ايجاد کنند، اين بحث امروز و ديروز نيست و از حدود شش سال پيش هم مطرح بوده، صرفا هم تمرکزشان روي آيفون است و مي‌گويند چون آيفون آمريکايي است، بايد با عدم وارداتش به ايران، به آمريکا ضربه اقتصادي بزنيم که ما را تحريم کرده و مصرف‌کننده را در شرايط بدي قرار داده است. اما واقعيت اين است که اولا آيفون در آمريکا توليد نمي‌شود، بلکه در چين توليد مي‌شود. وي ادامه داد: از طرفي فقط آيفون موبايل گراني نيست در بازار، آيفون جزو رده پرچمدارهاست و تمام برندهاي دنيا پرچمدار دارند که در همان رده قيمت است، بنابراين صرفا نمي‌توان به آيفون رده لوکس را اطلاق کرد. در موبايل‌ها، چند رده‌بندي داريم که قيمت اين موبايل‌ها را تعيين مي‌کند. اشتباه اين است که تمرکز رده‌بندي را روي قيمت قرار دهيم، زيرا تمرکز رده‌بندي بايد روي فناوري و امکانات باشد. بدين‌ترتيب موبايل‌ها به چند دسته پرچمدار، ميان‌رده و ارزان‌قيمت يا پايين‌رده تقسيم‌ مي‌شوند.
ارز موبايل‌ها تامين نشده
سخنگوي انجمن واردکنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي خاطرنشان کرد: گوشي ارزان‌قيمت اين تصور را ايجاد مي‌کند که موبايل گران‌تر، لوکس است، درصورتي‌که فناوري و امکانات است که تعيين مي‌کند ارزش موبايل‌هاي پرچمدار بيشتر از 600 دلار باشد. بنابراين اگر مي‌خواهيم از کلمه لوکس استفاده کنيم، فقط نبايد آن را به آيفون تعميم دهيم، درصورتي‌که همه برندها پرچمدار دارند و پرچمدارهايشان هم بالاي 600 دلار هستند. خارج از اين بحث که سال‌ها درباره‌اش صحبت مي‌شود، بحث جدي اين است که موبايل‌هاي بالاي 600 دلار فعلا مدتي است که وارد ايران نمي‌شود، اگرچه وارداتشان ممنوع نشده، اما ارزشان هم تامين نشده است. عاليان با بيان اينکه ممنوعيت واردات با تامين‌نشدن ارز دو موضوع متفاوت است، گفت: اما چرا ارزشان تامين نشده؟ چون تامين ارز آنها بر اساس مصوبه‌اي که سال گذشته در خصوص تهاتر ارز خشکبار و موبايل‌هاي بالاي 600 دلار تصويب شد، بايد از طريق ارز تهاتري با خشکبار باشد. براي اين کار، تالار دومي در نيما تشکيل شد، اما هماهنگي لازم براي تامين ارز خشکبار براي موبايل در آن تالار صورت نگرفت. بانک مرکزي در اين خصوص نگراني‌هايي دارد که دو مرتبه مجبور شده تالار دوم را ببندد. چون نگراني‌هايشان از جنس اقتصاد کلان، چندنرخي شدن ارز و مسائل ديگر است که باعث مي‌شود تاثير مستقيم روي بازار و کليه اجناس بازار بگذارد. وي ادامه داد: به همين خاطر تالار دوم را فعلا بستند يا حتي اگر هم باز باشد در آن اتفاق خاصي نمي‌افتد، به اين دليل که هنوز در آن هماهنگي و انسجام براي تامين ارز خشکبار و تقاضايي که از طريق واردکنندگان موبايل بايد آن ارز را جذب کند، صورت نگرفته است. در نهايت قرار شده در هفته جاري، اين تصميم‌گيري صورت بگيرد که به چه ترتيبي اين فرآيند اجرا شود تا کمترين آسيب را هم به تامين‌کنندگان ارز بزند و هم به واردکنندگان و هم کمترين تاثير را در بازار نهايي براي مصرف‌کننده داشته باشد. سخنگوي انجمن واردکنندگان موبايل، تبلت و لوازم جانبي اظهارکرد: با وجود اين، حتما بايد براي منابع، مديريت و برنامه‌ريزي شود و به همان نسبت هم برنامه‌ريزي دقيقي براي تامين کالا در کشور صورت گيرد. وقتي مي‌گوييم عدد بزرگي موبايل در يکسال وارد کشور شده، به همان نسبت هم مصرف شده، يعني تقاضا براي اين ميزان واردات وجود داشته است. بنابراين بايد حواسمان به تقاضا هم باشد، عرصه تامين را تنگ نکنيم که تاثير مستقيم روي تقاضا داشته باشد و بازار را ملتهب کند. بايد به اين موارد هم توجه داشت و تصميماتي که گرفته مي‌شود با توجه به عواقب و پيامدهايش باشد و شرايط را به‌شکل مطلوبي پيش ببرد.